Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

De utmanar fondjättarna med sin aktierobot

Yasemin Bayramoglu 1 november, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning

Foto: FOTO: OLLE SVENSSON

Sigmastocks. Lägg namnet på minnet. Ett ungt företag från Göteborg som för två år sedan bestämde sig för att utmana hela den svenska fondmarknaden. Och som redan har ställt siktet på resten av världen.
Nu är de nominerade till Driva Egets David mot Goliat-pris!

Ibland kan ens största styrka bli till ens största svaghet. Det blir tydligt när Nanna Stranne och Mai Thai på Sigmastocks ger sin syn på den traditionella fondmarknaden. Ett oligopol som i brist på konkurrens inte behövt hålla sig riktigt à jour med den tekniska utvecklingen och i stället nu riskerar att bli omsprunget när nya aktörer presenterar alternativa lösningar.

För Nannas och Mais del började det med ett ex-arbete i industriell ekonomi på Chalmers Tekniska Högskola 2013.

Tillsammans med en tredje medgrundare, matematikern Carl Lindberg, satte de luppen på fondmarknaden. Nu är de sju personer i teamet, varav ett flertal disputerade matematiker.
– När jag och Mai började kolla på problemen med fondsparandets höga avgifter såg vi att det fanns en lucka för oss, säger Nanna.
– Framför allt stod det klart att finansmarknaden höll på att förändras, säger Mai.

I USA hade man då börjat snacka allt mer om fintech, men det skulle dröja ett tag till för Sverige. Och då pratar vi ändå bara ett par år tillbaka i tiden.

Sigmastocks fasta övertygelse är att hela fondmarknaden är på väg bort. Tiden har sprungit ifrån upplägget. Fonderna ger helt enkelt för dålig avkastning i förhållande till kostnaderna för kunden, i vilket fall för aktivt förvaltade aktiefonder på marknader där aktiehandel är billigt.
– Med avgifter på 1–2 procent kan du helt enkelt inte slå index under en längre tidsperiod. Det är därför ingen av bankernas aktivt förvaltade fonder ger särskilt bra avkastning för kunden, säger Nanna.

Vi har väl alla också hört om försök där apor kastat pil och gjort bättre val än fondförvaltarna, så varför betala för tjänsten?

Men hur utmanar man fondmarknaden om man tror att fonder är ute? Nanna och Mai vill helt enkelt omvandla fondkunder till direkta aktieägare.

Det som hittills varit fondernas fördel är att kunderna slipper sätta sig in i aktieplaceringarna själva. Någon annan gör ett urval.

Nu har Sigmastocks i stället tagit fram ett digitalt verktyg som förenklar processen med att välja och köpa aktier.
– Kunden väljer vilken marknad hon eller han vill handla på, i nästa steg om man vill satsa på medelstora eller stora bolag och på stabila vinster eller vinsttillväxt. Sedan sätter verktyget ihop en aktieportfölj utifrån valen. Alla bolag som sorteras fram uppnår dessutom uppsatta krav på stabilitet och lönsamhet och portföljen sätts ihop baserat på finansiell forskning kring portföljallokering och diversifiering. Kunderna får även hjälp att beräkna fram rätt antal aktier enligt fördelningen och utöver detta förenklas även själva aktiehandeln. Man behöver med andra ord inte kunna något om aktiesparande sedan tidigare för att komma igång, säger Mai Thai och fortsätter:

– Många av våra kunder månadssparar i aktier. Varje månad får de en ny beräkning med aktier för köp utifrån sina valda parametrar och en gång om året får man hjälp med omfördelning. Det ska vara lätt att skapa och spara i en portfölj. Men man förvaltar alltså inga pengar hos oss. Det är därför vi kan tillhandahålla tjänsten så billigt. Vi tar en månadskostnad från 19 kronor, vilket är väldigt mycket lägre än bankernas förvaltningskostnader.

Hon understryker att deras tjänst är för dem som vill ha ett långsiktigt sparande.

Två unga tjejer som utmanar en otroligt mansdominerad bransch. När de presenterade produkten för två år sedan möttes de av blandade reaktioner.
– Det var mycket kommentarer såsom ”det kommer aldrig att gå”, säger Nanna. Med tiden har intresset vuxit. Många inifrån finansbranschen var också tidigt intresserade och positiva och vissa förutspådde att utvecklingen var på väg åt det här hållet, oavsett om man gillar det eller ej.

– Så kallade robo-advisers (robotrådgivare) blir allt vanligare i USA och människor inser att robotar, eller helt enkelt digitala tjänster istället för människor, blir allt vanligare omkring oss. Datorer ska inte ersätta all mänsklig kontakt, men de kan gott hjälpa oss att göra tjänster enklare, säger Nanna. Denna utveckling har vi sett länge och finansbranschen är inget undantag.

– De som är vana vid att gå till sin bankman kommer säkert att fortsätta göra det, vi ser att det kan hänga ihop med vilken generation man tillhör. Har man aldrig satt sin fot på bankkontoret kommer man inte göra det nu heller, säger Mai.

En annan förändring gick snabbt: Courtagepriserna sänktes dramatiskt.
– En Holländsk aktör med bra erbjudande lanserade ISK i Sverige.Då sänkte Nordnet och Avanza courtagepriserna från 39 kronor för minsta köp till en krona! Nu är det nere på noll för svenska aktier och mindre belopp, säger Mai, vilket möjliggör små aktieköp såsom månadssparande på ett helt annat sätt än tidigare.

Än så länge finns det ingen annan aktör som är inne på Sigmastocks idé. I USA finns det, men ändå inte på samma sätt.
–  Det är många som utmanar bankerna och pressar priser, men det är fortfarande fond-i-fond-lösningar. Det finns ingen som gör precis det vi gör, så absolut – vi siktar på att gå utanför Sverige! säger Nanna.

Sedan då? Vad finns det mer att titta på?
Svaret kommer snabbt: tjänstepensioner!

 

MOTIVERING

Med sitt digitala verktyg utmanar de bankernas dyra fondförvaltning genom att hjälpa privatpersoner att på ett enkelt sätt förvalta en egen aktieportfölj.


ANNONS

Innehåll från Brath

Partner

Så bygger du en SEO-strategi inför 2026 – missa inte detta “super hack”

Visst är AI viktigt, men större delen av trafiken till de flesta företag kommer via Google och vass sökmotoroptimering. Så vilka är det viktigaste knepen för att lyckas med SEO 2025 och framåt? Det tänkte vi berätta nu – häng på!

brath
Brath 24 oktober, 2025 Uppdaterades 28 oktober, 2025 5 minuters läsning
SEO-strategi 2026

Foto: Stock

Att skapa affärer på nätet handlar inte bara om att sälja produkter, utan om att synas, skapa tillit och växa långsiktigt. I den digitala världen är konkurrensen hård, och det är oftast sökmotorerna som fortsatt avgör vilka företag som får kundens uppmärksamhet. Med en genomtänkt SEO-strategi kan du inte bara öka trafiken till din webbplats, utan också bygga ett starkt varumärke som kunderna litar på.

– Vi bygger alltid strategier utefter kundens målsättning. Genom åren har vi hjälpt kunder att öka sin organiska synlighet 250%, få topplaceringar på sina viktigaste sökord och hjälpt att öka kunders intäkter så de kan växa och expandera, berättar Caroline Danielsson, Head of SEO på Brath.

Så hur gör man då för att lyckas med sökmotoroptimering 2025 och framåt? Antingen kan du läsa den här guiden, där SEO-byrån Braths experter steg-för-steg berättar hur du kan tänka. Eller så kan du som Driva Eget-läsare boka en gratis konsultation med SEO-experterna på Brath (som har hjälpt företagare med SEO i över 15 år). Det gör du här.

Tips: Här kan du läsa en artikel om de hetaste SEO-trenderna 2025

Steg 1: SEO är grunden för din digital närvaro

Sökmotoroptimering, eller SEO, är nyckeln till att bli synlig på nätet. Det handlar inte bara om att placera rätt ord på rätt plats, utan om att skapa en helhetsstrategi där teknik, innehåll och användarupplevelse samverkar. En bra SEO-strategi börjar med att förstå din målgrupp: vilka ord de söker på (här får du hjälp att göra en sökords-analys), hur de beter sig online och vilken information de vill ha innan de handlar. 

När du vet det kan du bygga en webbplats som både sökmotorer och människor tycker om. Optimerade produktbeskrivningar, relevanta rubriker och tydliga kategorier hjälper sökmotorer att förstå vad just du säljer. Samtidigt ger det kunderna en smidig upplevelse som gör att de återvänder.

Tips! Ofta behöver SEO kombineras med Google Adwords och annonsering på Facebook och Instagram. Här kan du läsa mer om hur du lyckas med Google Adwords. Och här berättar vi hur vi kan hjälpa dig att synas på Instagram och Facebook.

Steg 2: Förtroende skapas genom trovärdigt innehåll

Att synas i sökresultaten är bara början. För att verkligen vinna kundens förtroende måste ditt innehåll signalera kvalitet och expertis. Det handlar om mer än att fylla sidan med nyckelord – du behöver skapa innehåll som svarar på kundens frågor och vägleder dem mot rätt beslut.

Ett välskrivet blogginlägg om hur man väljer rätt produkt eller en informativ guide som löser ett vanligt problem stärker din auktoritet. Kunderna känner att de får värdefull information, och sökmotorerna ser att din sida är relevant. Den kombinationen bygger långsiktig trovärdighet. Ett riktigt 'super hack' är att väva in frågan i svaret – på så vis skapar du en artikel där det blir tydligt för både sökmotor och användare. Ska du till exempel svara på frågan 'Vad är AI?', inled då artikeln med 'AI är....'. Tydlighet vinner alltid!

Steg 3: Teknisk SEO stärker strukturen

Bakom varje framgångsrik webbplats ligger en välstrukturerad teknisk grund. En snabb, mobilanpassad och säker webbplats är avgörande för att både besökare och sökmotorer ska trivas. Många företagare underskattar vikten av teknisk SEO, men det kan vara skillnaden mellan att hamna på första sidan eller försvinna i mängden.

Se till att din webbplats laddar snabbt, att länkar fungerar och att produktsidorna är logiskt organiserade. Använd interna länkar för att guida både användare och sökmotorer mellan sidorna. Det skapar en tydlig struktur som förbättrar upplevelsen och stärker din synlighet.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Steg 4: Bygg långsiktiga resultat med rätt strategi

SEO är ingen engångsåtgärd utan en process som kräver planering och uthållighet. Det tar tid att bygga förtroende hos både kunder och sökmotorer, men resultaten blir desto mer hållbara. En genomtänkt strategi handlar om att kontinuerligt analysera, justera och förbättra.

Det kan handla om att uppdatera produktbeskrivningar, lägga till nytt innehåll eller optimera gamla sidor som inte längre presterar. Genom att mäta resultat och anpassa din strategi kan du stegvis förbättra din ranking och öka konverteringen.

Steg 5: Ta hjälp av experter för bästa resultat

För många företagare kan SEO kännas överväldigande. Det kräver kunskap, tid och rätt verktyg för att lyckas. Därför kan det vara klokt att ta hjälp av specialister som kan guida dig rätt från början. Professionella SEO-byråer som Brath har lång erfarenhet av att skapa skräddarsydda lösningar som stärker företags digitala närvaro.

Genom att kombinera teknisk optimering med strategiskt innehållsarbete kan de hjälpa dig att nå din målgrupp, bygga förtroende och skapa stabil tillväxt över tid.

Sammanfattning av din SEO-strategi

Att bygga synlighet och förtroende med SEO handlar om mer än att jaga klick. Det handlar om att förstå kundens behov, skapa värdefullt innehåll och ha en teknisk struktur som fungerar. Genom att investera tid och strategi i din sökmotoroptimering lägger du grunden för en webbplats som både syns, växer och blir trovärdig i längden.

En stark SEO-strategi är inte bara en investering i trafik – det är en investering i ditt varumärkes framtid.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, Google Adwords eller annonsering på Facebook och Instagram, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Om SEO-byrån Brath
Brath är ett norrländskt företag med ett tydligt uppdrag - att hjälpa företag växa online. Med rötterna i Norrland präglas deras arbetssätt av enkelhet, ärlighet och hårt arbete. De kallar det att vara okrångliga - att fokusera på det som verkligen gör skillnad.

SEO är en av Braths största styrkor. Genom tekniska förbättringar, smart innehåll och långsiktiga strategier ser de till att ditt företag syns när kunderna söker efter det du erbjuder.

Med norrländsk pålitlighet och digital spetskompetens levererar Brath resultat som håller över tid. Enkelt, tydligt och med fullt fokus på din tillväxt online.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.