Till huvudinnehållet

❤️ Just nu: Testa Driva Eget Plus för 19 kr/mån i tre månader. Kolla in!

Bli medlem
Inspiration

Deras uppfinning drog in 5 miljoner - på en månad

20 februari, 2017 4 minuters läsning

Foto: Deras idé drog in 5 miljoner på en månad. FOTO: CHRIS BENNISON

De kom på ett sätt att spara på världens vatten och startade en crowdfunding-kampanj för att få in pengar. Målet: 250 000 kronor. Resultatet: nästan 2000 procent mer.

– Vi har lärt oss den hårda vägen att inte bara planera för vad som kan gå fel utan också för succé, säger de.

Den växande bristen på rent vatten är en av vår tids stora miljöutmaningar. Svenska uppfinningen Altered:Nozzle är ett extra munstycke till din vattenkran som gör att du bara gör av med två procent av den normala vattenåtgången, oavsett om du tvättar händerna, diskar eller sköljer grönsaker.

Just nu testlanseras den på MediaMarkts webbshop och har gjort succé på crowdfundingplattformen Kickstarter.

[caption id="attachment_23017" align="alignright" width="146"]Vattnet atomiseras. FOTO: CHRIS BENNISON Vattnet atomiseras. FOTO: CHRIS BENNISON[/caption]

– Vi har fått så oerhört mycket stöd och uppmuntran. Mycket mer än vi trodde var möjligt. Det är verkligen en produkt som ligger folk nära hjärtat. I Sverige förstår vi inte vilket akut läge det är med vattenbrist världen över, säger Johan Nihlén, medgrundare och vd av Altered company.

Innovatören bakom, Kaj Mickos, fick idén när han jobbade på världsutställningen i Shanghai 2010.

– Temat var ”Better City Better Life” vilket gjorde att han gick och funderade på de stora problemen. Vatten var ett sådant. Och då föddes idén om att kunna atomisera vatten direkt i kranen, berättar Johan.

Johan förklarar att i en vanlig kran så rör du bara en liten del av vattnet som rinner ut. Det mesta studsar av eller rinner förbi. Men när vatten atomiseras bryts det upp i en dimma som skjuter ut i hög hastighet.

– Det ökar vattnets ytarea otroligt mycket. Helt enkelt så kommer man i kontakt med och använder varenda droppe vatten som kommer ur kranen, säger han.

För att få råd att ta fram produkten behövde Johan, Kaj och designern Mikael Abbhagen finansiering. Men att kontakta investerare kändes inte som ett bra alternativ.

– För ett projekt som vårt, som är i en tidig fas innan produktion och med bara prototyper blir värderingen relativt låg i och med att risken i projektet är högre. Vi skulle fått ge bort en ganska stor andel av bolaget om vi tagit in pengar från investerare, säger Johan.

Så de bestämde sig för att testa crowdfunding. Att låta personer runt om i världen skänka pengar mot att få en Altered:Nozzle när den väl lanserats. Så de skapade en kampanj på crowdfundingplattformen Kickstarter. Målsättningen var att få in 250 000 kronor på 30 dagar. Men innan kampanjen var över hade de fått in hela 5 miljoner.

– Jag tror det var natten mellan dag två och tre som det smällde till. Då vaknade vi på morgonen till en helt ny värld. Mailen var fullkomligt överfull och telefonen ringde från hela världen dygnet runt, säger Johan.

Första strategin var att bara försöka svara alla de kunde. Men efter att ha jobbat dygnet runt i två dagar och antalet obesvarade mail hade vuxit till 800 visade det sig vara en omöjlig taktik.

– Då fick vi backa lite och börja fokusera på att få ut produkten istället. Det har så klart varit en fantastisk resa som fortfarande håller på, säger Johan.

Så vad gjorde crowdfundingkampanjen så framgångsrik? Johan berättar att de gjorde egna pressutskick och marknadsföring på sociala medier. Men framgångsnyckeln var att den film de gjort om produkten plockades upp av facebookgruppen Now This Future.

– Den fick snabbt flera miljoner visningar – och idag har den runt 12 miljoner – vilket uppmärksammades av media runt världen. Och på den vägen var det, säger han.

Att få så många ”backare” av kampanjen var både glädjande, och problematiskt, skulle det visa sig. Förutom mer administration med att svara på frågor än de hade kunnat föreställa sig blev killarna tvungna att skala upp produktionen, vilket inneburit en månads försening fast de var förberedda för produktion innan de gick ut med kampanjen.

”Vi har lärt oss den hårda vägen att inte bara planera för vad som kan gå fel utan också för succé”, säger de.

– Innan Kickstarterkampanjen hade vi mest planer för hur vi skulle försöka få uppmärksamhet. Men med uppmärksamheten så blev det också en enorm press på organisationen. Vi är ju bara tre personer som drog igång det här. Att då hålla kontakt med tusentals backers, samtidigt som vi får tusentals förfrågningar via mail från hela världen, plus att vi behövde se över produktionen var mer än vi kunde hantera. Det finns stöd och tjänster man kan köpa in just för crowdfundingprojekt. Det hade vi inte koll på innan. Så det hade vi kunnat planera för bättre, säger Johan.

Har ni något råd till andra som funderar på crowdfunding för att finansiera sitt bolag?

– Som svenskar är vi ganska måna om att vilja planera och ha allt på det torra. Men vi har sett att varje gång vi kommit ut med något fysiskt, som en prototyp eller förproduktionsmodell så har allting verkligen tagit fart. Människor vill se och känna på något. Även om det är mjukvara så skulle jag se till att få en klickbar ”keynote” eller liknande så fort som möjligt. Det är när människor ser något som allt verkligen tar fart. Så våga gör. Se till att komma ut och prata med människor. Och justera löpande istället, säger Johan.


Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.