Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

"Alla är så ego på salongen”

Många hyr en arbetsplats på ett kontor eller en skönhetssalong bland andra egenföretagare. Men vad gör man om förutsättningarna inte är som de utlovades? Psykologen Madeleine Gauffin ger råd till en besviken frisör.

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 26 juli, 2016 Uppdaterades 21 mars, 2025 7 minuters läsning
Illustration på en frisörsalong.

Foto: Samira vill få tips på hur hon ska hantera orättvisorna i den salong där hon hyr en stol. Illustrationer Göran Uggla

I varje nummer av Driva Eget hjälper psykologen och psykoterapeuten Madeleine Gauffin en läsare med företagarlivets mänskliga sidor – känslorna, relationerna och måendet. Den här gången vill Samira få tips på hur hon ska hantera orättvisorna i den salong där hon hyr en stol.

LÄS OCKSÅ: Så förhandlar du dig till bättre inköpsavtal

Samiras brev:

Jag är frisör och hyr stol i en salong. När jag diskuterade kontraktet med personen som äger salongen fick jag veta att jag antagligen skulle kunna få kunder genom att hyra där eftersom ”alla hjälper varandra här”.

Men nu har det gått några månader och det känns långt ifrån som att alla hjälper alla. Alla kör snarare sitt eget race.

Det ingår att alla ska hjälpa till och svara i telefon och sälja produkter vid sidan av. Men det är flera som alltid låtsas vara jätteupptagna så fort telefonen ringer, det är underförstått att jag som är nyast ska svara.

Dessutom har jag fått kritik för hur jag hanterar kunderna – ibland rakt ut, ibland lite mer inlindat och insinuant.

Det handlar om att jag inte är tillräckligt ”på” när det gäller att sälja produkter för att det finns så mycket pengar att tjäna där. Men jag har inte lust att vara för ”krängig” gentemot mina kunder för då kanske de väljer att gå till en annan frisör nästa gång.

Nu vill jag bara bort från salongen. Men jag är samtidigt låst vid ett hyreskontrakt i åtta månader till, plus att det inte är jättebra för mig att flytta runt för mycket om jag ska kunna behålla mina egna kunder …

Hur ska jag göra för att hantera situationen? Det är ju inte min salong. Jag kan inte gärna tala om för ägaren att hon gör fel, eller?

Nu vill jag helst inte gå dit ens för jag känner att jag blir så arg så fort jag kliver innanför dörren. Vill helst inte prata med de andra alls.

Madeleine Gauffins råd:

”Du slipper inte undan ett samtal med ägaren”

Det är alltid svårt när lösa boliner gäller och när man ska fördela arbetsuppgifter på ett sätt som är upp till var och ens samvete och goda vilja.

Vissa vill då alltid hjälpa till och finnas för varandra medan andra har en helt annan uppfattning om hur saker och ting ska lösas och fördelas.

Jag kan förstå att du är besviken på hur det blivit. Du får inga kunder genom att hyra där, du känner att det är upp till dig att svara i telefon bara för att du är ny där och du upplever att du blir kritiserad för att du inte vill sälja produkterna som finns där. Jag antar att det är ägarens produkter du syftar på som du förväntas hjälpa till att sälja.

Det är viktigt att du handlar på ett sätt som känns bra för dig. Nu vet du att arbetssättet på den här salongen inte passar dig. Det återstår tid innan du kan lösa dig från kontraktet och till dess får du försöka hitta ett förhållningssätt som är rätt för dig.

Att anpassa dig till osynliga regler som ägaren ställt upp och som inte är i linje med dig blir helt fel för dig. Din reaktion blir en undvikande sådan. Du vill helst slippa gå dit för att inte utsätta dig för obehaget du känner. Här finns ett och annat att lära dig om dig själv. Har du ett undvikande beteende i många sammanhang? Vad kan det bero på tror du? Har du märkt ett sådant mönster tidigare? Tänk lite bakåt i tiden. När började ditt undvikandemönster och varför?

Ofta har vi ett sådant mönster för att vi är rädda för konflikter, det vill säga att någon ska bli arg, ledsen och besviken på oss.

Vi kan tycka att dessa reaktioner hos en annan person är så obehagliga att vi till vilket pris som helst låter bli att utsätta oss för risken.

Dessvärre kostar det oss mycket att undvika att säga ifrån. Vi blir som gisslan i andras världar eftersom vi inte vågar annat än att anpassa oss till andras normer och regler. Vi förlorar väsentliga delar av oss själva genom att utplåna oss och bita ihop för att andra ska bli nöjda med oss. Vi förlorar på sikt vårt värde och vårt liv då vi sätter andras liv före vårt eget.

Det är bra att uppmärksamma hur vi fungerar utifrån ett undvikandesätt och att inse priset för att inte våga stå upp för oss själva.

Du behöver prata med ägaren. Det finns ingen väg runt och ur detta än att faktiskt ha ett samtal. Även om du tänker dig att flytta efter åtta månader så är det tid av ditt liv som du ska vara på salongen och jobba. Om du inte nu tar itu med det som inte fungerar blir situationen olidlig för dig.

Man kan ta ett litet steg i taget. Du behöver inte plötsligt bli tvärtom mot undvikande – ta det försiktigt så att du inte blir vettskrämd och backar och anpassar dig igen.

Du kan be ägaren om ett samtal där ni kan prata om vad som gäller. Du behöver inte flagga nu för att du ska flytta. Kanske kan något bli tillräckligt bra för att du ska vilja stanna kvar om du vågar säga ifrån.

Säg att du hade uppfattat det som att du skulle få draghjälp med fler kunder och att du inte tycker att det blivit så. Tala om att du tycker det är svårt att sälja produkter till kunderna för det känns som att du prackar på dem produkter de inte bett om.

Du kan fråga hur det är tänkt med telefonsamtalen – om det finns ett tänkt system för det. Att du inte förstått hur det avtalas dag för dag. Du kan också be ägaren att om hon har synpunkter på hur du är mot kunder att hon pratar på tu man hand med dig om det.

Du kan säga allt detta mycket vänligt och ändå vara tydlig med att du inte accepterar allt som förväntas av dig på ett outtalat sätt. Fatta mod och stå upp för dig och det du känner är rätt för dig.

Vanliga frågor (FAQ tillagd i efterhand av redaktionen)

Vad kostar det att hyra en frisörstol?

Priset för att hyra en frisörstol varierar beroende på salon­gens läge och vad som ingår i hyran. Vanligtvis ligger månadskostnaden mellan 5 000 och 15 000 kronor. I priset ingår oftast grundläggande utrustning, produkter och vissa gemensamma tjänster. Det är viktigt att få alla kostnader skriftligt specificerade i avtalet innan du skriver på.

Vad bör ingå i ett hyresavtal för frisörstol?

Ett bra hyresavtal för frisörstol bör tydligt specificera hyresvillkor, uppsägningstid och vad som ingår i hyran. Viktiga punkter att ha med är arbetsfördelning, gemensamma uppgifter, produktförsäljning och eventuella provisioner. Se till att alla muntliga överenskommelser finns med i det skriftliga avtalet för att undvika missförstånd senare.

Vilka regler gäller när man hyr en frisörstol?

Som hyresgäst måste du följa salongens regler kring öppettider, städning och gemensamma uppgifter. Det är viktigt att känna till dina rättigheter och skyldigheter gällande kundhantering, produktförsäljning och telefonpassning. Be om en skriftlig policy från salongsägaren för att undvika oklarheter.

Hur väljer man rätt salong att hyra in sig på?

När du ska hyra in dig på en salong är det viktigt att undersöka salongens rykte, kundunderlag och läge. Besök salongen flera gånger och prata med andra som hyr där. Diskutera förväntningar kring samarbete, kunddelning och arbetsrutiner med ägaren innan du bestämmer dig. Ett bra arbetsklimat är ofta viktigare än ett lågt pris.

Hur hanterar man konflikter med salongsägaren?

Vid konflikter med salongsägaren är öppen kommunikation nyckeln. Boka ett enskilt möte där ni kan diskutera problemen konstruktivt. Var tydlig med dina förväntningar och lyssna på ägarens perspektiv. Dokumentera era överenskommelser skriftligt och följ upp regelbundet. Om situationen inte förbättras, överväg att se över dina alternativ när avtalet löper ut.

Vad är viktigt att tänka på innan man hyr en frisörstol?

Innan du hyr en frisörstol bör du göra en grundlig utvärdering av salongen och villkoren. Granska avtalet noga, räkna på kostnader och intäkter, och säkerställ att det finns tydliga regler för samarbetet. Tänk långsiktigt - det är viktigt att välja en salong där du kan bygga upp en stabil kundkrets och trivas med arbetsmiljön.



ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Så förbereder du dig bäst inför 2026 – 3 steg för succé

Nytt år, nya möjligheter. Och i stället för stress över borttappade kvitton och missade deadlines tar du kommandot direkt. Med tre enkla steg skapar du struktur, får koll på ekonomin – och ger dig själv de bästa förutsättningarna för ett magiskt 2026.

SpeedLedger 8 december, 2025 Uppdaterades 9 december, 2025 5 minuters läsning
2026 mest lönsamma år

Foto: Speedledger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång:

…och här kan du lära dig bokföring på 10 minuter.

Då kör vi. I den här guiden ger vi dig tre steg till ett stressfritt och lönsamt 2026. Spoiler Alert: Lösningen kanske heter Speedledger (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot).

Steg 1: Stäng det gamla året utan stress - bokslutet behöver inte vara klart den 1 januari

Många skjuter på bokslutet tills det blir bråttom – och dyrt. Men du kan göra det enkelt för dig själv. Börja med att stämma av det viktigaste:

  • Är alla intäkter och kostnader bokförda?
  • Har du fått in alla kvitton och fakturor?
  • Har du gjort avstämning mot banken? (Behövs förstås inte om du har Speedledger, där allt uppdateras automatiskt och i realtid)

Genom att veta om vad du kommer behöva göra i ditt bokslutsarbete kan du börja förbereda under tiden du sitter och bokför det löpande. Till exempel kan du bokföra kundfordringar och leverantörsskulder på rätt sätt direkt och slippa gå tillbaka och göra om det i samband med bokslutet. 

Men tänk också på att du inte behöver stå med ett färdigt bokslut den 1 januari! Den första hållpunkten för de flesta företagarna brukar vara den sista momsredovisningen för året du stänger, som tidigast kommer i februari.

Tips: Ladda ner SpeedLedgers kostnadsfria “Checklista vid bokslut” så att du inte missar något. Den tar dig steg för steg genom vad du behöver få gjort innan du stänger böckerna. 

Steg 2: Planera hela året redan nu

Att ha koll på dina deadlines – för moms, skatter och bokslut – gör enorm skillnad. Istället för att kolla sista minuten i kalendern vet du exakt vad som gäller. Genom att ha koll på vad som kommer hända i förväg kan du istället vara proaktiv, planera, slippa stressa i sista minuten och framförallt kommer du inte missa några inlämningar. Med ett årshjul för 2026 får du:

  • Koll på viktiga datum
  • Möjlighet att planera likviditet
  • Mindre risk för missade rapporteringar

Tips: Ett årshjul är det bästa verktyget för detta. Vi har skapat ett komplett och kostnadsfritt “Årshjul för företagare 2026” som visar alla viktiga datum du behöver ha koll på. Dessutom får du massvis med tips efter säsong! Ladda ned och sätt upp vid ditt skrivbord!

Steg 3: Sätt upp ett system som automatiserar bokföringen

De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart en “new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Det ger dig:

  • Bokföring i realtid
  • Mindre stress inför bokslut
  • Bättre beslutsunderlag

Det är precis så SpeedLedger fungerar. Genom att ha en direktkoppling till din bank kan du spara tid och slippa göra avstämningar eller fundera över om du missat något. Det bästa med detta, är att när det är dags att stänga året, finns allt redan klart.

Blev du besviken nu, att du inte hade detta redan i början av året? Ingen panik. Startar du igång med SpeedLedger e-bokföring kan du hämta händelser från banken bakåt i tiden och komma i fas du också. Det allra bästa med detta? Du får tid över till att göra det du är bäst på - driva ditt företag framåt.

Psst! Blir du nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va!

JUST NU får du 50% rabatt på SpeedLedger första året, gäller fram till årsskiftet och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

Ge dig själv den bästa starten på 2026

Med en tydlig checklista, ett årshjul för planering och ett automatiserat bokföringsflöde har du allt du behöver för att slippa stressa och istället fokusera på lönsamhet.

Ett sista tips (eller egentligen 10) är 10 tips inför årsskiftet där du får full koll på vad du behöver göra, när du behöver göra det och vad du kan göra under tiden du bokför “som vanligt”. 10 tips inför årsskiftet ger dig inte bara koll på vad du behöver göra och när – utan vi går också igenom hur du gör det. 

Till exempel kan du hitta information om hur du ska bokföra dina kundfordringar och vad det är, eller till exempel hur du gör en avskrivning av en inventarie - och när i tiden du behöver göra det. Ladda ner tipsen här.

Och kom ihåg – genom att sköta bokföringen själv kan du spara 1 000-tals kronor varje månad. Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen? Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva men ändå undvika byråkostnader. 

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Om SpeedLedger
SpeedLedger erbjuder molnbaserade program för e-bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.

SpeedLedger Trustpilot: https://se.trustpilot.com/review/speedledger.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.