Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Är ditt företag en B2B Start up, eller funnits ett tag?

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 18 mars, 2013 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Det spelar egentligen ingen roll, för LinkedIn är ändå stället du bör hänga på. HubSpot (Vi är en Certifierad Partner Agency för deras verktyg) har nyligen gjort en undersökning som visar att LinkedIn var 277 % mer effektivt för lead generering än Facebook och Twitter. Det är kanske inte så konstigt eftersom det är över 200 miljoner människor som registrerat ett konto på LinkedIn, och över 2,8 miljoner företag som har en företagssida här.



Det betyder inte att du ska ignorera andra kanaler, men att fokusera på och ha LinkedIn som ditt huvudmedium i din Inbound marketing strategi och sociala media marknadsföring innebär att du bör investera i viktiga resurser (inkl. din egen tid) i de sociala mediekanaler som levererar bäst resultat (där chansen till att hitta leads och affärer är som störst).


Visa upp din kompetens och ge råd och tips

Det snabbaste sättet att förtjäna respekt och bygga upp ett rykte på alla aktuella sociala mediekanaler inkl. LinkedIn, är att visa upp din kompetens och kunskap i ämnen som är relevanta för din verksamhet. Men blanda inte ihop detta med att bara pusha ut din egen agenda och säljbudskap utan hellre bidra med kunskap och kompetens i vissa ämnen som är relevanta i din bransch t ex.



Grupper

LinkedIn erbjuder ett stort nätverk med olika grupper där olika medlemmar, lägger ut information och deltar i diskussioner som är relevanta och här kan du med just din specialkunskap bidra till att svara på frågor, ge råd och tips (utan att sälja dina tjänster). Men du kan också starta egna grupper och bjuda in personer som är intresserade av de områden/ämnen som just du arbetar med.

Följ andra företag

Att följa andra företags sidor på LinkedIn är också ett bra sätt att inhämta kunskap och göra omvärldsbevakningar inom ditt företags områden. Så när andra företag lägger ut information, kan du dela detta vidare till ditt nätverk, dina grupper och direkt till de kontakter du har som kan ha nytta av informationen. Att bjuda och tipsa andra i ditt nätverk om intressanta saker brukar uppskattas väldigt mycket eftersom andra har olika tid och resurser att lägga på omvärldsbevakning. 



Och genom att följa just dig och ditt företag blir du en intressant källa till kunskap och information. Detta om något bygger och förstärker ditt varumärke och är ett av de bästa exemplen på hur modern inbound marketing fungerar, dvs. att bjuda på och ge av sina kunskaper till andra utan att sälja…



Sociala nätverk viktiga som beslutsunderlag

En rapport från amerikanska Forrester visar att 59 % av IT-beslutsfattare litar på vad som sägs i sociala nätverk när det gäller inköpsbeslut, ändå är det många företag som ännu inte sett möjligheten till en ökad leadsgenerering genom att skapa och skräddarsy sin LinkedIn företagssida.

Att skapa en robust närvaro ger dig möjlighet att mer effektivt ringa in dina kunder och genera leads. Start up företag kan lätt skapa en banner som kan länkas till din produkt/tjänster sida direkt på din webbplats och genom detta ökar trafik till webbplatsen och ditt erbjudande (CTA – Call to action), som t ex ett seminarium, ladda ner ett whitepaper, anmäla sig till nyhetsbrev etc.




Konkurrensfördelar

Ett nystartat eller litet B2B företag kan snabbt skapa sig konkurrens-fördelar mot större konkurrenter genom att använda smarta marknadsföringsverktyg – som vi på Marketinghouse som både använder HubSpots verktyg och också är återförsäljare och hjälper andra företag att komma igång med verktyget. Men att använda sociala medier effektivt och se resultaten av detta tar tid, men de erbjuder också möjligheten till direkt kontakt med potentiella kunder och kunder, vilket i sin tur ökar möjligheten att få ditt företag att växa snabbare genom att fler hittar dig och din konversation t ex på LinkedIn.



Så ge inte upp, utan fokusera på vilka du vill nå, bearbeta och skapa dig och ditt företag ett namn hos - och är du inom B2B så är LinkedIn absolut stället att hänga på.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.