Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Frilansskolan del 11: Nätverka dig till fler uppdrag

8 mars, 2011 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Tidigare har jag skrivit om fördelen med att pitcha artikelidéer. Det är ett snabbt och effektivt sätt att dels träna på att komma på bra idéer och sylvassa vinklar, men också ett sätt som leder till uppdrag – förutsatt att idéerna är bra det vill säga.

Men ett nästan ännu bättre sätt att sälja in artikelidéer är ändå att FÖRST träffa chefredaktören eller redaktionschefen i verkligheten. Man får en helt annan möjlighet att visa upp sin glada nuna, prata om tidningen och helt enkelt inte bara bli ett namn bakom ett mejl.

Nu är ju inte detta så lätt, såvida man inte råkar ha kontakterna redan och har som vana att hänga på redaktionerna. Därför kommer här några knep att använda sig av för att träffa på chefredaktörer och redaktionschefer:

1. Gå på boksläpp eller pressträffar. T ex har de stora förlagen två gånger om året stora pressvisningar/boksläpp där de presenterar säsongens böcker. De är alltid populära hos redaktionsfolk. Googla dig fram till pr-ansvarige och skicka ett mejl där du säger att du är frilansjournalist och skriver om ämnet. Är det då en pressträff för årets hälsoböcker, ja då har du självklart kollat in hur chefredaktörerna för, säg fem, hälsotidningar ser ut. Men framförallt: Mingla som f*n. Var en sådan där person som går runt och hälsar på alla, slår dig ner lite varstans och småsnackar osv. Jag vet, jag hatar det själv. Men tänkt på pengarna:)

Det är också ett bra sätt att träffa andra frilansjournalister att fråga ut om bra tidningar att skriva för. Stora pr-byråer brukar också ha bra pressträffar. Likaså stora sport- och skönhetsmärken. Ring helt enkelt till växeln hos t ex Reebok och fråga vilken pr-byrå de använder sig av och vad den ansvarige personen heter på det företaget (säg bara att du ska skicka ett mejl eller vad som helst). Sen skickar du samma mejl som till förlaget. Dessutom är det kul att gå på pressträffar, om man nu inte har något annat för sig.

2. Bekantas bekanta. Skicka ett mejl till alla du kan komma på och säg att du är så otroligt sugen på att skriva (om du är ny som frilans) eller att du nu är på jakt efter fler uppdrag (om du är gammal i gemet). Fråga om någon har någon kontakt. Vad som helst. Alltid ger det något! Mejla sedan personen i fråga med lite idéer, eller skriv att du har några idéer som du gärna kan komma in till redaktionen och berätta om.

3. Gå på föreläsningar. Skulle du råka höra att en chefredaktör eller en redaktör ska hålla ett föredrag, gå! Okej, inte det lättaste att hitta kanske, men det kan t ex vara på olika mässor som t ex Allt för Hälsan, Eget företag-mässan eller andra nischade mässor. Där är med all säkerhet en hel del tidningar inom ämnet, och ibland brukar chefredaktören hålla föredrag - eller i alla fall vara i sitt "bås" och mingla. Gå därför fram till honom/henne och presentera dig. Ärligt talat är jag förvånad över hur få som tar det här tillfället i akt. Jag har föreläst två gånger och av de få som kom fram efteråt och hörde av sig efteråt har åtminstone tre av fyra fått frilansuppdrag via mig, eller med hjälp av en kontakt till mig. Man blir helt enkelt väldigt glad när någon kommer fram och säger att de gillade föreläsningen.

4. Gå på Tidskriftsgalan. Jag tror att man måste gå dit med en tidning (inte säker), men om du skriver för en och du vet att de ska dit - gör allt som står i din makt för att komma med. Här kan du få alla redaktörerna på ett bräde!

Några tips när du står där framför redaktören i fråga:
  • Fråga glatt om de tar in frilansmaterial.
  • Säg att du är ett stort fan av tidningen och har några idéer på artiklar.
  • Prata max några minuter, säg sedan att du hör av dig på mejlen (denna kan du hitta på nätet) och tacka för dig.

Slutligen! Var ALDRIG rädd för en uppdragsgivare. Som en klok läsare påpekade för några veckor sedan: De är bara människor. Och de är i de allra flesta fall jättetrevliga och framförallt: beroende av duktiga frilansjournalister. Säg till dig själv att alla redaktörer ska vara glada att du, stans grymmaste frilansjournalist, kommer med idéer till dem. Skulle någon vara snorkig eller otrevlig på något sätt, skit i den tönten och gå vidare.

Vill du ha ett mejl är jag lagt ut en ny del i frilansskolan? Släng iväg ett mejl på camilla@driva-eget.se.

Några kurser som kommer framöver: Hur man effektiviserar sitt skrivande (och därmed får ett högre timarvode) och hur man tar mer betalt för sina artiklar.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan

Att driva eget handlar om mer än att få betalt för jobbet du gör. Redan innan du skickar din första faktura bör du veta hur fakturering fungerar – och hur du kan slippa vanliga misstag som kan kosta tid, pengar och kunder. Här är guiden för dig som vill fakturera smart från dag ett – förslagsvis med e-faktura.

inexchange
Inexchange 13 augusti, 2025 Uppdaterades 21 oktober, 2025 4 minuters läsning
fakturera smart

Foto: Inexchange-Artikel-2

Psst! Innan vi går igenom hur smart fakturering fungerar; visste du att Driva Egets läsare just nu kan kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange? Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här! 

Okej, då kör vi igång.

Vad ska en faktura innehålla?

Oavsett om du fakturerar som enskild firma eller aktiebolag måste dina fakturor följa Skatteverkets regler. En korrekt faktura ska innehålla:

  • Ditt företags namn, adress och organisationsnummer
  • Kundens namn och adress
  • Fakturanummer (i löpande serie)
  • Fakturadatum
  • Förfallet datum (betalningsvillkor)
  • Beskrivning av varan/tjänsten
  • Pris och moms (specificerat)

Varning: Skickar du en bristfällig faktura kan kunden neka att betala tills den är korrekt.

Behöver jag ett faktureringssystem?

Nej, du måste inte ha ett system – men det underlättar! Ett smart alternativ till dyra system kan vara Inexchange, där Driva Egets läsare just nu kan kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Ett bra faktureringsverktyg:

  • Hjälper dig att skapa korrekta fakturor
  • Skickar automatiska påminnelser
  • Håller koll på vad som betalats
  • Gör bokföringen enklare

Många företagare utan bra system (som kanske använder word eller excel) lägger alldeles för mycket tid på faktureringen. Tid som istället skulle kunna läggas på kunderna.

Varför ska jag använda e-faktura istället för PDF?

Många nya företagare börjar med att skicka sina fakturor som PDF och via mejl. Det kan fungera – men med tiden dyker problemen upp:

  • Fakturor fastnar i spamfilter eller tappas bort
  • Du får inget kvitto på att fakturan levererats
  • Bedragare kan manipulera PDF-fakturor
  • Manuell hantering ökar risken för fel

E-fakturor är digitala, strukturerade och säkra. De skickas direkt in i kundens ekonomisystem och du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot. 

Förbered för framtiden – nya krav på e-faktura kan komma

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag.

Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land. Skatteverket, Bolagsverket och Digg (Myndigheten för digital förvaltning) har uppvaktat regeringen och föreslagit att det tillsätts en utredare som undersöker möjligheterna att införa ett sådant lagkrav.

Om du börjar med e-faktura från start är du förberedd – och slipper byta system när reglerna väl ändras.

Du behöver inte spara pappersverifikationer

Med ett digitalt faktureringsflöde behöver du inte längre:

  • Spara papperskopior
  • Sortera och arkivera i fysiska permar
  • Hitta kvitton i plastfickor

Enligt Skatteverket går det bra att spara bokföringsmaterial digitalt – så länge det sker på ett säkert och verifierbart sätt. Läs mer om den nya kvittolagen här.

Varför är e-fakturor bättre än PDF?

Jo, e-fakturor levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Informationen är digital, strukturerad och skickas på ett säkert sätt direkt från avsändarens system till mottagarens fakturahantering. Fakturan passerar ingen inkorg eller skrivbord, där bluffversioner ser sin chans att smyga sig in i ett försök att lura dig. Det är också lättare att verifiera avsändaren via till exempel Peppol-id (Läs mer om vad Peppol är här). 

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, Färre utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på
  • Besparingar: Lägre pris, inget slöseri med tid.

H2: Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Ekonomi & Skatt

Ny brytpunkt för statlig skatt 2026 (och nytt prisbasbelopp) – här är siffrorna

Som företagare är det viktigt att ha koll på skattegränserna för att kunna planera löner, utdelning och privata uttag. Här går vi igenom vad som gäller från och med inkomståret 2026: brytpunkten för statlig skatt, prisbasbeloppet och vad du bör tänka på.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 15 november, 2025 Uppdaterades 15 november, 2025 2 minuters läsning
Ny brytpunkt fo¨r statlig skatt 2026

Foto: Unsplash

Vad är brytpunkten för statlig skatt?

Brytpunkten, eller den gräns där du börjar betala statlig inkomstskatt (för inkomst av tjänst), är ett viktigt riktmärke för privatekonomi – och för dig som aktiebolagsägare med lön eller utdelning. Om din beskattningsbara inkomst överstiger brytpunkten så tillkommer statlig skatt på delar av inkomsten.

Prisbasbeloppet för 2026

För inkomståret 2026 har Regeringen fastställt prisbasbeloppet till 59 200 kronor. Prisbasbeloppet används bland annat vid beräkning av socialförsäkringsförmåner – men påverkar indirekt även skatteplanering.

Bryt­punkten för statlig skatt 2026

Brytpunkten för statlig skatt för inkomståret 2026 blir då, om vi utgår från prisbasbeloppet, 660 400 kronor för personer som inte har fyllt 66 år vid årets ingång. Det motsvarar en månadslön på ungefär 55 033 kronor. För personer som fyllt 66 år vid årets ingång blir brytpunkten beräknad till 751 100 kronor, motsvarande cirka 62 590 kronor/månad. 

Vad innebär det för dig som företagare?

Planera lönen

Om du driver företag och tjänar nära eller över brytpunkten påverkas hur mycket du ”behåller” efter skatt. Exempelvis:

  • Om du har en årslön på 700 000 kronor och brytpunkten är 660 400 kronor, så börjar statlig skatt tillkomma på ca 39 600 kronor.
  • Genom att hålla lönen precis under brytpunkten (t.ex. 655 000 kronor) slipper du betala statlig skatt på lönen — vilket kan frigöra utrymme att plocka ut pengar på annat sätt (som utdelning) med lägre marginalskatt.

Utdelning och bolagsägare

För dig som ägare i ett aktiebolag handlar det om att kombinera lön och utdelning på ett skatteeffektivt sätt. Om lönen trycker upp dig över brytpunkten kan utdelningen bli ett viktigare verktyg för att undvika hög marginalskatt. Samtidigt behöver du följa reglerna för lön, gränsbelopp och underlag för utdelning.

Praktiska tips

  • Följ löneuttaget under året – om du når upp mot brytpunkten kan det vara dags att se över hur du strukturerar uttag det resterande året.
  • Om du har flera bolag eller kombinerad inkomst måste du se helheten – brytpunkten gäller total tjänsteinkomst.

Sammanfattning

  • Prisbasbeloppet för 2026: 59 200 kronor.
  • Brytpunkt för statlig skatt 2026 (baserat på orisbasbeloppet): 660 400 kronor (under 66 år) och 751 100 kronor (66 år eller äldre).
  • Som företagare är det centralt att planera lön och utdelning utifrån hur nära gränsen du ligger.
  • Genom aktiv planering kan du optimera efter skatt samtidigt som du följer regelverket.


Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.