Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Försäljning & lönsamhet

Bli vän med kunden och sälj mer – 5 smarta verktyg

14 september, 2017 9 minuters läsning
Dags för sista delen i vår e-handelsskola: Din webbshop är på plats, vi har gått igenom logistik, marknadsföring och konverteringar. Nu är det dags att knyta kunden riktigt nära – så här lyckas du!

Vill du att dina kunder ska handla mer – och igen? Knepet är att överträffa deras förväntningar. Låter det kostsamt? Det är faktiskt tvärtom! Undersökningar visar att det är mellan fem och sju gånger dyrare att skaffa en ny kund än att underhålla en befintlig. Dessutom kan en nöjd kund ofta bli en ambassadör för ditt företag och föra med sig nya potentiella kunder.

Men, hur lyckas man? Det gäller att flytta fokus från dina produkter och tjänster – till kunden. Visa att du bryr dig om den, få den att känna sig speciell.

LÄS OCKSÅ: 5 smarta tips för att sälja internationellt

– Målet kommer alltid vara att man ska sälja mer, men man ska tänka ”omtanke”. Vad kan kunden behöva just nu? Hur kan vi hjälpa den i vardagen? Hur kan vi göra den här upplevelsen bättre för kunden? säger Louise Raneklint som är expert på just kundlojalitet på it-konsultföretaget iStone.

Det handlar om att bygga ett förtroende och skapa en relation, menar Louise.

– Jämför med hur det var förr i tiden när man gick in till den lokala handlaren. De visste vad man brukade köpa och vad man hette. Det gäller att försöka motsvara den känslan. Kunden ska uppleva det som att ni ger den relevanta erbjudanden för att ni förstår och känner den, fast ni inte gör det personligen.

LÄS OCKSÅ: Bli lönsam, med GoogleSedan gäller det att vara konsekvent. Dina värderingar och ditt budskap ska genomsyra allt du gör i alla kanaler. Från din hemsida och dina sociala medier till hur du bemöter en missnöjd kund.

– Det handlar om att leva upp till de förväntningar som kunden har. Håll vad du lovar och skapa förtroende. Bygg upp en relation och upprätthåll den i alla led. Det är bästa förutsättningen för att skapa lojala kunder.

5 smarta verktyg

1. Bygg lojalitet

Dagens kunder ifrågasätter, gör research och har tillgång till mycket mer information och val än tidigare. Det ställer höga krav.

– Ni som företag måste kunna ge bra argument för varför man ska vara kund hos just er, säger Louise Raneklint.

Många väljer att jobba med rabatter för att locka och behålla kunder.

– Det är inte fel. Men det är dags att gå ifrån det och jobba mer med värdebaserade incitament. Till exempel förlängd garanti till de bästa kunderna. Utgå från er målgrupp, vad den motiveras av och vilka behov den har. Var kreativ och tänk efter vilka mervärden du kan ge dina kunder.

Risken blir annars att du skapar ett beteende hos kunderna som gör att de inte handlar hos dig om de inte får rabatt, påpekar Louise.

– Åhléns är ett bra exempel, som kund har jag lärt mig att de skickar ut rabattkuponger med jämna mellanrum, så där handlar jag aldrig om jag inte får rabatt.

Det är skillnad på lojalitet och upprepade köp. Du vill inte att kunden bara ska handla hos dig för att du är billigast. Då drar de vidare så fort de hittar ett bättre erbjudande någon annanstans. Louise berättar att hennes kollega alltid handlar smink på NK, för att personalen där känner henne, vet vad hon behöver och är trevlig.

– Det är de argumenten från kunder du som företag vill ha.

Bonussystem kan vara ett bra sätt att knyta kunden till sig. Men även här gäller det att fundera ett varv extra. Se till att kunderna kan använda de insamlade poängen på ett sätt som är relevant för dem. Tiden när vi samlade bara för samlandets skull är över, menar Louise.

– Vi börjar bli mer kräsna och ifrågasättande som kunder, så som företag behöver man tänka till. Utgå från era produkter, tjänster och målgrupp.

2. Håll (mejl-)kontakten

En viktig del i lojalitetsbyggande är hur du kommunicerar med dina kunder. Ett vanligt misstag är att skicka ut kampanjmejl eller sms med samma budskap till alla. Resultatet är att ingen känner sig direkt sedd och relationsbyggandet uteblir.

– Det pratas mycket om personalisering och individanpassad kommunikation. Men det är få som faktiskt jobbar aktivt med det. Det är det enklaste och viktigaste rådet jag kan ge kring lojalitet: Skicka inte ut all information till alla, säger Louise Raneklint.

Din information måste vara relevant för mottagaren, helt enkelt.

– Att bara skjuta brett och hoppas på att någon ska nappa fungerar inte på dagens konsumenter. Vi blir så bombarderade av budskap hela dagarna, så att ge sig in i den matchen ger väldigt lite effekt. Det är många som gör det, men det finns så mycket bättre sätt.

Låt gärna din kommunikation vara händelsestyrd, det vill säga att det går ut automatiska mejl när kunden gjort något specifikt. Till exempel blivit medlem, lämnat varukorgen med produkter i, eller köpt något – då kan du följa upp att de är nöjda och tipsa om relaterade varor.

– Det skapar både merförsäljning och ett värde för kunden. När kunden visat intresse för något i din e-handel så följ upp det, i stället för att ignorera det och skicka ut en kampanj för något annat.

Du kan också segmentera dina kunder i olika grupper och skicka specifika mejl till varje grupp.

– Jag är inte ett stort fan av nyhetsbrev, för pratar du med alla så pratar du inte med någon. Ingen kan känna sig träffad av ett mejl som ska passa alla. Även om du har flera erbjudanden i mejlet så kanske läsaren inte orkar scrolla. Du har kundens uppmärksamhet en väldigt kort stund och ju mer information du skickar som inte är relevant desto mer tappar mottagarna förtroende och intresse för ditt varumärke.

Börja enkelt, råder Louise. Till exempel, när ett varumärke släpper en ny kollektion kan du skicka ett mejl till alla kunder som köpt av just det märket tidigare, och skriva: ”Kolla, nu har vi fått in det här!”.

3) Lär känna kunden

För att kunna identifiera målgrupper bland dina kunder behöver du arbeta med din kunddata, menar Louise Raneklint.

Se över informationen du har. Den kan till exempel vara geografisk, alltså var de bor, eller demografisk, som vilken fas i livet personerna är i och hur gamla de är. Titta också på vad kunden har gjort på din webbplats: till exempel vilka produkter den har köpt, lagt i varukorgen, tittat på och var den klickat.

Ett bra sätt att få in data kan vara att ha ett medlemskap. Då får du ofta personnumret och kan samla information utifrån det.

– Att jobba med medlemskap och lojalitetsprogram ger tillgång till kundernas data, men tänk på att de då också kommer att förvänta sig en viss grad av personalisering. Du missbrukar kundens förtroende om den gett okej för dig att använda dess data och sedan får info från dig om något helt ovidkommande. Det skadar relationen.

Det går också att köpa in data kring sina medlemmar, som deras inkomst, om de har bil och om de bor i villa eller lägenhet, berättar Louise.

– Men det är ganska dyrt. Och det finns mycket man kan göra utifrån den data man redan har.

Kom ihåg att be om kundernas godkännande för att hantera deras personliga uppgifter och kommunicera med dem. ”Härmed godkänner du att vi får höra av oss till dig för att vi ska lära känna dig och förbättra din upplevelse” kan vara ett snyggt sätt att uttrycka sig på. Bra att känna att till är att från och med maj 2018 så kommer PUL att ersättas av den nya Dataskyddsförordningen, läs mer på datainspektionen.se.

4. Överraska!

Det finns en kul sak som du bör satsa på för att vinna kundens kärlek:

– Surprise and delight. Ge någonting oväntat och visa att du är tacksam att ha dem som kund. Du kanske kan skicka med en gåva som tack för att de handlar hos dig, säger Louise Raneklint.

Blanda inte ihop den här biten med rabatter som du talat om i förväg, till exempel: ”när du har handlat för 500 kronor får du det här”.

– Just överraskningsmomentet är oerhört kraftfullt och kan bli en snackis – och förvandla kunden till en ambassadör. Du kanske kan ge trogna kunder en liten gåva eller bjuda på någonting. Det kan vara så enkelt.

Driver du ett hotell och någon checkar in sin femtionde natt inom kedjan, så varför inte räcka över en ballong och ett presentkort på en övernattning för hela familjen? Louise tipsar om att lyfta den här typen av firanden i till exempel dina sociala medier. Posta en bild och skriv: ”Nu har vi firat den här personen som varit hos oss så här många gånger”.Det bygger ditt varumärke att du har lojala kunder som du tar hand om lite extra.

Ett annat bra sätt att överraska kunden kan vara att lägga lite möda på förpackningen innan du skickar varan.

– Jag brukar beställa ansiktsprodukter från Piggabutiken.se, och de skickar alltid med ett handskrivet kort med en bild på dem. Jag får känslan av att de verkligen bryr sig om mig, att jag är viktig. Det skapar en relation – och vinner min lojalitet.

5. Vårda och serva


I en fysisk butik kan kunden både träffa butikspersonal och testa produkten för att få en god magkänsla inför köpet. För att bygga samma förtroende online behöver du ta hand om kunden lite extra. Det lönar sig.

– Den amerikanska e-handelssajten Zappos ligger verkligen i framkant vad gäller kundservice, de har byggt hela sin affär kring det. Deras längsta kundtjänstsamtal var över 8 timmar. Nu är de superframgångsrika just för att de går ett steg längre för kunderna hela tiden, berättar Louise Raneklint.

Ta bort alla trösklar som kunden kan uppleva, råder hon. Det kan handla om att erbjuda fria returer, att det är tydligt vem du som står bakom butiken är och att kundens eventuella frågor får snabba svar. Se till att det är lätt att kontakta dig och/eller eventuell kundtjänst. Kanske kan du ha en chatt på sajten?

När du bemöter missnöjda kunder gäller det att inte gå i försvarsställning, menar Louise, det spelar ingen roll vem som egentligen har rätt.

– När någonting har gått fel så måste man möta kunden och ta chansen att omvända den. Kunden har inte alltid rätt men kunden ska alltid få rätt. Den ska känna att du har lyssnat, förstått det den säger och hittat ett sätt att göra den nöjd.

Risken är annars att personen sprider negativa rykten som kan ta spinn i sociala medier eller väljer någon annan leverantör nästa gång.

– Det handlar inte om att ge bort massa kompensation tills kunden är nöjd. Det viktiga är att du lyssnar och visar att du förstår, och då gäller det att bedöma från fall till fall vad du kan göra för att vinna tillbaka kundens förtroende

5 smarta sätt att överraska kunden

  1.  Skicka med en present vid kundens första köp, eller kanske för att fira det femte?
  2. Sänd ett grattismejl på kundens födelsedag.
  3. Ge rabatt på något kunden brukar köpa, eller som passar till det kunden köpte sist.
  4. Skicka med användarråd eller tips kopplade till produkten som kunden just köpt.
  5. Lägg med en handskriven hälsning i paketet.

 

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från LUNAR

Privatekonomi

Starta eget företag 2025 – här är hela checklistan (spara!)

Lunar Business 29 november, 2024 9 minuters läsning
Starta eget företag 2025 – här är hela checklistan (spara!)

Allt du behöver veta om att starta eget företag, samlat på ett ställe. Här går vi igenom olika företagsformer (aktiebolag, enskild firma etc), hur du registrerar ditt företag, hur du väljer företagsnamn och hur du öppnar företagskonto och får bankintyg. Följ den smarta checklistan och snart har du ditt alldeles eget företag!

Till att börja med vill vi säga – grattis! Du har bestämt dig för att starta företag, vilket betyder att du har en spännande resa framför dig. En resa full av möjligheter, lärdomar och utmaningar. Oavsett om du har en klar affärsidé eller bara börjat fundera, så finns det mycket att tänka på.

Tips innan vi drar igång med checklistan: Har du hört talas om den digitala företagsbanken Lunar, byggd för små företag? Ett enklare och prisvärt sätt att starta och skala ditt företag, utan krångliga processer. Lunar tar till exempel ingen avgift för att öppna ett företagskonto, hanterar hela ansökningsprocessen digitalt och erbjuder snabb onboarding. 

Att tjänsten har varit efterlängtad hos Sveriges entreprenörer märks tydligt på Trustpilot, där Lunar har 4,6 av 5 stjärnor i kundnöjdhet. Idag har över 20 000 företag valt Lunar som sin bank. Läs mer om varför småföretag älskar Lunar här.

Att starta ett nytt företag kan kännas som raketforskning, men så behöver det inte vara. Vi har sammanställt den här guiden för att hjälpa dig på traven. Här hittar du all information du behöver för att komma igång, samlat på en plats. Från att registrera ditt företag till att hantera ekonomin och driva verksamheten framåt. Vi guidar dig i 3 enkla steg.

Steg 1: Välja företagsform

Valet av företagsform är ett av de viktigaste stegen när du startar företag. Här får du en genomgång av de vanligaste alternativen för att hitta det som passar din verksamhet och dina mål bäst.

Aktiebolag eller enskild firma?

De vanligaste företagsformerna i Sverige är enskild firma och aktiebolag (AB), men det finns även andra, som handelsbolag och kommanditbolag.

Enskild firma är ofta det enklaste valet för den som vill driva ett mindre företag, speciellt om du ska arbeta ensam. Du ansvarar personligen för företagets skulder och verksamhet, och vinsten beskattas som en del av din privata inkomst. Det går ofta snabbare och enklare att starta en enskild firma, och medför färre regler att följa jämfört med ett aktiebolag. Enskild firma kan vara ett bra alternativ för till exempel frilansare.

Aktiebolag är mer komplext men ger dig fördelen att du inte är personligt ansvarig för företagets skulder. Företaget blir en egen juridisk person, vilket innebär att företagets ekonomi och dina privata tillgångar är separerade. Aktiebolag kan vara särskilt fördelaktigt om du planerar att anställa eller expandera. 

Ett AB kräver ett aktiekapital på minst 25 000 kronor, men det ger också ett mer professionellt intryck och bättre möjligheter till extern finansiering.

Steg 2: Registrera företaget

Nu när du har valt företagsform är nästa steg att officiellt registrera ditt företag. Här följer några steg du behöver ta för att få ditt företag registrerat.

Obs! De här stegen är aktuella för dig som ska registrera ett aktiebolag (AB). Om du ska registrera en enskild firma är processen lite mindre komplex. Du hittar information om hur du registrerar din enskilda firma hos Bolagsverket.

Så startar du ett aktiebolag (AB)

Det finns två huvudsakliga sätt att starta ett aktiebolag. Du kan gå den traditionella vägen via Verksamt och Bolagsverket och skapa ett helt nytt företag från grunden. Eller så kan du köpa ett färdigregistrerat bolag som redan har ett organisationsnummer. Låt oss bryta ner skillnaderna mellan de två alternativen:

Starta ett nytt aktiebolag

För att starta ett nytt aktiebolag behöver du ett bankintyg, ett certifikat från din bank som bekräftar att du har satt in det minsta aktiekapitalet (25 000 kr). Intyget ska skickas in till Verksamt som bevis på insättningen när du registrerar ditt företag från grunden. Du får ett nytt organisationsnummer som en del av registreringsprocessen.

Köpa ett färdigregistrerat bolag

Om du köper ett lagerbolag öppnar du ett bankkonto, sätter in det nödvändiga aktiekapitalet (minst 25 000 kr) och får ett likvidintyg som bekräftar att kapitalet har satts in. Intyget skickas till bolagsleverantören för att överföra ägarskapet.

Det här tillvägagångssättet kan gå snabbare eftersom företaget redan är etablerat.

Välj och registrera företagsnamn 

När du startar ett företag är valet av namn ett av de första besluten du behöver fatta. Här är några frågor att ställa dig när du väljer företagsnamn:

  • Är det originellt och lätt att minnas?
  • Representerar det vad din verksamhet står för och ger en tydlig bild av din affärsidé?
  • Om du planerar att expandera globalt, fungerar namnet även internationellt?

Innan du bestämmer dig är det viktigt att kontrollera att namnet inte redan används. På Verksamt.se kan du enkelt se om namnet är tillgängligt och samtidigt registrera det. Det är också smart att undersöka om webbdomänen med ditt företagsnamn är ledig, vilket du kan göra hos Internetstiftelsen. Undvik namn som påminner om andra företag eller varumärken för att slippa förväxlingar eller juridiska problem.

Ett tips är att avvakta med att beställa marknadsföringsmaterial, som visitkort eller trycksaker, tills Bolagsverket har godkänt namnet. Det kan hända att namnet inte går igenom.

Registrera företag på Verksamt

När du har valt ett företagsnamn är nästa steg att registrera ditt företag hos Bolagsverket via Verksamt.se. För att registrera ett aktiebolag krävs två dokument:

  • Stiftelseurkund: Det här dokumentet bekräftar bildandet av ditt aktiebolag och ska innehålla information som datum för bildandet, aktiens pris och namn på grundare och styrelseledamöter.
  • Bolagsordning: Bolagsordningen beskriver hur företaget ska drivas och innehåller bland annat företagets namn, verksamhetsbeskrivning, aktiekapital och styrelsens sammansättning.

Du hittar mallar för stiftelseurkund och bolagsordning hos Bolagsverket.

Kom ihåg: Du kan inte slutföra registreringen på Verksamt innan du har öppnat ett företagskonto, satt in aktiekapitalet och fått ett bankintyg.

Tips! För mer ingående information om hur du startar AB, kolla in Lunars checklista för att starta aktiebolag. Där går vi igenom varje steg i detalj, från idé till verksamhet.

Steg 3: Kom igång med företaget

När du har registrerat ditt företag på Verksamt är nästa viktiga steg att ordna företagets finansiella struktur. Att öppna ett företagskonto och skaffa ett bankintyg är avgörande för att få igång verksamheten och säkerställa att ditt företag kan drivas och växa utan hinder.

Öppna företagskonto

Det finns många banker att välja mellan. Över 1 000 företagare ansöker om ett Lunar företagskonto varje månad – och det är inte svårt att förstå varför. Lunar erbjuder Sveriges billigaste företagskonto* med 0 kr i startavgift och allt du behöver för att starta och driva din verksamhet framåt.

Om du väljer att öppna ett företagskonto hos Lunar hanteras allt digitalt. Det innebär att du snabbt kan komma igång utan onödigt pappersarbete eller tidskrävande bankbesök, som ofta kan vara både krångliga och ta lång tid. Du verifierar din identitet och fyller i dina uppgifter direkt i Lunars app.

Nyfiken? Vill du veta mer om Lunar som företagsbank? Läs mer här

Ansök om bankintyg

Om du skapar ett företagskonto hos Lunar sker mycket av processen automatiskt. När du har öppnat ditt företagskonto och satt in aktiekapitalet (minst 25 000 kr för privata aktiebolag), skickas bankintyget automatiskt till Verksamt. Du behöver bara ange Lunars mejladress (business@lunar.app) i din ansökan på Verksamt, så utfärdar de intyget utan krångel.

Bankintyget bekräftar att aktiekapitalet har satts in på ditt företagskonto. Det är en viktig del av registreringsprocessen eftersom du inte kan slutföra din företagsregistrering hos Verksamt utan detta intyg.

Hos många banker kan processen för att få ett bankintyg vara tidskrävande och kostsam, med pappersformulär och avgifter på upp till 3 000 kr. Med Lunar sker allt digitalt, och intyget kostar endast 495 kr. När bankintyget är utfärdat kan du snabbt och enkelt skicka in din registrering till Bolagsverket för vidare hantering. Läs mer om fördelarna med Lunar här.

Registrera företag hos Skatteverket

När Bolagsverket har registrerat ditt företag, är det dags att anmäla det hos Skatteverket och registrera dig för f-skatt och moms. Det kan också vara aktuellt att registrera dig som arbetsgivare:

  • F-skatt: För att kunna fakturera dina kunder och betala in skatt behöver du registrera dig för F-skatt. Det är ett viktigt steg för att driva din verksamhet på ett korrekt och lagligt sätt.
  • Momsregistrering: Om din verksamhet beräknas omsätta mer än 30 000 kr per år behöver du även registrera dig för moms.
  • Arbetsgivare: Planerar du att anställa personal? Då är det viktigt att registrera dig som arbetsgivare hos Skatteverket.

Sist men inte minst: När alla dokument har skickats in till Bolagsverket behöver du och eventuella medgrundare skriva under stiftelseurkunden. Stiftelseurkunden är dokumentet som du skickade in till Bolagsverket, tillsammans med bolagsordningen, när du först registrerade företaget. 

När stiftelseurkunden är underskriven kan Bolagsverket registrera företaget, godkänna ditt företagsnamn och ge dig ett organisationsnummer. Du kommer att få ett registreringsbevis som du kan ta del av via Bolagsverkets e-tjänst. Därefter kan du börja driva din verksamhet!

Starta ditt företag med Lunar – banken för små företag

Att starta företag ska inte vara raketforskning, anser bankuppstickaren Lunar. Målet för den digitala banken Lunar är att förenkla processen, så att fler svenskar ska kunna starta företag och bidra till ett spirande näringsliv.

– Möjligheten att starta och driva företag är ryggraden i svensk ekonomi. Vi vill bidra till att Sverige fortsätter växa och att små företag får tillgång till tjänsterna de behöver till ett bra pris. Banker ska underlätta, inte skapa hinder, säger Mats Persson Bergius, kommersiell chef på Lunar.

Med Lunar slipper du höga uppstartsavgifter och får en användarvänlig app som gör det enkelt att hantera och effektivisera företagets ekonomi.

Behrouz Afshari Vafa, egenföretagare och revisor med 21 års erfarenhet, menar att byråkratin som vanligtvis är inblandad i att starta företagskonton är onödig. Han säger att Lunars intuitiva och användarvänliga upplevelse sticker ut i branschen.

– Lunar erbjuder den smidigaste banktjänsten som jag någonsin har använt. De moderna lösningarna är helt fantastiska, särskilt för små bolag, skriver han i sitt utlåtande.

Redo att se hur Lunar kan förenkla din entreprenörsresa? Gör som tusentals andra svenska företagare och ta steget. Ansök här idag och upptäck hur Lunar kan underlätta för dig när du startar företag.

Om Lunar Bank
Lunar är en 100% digital bank, byggd för att göra det enkelt att hantera sina pengar smartare och få ut det mesta av dem, med hjälp av innovativa produkter, banktjänster och fair transparenta priser.

Lunas grundades 2015 av entreprenörer som var övertygade om att det fanns ett smartare sätt att bedriva bank på än endast de traditionella.

Lunar är en licensierad bank och står under tillsyn av det danska Finanstilsynet (motsvarande svenska Finansinspektionen). Kundernas pengar är skyddade av den danska insättningsgarantin, Garantiformuen, upp till 100 000 EUR, ca 1 050 000 kr. Garantiformuen fungerar precis som den svenska insättningsgarantin.
Över 20 000 företag har valt Lunar som sin bank, och betyget på Trustpilot är utmärkt!



ANNONS

Innehåll från Billo Företag

Privatekonomi

Äntligen lanseras företagens digitala brevlåda – för alla bolagsformer

Att vara företagare är ett pussel av mejl, papperspost, fakturor och möten. Men hur hittar du balans i vardagen och frigör mer tid till det som faktiskt skapar värde för företaget? En lösning är att sköta all sin företagspost digitalt – hur mycket tid kan du och ditt företag spara med en digital brevlåda?

billo
Billo Företag 3 februari, 2025 4 minuters läsning
Digital-brevlada-for-foretag-1400x788

Foto: Billo

Den som har drivit företag ett tag känner igen sig i den ständiga strömmen av papperspost: fakturor, myndighetsutskick, försäkringspapper och allt däremellan. Detta blir lätt en källa till både stress och felhantering.

Nu lanseras Billo Företag, Sveriges första digitala företagsbrevlåda för alla bolagsformer (även enskild firma!). Med Billo Företag blir det möjligt att samla alla viktiga dokument på ett ställe – direkt i mobilen eller på datorn. Du slipper klipp-och-klistra-lösningar med olika system och kan hantera hela ditt administrativa flöde från samma plattform. Värt att läsa mer om va? Det gör du här.

En ny undersökning från IPSOS (på uppdrag av Billo), visar att 47 procent av svenska småföretagare känner frustration kring administrationsarbete och hantering av fakturor och dokument. I många fall spenderas upp till en dag på administrativa uppgifter.

I praktiken är det här tid som kan läggas på kärnverksamheten, kundkontakter eller helt enkelt en välbehövlig paus. Då blir en smart digital brevlåda mer än bara en bekvämlighet – den kan faktiskt ge konkurrensfördelar.

– Vår undersökning visar att över 82 procent av svenska småföretagare behöver spendera minst en dag i veckan på att arbeta med administration och papperspost. Vi vill hjälpa till att minska tiden, stressen och risken för påminnelseavgifter genom att samla all post och dokument på ett ställe, och samtidigt göra det enkelt att betala fakturor direkt i appen, säger Billos vd Johan Eklöf.

Tips! Vill du också testa Billo Företag? Just nu kan du prova första månaden för 0 kronor, utan bindningstid. Läs mer här.

Första digitala brevlådan för alla bolagsformer

Billo har redan etablerat sig på den privata marknaden, och nu har de tagit klivet in på företagsarenan. Billo Företag är Sveriges första digitala företagsbrevlåda som stödjer alla bolagsformer, inklusive enskilda firmor, aktiebolag och handelsbolag. Det här är en avgörande skillnad mot andra aktörer på marknaden som ofta riktar in sig på större bolag eller förutsätter att användaren redan är privatkund hos dem.

Så funkar Billo Företag

Billo Företag går ett steg längre än traditionella digitala brevlådor. Tack vare automatisk tolkning av innehåll, oavsett om du laddar upp ett digitalt dokument eller skannar in en pappersfaktura, blir hanteringen betydligt enklare. Systemet kan hjälpa dig att sortera och kategorisera dokument, vilket sparar tid och minskar risken för att missa viktiga deadlines.

En annan fördel är att du kan betala fakturor direkt i brevlådan. Du slipper alltså hoppa mellan olika bank- och bokföringssystem för att sköta ekonomin. Den här helhetslösningen är en av anledningarna till att många företagare anser att de sparar både tid och administration när de går över till Billo.

Vad skiljer Billo Företag från konkurrenterna?

  1. Direktbetalning av fakturor:
    I Billo kan du betala dina fakturor direkt i tjänsten, vilket innebär att du slipper logga in i banken separat varje gång.
  2. Stöd för enskild firma:
    Billo är unika med att erbjuda en digital brevlåda för enskilda firmor – något som andra större aktörer ännu inte har.
  3. Automatisk tolkning av uppladdade dokument:
    Oavsett om du fotar av eller skannar ett papper, eller får in en PDF, tolkar Billo innehållet automatiskt. Detta ger en smidigare översikt och sparar tid.
  4. Inget krav på privatkonto:
    Många konkurrenter kräver att du först blir privatkund för att kunna använda deras företagslösning. Billo kräver inte det. Du kan alltså köra igång med ditt företag direkt.

Så blir du mer effektiv med digital brevlåda för företaget

Så vad är fördelarna med att ha en digital brevlåda där allt hänger ihop? Och vad ska jag tänka på när jag väljer lösning?

  1. Samla allt på ett ställe:
    Se till att dina fakturor och papperspost finns i samma digitala ekosystem. Slipp pappershögar och separata system som inte pratar med varandra.
  2. Automatisera så mycket som möjligt:
    Använd inbyggda automationsfunktioner för att få aviseringar när fakturor förfaller, eller när nya myndighetsbeslut trillar in i brevlådan.
  3. Integrera med bokföringen:
    Rätt digital brevlåda kan samarbeta med ditt bokföringsprogram. Då behöver du inte dubbelregistrera uppgifter eller riskera missade verifikationer.
  4. Se över säkerheten:
    Säkerställ att tjänsten du väljer har stark kryptering och lösningar för att uppfylla GDPR-krav. På så sätt kan du undvika dyra säkerhetsincidenter.

Sammanfattning – varför ska mitt företag ha en digital brevlåda?

Digitala brevlådor har blivit ett självklart inslag för många privatpersoner – och nu är det hög tid för företagare att haka på tåget. Billo Företag sparar inte bara tid, utan kan också ge en bättre översikt över verksamhetens ekonomi och skriftliga kommunikation.

Genom att automatisera rutinuppgifter, samla all post på ett ställe och slippa krånglet med pappershantering kan du lägga mer fokus på det viktiga: att utveckla ditt företag.

Tips! Vill du också testa Billo Företag? Just nu kan du prova första månaden för 0 kronor, utan bindningstid. Läs mer här.

Om Billo
Billo Företag är den första digitala brevlådan som låter alla typer av bolag – inklusive enskilda firmor – lägga mindre tid på administration och mer tid på det de gör bäst: sitt jobb! Billo är en statligt godkänd digital brevlåda (Digg) med tillstånd hos Finansinpektionen (FI).



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.