Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Frilansskolan del 25: Därför svarar inte redaktören på ditt mail #1

26 augusti, 2011 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Ett av de största frustrationsmomenten med att vara frilans är när man skickat in artikelidéer till en tidning – och inte får svar. Efter en eller två påminnelser får man kanske ett ”nej tack” slängt till sig. Självklart blir man både ledsen och besviken! Det här har hänt mig massor av gånger, framförallt i början av min frilanskarriär. Men efter att ha jobbat som frilans i många år och dessutom suttit – och sitter – på andra sidan som redaktör, lär man sig hur uppdragsgivaren tänker. Därför kommer här två vanliga orsaker och vad du kan göra åt dem – jag fortsätter med tre till i nästa inlägg.

1. Idéerna passar inte tidningen
Jag vågar påstå att i nio av tio fall beror avsaknaden av svar på detta. Det spelar ingen roll om dina idéer är fantastiska, passar de inte tidningen går de bort. Jag har själv slängt iväg hur många mail som helst med artikelidéer som jag tyckt varit out of this world, men när jag nu, några år senare, går tillbaka och tittar på mina idéer så ser jag att njaa...kanske inte perfekta för tidningen i fråga. Mest extrema exemplet var när jag skrev en typisk tjejtidningsguide till hur man som ung kvinna handskas med "playerkillar" och bland annat skickade den till en tidning för pensionärer. Svaret? De tyckte att målgruppen var lite för gammal för min artikel, vilket de kanske hade rätt i..... (sen kan man ju i och för sig fråga sig varför inte äldre kvinnor skulle fall för playergubbar, men det är en annan fråga). Ofta är det dock inte alls lika uppenbart. Det kan t ex vara att man pitchar en idé om en superhäftig företagare till en företagartidning. Men tidningen i fråga har inga sådana företagarporträtt utan skriver enbart om ämnen där inspirerande företagare är inbakade i ämnena. Se mina tidigare inlägg om detta.

Så löser du det: Köp tre nummer av tidningen - biblan kan ha gamla nummer men det går även att beställa från redaktionen - studera den noga och skriv upp tidningens olika vinjetter (=avdelningar) på ett papper. Under varje avdelning skriver du rubrikerna till de artiklar som finns här, i alla tre nummer. Då är det extremt mycket lättare att komma på en fjärde och femte artikelidé under åtminstone några av vinjetterna.


2. De tror att du innebär merjobb
De flesta tidningar idag har redan ett gäng frilansare som de är nöjda med, därför orkar de kanske inte ”träna upp” en ny. Alla tidningar har ju sin speciella stil och en ny skribent kanske inte alltid är medveten om den. Så är självklart inte fallet med DIG - du skriver grymt redan från början - men det vet de ju inte nu. De kan också ha haft dåliga erfarenheter med frilansjournalister, alla är inte lika fantastiska som mina läsare!

Så löser du det: Skriv i dina pitchmail om du skriver/har skrivit artiklar för andra tidningar - då minskar du deras oro att du ska skriva något hej-kom-och-hjälp-mig. Har du inte skrivit en enda artikel kan det vara bra att skriva hela artikeln och skicka in den i sin helhet. Det gjorde jag med min första artikel. Det kan också finnas en poäng i att skriva att du är väl bekant med tidningens stil, även om jag personligen aldrig testat det.

Annars är det absolut bästa här att lyfta luren och ringa chefredaktören/redaktionschefen. Då får de en känsla av dig som person och du förpassas inte bara till att bli ytterligare en frilansare bakom ett mail. Känns det jobbigt? Sträck på dig, lyssna på en pepplåt, le stort (då låter man mycket trevligare på telefon) och inse att du är GRYM. Och sen ringer du! Kom igen nu!

 

A) Om ni vill får ni gärna köpa senaste Elle för där har jag skrivit två artiklar: en handlar om hur man minskar stressen i höst och en består av tre intervjuer med framgångsrika karriärduos. B) I tidningen är jag intervjuad till medarbetarsidan och avslöjar att jag ska vara med i tv-programmet Halv Åtta Hos Mig i höst! Det är lustigt med medarbetarrutor - man framställer alltid sig själv som så himla fantastisk och framgångsrik. Just nu känner jag mig precis tvärtom av olika anledningar, men så är ju livet ibland. Då får jag titta på mitt positiva alter-ego i tidningen och tänka att oj, sådär kan jag också vara!

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Spiris

Partner

Ladda ner kostnadsfri och interaktiv fakturamall här

Vem sa att fakturering måste vara tråkigt? Ladda ner Spiris fakturamall gratis så fixar du en stilren faktura lika smidigt som en kopp kaffe – oavsett om du säljer blommor på torget eller driver konsultbolag! Mallen fungerar bäst i Adobe Acrobat men andra program funkar också.

Fyll i din e-postadress nedan så kan du ladda ner fakturamallen direkt.

spiris-de
Spiris 11 februari, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 1 minuts läsning
Körv

Foto: Spiris

Innan du laddar ner mallen, visste du att det finns mer kostnadsfri hjälp att få? Till exempel:

Boom! Tryck på knappen nedan för att ladda ner fakturamallen direkt.

Ladda ner fakturamallen här. Yeah!

Snyggt! Här hittar du kostnadsfri mall, checklista och ett skönt erbjudande

Vad kul att du också laddat ned Spiris fakturamall. Bäst av allt – det finns mer kostnadsfri hjälp att få, till exempel:

- Kostnadsfri starta-eget-checklista (du hittar den här hos Spiris)
- Kostnadsfri mall för affärsplan (du kan ladda ned den här)

Pepp på att komma igång? Vi också. Friheten väntar! Och du, är ditt företag nystartat får du halva priset när du väljer bokföring och fakturering med Spiris. Ange koden: NYSTARTAD. Läs mer här! 

Lycka till!



AI

Hur kommer AI påverka våra tankar - och hur nyttjar vi det?

Sociala medier har ju redan fått rätt mycket kritik när det kommer till hur det påverkar människor. Men en av de mest underskattade nackdelarna jag ser är hur starkt det påverkar folks uppmärksamhetsspann.

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 11 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Nyttja Ai

Foto: Unsplash/Författaren

Allt numer behöver en 'hook' både online och offline. Vilket väl kanske framförallt skapat en verklighet där allt behöver förenklas, snabbas på och polariseras för att det överhuvudtaget ska fånga vår uppmärksamhet.

Enter AI

Det finns såklart mängder med positiva och negativa effekter med AI, men en effekt som vi högst troligen kommer få uppleva är att folk helt enkelt blir sämre på att ta sig igenom mödosamma uppgifter. 

Att söka, organisera, manuellt analysera, föra över från kolumn a till kolumn b. Allt sånt kan redan nu tas bort med lite teknisk fallenhet, och om 5-10 år. Var är vi då?

Och vad händer när vi som population dels har ett extremt kort uppmärksamhetsspann, och dels inte orkar tänka mödosamma tankar.

Ska vi göra någon sorts gissning på en värld där underhållning, dopaminkickar och 'good enough' blir de nya ledorden. Där fake news blir så lätt att producera och så svårt att granska att vi helt enkelt skiter i det och bara väljer att lita på de vi hoppas har rätt. Och en värld där allt framstår som möjligt men där verkligheten alltid är deprimerande jämfört med det påhittade.

Det är vad det är. Man kan skrika på folk att läsa mer böcker och lära sig meditera samtidigt som de bojkottar teknik, och man kan tvärtom hävda att AI kommer lösa allt. 

Men, man kan också vara cynisk och nyttja det. Så låt oss snacka affärer.

Jag tror man kan nyttja det på två sätt. Ett 'lite godare' och ett lite ondare'.

Det "ondare" sättet att nyttja AI

Den person/varumärkes-kults-kultur som vi sett växa fram senaste decenniet tror jag inte är någonting jämfört med vad vi kommer se framöver. Människor kommer törsta efter de sanna svaren, någon som visar vad lycka är, och någon som visar vägen.

Och att positionera sitt varumärke rätt där kan nog göras rätt framgångsrikt av många i allt från Second Hand till Bitcoin-trading.

Det "godare" sättet att nyttja AI

Att faktiskt stå för någonting på riktigt och inte bara medialt kommer skapa en djupare koppling till dina kunder. Att faktiskt uppleva ett riktigt värde i det äkta sociala samspelet, och att bli värderad som människa och få verklig kontakt med någon som bryr sig kommer vara någonting ovanligt. Och något man kan erbjuda där folk faktiskt är okej med att betala mer. 

Allt ovan är såklart rena spekulationer. 

Men, jag tror det är nyttigt att inte bli för fast i tankarna kring vilken ny funktion som finns idag, utan snarare fundera på hur det påverkar oss om 10år.

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.