Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Expertsvar: Så får du ordning på dina kvitton

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 17 september, 2014 Uppdaterades 18 december, 2024 2 minuters läsning
anders-andersson-drivaeget

Foto: Anders Andersson

Hur håller man koll på alla kvitton och utlägg? Hur slipper man ligga ute med företagets pengar? Driva Egets Anders Andersson har svaret.

I varje nummer av Driva Eget svarar våra experter på frågor från er läsare (du hittar alla expertsvar här). I senaste numret undrade signaturen Carina hur hon skulle få ordning på sina kvitton och utlägg.
– Jag är en av två delägare i ett litet företag. Flera gånger i veckan representerar jag på krogen och gör inköp för företagets räkning.

Carina berättar att hon betalar med privata pengar och sedan skriver räkning till företaget. Problemet är att hon inte är någon ordningsmänniska.
– Jag slarvar så lätt bort kvitton eller glömmer att redovisa utlägg. Dessutom får jag problem med min egen ekonomi eftersom jag måste ligga ute med företagets pengar, skriver hon.

Känner du igen dig? Kanske instämmer du i Carinas vädjan:
– Hjälp mig att hitta ett smart system för hur jag bäst gör.

Driva Egets grundare Anders Andersson kommer till undsättning.
– Det finns en bra lösning på båda dessa problem, skriver han i sitt expertsvar.

Lösningen består av tre steg:
  •  Skaffa dig ett kreditkort privat som du bara använder för företagets inköp. Kortavgiften bör då ditt företag betala. Det ska vara ett kort där du varje månad får en faktura med en specifikation över utgifterna under månaden. Sådana har exempelvis Eurocard, Mastercard och Visa.
  • När du får den skriver du räkning till ditt företag och bifogar kvitton för allt som specificeras.
  • Lagom när fakturan förfaller till betalning har ditt företag förmodligen hunnit betala din räkning. Du har därmed inte behövt ligga ute med några pengar och inga utlägg blir bortglömda.

För att Carina inte ska slarva bort något kvitto och direkt kunna notera vad kvittot gäller, exempelvis namnet på sina representationsgäster, tipsar Anders om att ladda ned Driva Egets app Mobila kontoret. Den innehåller en tjänst där du enkelt fotograferar av kvitton direkt när du får dem i handen, noterar vad det gäller och mejlar dem till dig själv.

LÄS MER: Se alla tidigare expertsvar här.FRÅGA DU OCKSÅ: Vad undrar du över? Ställ din fråga här! Vi väljer ut frågor av de som kommer in som publiceras med svar i tidningen.


ANNONS

Innehåll från Talenom

Partner

Viktiga skattenyheter inför 2026 – detta måste företagare veta

Nästa år väntar flera nya regler som påverkar både hur du tar utdelning och hur ditt företag ska redovisa. Det kan innebära nya krav, fler beslut – och stora möjligheter för dig som är förberedd. Här får du en gratis guide som hjälper dig att få koll på nyheterna.

Talenom 5 november, 2025 Uppdaterades 5 november, 2025 3 minuters läsning
Nya skatteregler 2026

Foto: Talenom

Bråttom? Här kan du ladda ned guiden med skattenyheterna inför 2026 – helt kostnadsfritt hos Talenom. I guiden får du en tydlig överblick över de viktigaste förändringarna och praktiska råd på vad du kan göra redan under 2025.

Okej, då kör vi igång. Genom att ha koll på alla nyheter och förändringar redan nu får du tid att planera och kan undvika obehagliga överraskningar i både ekonomi och administration.

Låt oss börja med att övergripande gå igenom de planerade förändringarna.

6 nya regler som kan påverka dig och ditt företag 2026H3: Förändringar i 3:12-reglerna – ny modell för fåmansföretag

Den största nyheten är att huvudregeln och förenklingsregeln slås ihop till en gemensam modell. I den nedladdningsbara guiden berättar vi hur det påverkar ditt företag. 

Ändringar i K2 och K3 – nytt regelverk för många företag

Flera företag som tidigare fått använda K2 måste nu övergå till K3. För de företag som får fortsätta använda K2 sker vissa förändringar. Och för dig som behöver gå över till K3 väntar ytterligare krav.

K10 och ägaravkastning – anpassa dig till nya utdelningsregler

När 3:12-reglerna förändras påverkas även hur du som företagare ska fylla i K10-blanketten, där utdelning och kapitalvinst i fåmansföretag redovisas. Eftersom gränsbeloppen beräknas på nya sätt behöver både ägarfördelning, tidigare utdelningar och sparat utdelningsutrymme ses över.

Nya regler för ränteavdrag och finansiering

De generella reglerna för ränteavdrag föreslås också ändras från 2026. Den så kallade förenklingsregeln höjs från 5 miljoner till 25 miljoner kronor, vilket gör att fler företag kan dra nytta av ett enklare avdragsförfarande.

Prisbasbelopp och socialförsäkringsnivåer ändras

Dessa belopp påverkar en rad gränser inom lön, pension, ersättningar och avgifter. Därför behöver du som företagare ha koll på de nya beloppen, som vi går igenom i guiden.

Fler skatteförslag i budgeten – lättnader för unga, enklare regler och grön teknik

Utöver de föreslagna förändringarna innehåller budgetpropositionen för 2026 flera skatteåtgärder som kan påverka ditt företag, b la:

  • Tillfälligt nedsatta arbetsgivaravgifter för unga.
  • Gröna skatteåtgärder.

Vill du få full koll på vad förändringarna betyder för dig?

Bästa sättet att få en heltäckande bild av de föreslagna skattereglerna är att ladda ned Talenoms guide som sammanfattar de nya reglerna, visar konkreta exempel och hjälper dig att förbereda dig redan nu.

Ladda ner den kostnadsfria guiden med alla skattenyheter här och få full koll inför 2026.

Tips! Visst har du sett att vi har fler kostnadsfria guider?

1. Här finns en nedladdningsbar, kostnadsfri guide om hur du sänker skatten 2025.

2. Här kan du ladda hem K10-checklistan för företagare, där du får alla tips, finesser och smarta K10-tips på en plats.

3. Här kan du ladda ned en kostnadsfri Löneguide – som lär dig allt om löner och lönehantering. Ett måste för företag med anställda!

4.Och här hittar du en kostnadsfri guide om de föreslagna 3:12-reglerna. Ett måste om du vill få stenkoll på läget och få konkreta exempel.

Talenom – en långsiktig partner för små och medelstora företag

Att välja rätt redovisningsbyrå handlar inte bara om att klara det närmaste årets förändringar. Talenom är specialister på att skapa långsiktiga samarbeten med företagare. Vad sägs om:

Erfarenhet och expertis:
Talenom har funnits sedan 1972 och är idag en av de ledande aktörerna i Finland och Sverige inom digital redovisning för små och medelstora företag. 

Personlig service:
Hos Talenom är kundnöjdhet en prioritet. Varje företag får rådgivning anpassad efter sina unika behov, oavsett om det gäller daglig redovisning eller avancerad skatteplanering.



Nyheter

Från källarklippning till 45 000 följare: vad en självlärd 19-åring kan lära oss

För två år sedan klippte Sven Zetterberg, 19, sin första kund i källaren. Det blev ett fiasko. Idag reser kunder från hela Sverige för att sätta sig i hans frisörstol i Göteborg.

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 10 november, 2025 Uppdaterades 10 november, 2025 3 minuters läsning
2026 (7)

Foto: sz.blends profil på TikTok



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.