Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Frilansskolan del 3: Ännu fler vinnande artikelidéer

11 februari, 2011 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Först och främst: Otroligt kul att så många uppskattar bloggen! Jag blev så himla peppad att jag skulle kunna sitta här och skriva hela dagarna. Så TACK från mig för alla fina mejl!

Ni andra som inte står med på min mejlinglista: släng iväg ett mejl till camilla@driva-eget.se så skickar jag en liten notis så fort jag lagt upp ett nytt blogginlägg i frilansskolan.

Som en smått irriterad läsare påpekade är det inte idéerna som är det svåra, utan att sälja in dem. Och själva ”säljet” kommer i fler blogginlägg – jag lovar. Men det många missar är att riktigt bra artikelidéer kan sälja sig själva. Då behöver man inte ringa och kränga, det räcker att skicka ett kort mejl som beskriver dem (vilket för övrigt gäller många branscher).

Med andra ord: Idéer ÄR själva säljet, åtminstone en stor del av det. Sen är det inte så att man måste sitta och komma på idéer under hela sin frilanskarriär, om man inte vill. Jag har till exempel sällan tid med det längre för att jag får fasta uppdrag från mina uppdragsgivare. Men det får jag enbart för att jag i början var aktiv och kom med egna idéer. Det är en kickstart, kan man säga, som sedan leder till trogna kunder där de kontaktar dig i stället för tvärt om.

Sen kommer här fortsättningen på hur man kommer på bra artikelidéer (se tidigare inlägg här nedan för punkt 1-3):

4. STUDERA TIDNINGEN SOM DU VILL SKRIVA FÖR
Låter kanske självklart. Men när jag jobbade som redaktör på Cosmopolitan kom det ofta in mejl från folk som man undrade om de faktiskt hade läst tidningen. För det första är detta alltså en försiktighetsåtgärd: Du vill inte pitcha en idé som bara inte passar in. T ex: Att pitcha en idé om en krönika i en tidning som inte har krönikor, eller en om en framgångsrik elitidrottare i en tidning som mest bara skriver om mode och skönhet.

För det andra får du väldigt mycket idéer av att läsa tidningen i fråga. Det sätter igång tankebanorna när du ser vad för typ av artiklar de har och vad du kan skriva som saknas men ändå passar in. Några saker som du kan spana efter:

– Vilka ”avdelningar” har tidningen? Som ni säkert vet har alla tidningar olika vinjetter/avdelningar. Driva Eget har till exempel alltid ett stort tema, följt av avdelningar som: Dina pengar, Din skatt, Din start, Ditt liv och så vidare (kolla längst upp i hörnet så ser du vad vinjetterna är). När du ser avdelningarna blir det lättare att komma på idéer som passar in just här. Dessutom kan du, när du mejlar chefredaktören/redaktionschefen med dina artikelidéer, specificera vilken avdelning de skulle gå in under. Det framstår både påläst och proffsigt. Jag brukar alltid lista mina idéer under tidningens avdelningar när jag hör av mig till en tidning. I ett mejl kan det, efter intro och sådant, se ut så här:

Ditt liv: Så får du tillbaka drivet när det känns tufft (avdelningen/artikelidéen)
Artikeln skulle handla om ett vanligt problem hos småföretagare: Att man en dag tappar det fantastiska driv man hade i början bla bla bla bla osv osv (här följer synopsisen, men mer om det i kommande delar).
– Vilka delar kan de tänka sig lägga ut på frilans? Till exempel gör de ofta plocksidor, frågespalter och fasta avdelningar själva (behöver inte ALLTID vara så, men risken är stor). Anders Andersson gör till exempel alltid avdelningen ”Dina pengar” själv, och läser man flera nummer av tidningen ser man att frilansjournalisten Anna-Karin Florén alltid gör alla ”Din start”. Kvar finns då några avdelningar där varierande namn dyker upp. Då kan du dra slutsatsen att du har en chans att få in en artikel just där, därför bör du fokusera på att komma på artikelidéer som passar där.

– Vad har de skrivit om i de tre senaste numrena, på just de avdelningar som de verkar lägga ut på frilans? Biblioteket brukar ha gamla kopior av tidningarna om du inte har dem själv. Läser du rubrikerna på dessa artiklar bildar du dig snabbt en uppfattning om vad som redan har gjorts och vilken stil på artikelidéer som söks.

Vad tycker ni själva om detta? Det vill säga när det gäller att komma på bra, säljande artikelidéer?

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.