Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Ett nytt sätt att tänka och arbeta

13 juni, 2016 2 minuters läsning
Social Selling works!

Försäljning kan koordineras med kommunikation för att bli mer träffsäker och få större effekt.

Medarbetarna spelar en nyckelroll:
  • De bearbetar kunder, kollegor och branschkontakter med sina nätprofiler i social media.
  • Deras professionella rykte stärks av tydliga personliga varumärken.
  • Deras kontaktnät värdeladdas och växer. Det ökar medarbetarkanalens räckvidd och effekt.

Var häromdagen inne på en lunchrestaurang i Stockholm och de säljer cyklar. Det som slår mig är om den första tanken var ett matställe eller om ursprungstanken var just en cykelaffär men ingen kom in och handlade utan istället startade de en lunchrestaurang för att locka in kunder. Under den tiden kunderna äter så får de löpande och så gott som varje vecka information om varor så som tröjor, byxor, utrustning till cykeln därhemma eller att man kanske rent av skulle börja cykla men det är ju inte en cykelaffär utan en lunchrestaurang som säljer mat och det andra kommer på köpet. Gästerna utbildas och engageras hela tiden i vad det innebär att ha cykel och till sist köper de en cykel eller tillbehör.

Varför tar jag då upp detta? Jo, jag tror att detta är er och er bransch utmaning när det gäller att få företag och individer att bli intresserade av er produkt/tjänst och jag tror att det handlar om att sälja något annat än just det ni säljer.

"Vart är er lunchrestaurang?" Hur kan ni få fler att bli intresserade av er produkt/tjänst.

Jag hävdar att om ni framgent ägnade er åt Social Selling så skulle ni likt cykelaffären som egentligen är en lunchrestaurang få kunder som köper en cykel fast att de inte hade tänkt att göra det från början.

Social Selling ger er en möjlighet att bearbeta fler kunder med högre servicenivå med samma resurser.

För att lyckas behövs bland annat en bra nätprofil och en genomtänkt innehållsstrategi. Skall kunderna engageras krävs värdefulla tips och snabb omvärldsbevakning som gör nytta.

När vi hjälper försäljningsavdelningar, specialister och drivna entreprenörer att öka sin försäljning är social selling ett nyckelverktyg.

Lycka till med affärerna!

Hälsningar
Fredrik Steinholtz

Affärsrådgivare inom området försäljning I Social Selling I Kompetenskälla I Bollplank

Dela artikeln

Driva Eget väljer Co-Member – för ökat engagemang och framtidssäkrad tillväxt

Driva Eget har valt att satsa på den svenska plattformen Co-Member för att ta nästa kliv i vår digitala utveckling. Med Co-Member får vi en kraftfull och skalbar lösning som kombinerar publiceringsverktyg, community-funktioner, betalvägg och AI-baserade verktyg – allt i ett.

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 22 april, 2025 2 minuters läsning
Co-Member

Foto: Co-Member

Ett naturligt steg i vår tillväxtresa

Vi på Driva Eget har under många år inspirerat och stöttat tusentals småföretagare i Sverige – från den första idén till att bygga ett hållbart företag och ett liv man älskar. För att kunna fortsätta vara en relevant och värdefull resurs även i en snabbt föränderlig medievärld behövs inte bara rätt innehåll – utan också rätt plattform.

– Vi valde Co-Member eftersom det ger oss möjligheten att samla hela vår digitala närvaro i ett system – samtidigt som det är anpassat för de behov som moderna medier har idag och imorgon. Det här är ett stort lyft för oss och för våra läsare, säger Gustaf Oscarson VD för Driva Eget.

Varför Co-Member?

Co-Member är en svenskutvecklad plattform skapad för medier och community-baserade varumärken. Den hjälper redaktioner att:

  • Skapa och publicera innehåll snabbt och effektivt
  • Bygga starkare relationer med läsarna genom community-funktioner
  • Öka intäkterna med smidiga lösningar för annonser, prenumerationer och betalväggar
  • Få tillgång till smarta verktyg för engagemang, SEO och AI-stöd
  • Skala upp utan att tekniken sätter stopp

Plattformen driftas på svenska servrar, är GDPR-säkrad och alltid uppdaterad med ny funktionalitet – utan att kräva tunga interna resurser.

Vad betyder det för dig som läsare?

Den nya versionen av Driva Eget som lanserades under februari 2025 innebär en snabbare, enklare och mer engagerande upplevelse – både för dig som är ny i din företagarresa och för dig som vill växla upp.

Du kommer kunna spara artiklar, följa ämnen, ta del av exklusivt innehåll, och mycket mer. Framöver lanserar vi fler tjänster för dig som har Driva Eget Plus  – alltid med småföretagarens behov i fokus.

– Vår vision är att vara den bästa platsen för människor som bygger sitt drömföretag och sitt drömliv. Tillsammans med Co-Member kan vi skapa en digital plattform som stödjer den resan – varje dag, avslutar Gustaf.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.