Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Den eviga event-förbannelsen

23 september, 2014 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Det har inte blivit några blogginlägg från min sida på ett bra tag. Det handlar inte om brist på idéer att skriva om, verkligen inte. Gång på gång har jag tänkt att jag vill skriva en text om något brännande aktuellt eller något hopplöst inaktuellt. Ständigt har denna vilja grusats av Alfons-syndromet: "jag ska bara".

Jag har varit fast i en förtrollning, en förbannelse vars namn är event. Jag har varit ansvarig för att arrangera ett monster kallat Allmogemarknaden. Ett synnerligen trevligt, vackert och charmigt monster förvisso, men icke desto mindre ett monster som slagit klorna i mig och varje vaken stund viskat i mitt öra: du kan göra lite mer, du kan göra allt lite bättre, du borde göra det här och det här också.

Det är inte första gången jag arrangerar ett stort event, så jag visste vad jag gav mig in på när jag första gången tog uppdraget i fjol. Ändå intalade jag mig själv att visst kommer jag att hinna skriva ett och annat blogginlägg också, liksom en mängd andra små saker som jag hunnit med allt mindre ju närmare den magiska dagen, 14 september, kom. För så är det med event och den förbannelse som vilar över dem; det kvittar hur mycket man tänkt, hur mycket man planerat, hur mycket man förberett, hur mycket man informerat, hur tidigt man startat. Arbetsbördan och problemen som måste lösas växer ändå exponentiellt ju närmare genomförande du kommer. Många gånger den senaste månaden har jag i mitt huvud filat på ett blogginlägg av typen "jag hinner inte skriva så långt nu eftersom jag jobbar dag och natt med Allmogemarknaden, men efter 14 september, då ska ni få se på gnistor", för att i nästa stund bestämma mig för att jag nog måste sätta upp några fler affischer, ringa några fler potentiella marknadsknallar, kolla upp något angående djurhållning, diskutera något med dem som transporterar våra fyra lastbilslaster med utrustning eller bara svara på några av de mejl som kommer varje dag med frågor som jag för länge sedan besvarat i dokument som alla berörda har fått sig tillsända.

Ett fenomen som man blir varse när man arrangerar stora event med många människor inblandade och ett fenomen som jag upplever blir bara värre och värre för varje år (eller så är det jag som börjar bli gammal och grinig) är att människor inte läser. Det kvittar hur korta instruktionsmejl jag skickar, det kvittar om samma text skickas med snigelpost, det kvittar om informationen ligger som bilaga eller direkt i mejlet. En alltför stor del av dem som måste ha informationen, vet inte vilka tider som gäller, vilken utrustning som gäller, var de ska vara och vilka lagar och förordningar de har att hålla sig till. I ett land med analfabeter hade jag förstått att jag måste prata med alla personligen, men i Sverige 2014?

Och även de som de facto läser, gör många gånger inte det som de har lovat. "Jag kollar och återkommer", har ni hört den frasen förut? Brukar de återkomma? Nej just det, inte särskilt ofta. Håller inte jag koll och påminner, rinner mycket ut i sanden. Att hålla koll och påminna tar tid, slukar energi och kräver organisationsförmåga, likaväl som tydliga rutiner.

Eventkoordinatorns roll blir därför i väldigt hög utsträckning att följa upp vem som har svarat och inte, vem som har förstått eller inte, vem som behöver ett telefonsamtal och vem som faktiskt läser mejl. Kort sagt: kommunikation tar överhanden framför planering och genomförande.

För den som gör detta dagligen i en organisation som är avpassad för ändamålet, är det sannolikt ingen stor sak. Jag gör det en gång om året (vissa år har det varit upp emot fyra, men det har aldrig varit en heltidssysselsättning), vilket skapar en speciell situation med krav på mental balanskonst. Den uppmärksamme läsaren vet att jag till vardags sysslar med bokföring, en verksamhet som är förutsägbar, standardiserad och aldrig går att spara längre än till närmaste deadline hos Skatteverket. Den verksamheten tuffar på och kräver mitt engagemang hur mycket event-strul jag än går igenom. Det känns som om jag stjäl tid och engagemang från eventet, som aldrig kan få nog, när jag smiter undan och bokför några timmar, samtidigt som det är svårt att inte få dåligt samvete för bokföringshandlingar som lämnats in i god tid för att sedan bli liggande till sista timmarna innan skattedeklarationen ska in. Tur att jag har förstående kunder!

Men allt är inte av ondo. Välsignelsen med att arrangera ett event, eller något annat med en tydlig slutpunkt, är just det att det faktiskt tar slut. Lite efterarbete återstår alltid, men själva eventet är obönhörligen avslutat. Inget mer kan göras, det som blev bra blev bra, det som floppade kan inte rättas till med aldrig så mycket planering (nästa år är ett nytt arrangemang). Och framför allt: det som inte blev gjort, det är automatiskt raderat från att-göra-listan, en lista som nu är befriande tom. Det som var oerhört viktigt att få gjort veckan innan, är fullkomligt oväsentligt veckan efter! Det är en skön omväxling mot en verksamhet där allt bara löper på, allt måste bli gjort och allt kan göras färdigt i efterhand, om än kryddat med den unkna smaken av förseningsavgift.

Så nu är jag på banan igen. Kanske lite klokare, men jag är inte helt säker på det. Jag har vetat tidigare också att ett uppdrag sällan blir exakt som man tänkt sig, att man förväntas ha andra färdigheter än de mest uppenbara och att de egenföretagare som blir rika, är de som fokuserar stenhårt på en sak och inte flackar fram och tillbaka mellan olika arbetsuppgifter. Men ligger det inte i entreprenörens själ att vara nyfiken, att bli uttråkad av repetition och av att ständigt söka nya vägar? Just nu njuter jag av att få ge mig hän odelat med bokföringen igen, men jag kan inte garantera att jag aldrig sticker iväg på ett spännande och våghalsigt äventyr igen.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Lägger du fortfarande timmar på bokföringen? Det behöver du inte…

Känner du dig också stressad och uttråkad av bokföringen? Då kanske bankdriven bokföring är något för dig. (Spoiler Alert! Det kan spara dig 1 000-tals kronor per månad…). Låt oss berätta hur det fungerar!

SpeedLedger 3 november, 2025 Uppdaterades 3 november, 2025 4 minuters läsning
Sköta bokföringen själv

Foto: SpeedLedger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång: 

Okej, till ämnet! De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart “the new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Lite längre ned ska vi gå igenom “the new way” i detalj, men låt oss först spoila lösningen: Speedledger e-bokföring  (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot). Nyfiken på att se hur enkelt det är? Det är alltid gratis i 14 dagar. Är du nystartad får du dessutom 50% rabatt första året. Läs mer om erbjudandet här.

Dags för detaljer. Nu ska vi berätta hur du också kan automatisera din bokföring, och spara massor med tid och pengar.

Vem behöver bokföra?

Alla företagare är skyldiga att hålla koll på sin ekonomi, oavsett företagsform. Bokföringen är ditt sätt att visa myndigheter, kunder och dig själv att du har ordning på finanserna. Psst! Kom ihåg att det är förbjudet att bokföra i Excel…

Hur mycket kan jag spara på att bokföra själv?

Kostnaden för att anlita en bokföringsbyrå kan snabbt landa på flera tusen kronor i månaden – en konsult tar vanligtvis någonstans mellan 1 000-1 500 kronor per påbörjad timme. Genom att sköta bokföringen själv betalar du bara för bokföringsprogrammet – och med SpeedLedger slipper du till och med kostnader för att föra över banktransaktioner. De pengarna kan du istället investera i att få ditt företag att växa.

Låt banken vara grunden till din bokföring 

I de flesta bokföringsprogram matar du in dina händelser i programmet, klipper och klistrar från banken alternativt betalar för en bankintegration med filöverföring och onödiga avgifter till banken (ofta upp mot 1 500 kr per år). Dessutom måste du ändå göra avstämning mot banken, krångligt! 

SpeedLedger är det enda bokföringsprogrammet som baserar hela bokföringen på bankens händelser. Det betyder att du slipper de manuella stegen och att bokföringen autogenereras utifrån dina transaktioner på banken. Det innebär att bokföringen alltid stämmer mot banken och uppdateras i realtid. 

Själva bankkopplingen är trygg och säker och sätts upp med hjälp av BankID, självklart kostnadsfritt och inga extra avgifter från din bank. 

Tips! Nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va! 

Fördelar med att sköta bokföringen själv

  • Spara pengar – Undvik dyra konsultkostnader.
  • Få bättre kontroll – Lär känna ditt företags ekonomi på djupet.
  • Automatisera processen – Slipp tidsödande manuellt arbete.
  • Stärk ditt självförtroende – Att klara bokföringen själv ger en känsla av kontroll och självständighet.

Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen?

Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva och vill undvika onödigt höga byråkostnader.

Till ett fast månadspris (som är betydligt lägre än normala byråarvoden) sköter SpeedLedger allt – från löpande bokföring och moms till bokslut, årsredovisning och deklaration. Som kund använder du bara programmet för att hantera fakturor och ladda upp digitala underlag (dvs kvitton). Resten förbereds av SpeedLedger, som levererar färdiga rapporter redo att skickas in till myndigheter. Nice va?

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Så vågar jag sköta bokföringen själv?

Svaret är ett rungande ja! Med rätt program och stöd är det både möjligt och fördelaktigt. SpeedLedger e-bokföring gör processen enkel, automatiserad och anpassad för småföretagare. Du sparar pengar, får bättre kontroll och slipper onödig stress.

Så, varför inte våga ta steget? Låt bokföringen bli lika enkel och självklar som ditt företags framgång!

JUST NU! För dig som är nystartad har SpeedLedger 50 % rabatt första året och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

För dig som vill byta till SpeedLedger är det enkelt att göra själv, men deras bokföringsrådgivning hjälper dig kostnadsfritt såklart om du vill – du provar gratis i 14 dagar och får 50% första året.

Om SpeedLedger
SpeedLedger e-bokföring erbjuder molnbaserade program för bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger e-bokföring och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.