Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Att ta ett steg tillbaka

9 mars, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Podcasters
Podcasters är en samlingssida för alla svenska mindre podcasts. En genial idé. Vi har över en miljon svenskar som lyssnar på podcasts idag men det finns ingen sida som samlar de små poddarna. Därför har podcasts blivit mycket ett spel för de som redan har kändisskap. Men det var inte det podcasten handlade om. Det handlade om att vem som helst skulle kunna ge uttryck i sitt eget speakers corner. Men återigen: då alla ges möjlighet till utrymme så försvinner alla i ett folkhav som håller på att drunkna. Man klättrar på varandra och till slut räddas bara kaptenerna som redan sitter i båten (läs Alex och Sigge eller Fredrik och Filip). Det var inte tanken.
Därför startade vi sidan och sökte upp över 600 svenska poddar som vi nu kontaktar. Vi berättar för dem om vår sida (återigen ett hårt arbete för att nå ut istället för att betala Facebook 129 kronor och rikta sig till alla som reggat sig med taggen Podcasts - du ska synas där du är relevant och ingen annanstans. Ibland kostar det tid och svårigheter). Vi har sökt upp varje podd för sig och skaffat deras kontaktuppgifter.
Kodningen
Problemet som uppstod direkt efter vi beslutat oss för att genomföra idén var - vem ska koda? Svaret var: ingen! Av bitter erfarenhet har jag lärt mig att inte lägga ut kodarbete. Du gör dig helt beroende av en enda person och den dagen den personen lämnar dig för att du inte kan betala eller för att denne hittar någon som kan betala bättre så sitter du där utan möjlighet att ens byta font på sidan. Om de som ingår i konstellationen inte kan koda ska man inte låta en extern part göra det om inte mycket pengar finns. Nej. Inte off-shore heller. Låt ingen övertala dig till det. I så fall ska du ha pengar till löpande uppdateringar. Det ska du ha i vilket fall som helst.
Vi tog hjälp av ett sk CMS system som helt enkelt låter dig bygga sidan via ett gränssnitt och gör all kod åt dig. Vita Husets hemsida är byggd i ett sådant. Fördelarna är att du inte behöver lära dig koda. Det är inte bara tidskrävande utan dessutom ställer det krav på dig att undvika SQL-injections (vad är det? Visste du ens om vad det var? Var lär man sig om det? Kan man lita på den informationen? Är den uppdaterad?), andra angrepp, säkerhetsuppdateringar, webbläsarkompatiblitet, responsiv design mm mm. Men nersidan är att du inte förfogar över designen på så sätt som du skulle önska. Den är låst och CMS-makarna tar bra betalt för att låsa upp den. Du kan jämföra CMS med ett DUPLO-Lego. Det går att bygga med men inte på så många sätt. Vill du det får du köpa till nya dyra askar.
Lansering och feed back
Så hur gick det? Jo. Vi började kontakta användare ur vårt register och de började registrera sig och tillropen var glada. Det här är något som folk vill ha. Men vi fick också kritik. Kritik för en dålig design/gränssnitt. Men vad gör man om man är låst och inte kan ändra på så mycket och dessutom inte är designer? Om vi inte åtgärdar detta kan det bli problem att få in lyssnare såväl som poddare. Vi tog ett steg tillbaka.
Att minimera designen
Det slog mig att man kunde minimera designen. En kille hade hört av sig till oss och ville hjälpa till med designen. Jag hade alltså turen att slippa gå ut och leta efter hjälp vilket är väldigt svårt att hitta om man inte kan erbjuda något. Jag sa att om han inte kunde PHP, dvs koda, så skulle det inte vara till så mycket hjälp. Men nu slog det mig alltså att om han såg över sidan och talade om hur man kunde dra ner på designen för att få den bättre kanske jag hade möjlighet att i CMS-systemet fixa det och lösa problemet med designen. Jag stoppade rekryteringen och informerade de registrerade användarna att vi hörsammat deras kritik och nu inte bara såg över en lösning utan också genomförde den. Rekryteringen av poddare har avstannat i detta nu.
Nu då?
Så vad händer? Jag kommer träffa denna designer nästa vecka och förhoppningsvis är vi snart på bana igen för att återuppta rekryteringen och dessutom kicka loss en PR-kampanj jag kommer berätta om i en senare blogg. Vet ni vad? Gå in på podcasters.se och kolla själva. Är det innan den 15 mars har troligen inte designen ändrats. Häng med live i utvecklingen och läs om erfarenheterna här på bloggen. Nästa gång ska jag prata lite om just utbildning inom sociala medier och så kallad expertis.
Tills dess
podcasters.se]]>

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



AI

Hur kommer AI påverka våra tankar - och hur nyttjar vi det?

Sociala medier har ju redan fått rätt mycket kritik när det kommer till hur det påverkar människor. Men en av de mest underskattade nackdelarna jag ser är hur starkt det påverkar folks uppmärksamhetsspann.

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 11 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Nyttja Ai

Foto: Unsplash/Författaren

Allt numer behöver en 'hook' både online och offline. Vilket väl kanske framförallt skapat en verklighet där allt behöver förenklas, snabbas på och polariseras för att det överhuvudtaget ska fånga vår uppmärksamhet.

Enter AI

Det finns såklart mängder med positiva och negativa effekter med AI, men en effekt som vi högst troligen kommer få uppleva är att folk helt enkelt blir sämre på att ta sig igenom mödosamma uppgifter. 

Att söka, organisera, manuellt analysera, föra över från kolumn a till kolumn b. Allt sånt kan redan nu tas bort med lite teknisk fallenhet, och om 5-10 år. Var är vi då?

Och vad händer när vi som population dels har ett extremt kort uppmärksamhetsspann, och dels inte orkar tänka mödosamma tankar.

Ska vi göra någon sorts gissning på en värld där underhållning, dopaminkickar och 'good enough' blir de nya ledorden. Där fake news blir så lätt att producera och så svårt att granska att vi helt enkelt skiter i det och bara väljer att lita på de vi hoppas har rätt. Och en värld där allt framstår som möjligt men där verkligheten alltid är deprimerande jämfört med det påhittade.

Det är vad det är. Man kan skrika på folk att läsa mer böcker och lära sig meditera samtidigt som de bojkottar teknik, och man kan tvärtom hävda att AI kommer lösa allt. 

Men, man kan också vara cynisk och nyttja det. Så låt oss snacka affärer.

Jag tror man kan nyttja det på två sätt. Ett 'lite godare' och ett lite ondare'.

Det "ondare" sättet att nyttja AI

Den person/varumärkes-kults-kultur som vi sett växa fram senaste decenniet tror jag inte är någonting jämfört med vad vi kommer se framöver. Människor kommer törsta efter de sanna svaren, någon som visar vad lycka är, och någon som visar vägen.

Och att positionera sitt varumärke rätt där kan nog göras rätt framgångsrikt av många i allt från Second Hand till Bitcoin-trading.

Det "godare" sättet att nyttja AI

Att faktiskt stå för någonting på riktigt och inte bara medialt kommer skapa en djupare koppling till dina kunder. Att faktiskt uppleva ett riktigt värde i det äkta sociala samspelet, och att bli värderad som människa och få verklig kontakt med någon som bryr sig kommer vara någonting ovanligt. Och något man kan erbjuda där folk faktiskt är okej med att betala mer. 

Allt ovan är såklart rena spekulationer. 

Men, jag tror det är nyttigt att inte bli för fast i tankarna kring vilken ny funktion som finns idag, utan snarare fundera på hur det påverkar oss om 10år.

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.