Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Den eviga event-förbannelsen

23 september, 2014 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Det har inte blivit några blogginlägg från min sida på ett bra tag. Det handlar inte om brist på idéer att skriva om, verkligen inte. Gång på gång har jag tänkt att jag vill skriva en text om något brännande aktuellt eller något hopplöst inaktuellt. Ständigt har denna vilja grusats av Alfons-syndromet: "jag ska bara".

Jag har varit fast i en förtrollning, en förbannelse vars namn är event. Jag har varit ansvarig för att arrangera ett monster kallat Allmogemarknaden. Ett synnerligen trevligt, vackert och charmigt monster förvisso, men icke desto mindre ett monster som slagit klorna i mig och varje vaken stund viskat i mitt öra: du kan göra lite mer, du kan göra allt lite bättre, du borde göra det här och det här också.

Det är inte första gången jag arrangerar ett stort event, så jag visste vad jag gav mig in på när jag första gången tog uppdraget i fjol. Ändå intalade jag mig själv att visst kommer jag att hinna skriva ett och annat blogginlägg också, liksom en mängd andra små saker som jag hunnit med allt mindre ju närmare den magiska dagen, 14 september, kom. För så är det med event och den förbannelse som vilar över dem; det kvittar hur mycket man tänkt, hur mycket man planerat, hur mycket man förberett, hur mycket man informerat, hur tidigt man startat. Arbetsbördan och problemen som måste lösas växer ändå exponentiellt ju närmare genomförande du kommer. Många gånger den senaste månaden har jag i mitt huvud filat på ett blogginlägg av typen "jag hinner inte skriva så långt nu eftersom jag jobbar dag och natt med Allmogemarknaden, men efter 14 september, då ska ni få se på gnistor", för att i nästa stund bestämma mig för att jag nog måste sätta upp några fler affischer, ringa några fler potentiella marknadsknallar, kolla upp något angående djurhållning, diskutera något med dem som transporterar våra fyra lastbilslaster med utrustning eller bara svara på några av de mejl som kommer varje dag med frågor som jag för länge sedan besvarat i dokument som alla berörda har fått sig tillsända.

Ett fenomen som man blir varse när man arrangerar stora event med många människor inblandade och ett fenomen som jag upplever blir bara värre och värre för varje år (eller så är det jag som börjar bli gammal och grinig) är att människor inte läser. Det kvittar hur korta instruktionsmejl jag skickar, det kvittar om samma text skickas med snigelpost, det kvittar om informationen ligger som bilaga eller direkt i mejlet. En alltför stor del av dem som måste ha informationen, vet inte vilka tider som gäller, vilken utrustning som gäller, var de ska vara och vilka lagar och förordningar de har att hålla sig till. I ett land med analfabeter hade jag förstått att jag måste prata med alla personligen, men i Sverige 2014?

Och även de som de facto läser, gör många gånger inte det som de har lovat. "Jag kollar och återkommer", har ni hört den frasen förut? Brukar de återkomma? Nej just det, inte särskilt ofta. Håller inte jag koll och påminner, rinner mycket ut i sanden. Att hålla koll och påminna tar tid, slukar energi och kräver organisationsförmåga, likaväl som tydliga rutiner.

Eventkoordinatorns roll blir därför i väldigt hög utsträckning att följa upp vem som har svarat och inte, vem som har förstått eller inte, vem som behöver ett telefonsamtal och vem som faktiskt läser mejl. Kort sagt: kommunikation tar överhanden framför planering och genomförande.

För den som gör detta dagligen i en organisation som är avpassad för ändamålet, är det sannolikt ingen stor sak. Jag gör det en gång om året (vissa år har det varit upp emot fyra, men det har aldrig varit en heltidssysselsättning), vilket skapar en speciell situation med krav på mental balanskonst. Den uppmärksamme läsaren vet att jag till vardags sysslar med bokföring, en verksamhet som är förutsägbar, standardiserad och aldrig går att spara längre än till närmaste deadline hos Skatteverket. Den verksamheten tuffar på och kräver mitt engagemang hur mycket event-strul jag än går igenom. Det känns som om jag stjäl tid och engagemang från eventet, som aldrig kan få nog, när jag smiter undan och bokför några timmar, samtidigt som det är svårt att inte få dåligt samvete för bokföringshandlingar som lämnats in i god tid för att sedan bli liggande till sista timmarna innan skattedeklarationen ska in. Tur att jag har förstående kunder!

Men allt är inte av ondo. Välsignelsen med att arrangera ett event, eller något annat med en tydlig slutpunkt, är just det att det faktiskt tar slut. Lite efterarbete återstår alltid, men själva eventet är obönhörligen avslutat. Inget mer kan göras, det som blev bra blev bra, det som floppade kan inte rättas till med aldrig så mycket planering (nästa år är ett nytt arrangemang). Och framför allt: det som inte blev gjort, det är automatiskt raderat från att-göra-listan, en lista som nu är befriande tom. Det som var oerhört viktigt att få gjort veckan innan, är fullkomligt oväsentligt veckan efter! Det är en skön omväxling mot en verksamhet där allt bara löper på, allt måste bli gjort och allt kan göras färdigt i efterhand, om än kryddat med den unkna smaken av förseningsavgift.

Så nu är jag på banan igen. Kanske lite klokare, men jag är inte helt säker på det. Jag har vetat tidigare också att ett uppdrag sällan blir exakt som man tänkt sig, att man förväntas ha andra färdigheter än de mest uppenbara och att de egenföretagare som blir rika, är de som fokuserar stenhårt på en sak och inte flackar fram och tillbaka mellan olika arbetsuppgifter. Men ligger det inte i entreprenörens själ att vara nyfiken, att bli uttråkad av repetition och av att ständigt söka nya vägar? Just nu njuter jag av att få ge mig hän odelat med bokföringen igen, men jag kan inte garantera att jag aldrig sticker iväg på ett spännande och våghalsigt äventyr igen.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Så förbereder du dig bäst inför 2026 – 3 steg för succé

Nytt år, nya möjligheter. Och i stället för stress över borttappade kvitton och missade deadlines tar du kommandot direkt. Med tre enkla steg skapar du struktur, får koll på ekonomin – och ger dig själv de bästa förutsättningarna för ett magiskt 2026.

SpeedLedger 8 december, 2025 Uppdaterades 9 december, 2025 5 minuters läsning
2026 mest lönsamma år

Foto: Speedledger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång:

…och här kan du lära dig bokföring på 10 minuter.

Då kör vi. I den här guiden ger vi dig tre steg till ett stressfritt och lönsamt 2026. Spoiler Alert: Lösningen kanske heter Speedledger (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot).

Steg 1: Stäng det gamla året utan stress - bokslutet behöver inte vara klart den 1 januari

Många skjuter på bokslutet tills det blir bråttom – och dyrt. Men du kan göra det enkelt för dig själv. Börja med att stämma av det viktigaste:

  • Är alla intäkter och kostnader bokförda?
  • Har du fått in alla kvitton och fakturor?
  • Har du gjort avstämning mot banken? (Behövs förstås inte om du har Speedledger, där allt uppdateras automatiskt och i realtid)

Genom att veta om vad du kommer behöva göra i ditt bokslutsarbete kan du börja förbereda under tiden du sitter och bokför det löpande. Till exempel kan du bokföra kundfordringar och leverantörsskulder på rätt sätt direkt och slippa gå tillbaka och göra om det i samband med bokslutet. 

Men tänk också på att du inte behöver stå med ett färdigt bokslut den 1 januari! Den första hållpunkten för de flesta företagarna brukar vara den sista momsredovisningen för året du stänger, som tidigast kommer i februari.

Tips: Ladda ner SpeedLedgers kostnadsfria “Checklista vid bokslut” så att du inte missar något. Den tar dig steg för steg genom vad du behöver få gjort innan du stänger böckerna. 

Steg 2: Planera hela året redan nu

Att ha koll på dina deadlines – för moms, skatter och bokslut – gör enorm skillnad. Istället för att kolla sista minuten i kalendern vet du exakt vad som gäller. Genom att ha koll på vad som kommer hända i förväg kan du istället vara proaktiv, planera, slippa stressa i sista minuten och framförallt kommer du inte missa några inlämningar. Med ett årshjul för 2026 får du:

  • Koll på viktiga datum
  • Möjlighet att planera likviditet
  • Mindre risk för missade rapporteringar

Tips: Ett årshjul är det bästa verktyget för detta. Vi har skapat ett komplett och kostnadsfritt “Årshjul för företagare 2026” som visar alla viktiga datum du behöver ha koll på. Dessutom får du massvis med tips efter säsong! Ladda ned och sätt upp vid ditt skrivbord!

Steg 3: Sätt upp ett system som automatiserar bokföringen

De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart en “new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Det ger dig:

  • Bokföring i realtid
  • Mindre stress inför bokslut
  • Bättre beslutsunderlag

Det är precis så SpeedLedger fungerar. Genom att ha en direktkoppling till din bank kan du spara tid och slippa göra avstämningar eller fundera över om du missat något. Det bästa med detta, är att när det är dags att stänga året, finns allt redan klart.

Blev du besviken nu, att du inte hade detta redan i början av året? Ingen panik. Startar du igång med SpeedLedger e-bokföring kan du hämta händelser från banken bakåt i tiden och komma i fas du också. Det allra bästa med detta? Du får tid över till att göra det du är bäst på - driva ditt företag framåt.

Psst! Blir du nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va!

JUST NU får du 50% rabatt på SpeedLedger första året, gäller fram till årsskiftet och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

Ge dig själv den bästa starten på 2026

Med en tydlig checklista, ett årshjul för planering och ett automatiserat bokföringsflöde har du allt du behöver för att slippa stressa och istället fokusera på lönsamhet.

Ett sista tips (eller egentligen 10) är 10 tips inför årsskiftet där du får full koll på vad du behöver göra, när du behöver göra det och vad du kan göra under tiden du bokför “som vanligt”. 10 tips inför årsskiftet ger dig inte bara koll på vad du behöver göra och när – utan vi går också igenom hur du gör det. 

Till exempel kan du hitta information om hur du ska bokföra dina kundfordringar och vad det är, eller till exempel hur du gör en avskrivning av en inventarie - och när i tiden du behöver göra det. Ladda ner tipsen här.

Och kom ihåg – genom att sköta bokföringen själv kan du spara 1 000-tals kronor varje månad. Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen? Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva men ändå undvika byråkostnader. 

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Om SpeedLedger
SpeedLedger erbjuder molnbaserade program för e-bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.

SpeedLedger Trustpilot: https://se.trustpilot.com/review/speedledger.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.