Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Är kundtjänst de som inte träffar kunderna?

28 februari, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Jag har haft problem med min SJ-app på sistone. Ingen stor sak eftersom jag normalt bokar mina tågresor från min dator, men kanske skulle SJ vara intresserat av att jag inte ens har möjlighet att boka en resa med dem från min telefon. De uppmanar ju trots allt sina kunder att ladda ner och använda appen. Och min Swebus-app funkar perfekt.

När jag så nyligen äntrade ett tåg (i första klass, nota bene), kunde jag inte hålla mig, trots att jag på förhand insåg det fruktlösa i mitt tilltag. Jag frågade första bästa uniformerade representant för ombordpersonalen om hon kände till några aktuella buggar i deras app. Hon svarade som förväntat att hon inte hört talas om några generella problem. Sedan kom den lika förväntade slutsatsen och rekommendationen till lösning: "Du får kontakta kundtjänst".

Det här handlar inte om SJ. Jag hoppas att vårt i grund och botten kompetenta tågbolag (som alltid får mer skäll än de förtjänar) ursäktar mig för att de får stå till tjänst med det praktikexempel som så väl illustrerar mina observationer angående stora företags kundtjänster.

Storföretag är per definition och för att uppnå effektivitet utstuderat opersonliga i de flesta av sina kundrelationer. Information finns på hemsidor, i broschyrer och på skyltar, ibland även på automatiska telefonsvarare. Skrivna rutiner finns för alla upptänkliga situationer och problem. Ombud och agenter sköter försäljning, om inte kunderna sköter hela processen via webben och klagomål tas emot via formulär och blanketter.

Men vid några enstaka fall, som på ett tåg, en flygplats eller en buss, står den enskilda kunden öga mot öga med en enskild medarbetare, anställd av företaget. Den legendariske SAS-chefen Jan Carlzon (som jag är stolt över att ha jobbat under och till och med har skakat hand med) kallade det "sanningens ögonblick". Det här ögonblicket är läskigt eftersom så mycket kan gå fel på ett irreparabelt sätt, men det är ändå ett ögonblick att välkomna, eftersom ännu mer kan rättas till och lösas på sätt som annars aldrig är möjliga. Det kräver att den medarbetare som kan komma i kontakt med en kund inte bara har stor kunskap utan också omfattande befogenheter och inte minst en grundläggande förståelse för hur viktig en nöjd och problemfri kund är för företaget.

Inser du nu hur galet kontraproduktivt det är att i detta unika möte hänvisa till kundtjänst? En kundtjänst som sitter bakom ett skrivbord någon stans och aldrig någonsin ser en kund av kött och blod i ögonen. Smaka på ordet: kundtjänst. Hur kan det vara definitionen på en avdelning som aldrig träffar några kunder?

Nu hör jag någon invända att en enkel tågvärd, trafikassistent, servitör eller receptionist knappast kan kunna allt. Hur ska de kunna hjälpa en kund med en krånglande app, ett ersättningsärende eller veta om fisken är fångad i ett hållbart fiske? Vänd på det: vem ska annars kunna det? Kunden berörs ju av hela företagets utbud och verksamhet, eller i varje fall många aspekter av den. Företag älskar att framhålla att kunderna är det allra viktigaste de har (eller åtminstone näst viktigast, efter personalen). Är det då inte rimligt att just de som möter kunden är de bäst utbildade och hårdast drillade, så att kunden aldrig behöver vända sig någon annan stans? Eller att den som möter kunden åtminstone tar ansvaret för att ta reda på svaret, istället för att skicka iväg kunden på en ödemarksvandring mot en fjärran "kundtjänst", som lika väl kan sluta hos en konkurrent?

Lyckligtvis ger det här oss mikroföretagare världens chans. Vi är ju företagsledning, kundtjänst, support, säljavdelning och servicepersonal i en och samma person. Vi kan ta sanningens ögonblick på allvar. Ja, i själva verket har vi svårt att låta bli, för vi ser våra kunder i ögonen varje dag. På det viset skaffar vi oss konstant en fördel vis-a-vis storföretagen och omsätter den i lojalare kunder, som också rekommenderar oss till sina vänner. För du löser väl din kunds problem på fläcken, så fort du får höra talas om dem?

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.