Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Frilansskolan del 19: Om att inse sin egen makt och kränga i alla situationer

11 maj, 2011 4 minuters läsning
Igår var jag på Frilansdagen på som anordnades av bland annat Poppius journalistskola. Det var verkligen en trevlig dag, är riktigt glad att jag gick! Bäst var Åsa Holmström och Eva Källström från LRF Media (som ger ut en satans massa tidningar, bland annat Cosmopolitan som jag jobbat för och frilansar för idag) som pratade om redaktörens krav på frilansaren, och även Stina Dabrowski som berättade hur man gör bättre intervjuer (och bjöd på en massa roliga exempel på intervjuer hon gjort).

Åsa och Eva hade gjort en klockren checklista med allt en frilansare borde tänka på. Några tänkvärda saker (kan återkomma med fler) tyckte jag var:

1. Ha en aktuell krok på dina artikelidéer. ”Till och med en idé till en historietidning bör ha en aktuell krok” (Camillas kommentar: typ en utställning som för tankarna tillbaka till en viss händelse, en bok, ett 100-årsjubileum…).

2. Var noggrann: Fakta, siffror, stavning, namn. Hjälp, vad detta borde vara självklart men tro mig, det är det inte! Många missar att dubbelkolla webbadresser, stavning på namn (har hänt mig) osv. Kolla alltid en gång extra!

3. Redigera andras texter. Man blir en SÅ mycket bättre frilansjournalist efter att själv ha redigerat andras texter, det har jag själv mycket erfarenhet av. Framförallt börjar man tänka ”tidning” (dvs: vad behövs för att texten ska vara helt klar? Bildtexter? Rubriker? Stavning?) snarare än bara ”artikel”. Se mitt tidigare inlägg om knepet som gör dig till alla redaktörers favorit.

Stina Dabrowski gav också ett stort gäng kanontips som jag tänkte skriva ett nytt blogginlägg om.

Sen följde en debatt om frilansjournalisternas framtid, som övergick till att debattera om frilansarvodena. I vanlig ordning på debatter satt jag och viftade med handen som en galning för att göra min röst hörd, och lyckades då även outa för publiken att jag har en frilansblogg. Man kan väl sina PR-knep, hehe :)

Det som alltid gör mig förbannad i sådana här diskussioner är hur vi frilansjournalister förpassas till sådana offer. Det är minsann så synd om oss, vi får så dåligt betalt, redaktörerna är hemska som inte betalar mer osv osv… Vi själva (frilansjournalisterna) och förbunden målar upp tidningsredaktionerna som hemska institutioner som gör allt för att utnyttja oss frilansare, och så glömmer man vår egen roll i det hela. För vi är ta mig fan inte maktlösa! Vi har all frihet i världen att:

1. Skaffa oss en jäkla massa kunder (olika tidningar), genom att komma med nya artikelidéer och därmed kunna välja de som betalar mest. Och kanske framförallt: Alltid ha jobb att bita tag i så att man aldrig sitter sysslolös, och på så sätt håva in de stora pengarna. Detta är INTE omöjligt, om man är aktiv och gör ett bra jobb, så att man får återkommande kunder. ALLA kan göra detta.

2. Argumentera för ett högre arvode, inte genom att vara förbannad och sur utan genom att glatt lägga fram alla fördelar de har med just MIG och hur grym JAG är, varpå jag är värd några extra tusenlappar.

3. Aktivt jobba för att inte lägga ner mer tid än vad vi får betalt för.

Jag tycker kort och gott att man ska sluta se sig själv som journalisternas fanbärare som ska kämpa MOT sina kunder (ingen annan företagarbransch tänker så), och i stället börja tänka: Hur kan jag tjäna på situationen som den är nu? Hur kan jag göra mig så unik och uppskattad att det till slut är tidningarna som bönar och ber om att jag ska skriva för dem? Hur kan JAG bli den som skrattar hela vägen till banken?

För tro mig, det kan ALLA här lyckas med.

Hur gör man då det? Ett konkret tips från mig är att alltid ta tillfället i akt på sådana här dagar att odla bra kontakter. I stället för att sitta och elda upp sig i publiken om att arvodena är så låga och känna att man måste sätta tidningarna på pottan med utmanande frågor, gå fram efteråt och presentera dig och fråga om det är några särskilda teman/artiklar de är på jakt efter just nu. Det kanske resulterar i ett uppdrag som leder till en återkommande kund och ja, där har du kanske en halv miljon i framtida intäkter.

Ett annat tips på sådana här tillställningar är att gå på de utställare som kan leda till uppdrag. Igår spottade jag t ex Sveriges Tidskrifter, som var där för att promota att man skulle vara med i deras förbund. Jag gick fram och började bläddra i deras egen tidning, ställde lite frågor om den och vem det var som var redaktör osv, plus antecknade namnet på den trevliga tjej jag pratade med. På så sätt är det lätt att sedan dänga iväg ett mail till redaktören av typen ”Hej! Jag träffade din kollega xxxx på Frilansdagen och vi pratade om er trevliga tidning. Jag har lite idéer….”.

Nu är jag sen till ett möte med en av mina uppdragsgivare: Anders Andersson på Driva Eget. Lär er av mina misstag och: Kom i tid till möten!!!

Kram Camilla

Dela artikeln

Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.