Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Hjälp – så får du koll på projektet

6 augusti, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning

Foto: Håll koll med hjälp av appar. Foto: Getty Images

Roddar du projekt med flera inblandade och där ni kanske inte alltid sitter tillsammans? Hur ska ni kommunicera? Hitta mötestider? Hålla koll på allt? Lugn! Det finns en rad appar som kan hjälpa dig.1. Slack

Du postar meddelanden i kanaler, flöden, som du kan bestämma vem som får tillgång till. Styrkan är just att kunna ha många kanaler och renodla ämnet i varje. På så sätt kan ni hålla er kommunikation samlad på ett ställe och samtidigt tydligt sorterad – till skillnad från mejlkorgar där meddelanden lätt tappas bort i långa trådar.

Till exempel kan ni ha en kanal för varje del av projektet som bara de iblandade i just den biten är med i, en per projekt för er internt – och en som kunden är med i. Ni kan ha kanaler för kontorsrelaterade frågor, allmänna tips, idéspånande, daglig statistik, klipp på söta kattungar …

Det går även att skicka direktmeddelanden, ringa varandra, ha videomöten och dela skärm.

Du kan implementera många andra verktyg i Slack, som Google Drive, Trello och botar som Standuply. Den sistnämnda gör att ni kan ha ett möte vid helt olika tidpunkter för alla inblandade, genom att den chattar med varje deltagare och sammanställer svaren.

2. DoodleEnkelt och tydligt verktyg för att hitta mötestider. Lägg in förslag på tider och bjud in deltagare via mejl, de kan sedan kryssa i vilka av tiderna de kan. Du får en tydlig överblick och kan utifrån detta välja den bästa tiden. Kan även användas för att skapa omröstningar kring andra typer av frågor, som var ni ska fira när ni avslutat projektet.

3. TrelloEnkelt och flexibelt verktyg för att planera projekt och arbetsuppgifter i samarbete med andra. Man skapar dels en tavla (trelloboard) för projektet, dels olika kort som man fyller med innehåll (till exempel saker som ska göras) och dels olika listor (till exempel ”ska göra”, ”håller på att göra”, ”gjort”). Sedan kan man flytta korten mellan olika listor.

Varje kort kan kommenteras, få en ”att göra-lista” och kopplas till användare. Du kan även märka dem med färgade etiketter, för att till exempel skapa en kategorisering och/eller prioritering (som att allt som måste göras först är rött).

4. Google DriveHär kan du spara dokument i molnet, så att de dels säkerhetskopieras men också så att alla i projektet kan nå dem för att kommentera och redigera (beroende på vilken åtkomstnivå du ger dem) även om ni inte sitter tillsammans.

5. TodoistBra verktyg för att ha gemensamma ”att göra”-listor som flera kan vara inne och bocka av i. Du kan ha huvud- och underuppgifter, projekt och delprojekt. Du kan diskutera, delegera och prioritera uppgifter, och välja att vissa ska vara återkommande på bestämda tider.

6. HarvestVerktyg för att framförallt planera och hålla koll på resurser i projekt, vem som gör vad, hur lång tid det får ta – och att tiden inte överskrids. Du planerar in deltagare på projekt, och dessa rapporterar hur mycket tid de lagt ner. Du får överblick och notifieras när projektet nått en viss mängd av sina timmar. Dessutom kan du lägga in kvitton och utgifter, logga mil och skicka fakturor.

Av: Ebba Arnborg


ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 Uppdaterades 5 juni, 2025 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. Lån
    Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi Invest
    Riskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. Verifieringsmedel
    Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Möt våra medlemmar

Vill förändra mediebranschen – med fokus på kvalitet, lönsamhet och gemenskap

På Driva Eget vill vi lyfta våra medlemmar – människorna bakom idéerna, företagen och drivkrafterna. Därför bjuder vi in till personliga intervjuer med medlemmar i Driva Eget Plus för att inspirera, synliggöra och stärka gemenskapen. Idag tog vi ett snack med Sebastian.

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 24 juni, 2025 Uppdaterades 24 juni, 2025 2 minuters läsning
Foto Malin Lindner

Foto: Malin Lindner


Dela artikeln

Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.