Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Deras uppfinning drog in 5 miljoner - på en månad

20 februari, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Deras idé drog in 5 miljoner på en månad. FOTO: CHRIS BENNISON

De kom på ett sätt att spara på världens vatten och startade en crowdfunding-kampanj för att få in pengar. Målet: 250 000 kronor. Resultatet: nästan 2000 procent mer.

– Vi har lärt oss den hårda vägen att inte bara planera för vad som kan gå fel utan också för succé, säger de.

Den växande bristen på rent vatten är en av vår tids stora miljöutmaningar. Svenska uppfinningen Altered:Nozzle är ett extra munstycke till din vattenkran som gör att du bara gör av med två procent av den normala vattenåtgången, oavsett om du tvättar händerna, diskar eller sköljer grönsaker.

Just nu testlanseras den på MediaMarkts webbshop och har gjort succé på crowdfundingplattformen Kickstarter.

[caption id="attachment_23017" align="alignright" width="146"]Vattnet atomiseras. FOTO: CHRIS BENNISON Vattnet atomiseras. FOTO: CHRIS BENNISON[/caption]

– Vi har fått så oerhört mycket stöd och uppmuntran. Mycket mer än vi trodde var möjligt. Det är verkligen en produkt som ligger folk nära hjärtat. I Sverige förstår vi inte vilket akut läge det är med vattenbrist världen över, säger Johan Nihlén, medgrundare och vd av Altered company.

Innovatören bakom, Kaj Mickos, fick idén när han jobbade på världsutställningen i Shanghai 2010.

– Temat var ”Better City Better Life” vilket gjorde att han gick och funderade på de stora problemen. Vatten var ett sådant. Och då föddes idén om att kunna atomisera vatten direkt i kranen, berättar Johan.

Johan förklarar att i en vanlig kran så rör du bara en liten del av vattnet som rinner ut. Det mesta studsar av eller rinner förbi. Men när vatten atomiseras bryts det upp i en dimma som skjuter ut i hög hastighet.

– Det ökar vattnets ytarea otroligt mycket. Helt enkelt så kommer man i kontakt med och använder varenda droppe vatten som kommer ur kranen, säger han.

För att få råd att ta fram produkten behövde Johan, Kaj och designern Mikael Abbhagen finansiering. Men att kontakta investerare kändes inte som ett bra alternativ.

– För ett projekt som vårt, som är i en tidig fas innan produktion och med bara prototyper blir värderingen relativt låg i och med att risken i projektet är högre. Vi skulle fått ge bort en ganska stor andel av bolaget om vi tagit in pengar från investerare, säger Johan.

Så de bestämde sig för att testa crowdfunding. Att låta personer runt om i världen skänka pengar mot att få en Altered:Nozzle när den väl lanserats. Så de skapade en kampanj på crowdfundingplattformen Kickstarter. Målsättningen var att få in 250 000 kronor på 30 dagar. Men innan kampanjen var över hade de fått in hela 5 miljoner.

– Jag tror det var natten mellan dag två och tre som det smällde till. Då vaknade vi på morgonen till en helt ny värld. Mailen var fullkomligt överfull och telefonen ringde från hela världen dygnet runt, säger Johan.

Första strategin var att bara försöka svara alla de kunde. Men efter att ha jobbat dygnet runt i två dagar och antalet obesvarade mail hade vuxit till 800 visade det sig vara en omöjlig taktik.

– Då fick vi backa lite och börja fokusera på att få ut produkten istället. Det har så klart varit en fantastisk resa som fortfarande håller på, säger Johan.

Så vad gjorde crowdfundingkampanjen så framgångsrik? Johan berättar att de gjorde egna pressutskick och marknadsföring på sociala medier. Men framgångsnyckeln var att den film de gjort om produkten plockades upp av facebookgruppen Now This Future.

– Den fick snabbt flera miljoner visningar – och idag har den runt 12 miljoner – vilket uppmärksammades av media runt världen. Och på den vägen var det, säger han.

Att få så många ”backare” av kampanjen var både glädjande, och problematiskt, skulle det visa sig. Förutom mer administration med att svara på frågor än de hade kunnat föreställa sig blev killarna tvungna att skala upp produktionen, vilket inneburit en månads försening fast de var förberedda för produktion innan de gick ut med kampanjen.

”Vi har lärt oss den hårda vägen att inte bara planera för vad som kan gå fel utan också för succé”, säger de.

– Innan Kickstarterkampanjen hade vi mest planer för hur vi skulle försöka få uppmärksamhet. Men med uppmärksamheten så blev det också en enorm press på organisationen. Vi är ju bara tre personer som drog igång det här. Att då hålla kontakt med tusentals backers, samtidigt som vi får tusentals förfrågningar via mail från hela världen, plus att vi behövde se över produktionen var mer än vi kunde hantera. Det finns stöd och tjänster man kan köpa in just för crowdfundingprojekt. Det hade vi inte koll på innan. Så det hade vi kunnat planera för bättre, säger Johan.

Har ni något råd till andra som funderar på crowdfunding för att finansiera sitt bolag?

– Som svenskar är vi ganska måna om att vilja planera och ha allt på det torra. Men vi har sett att varje gång vi kommit ut med något fysiskt, som en prototyp eller förproduktionsmodell så har allting verkligen tagit fart. Människor vill se och känna på något. Även om det är mjukvara så skulle jag se till att få en klickbar ”keynote” eller liknande så fort som möjligt. Det är när människor ser något som allt verkligen tar fart. Så våga gör. Se till att komma ut och prata med människor. Och justera löpande istället, säger Johan.


ANNONS

Innehåll från Toborrow

Partner

Så kan Trumps tullar slå mot svenska småföretagare

USA:s tariffer riskerar att slå hårt mot svenska bolag som redan har små marginaler. Något som kan hämma hela landets ekonomiska utveckling, menar Magnus Persson, COO på kredittjänsten Toborrow.

toborrow_logo
Toborrow 30 juni, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Trumps Tullar

Foto: Toborrow

– Företagens tillgång till finansiering blir ännu viktigare i en orolig handelsmiljö, säger Magnus på Toborrow

Sedan Donald Trump inledde sitt handelskrig har världsmarknaderna skakat. Osäkerheten har varit stor, och buden har varit många kring vad som egentligen gäller. För svenska småbolag – som antingen handlar direkt med USA eller agerarunderleverantörer till bolag som gör det – kan tarifferna innebära ett riktigt dråpslag.

– Vi ser att Trumps återinförda eller höjda tullar, särskilt de mot Kina och EU, kan skapa en osäkerhet för svenska små- och medelstora företag som är beroende av export eller import. Högre tullar innebär ofta ökade kostnader för insatsvaror och komponenter, vilket slår hårt mot mindre bolag vars marginaler redan är små”, säger Magnus Persson.

Bästa tipset direkt! Hos Toborrow kan du göra en enda ansökan och låta flera aktörer ge ditt företag bästa villkoren för factoring och lån. Hur bra villkor kan ditt företag få 2025 – värt att testa här va? 

Tullarna riskerar att sätta käppar i hjulet för svenska småföretagare

Svenska företag som exporterar till USA kan drabbas om deras varor blir dyrare jämfört med lokalproducerade alternativ. Eftersom små- och medelstora bolag står för 99 procent av den svenska ekonomin riskerar det att bromsa tillväxt och investeringar, och i slutändan sänka hela vår BNP.

Toborrow följer man utvecklingen noga, och ser hur allt fler bolag söker finansiering för att stärka likviditeten eller få råd med viktiga nysatsningar. En trend är att många väljer bort storbankerna, eftersom de ofta är trögrörliga när det gäller att tillgodose de små- och medelstora bolagens behov.

Psst! För att få bästa finansieringsvillkoren behöver ditt företag ha ett bra kreditbetyg. Här kan du testa ditt kreditbetyg (utan kreditupplysning och helt kostnadsfritt). 

Hälften av Sveriges mindre bolag väljer bort storbankerna för finansiering

Enligt en undersökning genomförd av fintechbolaget Capcito väljer hälften av Sveriges mindre bolag bort storbankerna när de söker finansiering.

– Det gamla bankväsendet är för trögrörligt. Om man behöver ett företagslån gäller det att man har haft kontakt med dem sedan tidigare, annars är det jättesvårt att komma in. När småföretagare nu pressas av tullar och lågkonjunktur är det superviktigt att de kan göra sina satsningar, för att driva på hela ekonomin”, säger Magnus Persson.

Därför erbjuder Toborrow enkel och smidig företagsfinansiering, skräddarsydd för att passa varje individuellt bolag.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow
I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sin unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån eller factoring? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerad i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.



Digital Marknadsföring

Sveriges 10 största influencers på Instagram 2025

De är Sveriges största influencers på Instagram – men också duktiga företagare som vi kan lära oss av. Låt oss gå igenom listan på våra mest populära influencers, och vad de gjort för att lyckas.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 7 november, 2025 Uppdaterades 6 november, 2025 5 minuters läsning
Driva Eget

Foto: Driva Eget / Unsplash

Sverige har flera influencers som slagit igenom stort, både nationellt och internationellt. Här listar vi de 10 svenska profilerna med flest följare på Instagram.

Tips! Följ Driva Eget på Instagram och få våra bästa framgångstips varje dag. 7 000+ följer redan.

1. Felix 'PewDiePie' Kjellberg (@pewdiepie)

Det förvånar väl ingen att Felix Kjellberg kniper förstaplatsen även i år. Han är fortfarande ett av de mest välkända ansiktena på planeten, speciellt bland internet-generationen. Felix började sin framgångsresa 2010 med att spela spel och vara underhållande på YouTube, vilket snabbt blev populärt. Tre år senare var han världens största Youtuber. Idag driver han sina sociala kanaler på heltid, med innehåll som sträcker sig långt bortom gaming.

Hur många följare har PewDiePie på Instagram? 20,2 miljoner

2. Elsa Hosk (@hoskelsa)

Elsa Hosk började sin modellkarriär tidigt. Vid 14 års ålder fick hon sitt första uppdrag i Tokyo och nominerades senare till årets modell i Sverige 2005 och 2006. Hon blev Victoria's Secret Angel och har sedan dess arbetat med stora internationella modemärken. Med nästan 9 miljoner följare på Instagram är hon en av de svenska profiler som nått längst inom modebranschen globalt.

Hur många följare har Elsa Hosk på Instagram? 8,8 miljoner

3. Anna Nyström (@annanystrom)

Anna Nyström startade sitt Instagramkonto 2013 och började samtidigt träna med tunga vikter, vilket på den tiden var sällsynt bland tjejer. Hennes träningsbilder fick snabbt genomslag och följarskaran växte. Hon utbildade sig till personlig tränare och lanserade klädmärket Ryvelle 2020, men lämnade styrelsen året efter. Trots flera miljoner följare håller hon en låg profil och ställer sällan upp på intervjuer. Hennes innehåll består främst av träningsbilder och livsstilsinnehåll. Hårt, konsekvent arbete och en unik vinkel verkar vara hennes nyckel till framgång på Instagram. 

Hur många följare har Anna Nyström på Instagram? 7,7 miljoner

4. Linn Löwes (@linnlowes)

Linn Löwes började träna under sin kamp mot lymfkörtelcancer och omvandlade erfarenheten till en karriär som personlig tränare, och så småningom influencer. Hon delar träningsprogram och recept som når miljontals människor världen över. 2021 startade hon klädföretaget Stacci Athletics, som tredubblade sin vinst på två år. Parallellt drev hon träningsappen Athli, som hon sålde till USA 2023. Affären gav bolaget en vinst på 38 miljoner kronor enligt Breakit. Hennes affärsupplägg visar hur influencers kan bygga lönsamma företag.

Hur många följare har Linn Löwes på Instagram? 3,3 miljoner

5. Matilda Djerf (@matildadjerf)

Matilda Djerf började sin resa som influencer 2016 med en semesterblogg och bikinibilder på Instagram. När följarskaran växte övergick hon till heltidsinfluencer två år senare. Tillsammans med sin pojkvän Rasmus Johansson grundade hon modekoncernen Djerf Avenue. Varumärket, känt för bär-tryck och skandinavisk estetik, värderades 2022 till 360 miljoner kronor med en omsättning på 230 miljoner kronor. I december 2024 hamnade bolaget i blåsväder när Aftonbladet granskade arbetsmiljön efter vittnesmål från elva anställda om stress och tufft arbetsklimat.

Hur många följare har Matilda Djerf på Instagram? 2,7 miljoner

6. Hanna Öberg (@hannaoeberg)

Hanna Öberg startade sin Youtubekanal 2016 med träningsvideos och vardagsvloggar. Kanalen har passerat 1 miljon prenumeranter och imponerande 76 miljoner visningar. På Instagram har hon byggt upp en av Sveriges mest lönsamma fitnessprofiler genom att kombinera träningsinnehåll med digital produktutveckling. Hon driver flera träningsföretag, däribland Ownu-appen med digitala träningsprogram. Och företagen omsätter tillsammans över 20 miljoner kronor.

Hur många följare har Hanna Öberg på Instagram? 2,2 miljoner följare.

7. Rachel Bråthén (@yoga_girl)

Rachel Bråthén byggde sitt Instagramkonto 'Yoga Girl' från grunden 2012 som växte till miljontals följare. Hennes bok med samma namn blev New York Times-bästsäljare 2015 och översattes till sex språk. På Aruba grundade hon yogastudion Island Yoga och wellnessplattformen oneOeight, vilket ledde till en plats på Forbes lista över inflytelserika fitnessprofiler. Sedan 2021 bor hon i Sverige med sin familj och fortsätter driva sitt wellness-företag internationellt.

Hur många följare har Rachel Bråthén på Instagram? 1,9 miljoner

8. Emelie Lindmark - Emitaz (@emitaz)

Emelie Lindmark har drivit sitt konto sedan 2010 och stadigt byggt en följarskara på Instagram. Hon bor i Barcelona med sin familj och kombinerar skandinavisk minimalism med en medelhavsstil för att skapa starkt visuellt innehåll. Hennes känsla för mode har lett till samarbeten med flera lyxvarumärken och deltagande på Paris Fashion Week. Hon har även lanserat sitt eget modemärke, Le Capsole, som hon driver från Spanien. 

Hur många följare har Emelie Lindmark på Instagram?  1,8 miljoner följare.

9. Kenza Zouiten Subosic (@kenzas)

Kenza Zouiten är också ett namn få har missat. Hon startade sin blogg redan 2006 som tonåring och har följt med genom hela influencer-branschens utveckling. Hon har alltså hållit sig relevant i snart två decennier. Efter sina framgångar med modekoncernen IvyRevel grundade hon hårvårdsmärket The Every 2019, som hon fortfarande driver tillsammans med sin man. På Instagram balanserar hon entreprenörskap med familjelivet som trebarnsmamma. 

Hur många följare har Kenza Zouiten Subosic på Instagram? 1,7 miljoner

10. Amanda Khamkaew (@amandakhamkaew)

Amanda Khamkaew började posta på Instagram 2013 och blev känd för det populära Gen Z-formatet mirror modeling, där man fotograferar sina outfits i spegeln hemma. Hon har samarbetat med modevarumärken som Revolve och Meshki och är bland de yngsta på listan. Hon representerar generationen som vuxit upp med Instagram som primär plattform, där autenticitet väger tyngre än polerad estetik.

Hur många följare har Amanda Khamkaew på Instagram? 1,4 miljoner

Vill du också lyckas på Instagram? Spana in vår guide: Så lyckas du med instagram – 6 smarta strategier.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.