Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

De utmanar fondjättarna med sin aktierobot

Yasemin Bayramoglu 1 november, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning

Foto: FOTO: OLLE SVENSSON

Sigmastocks. Lägg namnet på minnet. Ett ungt företag från Göteborg som för två år sedan bestämde sig för att utmana hela den svenska fondmarknaden. Och som redan har ställt siktet på resten av världen.
Nu är de nominerade till Driva Egets David mot Goliat-pris!

Ibland kan ens största styrka bli till ens största svaghet. Det blir tydligt när Nanna Stranne och Mai Thai på Sigmastocks ger sin syn på den traditionella fondmarknaden. Ett oligopol som i brist på konkurrens inte behövt hålla sig riktigt à jour med den tekniska utvecklingen och i stället nu riskerar att bli omsprunget när nya aktörer presenterar alternativa lösningar.

För Nannas och Mais del började det med ett ex-arbete i industriell ekonomi på Chalmers Tekniska Högskola 2013.

Tillsammans med en tredje medgrundare, matematikern Carl Lindberg, satte de luppen på fondmarknaden. Nu är de sju personer i teamet, varav ett flertal disputerade matematiker.
– När jag och Mai började kolla på problemen med fondsparandets höga avgifter såg vi att det fanns en lucka för oss, säger Nanna.
– Framför allt stod det klart att finansmarknaden höll på att förändras, säger Mai.

I USA hade man då börjat snacka allt mer om fintech, men det skulle dröja ett tag till för Sverige. Och då pratar vi ändå bara ett par år tillbaka i tiden.

Sigmastocks fasta övertygelse är att hela fondmarknaden är på väg bort. Tiden har sprungit ifrån upplägget. Fonderna ger helt enkelt för dålig avkastning i förhållande till kostnaderna för kunden, i vilket fall för aktivt förvaltade aktiefonder på marknader där aktiehandel är billigt.
– Med avgifter på 1–2 procent kan du helt enkelt inte slå index under en längre tidsperiod. Det är därför ingen av bankernas aktivt förvaltade fonder ger särskilt bra avkastning för kunden, säger Nanna.

Vi har väl alla också hört om försök där apor kastat pil och gjort bättre val än fondförvaltarna, så varför betala för tjänsten?

Men hur utmanar man fondmarknaden om man tror att fonder är ute? Nanna och Mai vill helt enkelt omvandla fondkunder till direkta aktieägare.

Det som hittills varit fondernas fördel är att kunderna slipper sätta sig in i aktieplaceringarna själva. Någon annan gör ett urval.

Nu har Sigmastocks i stället tagit fram ett digitalt verktyg som förenklar processen med att välja och köpa aktier.
– Kunden väljer vilken marknad hon eller han vill handla på, i nästa steg om man vill satsa på medelstora eller stora bolag och på stabila vinster eller vinsttillväxt. Sedan sätter verktyget ihop en aktieportfölj utifrån valen. Alla bolag som sorteras fram uppnår dessutom uppsatta krav på stabilitet och lönsamhet och portföljen sätts ihop baserat på finansiell forskning kring portföljallokering och diversifiering. Kunderna får även hjälp att beräkna fram rätt antal aktier enligt fördelningen och utöver detta förenklas även själva aktiehandeln. Man behöver med andra ord inte kunna något om aktiesparande sedan tidigare för att komma igång, säger Mai Thai och fortsätter:

– Många av våra kunder månadssparar i aktier. Varje månad får de en ny beräkning med aktier för köp utifrån sina valda parametrar och en gång om året får man hjälp med omfördelning. Det ska vara lätt att skapa och spara i en portfölj. Men man förvaltar alltså inga pengar hos oss. Det är därför vi kan tillhandahålla tjänsten så billigt. Vi tar en månadskostnad från 19 kronor, vilket är väldigt mycket lägre än bankernas förvaltningskostnader.

Hon understryker att deras tjänst är för dem som vill ha ett långsiktigt sparande.

Två unga tjejer som utmanar en otroligt mansdominerad bransch. När de presenterade produkten för två år sedan möttes de av blandade reaktioner.
– Det var mycket kommentarer såsom ”det kommer aldrig att gå”, säger Nanna. Med tiden har intresset vuxit. Många inifrån finansbranschen var också tidigt intresserade och positiva och vissa förutspådde att utvecklingen var på väg åt det här hållet, oavsett om man gillar det eller ej.

– Så kallade robo-advisers (robotrådgivare) blir allt vanligare i USA och människor inser att robotar, eller helt enkelt digitala tjänster istället för människor, blir allt vanligare omkring oss. Datorer ska inte ersätta all mänsklig kontakt, men de kan gott hjälpa oss att göra tjänster enklare, säger Nanna. Denna utveckling har vi sett länge och finansbranschen är inget undantag.

– De som är vana vid att gå till sin bankman kommer säkert att fortsätta göra det, vi ser att det kan hänga ihop med vilken generation man tillhör. Har man aldrig satt sin fot på bankkontoret kommer man inte göra det nu heller, säger Mai.

En annan förändring gick snabbt: Courtagepriserna sänktes dramatiskt.
– En Holländsk aktör med bra erbjudande lanserade ISK i Sverige.Då sänkte Nordnet och Avanza courtagepriserna från 39 kronor för minsta köp till en krona! Nu är det nere på noll för svenska aktier och mindre belopp, säger Mai, vilket möjliggör små aktieköp såsom månadssparande på ett helt annat sätt än tidigare.

Än så länge finns det ingen annan aktör som är inne på Sigmastocks idé. I USA finns det, men ändå inte på samma sätt.
–  Det är många som utmanar bankerna och pressar priser, men det är fortfarande fond-i-fond-lösningar. Det finns ingen som gör precis det vi gör, så absolut – vi siktar på att gå utanför Sverige! säger Nanna.

Sedan då? Vad finns det mer att titta på?
Svaret kommer snabbt: tjänstepensioner!

 

MOTIVERING

Med sitt digitala verktyg utmanar de bankernas dyra fondförvaltning genom att hjälpa privatpersoner att på ett enkelt sätt förvalta en egen aktieportfölj.


ANNONS

Innehåll från Talenom

Partner

Allt om löner och lönehantering i ditt företag 2025 (ladda ned gratis guide)

Att hantera löner är en av de mest kritiska och tidskrävande uppgifterna för företagare. Det handlar inte bara om att säkerställa att anställda får rätt lön i tid, utan också om att följa lagar, skatteregler och kollektivavtal. Här reder vi ut vad du måste ha koll på – och hur du enkelt kan outsourca jobbet.

Talenom 28 maj, 2025 Uppdaterades 24 juni, 2025 4 minuters läsning
Lönehantering

Foto: talenom-huvu

Psst, innan vi startar. Här kan du ladda ned en kostnadsfri Löneguide – som lär dig allt om löner och lönehantering. Ett måste för företag med anställda!

Vad innebär lönehantering?

Lönehantering omfattar flera moment:

  • Beräkning av bruttolön, skatter och arbetsgivaravgifter
  • Rapportering till Skatteverket och andra myndigheter
  • Hantering av förmåner, frånvaro och semester
  • Koll på nya lagar, avtal och ibland också kollektivavtal

Tips! Visst har du sett att vi har fler kostnadsfria guider?

1. Här finns en nedladdningsbar, kostnadsfri guide om hur du sänker skatten 2025

2. Här kan du ladda hem K10-checklistan för företagare, där du får alla tips, finesser och smarta K10-tips på en plats.

Utmaningar med att sköta lönerna själv

I mindre företag kan det vara lite lurigt att sköta lönerna själv. Oftast finns ingen löneavdelning eller expert på löner, kanske är det till och med grundaren själv som sköter jobbet.

  • Det finns en sårbarhet vid sjukfrånvaro eller personalförändringar
  • Det kan vara tidskrävande manuella processer
  • Det finns risk för fel vid lagändringar
  • Och det kan vara svårt att hitta rätt kompetens inom företaget – vem ska sköta lönerna?

När en enda person hanterar lönerna blir verksamheten extra känslig vid frånvaro eller personalomsättning. Visst kan det fungera – men är det inte bättre att fokusera på företaget och…

…outsourca lönehanteringen (skönt!)

Att outsourca lönehanteringen innebär att en extern expert tar över ansvaret, vilket ger flera fördelar:

  • Trygghet och precision – specialister hanterar lönerna enligt gällande lagar och kollektivavtal.
  • Tidsbesparing – du frigör tid för affärsutveckling, sälj och annat kul!
  • Skalbarhet – lösningen anpassas efter företagets behov. Är det bara en eller två löner som ska betalas ut, blir det ingen större kostnad
  • Kostnadseffektivitet – du slipper underhålla egna system eller utbilda personal.

Outsourcing av lönehanteringen kan också minska risken för fel och säkerställa att företaget följer aktuella lagar och regler. Bättre nattsömn – med andra ord!

Tips! Spana in den här checklistan om hur du optimerar ditt företag 2025. Viktiga tips! 

När är det dags att överväga outsourcing av lönerna?

Det finns tydliga tecken på att det är dags att se över din lönehantering när:

  • Företaget växer snabbt
  • Ni har gamla system som skapar flaskhalsar
  • Lönehanteringen tar för mycket tid (och energi!)
  • Ni behöver specialistkunskap (inte alltid så roligt att ha koll på alla löneregler själv!)

I dessa situationer kan outsourcing av lönerna vara den mest hållbara lösningen – både ur ett ekonomiskt och verksamhetsmässigt perspektiv.

Tips! Här kan du ladda ned en kostnadsfri Löneguide – som lär dig allt om löner och lönehantering. Ett måste för företag med anställda!

Så kan Talenom hjälpa dig med med lönerna

Talenom erbjuder en trygg och effektiv lönehantering anpassad för små och medelstora företag.

  • Kartläggning och uppstart
  • Integration av system och rutiner
  • Löpande lönehantering och rapportering
  • Rådgivning och lagbevakning

Med våra smarta, digitala lösningar får du full insyn, automatiserade processer och personlig rådgivning – allt i ett och samma paket. Nice va!

Vill du veta mer?

Just nu får Driva Egets läsare ett gratis rådgivningssamtal med löneexperterna Helena Stark och Cecillia Gasslander hos Talenom (en av de ledande redovisningsbyråerna för små och medelstora företag). I samtalet pratar ni igenom om outsourcing av löner är rätt för just ditt företag. Inga förpliktelser. Boka din tid med Helena här och Cecillia här.

Driva Egets läsare får kostnadsfri rådgivning med löneexperterna Helena Stark och Cecillia Gasslander hos Talenom.
Driva Egets läsare får kostnadsfri rådgivning med löneexperterna Helena Stark och Cecillia Gasslander hos Talenom.

Talenom – en långsiktig partner för små och medelstora företag
Att välja rätt redovisningsbyrå handlar inte bara om att klara det närmaste årets förändringar. Talenom är specialister på att skapa långsiktiga samarbeten med företagare. Vad sägs om:

Erfarenhet och expertis: Talenom har funnits sedan 1972 och är idag en av de ledande aktörerna i Finland och Sverige inom digital redovisning för små och medelstora företag.

Personlig service: Hos Talenom är kundnöjdhet en prioritet. Varje företag får rådgivning anpassad efter sina unika behov, oavsett om det gäller daglig redovisning eller avancerad skatteplanering.

Användarvänlig plattform: Talenom Online är utvecklat för att underlätta småföretagares vardag. Den ger dig full kontroll och överblick över din ekonomi – något som blir särskilt viktigt med de nya krav som träder i kraft. Just nu får Driva Egets läsare 25 % rabatt på hela arvodet de tre första månaderna, när de väljer Talenom Online. Läs mer här.



Möt våra medlemmar

Vill förändra mediebranschen – med fokus på kvalitet, lönsamhet och gemenskap

På Driva Eget vill vi lyfta våra medlemmar – människorna bakom idéerna, företagen och drivkrafterna. Därför bjuder vi in till personliga intervjuer med medlemmar i Driva Eget Plus för att inspirera, synliggöra och stärka gemenskapen. Idag tog vi ett snack med Sebastian.

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 24 juni, 2025 Uppdaterades 24 juni, 2025 2 minuters läsning
Foto Malin Lindner

Foto: Malin Lindner


Dela artikeln

Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.