Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Ditt liv

"Alla är så ego på salongen”

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 26 juli, 2016 5 minuters läsning
Illustration på en frisörsalong.

Foto: Samira vill få tips på hur hon ska hantera orättvisorna i den salong där hon hyr en stol. Illustrationer Göran Uggla

Många hyr en arbetsplats på ett kontor eller en skönhetssalong bland andra egenföretagare. Men vad gör man om förutsättningarna inte är som de utlovades? Psykologen Madeleine Gauffin ger råd till en besviken frisör.

I varje nummer av Driva Eget hjälper ­psykologen och psykoterapeuten ­Madeleine Gauffin en läsare med företagarlivets mänskliga sidor – känslorna, relationerna och måendet.
Den här gången vill Samira få tips på hur hon ska hantera orättvisorna i den salong där hon hyr en stol.

LÄS OCKSÅ: Så förhandlar du dig till bättre inköpsavtal

Samiras brev:

Jag är frisör och hyr stol i en salong. När jag diskuterade kontraktet med personen som äger salongen fick jag veta att jag antagligen skulle kunna få kunder genom att hyra där eftersom ”alla hjälper varandra här”.
Men nu har det gått några månader och det känns långt ifrån som att alla hjälper alla. Alla kör snarare sitt eget race.

Det ingår att alla ska hjälpa till och svara i telefon och sälja produkter vid sidan av. Men det är flera som alltid låtsas vara jätteupptagna så fort telefonen ringer, det är underförstått att jag som är nyast ska svara.
Dessutom har jag fått kritik för hur jag hanterar kunderna – ibland rakt ut, ibland lite mer inlindat och insinuant.
Det handlar om att jag inte är tillräckligt ”på” när det gäller att sälja produkter för att det finns så mycket pengar att tjäna där. Men jag har inte lust att vara för ”krängig”
gentemot mina kunder för då kanske de väljer att gå till en annan frisör nästa gång.

Nu vill jag bara bort från salongen. Men jag är samtidigt låst vid ett hyreskontrakt i åtta månader till, plus att det inte är jättebra för mig att flytta runt för mycket om jag ska kunna behålla mina egna kunder …

Hur ska jag göra för att hantera situationen? Det är ju inte min salong. Jag kan inte gärna tala om för ägaren att hon gör fel, eller?
Nu vill jag helst inte gå dit ens för jag känner att jag blir så arg så fort jag kliver innanför dörren. Vill helst inte prata med de andra alls.

Madeleine Gauffins råd:

”Du slipper inte undan ett samtal med ägaren”

Det är alltid svårt när lösa boliner gäller och när man ska fördela arbetsuppgifter på ett sätt som är upp till var och ens samvete och goda vilja.
Vissa vill då alltid hjälpa till och finnas för varandra medan andra har en helt annan uppfattning om hur saker och ting ska lösas och fördelas.

Jag kan förstå att du är besviken på hur det blivit. Du får inga kunder genom att hyra där,
du känner att det är upp till dig att svara i telefon bara för att du är ny där och du upplever att du blir kritiserad för att du inte vill sälja produkterna som finns där.
Jag antar att det är ägarens produkter du syftar på som du förväntas hjälpa till att sälja.

Det är viktigt att du handlar på ett sätt som känns bra för dig. Nu vet du att arbetssättet på den här salongen inte passar dig.
Det återstår tid innan du kan lösa dig från kontraktet och till dess får du försöka hitta ett förhållningssätt som är rätt för dig.

Att anpassa dig till osynliga regler som ägaren ställt upp och som inte är i linje med dig blir helt fel för dig. Din reaktion blir en undvikande sådan.
Du vill helst slippa gå dit för att inte utsätta dig för obehaget du känner. Här finns ett och annat att lära dig om dig själv. Har du ett undvikande beteende i många sammanhang?
Vad kan det bero på tror du? Har du märkt ett sådant mönster tidigare? Tänk lite bakåt i tiden. När började ditt undvikandemönster och varför?

Ofta har vi ett sådant mönster för att vi är rädda för konflikter, det vill säga att någon ska bli arg, ledsen och besviken på oss.
Vi kan tycka att dessa reaktioner hos en annan person är så obehagliga att vi till vilket pris som helst låter bli att utsätta oss för risken.

Dessvärre kostar det oss mycket att undvika att säga ifrån. Vi blir som gisslan i andras världar eftersom vi inte vågar annat än att anpassa oss till andras normer och regler.
Vi förlorar väsentliga delar av oss själva genom att utplåna oss och bita ihop för att andra ska bli nöjda med oss. Vi förlorar på sikt vårt värde och vårt liv då vi sätter andras liv före vårt eget.

Det är bra att uppmärksamma hur vi fungerar utifrån ett undvikandesätt och att inse priset för att inte våga stå upp för oss själva.

Du behöver prata med ägaren. Det finns ingen väg runt och ur detta än att faktiskt ha ett samtal.
Även om du tänker dig att flytta efter åtta månader så är det tid av ditt liv som du ska vara på salongen och jobba. Om du inte nu tar itu med det som inte fungerar blir situationen olidlig för dig.

Man kan ta ett litet steg i taget. Du behöver inte plötsligt bli tvärtom mot undvikande – ta det försiktigt så att du inte blir vettskrämd och backar och anpassar dig igen.

Du kan be ägaren om ett samtal där ni kan prata om vad som gäller. Du behöver inte flagga nu för att du ska flytta.
Kanske kan något bli tillräckligt bra för att du ska vilja stanna kvar om du vågar säga ifrån.

Säg att du hade uppfattat det som att du skulle få draghjälp med fler kunder och att du inte tycker att det blivit så.
Tala om att du tycker det är svårt att sälja produkter till kunderna för det känns som att du prackar på dem produkter de inte bett om.

Du kan fråga hur det är tänkt med telefonsamtalen – om det finns ett tänkt system för det. Att du inte förstått hur det avtalas dag för dag.
Du kan också be ägaren att om hon har synpunkter på hur du är mot kunder att hon pratar på tu man hand med dig om det.

Du kan säga allt detta mycket vänligt och ändå vara tydlig med att du inte accepterar allt som förväntas av dig på ett outtalat sätt.
Fatta mod och stå upp för dig och det du känner är rätt för dig.


Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.