Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Böckerna som inspirerar dig till framgång

20 juli, 2011 3 minuters läsning
Ladda nu i semestertider med en inspirerande bok - så att känner dig inspirerad när du är tillbaka på jobbet igen. Här tipsar Driva Egets Camilla Björkman om sina favoritböcker för småföretagare.Think and grow richav Napoleon Hill
Boken är några år gammal, men håller fortfarande för att inspirera för hur man kan tänka sig till framgång och mer pengar.

The real deal
av James Caan

Det här är självbiografin skriver av en av Storbritanniens mest framgångsrika entreprenörer, också en av ”drakarna” i den brittiska versionen av tv-programmet Draknästet tillika min idol. Otroligt inspirerande historia om hur James Caan gick från fattig pojke till att starta en av landets mest framgångsrika rekryteringsföretag. Dessutom ger den bra kunskap i hur du omvandlar ett litet företag till en stor organisation.

4 timmars arbetsvecka
av Timothy Ferriss

Det här måste vara ”fadern” till alla effektivitetsböcker och handlar om hur du skär ner på arbetstiden och jobbar mer effektivt. Målet är att bara jobba fyra timmar - i veckan! Inspirerande och tänkvärd för alla småföretagare, dessutom fylld av konkreta råd och tips.

Live to win – låtarna som skrev mitt liv
av Andreas Carlsson

Mitt senaste tillskott av inspirationsläsning, som handlar om artisten och låtskrivaren Andreas Carlssons häftiga liv i Stockholm och USA. För de flesta är Andreas mest känd som en i Idol-juryn men boken visar en långt mer framgångsrik karriär än så. Inte mycket företagarråd men däremot superbra råd om att lyssna på sin magkänsla och jobba stenhårt för det man tror på.

Good to Great - hur vanliga företag tar språnget till mästarklass
av Jim Collins

Boken bygger på ett femårigt forskningsprojekt där författaren har undersökt vad som gjort att en handfull amerikanska företag plötsligt rusat iväg och visat toppresultat. Den låter långt ifrån småföretagarens värld, men här finns mycket bra inspiration och råd att snappa upp. Framförallt är boken spännande!

Googlekoden
av Andreas Ekström

En ”pageturner” om man gillar att läsa om framgångsrika företag. Här får du lära dig om företaget Google, dess historik, framgång och speciella tankesätt – men också om nackdelarna och problemen med företagets storhet. Vi småföretagare kan inspireras av hur man kan komma från ingenstans och skapa ett av världens mest framgångsrika bolag. Dessutom är det kul att läsa om Googles opretentiösa sätt att jobba.

Bestseller
av Peter Paunovic och Ann Olrin

Har du också dåligt samvete över att du kunde lägga mer tid på säljet i ditt företag? Jag dövar mitt, inte genom att sälja – utan genom att läsa säljböcker. Det här är en konkret guidebok i försäljning som lär dig hur säljprocessen fungerar, hur du ska prata för att nå fram och hur du leder ett säljsamtal till avslut. Allt blandat med intervjuer av framgångsrika säljare och andra konkreta säljtips.

JA!
av 12 inspiratörer

Längtar du inte tillbaka till företaget efter sommaren? Då kan den här boken ge pepp. Den handlar om vikten av att ha kul på jobbet och är skriven av 12 inspiratörer, som här berättar hur de gör. Författare är bland annat Annika R Malmberg, Per Lange, Therese Albrechtson, Kjell Enhager och Max Söderpalm, de flesta sådana du har sett dyka upp i Driva Eget.

Askungar
av Kristina Ohlsson

När du är trött på allt vad företagande heter är det här min absoluta deckarfavorit! Galet spännande och omöjlig att lägga ifrån sig när du har börjat. Askungar är den första av Kristina Ohlssons böcker – de två som kommer efter är ännu mer spännande.


Ekonomi & Skatt

Så sänker du företagets kostnader radikalt – följ de 9 tipsen!

Hur sänker jag företagets kostnader snabbt? Vi hjälper dig, och har tagit fram nio sätt att minska kostnaderna när ditt företag hamnar i tuffa tider.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 18 mars, 2025 2 minuters läsning
Sa¨nka kostnader

Foto: Unsplash

Steg 1: Planera för det värsta, sikta på det bästa

De flesta små företag har ingen plan för tuffa tider. Nu är det tuffa tider för många, och du måste börja med att skapa kontroll. Gör en extremt noggrann likviditetsbudget för de kommande månaderna. Glöm inte att räkna in skatter. Gör likviditetsbudgeten i tre olika varianter – worst case, troligt case, best case.

Tips! Här hittar du en mall för likviditetsbudget

Steg 2: Inför en kostnadspolicy

Se till att sätta en tydlig policy för företagets kostnader. Det går inte, och är inte ekonomiskt försvarbart, att analysera kostnader varje gång de dyker upp. Sätt istället principer för vad som gäller vid olika typer av kostnader – ”vi annonserar inte i den typen av tidningar” till exempel.

I tuffa tider rekommenderar vi att ta bort alla kostnader som inte direkt skapar intäkter.

Steg 3: Går det att sänka hyran tillfälligt?

Prata med din hyresvärd och var extremt tydlig med er situation. Är det tufft så är det. De kommer att vilja ha er kvar som hyresgäst, så fråga om ni kan få sänkt hyra tillfälligt? Eller kanske betala lite mindre nu och lite mer i höst? Förmodligen tycker hyresvärden att det är bättre än att ni måste säga upp ert avtal.

Steg 4: Gör samma sak med andra leverantörer

Om det krisar – slå en signal till alla dina leverantörer. Säg som det är är – förhoppningsvis finns det förståelse och ingen vill ha uppsägningar. Kan du skjuta på betalningen? Betala lite nu och mer senare?

Steg 5: Förhandla om amorteringsfrihet

För dina företagslån – fråga banken eller Almi om du kan få tillfällig amorteringsfrihet. Det kan gå om du har en tydlig återbetalningsplan. 

Gör samma sak privat om du behöver.

Steg 6: Ändra preliminärskatten

Om du har enskild firma och förväntar dig lägre intäkter, se till att gå in på Skatteverket och ansök om att sänka din preliminärskatt. Det gör du här.

Steg 7: Prata med dina anställda, och försök hitta lösningar tillsammans

Alla förstår situationen, ingen vill bli av med jobbet. Prata ihop er. Kan någon gå ned 20 %? Är någon villig att minska lönen nu och få mer sen? Kan någon tänka sig att avstå lön en period i utbyte mot personaloptioner eller delägarskap?

Steg 8: Säg upp alla abonnemang

Om leverantörerna inte går med på att du pausar betalningarna – säg upp det du måste säga upp. Allt som inte direkt skapar intäkter, till exempel.

Obs! Tänk på att dina sänka kostnader betyder sänkta intäkter för någon annan. När du har möjlighet, försök se till att det inte drabbar någon annan småföretagare. Vi klarar tuffa tider bäst om vi hjälper varandra!

Steg 9: Marknadsför ditt företag gratis

Varje måndag kan medlemmarna i Facebook-gruppen Driva Eget marknadsföra sina företag, helt utan kostnad. Har du testat? 33 000 är redan medlemmar!



Ekonomi & Skatt

Hur undviker jag betalningsanmärkning, inkasso och Kronofogden?

Många företag har det tufft just nu, och kanske har du hamnat i ett läge där du inte kan betala företaget leverantörsfakturor och skatteskulder. I sex enkla steg hjälper vi dig att reda ut situationen så att du kan undvika betalningsanmärkning, inkasso och Kronofogden.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 18 mars, 2025 3 minuters läsning
Kronofogden

Foto: Unsplash

Jag kan inte betala företagets fakturor, vad gör jag?

Det första och viktigaste steget om företaget inte kan betala en faktura, är att kontakta leverantören och berätta som det är. Var helt ärlig, det vinner du på i långa loppet. Presentera en plan på hur och när du tänker betala. Leverantören vill ju att du ska betala (hellre än att ditt företag går i konkurs) och därför kommer de att lyssna istället för att direkt sikta på en betalningsanmäkrning.

Ofta finns det möjlighet att undvika en betalningsanmärkning eller inkasso om ni direkt gör upp en avbetalningsplan med betalningsuppskov. Kom ihåg att inte vara för positiv när ni gör upp planen – det är bättre att du har lite svängrum om det blir ännu tuffare än du hoppas.

Skaffa koll på läget och slipp betalningsanmärkning – gör en ekonomisk prognos

Självklart bör du ta fram löpande resultat- och balansräkningar i ditt företag, men i tuffa tider är det också extremt viktigt med en likviditetsbudget.

Tips! Här hittar du en mall för likviditetsbudget

Om det går så långt, kan du också ta hjälp av Kronofogdens modell. Här får du hjälp att undvika skulder och andra ekonomiska program i ditt företag.

Ta hjälp: Här kan du få koll på läget med Kronofogdens modell för skulder

Hur fungerar betalningsföreläggande?

Om det går så långt att ditt företag inte kan betala sina skulder, kan en leverantör ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden. Då skickar Kronofogden ut kravet, ett betalningsföreläggande, till dig. Se upp – du som företagare kan få en betalningsanmärkning redan när någon skickar in en ansökan om ett betalningsföreläggande.

Hur bestrider jag ett felaktigt krav?

Om ditt företag har fått ett betalningsföreläggande och du anser att det är felaktigt, måste du motsätta dig kravet. Detta ska göras inom 10 dagar. Om du inte gör det, kan Kronofogden meddela att kravet är korrekt, eftersom du inte motsatt dig det.

När skulden sedan har fastställts görs det en utredning för att se om du/företaget har tillgångar som kan betala av skulden. Även här rekommenderar vi att ha kontakt med leverantören och Kronofogden och komma överens om en betalplan. Det är alltid bättre än att sticka ned huvudet i sanden.

Hur kan jag undvika en betalningsanmärkning?

När ditt företag inte betalar fakturor i tid kan det leda till betalningsanmärkningar. Dessa sätts av ett kreditupplysningsföretag, som i sin tur inhämtar informationen från Kronofogden.

Vad innebär en betalningsanmärkning?

När ditt företag har fåt en betalningsanmärkning, kan alla som tar en kreditupplysning se detta. Det innebär ofta att du har svårare att:

  • Få krediter
  • Hitta leverantörer där du kan betala mot faktura
  • Få banklån och andra lån

Hur länge har företaget en betalningsanmärkning?

Om företaget har fått en betalningsanmärkning tas den normalt ur systemet efter fem år. Om du som privatperson har fått en, är motsvarande siffra normalt tre år.

Det spelar ingen roll om du betalar skulden efter att Kronofogden har meddelat sitt utslag, anmärkningen kommer ändå att registreras.

Vad händer om vi har underskott på skattekontot?

Varje månad gör Skatteverket en avstämning av företagets skattekonto. Om det finns ett underskott kan Skatteverket ge företaget en betalningsuppmaning eller ett betalningskrav. Så snart det blir underskott på skattekontot börjar en kostnadsränta beräknas.

Ett smart sätt att undvika detta är att anlita en duktig redovisningsfirma som har som ansvar att ha koll på skattekontot.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.