Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Deras uppfinning drog in 5 miljoner - på en månad

20 februari, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Deras idé drog in 5 miljoner på en månad. FOTO: CHRIS BENNISON

De kom på ett sätt att spara på världens vatten och startade en crowdfunding-kampanj för att få in pengar. Målet: 250 000 kronor. Resultatet: nästan 2000 procent mer.

– Vi har lärt oss den hårda vägen att inte bara planera för vad som kan gå fel utan också för succé, säger de.

Den växande bristen på rent vatten är en av vår tids stora miljöutmaningar. Svenska uppfinningen Altered:Nozzle är ett extra munstycke till din vattenkran som gör att du bara gör av med två procent av den normala vattenåtgången, oavsett om du tvättar händerna, diskar eller sköljer grönsaker.

Just nu testlanseras den på MediaMarkts webbshop och har gjort succé på crowdfundingplattformen Kickstarter.

[caption id="attachment_23017" align="alignright" width="146"]Vattnet atomiseras. FOTO: CHRIS BENNISON Vattnet atomiseras. FOTO: CHRIS BENNISON[/caption]

– Vi har fått så oerhört mycket stöd och uppmuntran. Mycket mer än vi trodde var möjligt. Det är verkligen en produkt som ligger folk nära hjärtat. I Sverige förstår vi inte vilket akut läge det är med vattenbrist världen över, säger Johan Nihlén, medgrundare och vd av Altered company.

Innovatören bakom, Kaj Mickos, fick idén när han jobbade på världsutställningen i Shanghai 2010.

– Temat var ”Better City Better Life” vilket gjorde att han gick och funderade på de stora problemen. Vatten var ett sådant. Och då föddes idén om att kunna atomisera vatten direkt i kranen, berättar Johan.

Johan förklarar att i en vanlig kran så rör du bara en liten del av vattnet som rinner ut. Det mesta studsar av eller rinner förbi. Men när vatten atomiseras bryts det upp i en dimma som skjuter ut i hög hastighet.

– Det ökar vattnets ytarea otroligt mycket. Helt enkelt så kommer man i kontakt med och använder varenda droppe vatten som kommer ur kranen, säger han.

För att få råd att ta fram produkten behövde Johan, Kaj och designern Mikael Abbhagen finansiering. Men att kontakta investerare kändes inte som ett bra alternativ.

– För ett projekt som vårt, som är i en tidig fas innan produktion och med bara prototyper blir värderingen relativt låg i och med att risken i projektet är högre. Vi skulle fått ge bort en ganska stor andel av bolaget om vi tagit in pengar från investerare, säger Johan.

Så de bestämde sig för att testa crowdfunding. Att låta personer runt om i världen skänka pengar mot att få en Altered:Nozzle när den väl lanserats. Så de skapade en kampanj på crowdfundingplattformen Kickstarter. Målsättningen var att få in 250 000 kronor på 30 dagar. Men innan kampanjen var över hade de fått in hela 5 miljoner.

– Jag tror det var natten mellan dag två och tre som det smällde till. Då vaknade vi på morgonen till en helt ny värld. Mailen var fullkomligt överfull och telefonen ringde från hela världen dygnet runt, säger Johan.

Första strategin var att bara försöka svara alla de kunde. Men efter att ha jobbat dygnet runt i två dagar och antalet obesvarade mail hade vuxit till 800 visade det sig vara en omöjlig taktik.

– Då fick vi backa lite och börja fokusera på att få ut produkten istället. Det har så klart varit en fantastisk resa som fortfarande håller på, säger Johan.

Så vad gjorde crowdfundingkampanjen så framgångsrik? Johan berättar att de gjorde egna pressutskick och marknadsföring på sociala medier. Men framgångsnyckeln var att den film de gjort om produkten plockades upp av facebookgruppen Now This Future.

– Den fick snabbt flera miljoner visningar – och idag har den runt 12 miljoner – vilket uppmärksammades av media runt världen. Och på den vägen var det, säger han.

Att få så många ”backare” av kampanjen var både glädjande, och problematiskt, skulle det visa sig. Förutom mer administration med att svara på frågor än de hade kunnat föreställa sig blev killarna tvungna att skala upp produktionen, vilket inneburit en månads försening fast de var förberedda för produktion innan de gick ut med kampanjen.

”Vi har lärt oss den hårda vägen att inte bara planera för vad som kan gå fel utan också för succé”, säger de.

– Innan Kickstarterkampanjen hade vi mest planer för hur vi skulle försöka få uppmärksamhet. Men med uppmärksamheten så blev det också en enorm press på organisationen. Vi är ju bara tre personer som drog igång det här. Att då hålla kontakt med tusentals backers, samtidigt som vi får tusentals förfrågningar via mail från hela världen, plus att vi behövde se över produktionen var mer än vi kunde hantera. Det finns stöd och tjänster man kan köpa in just för crowdfundingprojekt. Det hade vi inte koll på innan. Så det hade vi kunnat planera för bättre, säger Johan.

Har ni något råd till andra som funderar på crowdfunding för att finansiera sitt bolag?

– Som svenskar är vi ganska måna om att vilja planera och ha allt på det torra. Men vi har sett att varje gång vi kommit ut med något fysiskt, som en prototyp eller förproduktionsmodell så har allting verkligen tagit fart. Människor vill se och känna på något. Även om det är mjukvara så skulle jag se till att få en klickbar ”keynote” eller liknande så fort som möjligt. Det är när människor ser något som allt verkligen tar fart. Så våga gör. Se till att komma ut och prata med människor. Och justera löpande istället, säger Johan.


ANNONS

Innehåll från Talenom

Partner

Allt om löner och lönehantering i ditt företag 2025 (ladda ned gratis guide)

Att hantera löner är en av de mest kritiska och tidskrävande uppgifterna för företagare. Det handlar inte bara om att säkerställa att anställda får rätt lön i tid, utan också om att följa lagar, skatteregler och kollektivavtal. Här reder vi ut vad du måste ha koll på – och hur du enkelt kan outsourca jobbet.

Talenom Talenom 28 maj, 2025 Uppdaterades 28 maj, 2025 4 minuters läsning
Lönehantering

Foto: talenom-huvu

Psst, innan vi startar. Här kan du ladda ned en kostnadsfri Löneguide – som lär dig allt om löner och lönehantering. Ett måste för företag med anställda!

Vad innebär lönehantering?

Lönehantering omfattar flera moment:

  • Beräkning av bruttolön, skatter och arbetsgivaravgifter
  • Rapportering till Skatteverket och andra myndigheter
  • Hantering av förmåner, frånvaro och semester
  • Koll på nya lagar, avtal och ibland också kollektivavtal

Tips! Visst har du sett att vi har fler kostnadsfria guider?

1. Här finns en nedladdningsbar, kostnadsfri guide om hur du sänker skatten 2025

2. Här kan du ladda hem K10-checklistan för företagare, där du får alla tips, finesser och smarta K10-tips på en plats.

Utmaningar med att sköta lönerna själv

I mindre företag kan det vara lite lurigt att sköta lönerna själv. Oftast finns ingen löneavdelning eller expert på löner, kanske är det till och med grundaren själv som sköter jobbet.

  • Det finns en sårbarhet vid sjukfrånvaro eller personalförändringar
  • Det kan vara tidskrävande manuella processer
  • Det finns risk för fel vid lagändringar
  • Och det kan vara svårt att hitta rätt kompetens inom företaget – vem ska sköta lönerna?

När en enda person hanterar lönerna blir verksamheten extra känslig vid frånvaro eller personalomsättning. Visst kan det fungera – men är det inte bättre att fokusera på företaget och…

…outsourca lönehanteringen (skönt!)

Att outsourca lönehanteringen innebär att en extern expert tar över ansvaret, vilket ger flera fördelar:

  • Trygghet och precision – specialister hanterar lönerna enligt gällande lagar och kollektivavtal.
  • Tidsbesparing – du frigör tid för affärsutveckling, sälj och annat kul!
  • Skalbarhet – lösningen anpassas efter företagets behov. Är det bara en eller två löner som ska betalas ut, blir det ingen större kostnad
  • Kostnadseffektivitet – du slipper underhålla egna system eller utbilda personal.

Outsourcing av lönehanteringen kan också minska risken för fel och säkerställa att företaget följer aktuella lagar och regler. Bättre nattsömn – med andra ord!

Tips! Spana in den här checklistan om hur du optimerar ditt företag 2025. Viktiga tips! 

När är det dags att överväga outsourcing av lönerna?

Det finns tydliga tecken på att det är dags att se över din lönehantering när:

  • Företaget växer snabbt
  • Ni har gamla system som skapar flaskhalsar
  • Lönehanteringen tar för mycket tid (och energi!)
  • Ni behöver specialistkunskap (inte alltid så roligt att ha koll på alla löneregler själv!)

I dessa situationer kan outsourcing av lönerna vara den mest hållbara lösningen – både ur ett ekonomiskt och verksamhetsmässigt perspektiv.

Tips! Här kan du ladda ned en kostnadsfri Löneguide – som lär dig allt om löner och lönehantering. Ett måste för företag med anställda!

Så kan Talenom hjälpa dig med med lönerna

Talenom erbjuder en trygg och effektiv lönehantering anpassad för små och medelstora företag.

  • Kartläggning och uppstart
  • Integration av system och rutiner
  • Löpande lönehantering och rapportering
  • Rådgivning och lagbevakning

Med våra smarta, digitala lösningar får du full insyn, automatiserade processer och personlig rådgivning – allt i ett och samma paket. Nice va!

Vill du veta mer?

Just nu får Driva Egets läsare ett gratis rådgivningssamtal med löneexperterna Helena Stark och Cecillia Gasslander hos Talenom (en av de ledande redovisningsbyråerna för små och medelstora företag). I samtalet pratar ni igenom om outsourcing av löner är rätt för just ditt företag. Inga förpliktelser. Boka din tid med Helena här och Cecillia här.

Driva Egets läsare får kostnadsfri rådgivning med löneexperterna Helena Stark och Cecillia Gasslander hos Talenom.

Talenom – en långsiktig partner för små och medelstora företag
Att välja rätt redovisningsbyrå handlar inte bara om att klara det närmaste årets förändringar. Talenom är specialister på att skapa långsiktiga samarbeten med företagare. Vad sägs om:

Erfarenhet och expertis: Talenom har funnits sedan 1972 och är idag en av de ledande aktörerna i Finland och Sverige inom digital redovisning för små och medelstora företag.

Personlig service: Hos Talenom är kundnöjdhet en prioritet. Varje företag får rådgivning anpassad efter sina unika behov, oavsett om det gäller daglig redovisning eller avancerad skatteplanering.

Användarvänlig plattform: Talenom Online är utvecklat för att underlätta småföretagares vardag. Den ger dig full kontroll och överblick över din ekonomi – något som blir särskilt viktigt med de nya krav som träder i kraft. Just nu får Driva Egets läsare 25 % rabatt på hela arvodet de tre första månaderna, när de väljer Talenom Online. Läs mer här.



Personlig Utveckling & Hälsa

4 saker framgångsrika företagare gör på fritiden

Vill du veta vad framgångsrika människor gör på fritiden? I den här videon får du fyra enkla tips du kan kopiera direkt, och som hjälper dig att skapa ett liv som föder framgång. Missa inte!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 11 juni, 2025 Uppdaterades 11 juni, 2025 2 minuters läsning
vad fo¨retagare go¨r pa° fritiden

Foto: Unsplash

Vi människor har aldrig haft så mycket tid över som nu. Va, tänker du! Mitt liv är ju fullt hela tiden. Ja visst, men frågan är vad din tid är full med. Sociala medier? Nyheter? Tv-serier? Meningslösa möten utan agenda? Transportsträckor till jobb och dagis?

För att lyckas riktigt bra med det du vill, behöver du energi. Och fokus. Och kunskap. Och din uppgift som ledare är att skaffa allt detta på din fritid, så att du kan vara ditt allra bästa jag när du är på ditt företag. Och hur lyckas vi med detta?

Jo, vi byter ut alla dagens onödiga distraktioner mot fyra enkla aktiviteter – som nästan alla framgångsrika människor använder sig av (på ett eller annat sätt).

4 saker framgångsrika människor gör på fritiden

Träning

Låt oss vara ärliga, kan du komma på någon rimlig anledning till att inte röra dig en timme  om dagen? Inte vi heller. Inte tid? Gör om ett av dagens möten till en långpromenad, så har du löst biffen.

Läsning

Readers are leaders, och allt du lärde dig i skolan är daterat. För att bli riktigt vass som människa och företagare, tror vi att du ständigt behöver uppgradera dig. 20 minuters ny kunskap om dagen, kan det verkligen vara så svårt att få till? Knappast.

Meditation

För vissa av oss känns det läskigt. Onödigt. Flummigt. Men forskningen talar tydligt – de positiva effekterna är överväldigande. Och du behöver hitta fokus för att lyckas riktigt bra med ditt företag och ditt liv. Börja med 10 minuter om dagen, och använda gärna vår favoritapp Headspace för att komma igång supersnabbt.

Passioner/hobbies

Ditt företag är inte allt, och det är spännande att se att nästan alla framgångsrika företagare också har spännande hobbies. Segling, äventyr, dataspel, broderier… Vad det än är, kan en hobby som gör dig riktigt passionerad vara en perfekt oas för att koppla bort företaget. Tips: om du jobbar med huvudet i ditt företag, brukar en mer fysisk hobby vara allra bäst. Eller tvärtom…

I denna video får vi en riktigt spännande genomgång som lär dig hur du kan komma igång med dessa fyra strategier – 4 saker framgångsrika människor gör på fritiden.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.