Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Därför är arbetslinjen en så urbota korkad idé

20 december, 2014 Uppdaterades 18 december, 2024 2 minuters läsning
Arbetslinjen har varit Alliansens trumfkort i tre valrörelser. Den ser bra ut på papperet, men har inte fungerat. Tvärtom har den förvärrat situationen, i synnerhet för de mest utsatta grupperna på arbetsmarknaden..

Förklaringen är tredelad. Åtgärderna har i flera fall saknat förankring i verkligheten, det finns inte tillräckligt många jobb och arbetsgivarna är livrädda för varje form av risk.

Jag tänkte ägna mig åt den sista punkten, vilken är väl dokumenterad i forskning. En av de mer omfattande studierna presenterades 2012 av Institutet för utbildnings- och arbetsmarknadspolitisk utvärdering (IFAU rapport 2012:13). I korthet efterfrågas bara friska och normalviktiga personer i åldern 30-50 år med högst två barn och minst 180 högskolepoäng. Varje upplevd defekt sätter stopp för anställning.

Ett exempel i rapporten är att överviktiga, som kommer till anställningsintervju på sina formella meriter, har 83 procent mindre chans att bli anställda.

Vad är då arbetsgivarna rädda för? Att behöva ta ansvar för sjuklön, rehabilitering och den anställdes privata skulder. Arbetsgivaren kan tvingas agera ombud för kronofogden och ikläder sig därmed ett ansvar.

Vidare är man rädd att bli sittande med lågproduktiva, i värsta fall negativ-produktiva medarbetare. Alla större organisationer genomsyras idag av kvalitetssäkringens ideologi, som innebär att varje del i kedjan måste vara perfekt.

Samtidigt inser alla att det måste finnas plats för människor med olika former av begränsningar. För alla borde fatta att de själva är ett ögonblick från att hamna i den situationen. Men när det kommer till kritan så att det någon annan som ska ta ansvaret.

Någon annan är landets småföretagare, vilka är de enda som idag anställer människor med funktionsnedsättningar. Men småföretagare som ställer upp blir lurade. För staten kör med falsk marknadsföring.

Här följer ett exempel ur verkligheten. En person med arbetsskada är enligt Arbetsförmedlingen berättigad till 80 procents lönebidrag. Villkoret är att lön och andra villkor följer gällande avtal. Avtalsenlig lön är 18 700 kronor per månad. På det kommer arbetsgivaravgift och totalkostnaden blir 24 575 kr. Med 80 procents lönebidrag tycks nettokostnaden bli 4 900 kr per månad, cirka 60 000 kr per år, och det är så bidragen säljs in av förmedlingen.

I verkligheten täcker bidraget bara lön upp till 16 700 plus arbetsgivaravgift. Arbetsgivaren måste även betala avtalsenlig försäkring, tjänstepension och löneskatt på pensionen.

Den verkliga kostnaden blir cirka 100 000 kronor per år. En oförutsedd merkostnad på 40 000 kronor kan räcka för att sätta en småföretagare i konkurs. Samtidigt vältrar staten över ansvaret för rehabilitering, sjuklön och utmätning av skulder. Vilket för så kallade fåmansföretagare blir till ett personligt ansvar, oavsett verksamhetsform.

Resultatet är att allt fler svartlistas på arbetsmarknaden. Samtidigt innebär arbetslinjen att människor jagas och straffas för att söka jobb som de inte har en chans att få, beroende på att de av något skäl upplevs som en risk.

Hur det än går i extravalet måste arbetslinjen skrotas och hela systemet göras om från grunden.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Spiris

Partner

Hur mycket ska jag fakturera för att få den lön jag vill ha?

Hur mycket behöver du fakturera varje månad för att få samma inkomst som om du hade en viss månadslön som anställd? Den här kalkylen ger dig svaret och tar hänsyn till faktorer som åldersbaserade sociala avgifter, semester, tjänstepension och andra företagskostnader.

spiris-de
Spiris 16 juni, 2025 Uppdaterades 27 juni, 2025 1 minuts läsning
Körv

Foto: Spiris

Se ditt resultat nu

Ange din e‑postadress för att få tillgång till resultatet

Vänligen ange en giltig e‑postadress

Dela artikeln

AI

Hur kommer AI påverka våra tankar - och hur nyttjar vi det?

Sociala medier har ju redan fått rätt mycket kritik när det kommer till hur det påverkar människor. Men en av de mest underskattade nackdelarna jag ser är hur starkt det påverkar folks uppmärksamhetsspann.

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 11 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Nyttja Ai

Foto: Unsplash/Författaren

Allt numer behöver en 'hook' både online och offline. Vilket väl kanske framförallt skapat en verklighet där allt behöver förenklas, snabbas på och polariseras för att det överhuvudtaget ska fånga vår uppmärksamhet.

Enter AI

Det finns såklart mängder med positiva och negativa effekter med AI, men en effekt som vi högst troligen kommer få uppleva är att folk helt enkelt blir sämre på att ta sig igenom mödosamma uppgifter. 

Att söka, organisera, manuellt analysera, föra över från kolumn a till kolumn b. Allt sånt kan redan nu tas bort med lite teknisk fallenhet, och om 5-10 år. Var är vi då?

Och vad händer när vi som population dels har ett extremt kort uppmärksamhetsspann, och dels inte orkar tänka mödosamma tankar.

Ska vi göra någon sorts gissning på en värld där underhållning, dopaminkickar och 'good enough' blir de nya ledorden. Där fake news blir så lätt att producera och så svårt att granska att vi helt enkelt skiter i det och bara väljer att lita på de vi hoppas har rätt. Och en värld där allt framstår som möjligt men där verkligheten alltid är deprimerande jämfört med det påhittade.

Det är vad det är. Man kan skrika på folk att läsa mer böcker och lära sig meditera samtidigt som de bojkottar teknik, och man kan tvärtom hävda att AI kommer lösa allt. 

Men, man kan också vara cynisk och nyttja det. Så låt oss snacka affärer.

Jag tror man kan nyttja det på två sätt. Ett 'lite godare' och ett lite ondare'.

Det "ondare" sättet att nyttja AI

Den person/varumärkes-kults-kultur som vi sett växa fram senaste decenniet tror jag inte är någonting jämfört med vad vi kommer se framöver. Människor kommer törsta efter de sanna svaren, någon som visar vad lycka är, och någon som visar vägen.

Och att positionera sitt varumärke rätt där kan nog göras rätt framgångsrikt av många i allt från Second Hand till Bitcoin-trading.

Det "godare" sättet att nyttja AI

Att faktiskt stå för någonting på riktigt och inte bara medialt kommer skapa en djupare koppling till dina kunder. Att faktiskt uppleva ett riktigt värde i det äkta sociala samspelet, och att bli värderad som människa och få verklig kontakt med någon som bryr sig kommer vara någonting ovanligt. Och något man kan erbjuda där folk faktiskt är okej med att betala mer. 

Allt ovan är såklart rena spekulationer. 

Men, jag tror det är nyttigt att inte bli för fast i tankarna kring vilken ny funktion som finns idag, utan snarare fundera på hur det påverkar oss om 10år.

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.