Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Guider

F-skatt eller inte? Här är för- och nackdelarna

3 november, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning

Foto: F-skatt eller inte?

Slipp momsinbetalningar och skattekrav och fokusera stenhårt på dina varor och tjänster – så marknadsför sig de nya faktureringsföretagen. Men det finns flera saker du bör tänka på innan du hakar på trenden.När var det skatten skulle betalas in? Och vad är för moms på den här varan? Att som egenföretagare tvingas tänka på administration och krångliga regler upplevs av många som ett hinder för att starta egen verksamhet.Samtidigt kräver många företag att den de anlitar har F-skattsedel. Lösningen på problemet har för många blivit att anlita ett företag som erbjuder sig att ta hand om allt administrativt arbete kring din fakturering. Fenomenet kallas att vara egenanställd och branschorganisationer bedömer att det är över 11 000 personer som är aktivt egenanställda i Sverige i dag.Företagen lockar med att du äntligen slipper tråkigt pappersjobb och kan fokusera helt på kunden och affären. Men att helt slippa administrationen är en utopi. Dessutom bör du vara medveten om hur hög avgiften är och vad du säger ja till.Yngve Gripple är juridisk expert på Skatteverket:
– Det viktiga är att du först tar kontakt med ett faktureringsföretag innan du gör upp med uppdragsgivare. Allt måste ske i rätt ordning. Om du gör avtal om ersättningen med uppdragsgivaren först kan du inte sedan använda ett faktureringsföretag, säger han.En annan sak man ska vara medveten om är att du förlorar möjligheten att påverka när du ska fakturera och därmed kunna justera skatten från år till år.
– Faktureringsföretaget är skyldigt att redovisa utbetald lön till Skatteverket så fort som du har möjlighet att få ut pengarna, så där kan man inte själv välja.Men hur mycket betalar man i skatt? Företaget vet ju inte ens totala årsinkomst?– Det dras 30 procent enligt schablon men det kan alltid justeras via jämkning, förklarar Yngve Gripple.En annan nackdel är avdragen. Kostnader för förbrukningsvaror kan faktureringsföretaget dra av. Men inköp av ”bestående värde” måste du själv dra av i din privata deklaration. Eftersom du då räknas som anställd och inte företagare är de första 5 000 kronorna under ”övriga utgifter” inte avdragsgilla. Det betyder 5 000 kronor i minskade avdrag för de flesta.Om du är arbetslös och har en affärsidé som du tror på kan egenanställning vara ett mindre riskfritt sätt att testa om din idé håller för verkligheten. Kanske är du anställd och vill pröva dina egna vingar vid sidan av arbetet? Via ett faktureringsföretag är det enklare att komma i gång och det ger oftast snabbare pengar från kunden.Men om du tidigare tagit ut A-kasse­ersättning bör du fundera både en och två gånger innan du gör din förändring. Om du är anställd och blir arbetslös kan du få A-kassa men om du är företagare måste du först göra din firma vilande innan A-kassan godkänner din ansökan.Att vara egenanställd och använda sig av faktureringsföretag är något mitt emellan och eftersom företeelsen är ny finns det inga tydliga regler kring detta. Allt handlar om hur din A-kassa ser på benämningen självständig. Går bedömningen mot dig kan du mista din rätt till A-kassa.

Fördelar 

  • Det kan kännas lättare att komma i gång.
  • Enkelt för dig som bara har ett fåtal uppdrag om året.
  • Du slipper (nästan) all administration. Du skickar in dina kvitton till faktureringsföretaget som tar hand om hanteringen.
  • Du kan få pengar utbetalt snabbare.
  • Du betalar endast för den tid eller det uppdrag som du avtalat om med företaget.

Nackdelar

  • Du förlorar en del av din inkomst i avgift till faktureringsföretaget.
  • Reglerna kring att vara egenanställd och samtidigt få A-kassa är oklara.
  • Du kan inte spara vinster mellan år och därmed påverka skattesatsen.
  • Faktureringsföretaget får dra av kostnader åt dig som klassas som förbrukningsvärde. Men utgifter som gäller hela din verksamhet och inte det speciella uppdraget dras av i din privata deklaration. För de flesta betyder det att avdragen minskar med 5 000 kronor, vilket höjer skatt och sociala avgifter med 3 000 kronor för de flesta.
  • Du förlorar den psykologiska poängen i att driva företag ”på riktigt”.
En längre version av artikeln är publicerad i magasinet Driva Eget (nr 5/2015)Prenumerera på magasinet här.


ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Nyheter

Vad oroar egenföretagare mest inför 2026? Här är svaret...

Kompetensbrist och ökade lagkrav toppar risklistan för de flesta småföretag inför 2026, enligt en ny studie. Men för den enskilda företagaren (du?) är oron betydligt mer personlig…

Martin_redaktor
Martin Ahlström 5 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 2 minuters läsning
2026 (19)

Foto: Canva

Svenska företag ser kompetensbrist och ökade lagkrav som de två största hoten mot verksamheten inför 2026, enligt en Novus-undersökning på uppdrag av Trygg-Hansa.

Bland små- och medelstora företag är oron högst för kompetensbrist (43 procent) och ökade regleringar (42 procent). Dessa faktorer placeras därmed högre än oron för ökade kostnader (36 procent).

Egenföretagarna oroar sig för sjukdom

Undersökningen visar dock en stor skillnad när det gäller egenföretagare och mikroföretag. För dem handlar det största orosmomentet om hälsan.

Hela 52 procent av egenföretagare oroar sig för att själva bli sjuka. Denna oro placeras långt högre än både ökade juridiska krav (22 procent) och ökade kostnader (22 procent).

Tre tips på hur du håller dig frisk som företagare

1. Prioritera din sömn

Se till att få 7-9 timmars sömn per natt. God sömn är grunden för all återhämtning, kognitiv funktion och ett starkt immunförsvar. För att sova bättre och somna snabbare kan du skapa en lugn rutin utan skärmar innan läggdags.

2. Rör på dig regelbundet

Många företagare fastnar i stillasittande perioder, vilket gör rörelse extra viktig. För att motverka inaktivitet kan du schemalägga korta pauser varje timme genom att ställa ett larm och röra på dig i 5–10 minuter, kanske med en snabb promenad eller lite stretchövningar. Kom ihåg att även träna regelbundet!

3. Hantera stress

Långvarig stress sliter på kroppen och immunförsvaret. Undvik att ta på dig mer jobb än du klarar av och var inte rädd för att tacka nej till projekt som du vet kommer att överbelasta dig. Det är bättre att du håller i längden än att stressa fram resultat. 

Känner du dig stressad? Kolla in Gå från stress till harmoni – i 10 enkla steg

Tre sätt att bibehålla en inkomst vid sjukdom

1. Optimera Försäkringskassan

Din ersättning från Försäkringskassan vid sjukdom baseras på din sjukpenninggrundande inkomst (SGI), som har ett tak på 588 000 kronor per år. Se till att din lön eller ditt deklarerade överskott (om du har en enskild firma) ligger på en nivå som optimerar din SGI, annars får du en lägre ersättning än du är van vid.

2. Teckna en sjukförsäkring

Eftersom Försäkringskassans ersättning sällan täcker 100% av din inkomst, kan du teckna en privat sjukförsäkring. Denna försäkring kompletterar sjukpenningen för att säkerställa att du når upp till en rimlig inkomstnivå (t.ex. 80-90% av din normala lön) vid långvarig sjukdom.

3. Skydda företagets fasta kostnader

Betalar ditt företag större utgifter varje månad (som hyra, leasingavgifter och abonnemang)? Överväg en sjukavbrottsförsäkring. Den täcker företagets fasta kostnader om du blir sjuk och verksamheten måste stå stilla. En extra trygghet för dig med höga fasta kostnader som inte klarar ett längre produktionsstopp. 

Ska du satsa på hälsan? Spana in våra bästa hälsotips.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.