Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & Lönsamhet

Bli vän med kunden och sälj mer – 5 smarta verktyg

14 september, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 9 minuters läsning
Dags för sista delen i vår e-handelsskola: Din webbshop är på plats, vi har gått igenom logistik, marknadsföring och konverteringar. Nu är det dags att knyta kunden riktigt nära – så här lyckas du!

Vill du att dina kunder ska handla mer – och igen? Knepet är att överträffa deras förväntningar. Låter det kostsamt? Det är faktiskt tvärtom! Undersökningar visar att det är mellan fem och sju gånger dyrare att skaffa en ny kund än att underhålla en befintlig. Dessutom kan en nöjd kund ofta bli en ambassadör för ditt företag och föra med sig nya potentiella kunder.

Men, hur lyckas man? Det gäller att flytta fokus från dina produkter och tjänster – till kunden. Visa att du bryr dig om den, få den att känna sig speciell.

LÄS OCKSÅ: 5 smarta tips för att sälja internationellt

– Målet kommer alltid vara att man ska sälja mer, men man ska tänka ”omtanke”. Vad kan kunden behöva just nu? Hur kan vi hjälpa den i vardagen? Hur kan vi göra den här upplevelsen bättre för kunden? säger Louise Raneklint som är expert på just kundlojalitet på it-konsultföretaget iStone.

Det handlar om att bygga ett förtroende och skapa en relation, menar Louise.

– Jämför med hur det var förr i tiden när man gick in till den lokala handlaren. De visste vad man brukade köpa och vad man hette. Det gäller att försöka motsvara den känslan. Kunden ska uppleva det som att ni ger den relevanta erbjudanden för att ni förstår och känner den, fast ni inte gör det personligen.

LÄS OCKSÅ: Bli lönsam, med GoogleSedan gäller det att vara konsekvent. Dina värderingar och ditt budskap ska genomsyra allt du gör i alla kanaler. Från din hemsida och dina sociala medier till hur du bemöter en missnöjd kund.

– Det handlar om att leva upp till de förväntningar som kunden har. Håll vad du lovar och skapa förtroende. Bygg upp en relation och upprätthåll den i alla led. Det är bästa förutsättningen för att skapa lojala kunder.

5 smarta verktyg

1. Bygg lojalitet

Dagens kunder ifrågasätter, gör research och har tillgång till mycket mer information och val än tidigare. Det ställer höga krav.

– Ni som företag måste kunna ge bra argument för varför man ska vara kund hos just er, säger Louise Raneklint.

Många väljer att jobba med rabatter för att locka och behålla kunder.

– Det är inte fel. Men det är dags att gå ifrån det och jobba mer med värdebaserade incitament. Till exempel förlängd garanti till de bästa kunderna. Utgå från er målgrupp, vad den motiveras av och vilka behov den har. Var kreativ och tänk efter vilka mervärden du kan ge dina kunder.

Risken blir annars att du skapar ett beteende hos kunderna som gör att de inte handlar hos dig om de inte får rabatt, påpekar Louise.

– Åhléns är ett bra exempel, som kund har jag lärt mig att de skickar ut rabattkuponger med jämna mellanrum, så där handlar jag aldrig om jag inte får rabatt.

Det är skillnad på lojalitet och upprepade köp. Du vill inte att kunden bara ska handla hos dig för att du är billigast. Då drar de vidare så fort de hittar ett bättre erbjudande någon annanstans. Louise berättar att hennes kollega alltid handlar smink på NK, för att personalen där känner henne, vet vad hon behöver och är trevlig.

– Det är de argumenten från kunder du som företag vill ha.

Bonussystem kan vara ett bra sätt att knyta kunden till sig. Men även här gäller det att fundera ett varv extra. Se till att kunderna kan använda de insamlade poängen på ett sätt som är relevant för dem. Tiden när vi samlade bara för samlandets skull är över, menar Louise.

– Vi börjar bli mer kräsna och ifrågasättande som kunder, så som företag behöver man tänka till. Utgå från era produkter, tjänster och målgrupp.

2. Håll (mejl-)kontakten

En viktig del i lojalitetsbyggande är hur du kommunicerar med dina kunder. Ett vanligt misstag är att skicka ut kampanjmejl eller sms med samma budskap till alla. Resultatet är att ingen känner sig direkt sedd och relationsbyggandet uteblir.

– Det pratas mycket om personalisering och individanpassad kommunikation. Men det är få som faktiskt jobbar aktivt med det. Det är det enklaste och viktigaste rådet jag kan ge kring lojalitet: Skicka inte ut all information till alla, säger Louise Raneklint.

Din information måste vara relevant för mottagaren, helt enkelt.

– Att bara skjuta brett och hoppas på att någon ska nappa fungerar inte på dagens konsumenter. Vi blir så bombarderade av budskap hela dagarna, så att ge sig in i den matchen ger väldigt lite effekt. Det är många som gör det, men det finns så mycket bättre sätt.

Låt gärna din kommunikation vara händelsestyrd, det vill säga att det går ut automatiska mejl när kunden gjort något specifikt. Till exempel blivit medlem, lämnat varukorgen med produkter i, eller köpt något – då kan du följa upp att de är nöjda och tipsa om relaterade varor.

– Det skapar både merförsäljning och ett värde för kunden. När kunden visat intresse för något i din e-handel så följ upp det, i stället för att ignorera det och skicka ut en kampanj för något annat.

Du kan också segmentera dina kunder i olika grupper och skicka specifika mejl till varje grupp.

– Jag är inte ett stort fan av nyhetsbrev, för pratar du med alla så pratar du inte med någon. Ingen kan känna sig träffad av ett mejl som ska passa alla. Även om du har flera erbjudanden i mejlet så kanske läsaren inte orkar scrolla. Du har kundens uppmärksamhet en väldigt kort stund och ju mer information du skickar som inte är relevant desto mer tappar mottagarna förtroende och intresse för ditt varumärke.

Börja enkelt, råder Louise. Till exempel, när ett varumärke släpper en ny kollektion kan du skicka ett mejl till alla kunder som köpt av just det märket tidigare, och skriva: ”Kolla, nu har vi fått in det här!”.

3) Lär känna kunden

För att kunna identifiera målgrupper bland dina kunder behöver du arbeta med din kunddata, menar Louise Raneklint.

Se över informationen du har. Den kan till exempel vara geografisk, alltså var de bor, eller demografisk, som vilken fas i livet personerna är i och hur gamla de är. Titta också på vad kunden har gjort på din webbplats: till exempel vilka produkter den har köpt, lagt i varukorgen, tittat på och var den klickat.

Ett bra sätt att få in data kan vara att ha ett medlemskap. Då får du ofta personnumret och kan samla information utifrån det.

– Att jobba med medlemskap och lojalitetsprogram ger tillgång till kundernas data, men tänk på att de då också kommer att förvänta sig en viss grad av personalisering. Du missbrukar kundens förtroende om den gett okej för dig att använda dess data och sedan får info från dig om något helt ovidkommande. Det skadar relationen.

Det går också att köpa in data kring sina medlemmar, som deras inkomst, om de har bil och om de bor i villa eller lägenhet, berättar Louise.

– Men det är ganska dyrt. Och det finns mycket man kan göra utifrån den data man redan har.

Kom ihåg att be om kundernas godkännande för att hantera deras personliga uppgifter och kommunicera med dem. ”Härmed godkänner du att vi får höra av oss till dig för att vi ska lära känna dig och förbättra din upplevelse” kan vara ett snyggt sätt att uttrycka sig på. Bra att känna att till är att från och med maj 2018 så kommer PUL att ersättas av den nya Dataskyddsförordningen, läs mer på datainspektionen.se.

4. Överraska!

Det finns en kul sak som du bör satsa på för att vinna kundens kärlek:

– Surprise and delight. Ge någonting oväntat och visa att du är tacksam att ha dem som kund. Du kanske kan skicka med en gåva som tack för att de handlar hos dig, säger Louise Raneklint.

Blanda inte ihop den här biten med rabatter som du talat om i förväg, till exempel: ”när du har handlat för 500 kronor får du det här”.

– Just överraskningsmomentet är oerhört kraftfullt och kan bli en snackis – och förvandla kunden till en ambassadör. Du kanske kan ge trogna kunder en liten gåva eller bjuda på någonting. Det kan vara så enkelt.

Driver du ett hotell och någon checkar in sin femtionde natt inom kedjan, så varför inte räcka över en ballong och ett presentkort på en övernattning för hela familjen? Louise tipsar om att lyfta den här typen av firanden i till exempel dina sociala medier. Posta en bild och skriv: ”Nu har vi firat den här personen som varit hos oss så här många gånger”.Det bygger ditt varumärke att du har lojala kunder som du tar hand om lite extra.

Ett annat bra sätt att överraska kunden kan vara att lägga lite möda på förpackningen innan du skickar varan.

– Jag brukar beställa ansiktsprodukter från Piggabutiken.se, och de skickar alltid med ett handskrivet kort med en bild på dem. Jag får känslan av att de verkligen bryr sig om mig, att jag är viktig. Det skapar en relation – och vinner min lojalitet.

5. Vårda och serva


I en fysisk butik kan kunden både träffa butikspersonal och testa produkten för att få en god magkänsla inför köpet. För att bygga samma förtroende online behöver du ta hand om kunden lite extra. Det lönar sig.

– Den amerikanska e-handelssajten Zappos ligger verkligen i framkant vad gäller kundservice, de har byggt hela sin affär kring det. Deras längsta kundtjänstsamtal var över 8 timmar. Nu är de superframgångsrika just för att de går ett steg längre för kunderna hela tiden, berättar Louise Raneklint.

Ta bort alla trösklar som kunden kan uppleva, råder hon. Det kan handla om att erbjuda fria returer, att det är tydligt vem du som står bakom butiken är och att kundens eventuella frågor får snabba svar. Se till att det är lätt att kontakta dig och/eller eventuell kundtjänst. Kanske kan du ha en chatt på sajten?

När du bemöter missnöjda kunder gäller det att inte gå i försvarsställning, menar Louise, det spelar ingen roll vem som egentligen har rätt.

– När någonting har gått fel så måste man möta kunden och ta chansen att omvända den. Kunden har inte alltid rätt men kunden ska alltid få rätt. Den ska känna att du har lyssnat, förstått det den säger och hittat ett sätt att göra den nöjd.

Risken är annars att personen sprider negativa rykten som kan ta spinn i sociala medier eller väljer någon annan leverantör nästa gång.

– Det handlar inte om att ge bort massa kompensation tills kunden är nöjd. Det viktiga är att du lyssnar och visar att du förstår, och då gäller det att bedöma från fall till fall vad du kan göra för att vinna tillbaka kundens förtroende

5 smarta sätt att överraska kunden

  1.  Skicka med en present vid kundens första köp, eller kanske för att fira det femte?
  2. Sänd ett grattismejl på kundens födelsedag.
  3. Ge rabatt på något kunden brukar köpa, eller som passar till det kunden köpte sist.
  4. Skicka med användarråd eller tips kopplade till produkten som kunden just köpt.
  5. Lägg med en handskriven hälsning i paketet.

 

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.