Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Den grå PR-vardagen ger ditt företag glans

2 oktober, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 2 minuters läsning
All PR är inte lika med att sitta i morgonsoffan i TV. Det finns en grå PR-vardag också – som kan bidra till att ge ditt företag glans.
    • Vill du nå fler kunder? Stärka ditt företags varumärke? Ta marknadsandelar? Då är PR oslagbart. Med ditt företag, dina kunskaper och ditt engagemang som grund kan du nå stora mängder potentiella kunder.
    • Varje måndag hela hösten får du i uppgift att genomföra en konkret PR-åtgärd, särskilt utformad för småföretagare med tidsbrist.
    • Ledorden är KONKRET, ENKELT och SNABBT – på bara en timme i veckan styr du upp din PR för hela hösten.

Tänk hur ett stort, PR-medvetet företag informerar – Ikea, Folksam eller Ica. I deras marknadsföringsstrategier ingår reklamfilm, annonsering, event, myndighetskontakter, mediebearbetning och en lång rad andra marknadsförings- och PR-aktiviteter. De informerar om årsbokslut, VD-byte, och när en felaktig produkt måste kallas in. De skriver på hemsidan, i sociala medier och skickar pressmeddelanden.

Oavsett om de här grå PR-aktiviteterna uppmärksammas av medier eller ej, så bidrar de till bilden av företaget. Dels genom att företaget klättrar på Google, och dels genom att synas i de egna kanalerna (hemsida och sociala medier).

Att de stora företagen lägger stora resurser på den grå PR-vardagen är förstås ingen slump – det finns en väl uttänkt strategi bakom. De har märkt att det lönar sig att berätta om sin verksamhet ur olika aspekter, att informera i både med- och motgång och att hellre informera för mycket än för lite. (Sen är det klart att de inte alltid informerar om allt.) Även när händelsen är negativ – som när en felaktig produkt måste återkallas – blir effekten av information nästan alltid positiv. ”Skönt att de är ärliga!”

Som småföretagare kan du härma och anpassa till dina förutsättningar.

Uppgift


Kartlägg vilka händelser i ditt företag du kunna lägga till i ditt informationsflöde. Särskilt intressant är det med sådant som innebär minimalt med merarbete för dig. Något du vanligtvis producerar för att arkiveras kanske skulle kunna platsa på Facebook eller Linkedin?

Här är några förslag på händelser i den grå PR-vardagen:
  • Hemsidan har fått nytt utseende.
  • Företaget flyttar.
  • Omsättningen har fördubblats på ett halvår.
  • Företaget har fått in en stor order.
  • Årsbokslutet är klart och omsättningen ökade med 25 % jämfört med året innan.
  • Antalet tjänster eller produkter har fördubblats senaste sex månaderna.
  • Ny samarbetspartner – gör en kortintervju.
  • Ny medarbetare – gör en kortintervju.

Planera in några av de grå PR-åtgärder som passar dig. De bidrar till en bra bild av ditt företag.

* * *


Vill du bli påmind när det kommer ett nytt avsnitt av PR-skolan? Då föreslår vi att du prenumererar (kostar inget och du kan lätt avregistrera dig när du vill):

KLICKA HÄR för att prenumerera

Tidigare avsnitt av PR-skolan hittar du längre ner här i bloggen.

* * *

Vill du fördjupa din kunskap om PR? Gå PR-kioskens grundkurs i PR för småföretagare. Du hittar den här på Driva Eget: Mer info om webbkursen PR för småföretagare – grundkurs

 

Dela artikeln

Möt våra medlemmar

Vill förändra mediebranschen – med fokus på kvalitet, lönsamhet och gemenskap

På Driva Eget vill vi lyfta våra medlemmar – människorna bakom idéerna, företagen och drivkrafterna. Därför bjuder vi in till personliga intervjuer med medlemmar i Driva Eget Plus för att inspirera, synliggöra och stärka gemenskapen. Idag tog vi ett snack med Sebastian.

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 24 juni, 2025 Uppdaterades 24 juni, 2025 2 minuters läsning
Foto Malin Lindner

Foto: Malin Lindner


Dela artikeln

Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.