Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

De litade på Skatteverket och förlorade företaget

Yasemin Bayramoglu 31 maj, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning

Foto: Felaktig moms för danstillställning kostade dem företaget. Foto: Getty Images

Litar du på besked från Skatteverket? I vanliga fall kan man ju göra det. Men för Per Westermark och Tomas Wiklöf blev det ödesdigert. Ett felaktigt momsbesked kostade dem deras dansdröm.

Per och Tomas gillar dans. Så mycket att de 2010 bestämde sig för att hyra in sig på Folkets Hus i Sundsvall för att arrangera danskvällar med foxtrot och gammaldans. Men eftersom de var lite osäkra på vilken momssats som gällde ringde de Skatteverket och frågade.

Sex procent, fick de till svar.

Så de drog igång och la på sex procents moms på entrébiljetterna. Men när första bokslutet skulle göras ifrågasatte revisorn momsen och bestämde sig för att dubbelkolla med Skatteverket. Han fick samma svar som Per och Tomas: sex procent.

Så dansades det några år och allt var frid och fröjd. Tills de fick påbud från Skatteverket om att betala 200 000 kronor i extra skatt och straffskatt eftersom de betalat för lite moms. Den rätta momssatsen var alltså inte sex procent, utan 25.

Tur i oturen var att Skatteverket bara får titta två år tillbaka i tiden. Annars hade de kunnat få betala den dubbla summan.

Per och Tomas betalade ur privata fickor och överklagade beslutet till förvaltningsdomstolen. Där förlorade de direkt.

– Det vi lärde oss då var att man ska spela in alla samtal eller ha svaren i mejl. Vi förlorade för att vi inte kunde bevisa vad som sagts. Och Skatteverkets representant sa att de minsann visste vilka momssatser som gäller och att de alltså inte sagt fel, suckar Tomas.

De överklagade till kammarrätten. Fast då förberedde de sig med ringa Skatteverket för att fråga om vilken momsats som gäller för dans igen – nu med bandspelaren påslagen.

– Vi ringde flera gånger – och varje gång fick vi samma svar: sex procent!

Men det räckte inte för att blidka rätten den här gången heller.

– Nu sa Skatteverket att man hade informerat all personal, det skulle inte kunna bli fel igen, säger Tomas.

Att man kan få ett besked från Skatteverket och ändå åka dit när man följer det låter kanske märkligt. Men så ser vår lagstiftning ut, menar Carl Göransson, vd och jurist på nystartade stiftelsen Rättvis skatteprocess.

Läs också: Räkna ut momsen med vår kalkyl

– I en del länder kan man få förhandsbesked från skattemyndigheten. Följer man det så vet man vad som gäller. Men svenska Skatteverket ger inga förhandsbesked, så de svar man får är inte bindande, säger han.

Men Tomas har svårt att förstå hur det kan fungera så här.

– Frågar du tio personer på stan så tror ju inte en enda att det är möjligt det här ska kunna hända. Man tappar helt tron på samhället. Jag jobbar som säljare i mitt vanliga jobb och säger jag fel pris till en kund så är det ju självklart jag som får stå för det, säger Tomas.

Nu väntar Tomas och Per på att möta Skatteverket i domstol igen. Den här gången kommer de inte företräda sig själva utan får juridiskt stöd av Rättvis skatteprocess.

– Det är nästan hopplöst för en enskild person att föra sin egen sak i ett skatteärende – och att vinna. Skattelagstiftningen är så oerhört komplicerad. Det är otroligt lätt att missa små detaljer som juridiskt kan vara helt avgörande för hur rätten tänker, säger Carl.

Dessutom kan det kosta tusentals kronor i timmen att anlita en jurist. Vet man då att chansen att vinna är liten drar de flesta sig för att ta strid.

Eftersom Tomas och Per redan förlorat själva huvudfrågan i Kammarrätten så kan de inte driva den en gång till. Utan den här gången riktar de in sig på skadeståndslagen istället och kräver skadestånd för att de fått felaktiga upplysningar från myndigheten.

Rättvis skatteprocess har, precis som Tomas och Per, ringt Skatteverket flera gånger för att kolla vad de ger för besked för momsen. Och nu, precis som 2010, har de fått beskedet detsamma: sex procent …

– För en vanlig danstillställning där man har en orkester är det 25 procent moms som gäller. Men i vissa fall när det är mer sportdansinspirerat kan det tendera till att övergå till idrott och då är det sex procents moms. Jag kan bara gissa att det är så man resonerat och att det kan vara anledningen till att man fått ett felaktigt svar, säger Marie Holm, skattedirektör på Skatteverket.

Hon känner inte till något annat fall där man vid upprepade tillfällen fått fel besked i ett momsärende som Per och Tomas. Och hon menar att man har en bra uppföljning av hur myndigheten arbetar.

– Man ska kunna lita på den information man får från oss. Vi gör fortlöpande kvalitetssäkringar genom medlyssning på samtal som kommer in och genom att vi läser svar som myndigheten ger på frågor som vi får via e-post. Men vi ska också vara tydliga inför dem som frågar att det kan finnas fallgropar och att vi svarar utifrån den information vi får – och att det kan bli en annan bedömning när man har hela bilden framför sig i form av ett bokslut. Därför är det viktigt att man är väldigt tydlig med vilken typ av verksamhet man bedriver och under vilka former när man ställer frågor till Skatteverket.

– Det kan bli svåra gränsdragningar ibland. Men man gör en bedömning om den genomsnittlige besökaren är där för att lyssna eller för att dansa, samt om lokalen huvudsakligen består av ett dansgolv eller sittplatser, säger Maries kollega Ylva Vesterlund.

Att Tomas och Per trots allt fått felaktigt besked flera gånger om har dock gjort att Skatteverket gått ut med förtydliganden till medarbetarna igen.

– Vi kan bara beklaga att det har blivit så här. Det jag kan säga nu är att efter att vi fick kännedom om det här fallet så har vi gått ut med ytterligare information till våra medarbetare om att vara extra tydliga med skillnaderna, säger Marie.

Oavsett domstolens utslag är det slutdansat i Sundsvall, åtminstone i Tomas och Pers regi. Förra året fick de lägga ner sitt företag. Med den högre momsen gick det inte runt längre.

Samma dag som vi talas vid har det blivit stora rubriker i tidningarna om Benny Anderssons Orkester, BAO. När han är ute med sin orkester räknas det som kultur, som har den lägsta momsen, 6 procent. Trots att de har med sig en egen dansbana och publiken dansar.

– Det är så orättvist. Det här kommer döda branschen helt, säger Tomas.


ANNONS

Innehåll från Brath

Partner

Så bygger du en SEO-strategi inför 2026 – missa inte detta “super hack”

Visst är AI viktigt, men större delen av trafiken till de flesta företag kommer via Google och vass sökmotoroptimering. Så vilka är det viktigaste knepen för att lyckas med SEO 2025 och framåt? Det tänkte vi berätta nu – häng på!

brath
Brath 24 oktober, 2025 Uppdaterades 28 oktober, 2025 5 minuters läsning
SEO-strategi 2026

Foto: Stock

Att skapa affärer på nätet handlar inte bara om att sälja produkter, utan om att synas, skapa tillit och växa långsiktigt. I den digitala världen är konkurrensen hård, och det är oftast sökmotorerna som fortsatt avgör vilka företag som får kundens uppmärksamhet. Med en genomtänkt SEO-strategi kan du inte bara öka trafiken till din webbplats, utan också bygga ett starkt varumärke som kunderna litar på.

– Vi bygger alltid strategier utefter kundens målsättning. Genom åren har vi hjälpt kunder att öka sin organiska synlighet 250%, få topplaceringar på sina viktigaste sökord och hjälpt att öka kunders intäkter så de kan växa och expandera, berättar Caroline Danielsson, Head of SEO på Brath.

Så hur gör man då för att lyckas med sökmotoroptimering 2025 och framåt? Antingen kan du läsa den här guiden, där SEO-byrån Braths experter steg-för-steg berättar hur du kan tänka. Eller så kan du som Driva Eget-läsare boka en gratis konsultation med SEO-experterna på Brath (som har hjälpt företagare med SEO i över 15 år). Det gör du här.

Tips: Här kan du läsa en artikel om de hetaste SEO-trenderna 2025

Steg 1: SEO är grunden för din digital närvaro

Sökmotoroptimering, eller SEO, är nyckeln till att bli synlig på nätet. Det handlar inte bara om att placera rätt ord på rätt plats, utan om att skapa en helhetsstrategi där teknik, innehåll och användarupplevelse samverkar. En bra SEO-strategi börjar med att förstå din målgrupp: vilka ord de söker på (här får du hjälp att göra en sökords-analys), hur de beter sig online och vilken information de vill ha innan de handlar. 

När du vet det kan du bygga en webbplats som både sökmotorer och människor tycker om. Optimerade produktbeskrivningar, relevanta rubriker och tydliga kategorier hjälper sökmotorer att förstå vad just du säljer. Samtidigt ger det kunderna en smidig upplevelse som gör att de återvänder.

Tips! Ofta behöver SEO kombineras med Google Adwords och annonsering på Facebook och Instagram. Här kan du läsa mer om hur du lyckas med Google Adwords. Och här berättar vi hur vi kan hjälpa dig att synas på Instagram och Facebook.

Steg 2: Förtroende skapas genom trovärdigt innehåll

Att synas i sökresultaten är bara början. För att verkligen vinna kundens förtroende måste ditt innehåll signalera kvalitet och expertis. Det handlar om mer än att fylla sidan med nyckelord – du behöver skapa innehåll som svarar på kundens frågor och vägleder dem mot rätt beslut.

Ett välskrivet blogginlägg om hur man väljer rätt produkt eller en informativ guide som löser ett vanligt problem stärker din auktoritet. Kunderna känner att de får värdefull information, och sökmotorerna ser att din sida är relevant. Den kombinationen bygger långsiktig trovärdighet. Ett riktigt 'super hack' är att väva in frågan i svaret – på så vis skapar du en artikel där det blir tydligt för både sökmotor och användare. Ska du till exempel svara på frågan 'Vad är AI?', inled då artikeln med 'AI är....'. Tydlighet vinner alltid!

Steg 3: Teknisk SEO stärker strukturen

Bakom varje framgångsrik webbplats ligger en välstrukturerad teknisk grund. En snabb, mobilanpassad och säker webbplats är avgörande för att både besökare och sökmotorer ska trivas. Många företagare underskattar vikten av teknisk SEO, men det kan vara skillnaden mellan att hamna på första sidan eller försvinna i mängden.

Se till att din webbplats laddar snabbt, att länkar fungerar och att produktsidorna är logiskt organiserade. Använd interna länkar för att guida både användare och sökmotorer mellan sidorna. Det skapar en tydlig struktur som förbättrar upplevelsen och stärker din synlighet.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Steg 4: Bygg långsiktiga resultat med rätt strategi

SEO är ingen engångsåtgärd utan en process som kräver planering och uthållighet. Det tar tid att bygga förtroende hos både kunder och sökmotorer, men resultaten blir desto mer hållbara. En genomtänkt strategi handlar om att kontinuerligt analysera, justera och förbättra.

Det kan handla om att uppdatera produktbeskrivningar, lägga till nytt innehåll eller optimera gamla sidor som inte längre presterar. Genom att mäta resultat och anpassa din strategi kan du stegvis förbättra din ranking och öka konverteringen.

Steg 5: Ta hjälp av experter för bästa resultat

För många företagare kan SEO kännas överväldigande. Det kräver kunskap, tid och rätt verktyg för att lyckas. Därför kan det vara klokt att ta hjälp av specialister som kan guida dig rätt från början. Professionella SEO-byråer som Brath har lång erfarenhet av att skapa skräddarsydda lösningar som stärker företags digitala närvaro.

Genom att kombinera teknisk optimering med strategiskt innehållsarbete kan de hjälpa dig att nå din målgrupp, bygga förtroende och skapa stabil tillväxt över tid.

Sammanfattning av din SEO-strategi

Att bygga synlighet och förtroende med SEO handlar om mer än att jaga klick. Det handlar om att förstå kundens behov, skapa värdefullt innehåll och ha en teknisk struktur som fungerar. Genom att investera tid och strategi i din sökmotoroptimering lägger du grunden för en webbplats som både syns, växer och blir trovärdig i längden.

En stark SEO-strategi är inte bara en investering i trafik – det är en investering i ditt varumärkes framtid.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, Google Adwords eller annonsering på Facebook och Instagram, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Om SEO-byrån Brath
Brath är ett norrländskt företag med ett tydligt uppdrag - att hjälpa företag växa online. Med rötterna i Norrland präglas deras arbetssätt av enkelhet, ärlighet och hårt arbete. De kallar det att vara okrångliga - att fokusera på det som verkligen gör skillnad.

SEO är en av Braths största styrkor. Genom tekniska förbättringar, smart innehåll och långsiktiga strategier ser de till att ditt företag syns när kunderna söker efter det du erbjuder.

Med norrländsk pålitlighet och digital spetskompetens levererar Brath resultat som håller över tid. Enkelt, tydligt och med fullt fokus på din tillväxt online.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.