Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Frilansskolan del 25: Därför svarar inte redaktören på ditt mail #1

26 augusti, 2011 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Ett av de största frustrationsmomenten med att vara frilans är när man skickat in artikelidéer till en tidning – och inte får svar. Efter en eller två påminnelser får man kanske ett ”nej tack” slängt till sig. Självklart blir man både ledsen och besviken! Det här har hänt mig massor av gånger, framförallt i början av min frilanskarriär. Men efter att ha jobbat som frilans i många år och dessutom suttit – och sitter – på andra sidan som redaktör, lär man sig hur uppdragsgivaren tänker. Därför kommer här två vanliga orsaker och vad du kan göra åt dem – jag fortsätter med tre till i nästa inlägg.

1. Idéerna passar inte tidningen
Jag vågar påstå att i nio av tio fall beror avsaknaden av svar på detta. Det spelar ingen roll om dina idéer är fantastiska, passar de inte tidningen går de bort. Jag har själv slängt iväg hur många mail som helst med artikelidéer som jag tyckt varit out of this world, men när jag nu, några år senare, går tillbaka och tittar på mina idéer så ser jag att njaa...kanske inte perfekta för tidningen i fråga. Mest extrema exemplet var när jag skrev en typisk tjejtidningsguide till hur man som ung kvinna handskas med "playerkillar" och bland annat skickade den till en tidning för pensionärer. Svaret? De tyckte att målgruppen var lite för gammal för min artikel, vilket de kanske hade rätt i..... (sen kan man ju i och för sig fråga sig varför inte äldre kvinnor skulle fall för playergubbar, men det är en annan fråga). Ofta är det dock inte alls lika uppenbart. Det kan t ex vara att man pitchar en idé om en superhäftig företagare till en företagartidning. Men tidningen i fråga har inga sådana företagarporträtt utan skriver enbart om ämnen där inspirerande företagare är inbakade i ämnena. Se mina tidigare inlägg om detta.

Så löser du det: Köp tre nummer av tidningen - biblan kan ha gamla nummer men det går även att beställa från redaktionen - studera den noga och skriv upp tidningens olika vinjetter (=avdelningar) på ett papper. Under varje avdelning skriver du rubrikerna till de artiklar som finns här, i alla tre nummer. Då är det extremt mycket lättare att komma på en fjärde och femte artikelidé under åtminstone några av vinjetterna.


2. De tror att du innebär merjobb
De flesta tidningar idag har redan ett gäng frilansare som de är nöjda med, därför orkar de kanske inte ”träna upp” en ny. Alla tidningar har ju sin speciella stil och en ny skribent kanske inte alltid är medveten om den. Så är självklart inte fallet med DIG - du skriver grymt redan från början - men det vet de ju inte nu. De kan också ha haft dåliga erfarenheter med frilansjournalister, alla är inte lika fantastiska som mina läsare!

Så löser du det: Skriv i dina pitchmail om du skriver/har skrivit artiklar för andra tidningar - då minskar du deras oro att du ska skriva något hej-kom-och-hjälp-mig. Har du inte skrivit en enda artikel kan det vara bra att skriva hela artikeln och skicka in den i sin helhet. Det gjorde jag med min första artikel. Det kan också finnas en poäng i att skriva att du är väl bekant med tidningens stil, även om jag personligen aldrig testat det.

Annars är det absolut bästa här att lyfta luren och ringa chefredaktören/redaktionschefen. Då får de en känsla av dig som person och du förpassas inte bara till att bli ytterligare en frilansare bakom ett mail. Känns det jobbigt? Sträck på dig, lyssna på en pepplåt, le stort (då låter man mycket trevligare på telefon) och inse att du är GRYM. Och sen ringer du! Kom igen nu!

 

A) Om ni vill får ni gärna köpa senaste Elle för där har jag skrivit två artiklar: en handlar om hur man minskar stressen i höst och en består av tre intervjuer med framgångsrika karriärduos. B) I tidningen är jag intervjuad till medarbetarsidan och avslöjar att jag ska vara med i tv-programmet Halv Åtta Hos Mig i höst! Det är lustigt med medarbetarrutor - man framställer alltid sig själv som så himla fantastisk och framgångsrik. Just nu känner jag mig precis tvärtom av olika anledningar, men så är ju livet ibland. Då får jag titta på mitt positiva alter-ego i tidningen och tänka att oj, sådär kan jag också vara!

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.