Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Är ditt företag en B2B Start up, eller funnits ett tag?

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 18 mars, 2013 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Det spelar egentligen ingen roll, för LinkedIn är ändå stället du bör hänga på. HubSpot (Vi är en Certifierad Partner Agency för deras verktyg) har nyligen gjort en undersökning som visar att LinkedIn var 277 % mer effektivt för lead generering än Facebook och Twitter. Det är kanske inte så konstigt eftersom det är över 200 miljoner människor som registrerat ett konto på LinkedIn, och över 2,8 miljoner företag som har en företagssida här.



Det betyder inte att du ska ignorera andra kanaler, men att fokusera på och ha LinkedIn som ditt huvudmedium i din Inbound marketing strategi och sociala media marknadsföring innebär att du bör investera i viktiga resurser (inkl. din egen tid) i de sociala mediekanaler som levererar bäst resultat (där chansen till att hitta leads och affärer är som störst).


Visa upp din kompetens och ge råd och tips

Det snabbaste sättet att förtjäna respekt och bygga upp ett rykte på alla aktuella sociala mediekanaler inkl. LinkedIn, är att visa upp din kompetens och kunskap i ämnen som är relevanta för din verksamhet. Men blanda inte ihop detta med att bara pusha ut din egen agenda och säljbudskap utan hellre bidra med kunskap och kompetens i vissa ämnen som är relevanta i din bransch t ex.



Grupper

LinkedIn erbjuder ett stort nätverk med olika grupper där olika medlemmar, lägger ut information och deltar i diskussioner som är relevanta och här kan du med just din specialkunskap bidra till att svara på frågor, ge råd och tips (utan att sälja dina tjänster). Men du kan också starta egna grupper och bjuda in personer som är intresserade av de områden/ämnen som just du arbetar med.

Följ andra företag

Att följa andra företags sidor på LinkedIn är också ett bra sätt att inhämta kunskap och göra omvärldsbevakningar inom ditt företags områden. Så när andra företag lägger ut information, kan du dela detta vidare till ditt nätverk, dina grupper och direkt till de kontakter du har som kan ha nytta av informationen. Att bjuda och tipsa andra i ditt nätverk om intressanta saker brukar uppskattas väldigt mycket eftersom andra har olika tid och resurser att lägga på omvärldsbevakning. 



Och genom att följa just dig och ditt företag blir du en intressant källa till kunskap och information. Detta om något bygger och förstärker ditt varumärke och är ett av de bästa exemplen på hur modern inbound marketing fungerar, dvs. att bjuda på och ge av sina kunskaper till andra utan att sälja…



Sociala nätverk viktiga som beslutsunderlag

En rapport från amerikanska Forrester visar att 59 % av IT-beslutsfattare litar på vad som sägs i sociala nätverk när det gäller inköpsbeslut, ändå är det många företag som ännu inte sett möjligheten till en ökad leadsgenerering genom att skapa och skräddarsy sin LinkedIn företagssida.

Att skapa en robust närvaro ger dig möjlighet att mer effektivt ringa in dina kunder och genera leads. Start up företag kan lätt skapa en banner som kan länkas till din produkt/tjänster sida direkt på din webbplats och genom detta ökar trafik till webbplatsen och ditt erbjudande (CTA – Call to action), som t ex ett seminarium, ladda ner ett whitepaper, anmäla sig till nyhetsbrev etc.




Konkurrensfördelar

Ett nystartat eller litet B2B företag kan snabbt skapa sig konkurrens-fördelar mot större konkurrenter genom att använda smarta marknadsföringsverktyg – som vi på Marketinghouse som både använder HubSpots verktyg och också är återförsäljare och hjälper andra företag att komma igång med verktyget. Men att använda sociala medier effektivt och se resultaten av detta tar tid, men de erbjuder också möjligheten till direkt kontakt med potentiella kunder och kunder, vilket i sin tur ökar möjligheten att få ditt företag att växa snabbare genom att fler hittar dig och din konversation t ex på LinkedIn.



Så ge inte upp, utan fokusera på vilka du vill nå, bearbeta och skapa dig och ditt företag ett namn hos - och är du inom B2B så är LinkedIn absolut stället att hänga på.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Spiris

Partner

Ladda ner kostnadsfri och interaktiv fakturamall här

Vem sa att fakturering måste vara tråkigt? Ladda ner Spiris fakturamall gratis så fixar du en stilren faktura lika smidigt som en kopp kaffe – oavsett om du säljer blommor på torget eller driver konsultbolag! Mallen fungerar bäst i Adobe Acrobat men andra program funkar också.

Fyll i din e-postadress nedan så kan du ladda ner fakturamallen direkt.

spiris-de
Spiris 11 februari, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 1 minuts läsning
Körv

Foto: Fotograf

Innan du laddar ner mallen, visste du att det finns mer kostnadsfri hjälp att få? Till exempel:

Boom! Tryck på knappen nedan för att ladda ner fakturamallen direkt.

Ladda ner fakturamallen här. Yeah!

Snyggt! Här hittar du kostnadsfri mall, checklista och ett skönt erbjudande

Vad kul att du också laddat ned Spiris fakturamall. Bäst av allt – det finns mer kostnadsfri hjälp att få, till exempel:

- Kostnadsfri starta-eget-checklista (du hittar den här hos Spiris)
- Kostnadsfri mall för affärsplan (du kan ladda ned den här)

Pepp på att komma igång? Vi också. Friheten väntar! Och du, är ditt företag nystartat får du halva priset när du väljer bokföring och fakturering med Spiris. Ange koden: NYSTARTAD. Läs mer här! 

Lycka till!



Personlig Utveckling & Hälsa

4 saker framgångsrika företagare gör på fritiden

Vill du veta vad framgångsrika människor gör på fritiden? I den här videon får du fyra enkla tips du kan kopiera direkt, och som hjälper dig att skapa ett liv som föder framgång. Missa inte!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 11 juni, 2025 Uppdaterades 11 juni, 2025 2 minuters läsning
vad fo¨retagare go¨r pa° fritiden

Foto: Unsplash

Vi människor har aldrig haft så mycket tid över som nu. Va, tänker du! Mitt liv är ju fullt hela tiden. Ja visst, men frågan är vad din tid är full med. Sociala medier? Nyheter? Tv-serier? Meningslösa möten utan agenda? Transportsträckor till jobb och dagis?

För att lyckas riktigt bra med det du vill, behöver du energi. Och fokus. Och kunskap. Och din uppgift som ledare är att skaffa allt detta på din fritid, så att du kan vara ditt allra bästa jag när du är på ditt företag. Och hur lyckas vi med detta?

Jo, vi byter ut alla dagens onödiga distraktioner mot fyra enkla aktiviteter – som nästan alla framgångsrika människor använder sig av (på ett eller annat sätt).

4 saker framgångsrika människor gör på fritiden

Träning

Låt oss vara ärliga, kan du komma på någon rimlig anledning till att inte röra dig en timme  om dagen? Inte vi heller. Inte tid? Gör om ett av dagens möten till en långpromenad, så har du löst biffen.

Läsning

Readers are leaders, och allt du lärde dig i skolan är daterat. För att bli riktigt vass som människa och företagare, tror vi att du ständigt behöver uppgradera dig. 20 minuters ny kunskap om dagen, kan det verkligen vara så svårt att få till? Knappast.

Meditation

För vissa av oss känns det läskigt. Onödigt. Flummigt. Men forskningen talar tydligt – de positiva effekterna är överväldigande. Och du behöver hitta fokus för att lyckas riktigt bra med ditt företag och ditt liv. Börja med 10 minuter om dagen, och använda gärna vår favoritapp Headspace för att komma igång supersnabbt.

Passioner/hobbies

Ditt företag är inte allt, och det är spännande att se att nästan alla framgångsrika företagare också har spännande hobbies. Segling, äventyr, dataspel, broderier… Vad det än är, kan en hobby som gör dig riktigt passionerad vara en perfekt oas för att koppla bort företaget. Tips: om du jobbar med huvudet i ditt företag, brukar en mer fysisk hobby vara allra bäst. Eller tvärtom…

I denna video får vi en riktigt spännande genomgång som lär dig hur du kan komma igång med dessa fyra strategier – 4 saker framgångsrika människor gör på fritiden.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.