Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Frilansskolan del 32: Det hemliga knepet som ökar din försäljning

7 december, 2011 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Idag fick jag ett mejl från en trevlig kvinna som skrev att hon efter att ha följt mina tips på bloggen sålt in inte mindre än sex stora reportage till tidningar hon mest av allt ville skriva för - på en vecka. Herregud! Även om jag får en hel del mejl från läsare som ökat sin försäljning måste nog detta vara rekord. Stort tack från mig för de fina orden och framförallt: otroligt BRA JOBBAT!



Det här mejlet fick mig att fundera på andra sätt som man kan öka sin försäljning – och jag kom fram till en mycket viktig punkt. Nämligen: Vikten av att pitcha en färdig artikel.



”Eh… Färdig artikel? Det pitchar jag redan!” säger du kanske. Okej, så kanske är fallet men läs vidare ändå.



Ett vanligt misstag frilansskribenter gör när de skriver ett synopsis är nämligen följande: De skriver bara själva "idén" och är inte tydliga i hur de har tänkt vinkla den eller vad artikeln ska innehålla.



Vikten av vinkeln skriver jag om HÄR, men jag ska här visa ett exempel på vad jag menar. Så här ser många pitchmejl ut:



Hej! (kort intro) Jag tänkte höra med er om ni skulle vara intresserade av en artikel om de slitningar som uppkommer i ett förhållande när man får barn. En ny undersökning visar att 30 procent* av alla föräldrar gör slut på grund av dessa. Jag vet några som klarade sig och de är jätteglada nu. Kanske kan en artikel om det här problemet vara något för er?



Det är inget fel med själva idén, och det är bättre att skriva så här än att inte skriva något alls. Men: det är inte en färdig artikelidé! Det här är ett embryo till en artikelidé – men den är inte helt och hållet klar. Här finns nämligen ingen skarp vinkel, och även om man själv vet hur man tänkt vinkla artikeln så har man här inte presenterat det på ett tydligt sätt. Ovanstående text skulle i praktiken kunna betyda allt mellan himmel och jord som har med slitningar på småbarnsföräldrar att göra, t ex:



  • En artikel om själva undersökningen.

  • En artikel om slitningar på småbarnsföräldrar.

  • En artikel som löser ovanstående slitningar.

  • En artikel där föräldrarna talar ut om sina slitningar.


Med andra ord: Vad som helst.


För att en redaktör över huvud taget ska ta tag i ovanstående artikel krävs det att hon/han själv sätter sig och tänker ut en skarp vinkel, en rubrik och en ruta. Men då är risken rätt stor att redaktören…



  • Inte orkar tänka till och lämnar idén därhän.

  • Inte ser dess rätta potential.

  • Inte vågar beställa artikeln eftersom han/hon är rädd att du inte kan vinkla artikeln så att den passar tidningen.


…och därmed svarar ”nej tack”.



Vad ska du göra i stället? Jo, du ska ta till ett knep som majoriteten av alla frilansskribenter som pitchar artikelidéer INTE gör, men som är otroligt enkelt och effektivt:



Du ska skriva en bra rubrik på ditt synopsis som direkt förklarar vinkeln.



Jag vågar lova dig att denna, till synes pyttelilla sak, kommer att göra stor skillnad i responsen från redaktörerna. Det tar nämligen ditt synopsis från en ”tanke” till en färdig artikelidé, vilket är något som redaktören direkt kan ta ställning till om han/hon vill köpa. Eftersom många frilansjournalister skickar in ”tankar” och inte konkreta, vinklade artikelidéer – har du chansen att sticka ut rejält. Dessutom gör det att du själv tvingas till om vad vinkeln faktiskt är.



Här är ett exempel på hur du kan skriva i stället, efter introduktionen:



SÅ SLIPPER NI KRISA UNDER SMÅBARNSÅREN

Ny forskning från xxx-universitetet visar att 30 procent av alla föräldrar gör slut inom två år efter att barnet har fötts. Den här artikeln tar avstamp i undersökningen och guidar sedan läsarna i hur man inte blir en av de drabbade. Jag intervjuar en expert som kommer med konkreta och nytänkande råd, t ex Anna Andersson som själv har forskat på just de slitningar som uppstår på relationen efter att man har fött barn. Jag har även ett bra case på föräldrar som hamnade i en sådan kris men som tog sig igenom den, bland annat genom att införa en barnfri stund en gång i veckan och genom att prata med en terapeut. Huvudartikeln kan vara löptext eller bestå av en inledning med punkter. Ruta: ”Bråkfria frågor att ställa varandra”, som tar upp bra frågor man kan ställa sin partner för att prata ut, men utan att börja gräla.




Det du har gjort med ovanstående text är alltså:



  • Berättat vilken vinkel du tänker dig.

  • Tydligt visat denna för redaktören med hjälp av en rubrik.

  • Beskrivit tydligt vad artikeln ska innehålla och vilka personer som är med.

  • Visat att du kan leverera alla komponenter i en artikel, i det här fallet: forskning som stöder din vinkel, expertutlåtande, bra och NYA råd (inte bara de gamla vanliga typ "ge komplimanger"), case och till och med en bra ruta.

  • Visat att du fattar hur en redaktör tänker. De vill inte bara ha en brödtext, utan ”hela kalaset” som gör en färdig artikel.


Du behöver inte slå knut på dig själv i jakten på en bra rubrik. Det viktiga är att rubriken direkt ska berätta vad artikeln handlar om. ”Så slipper ni krisa under småbarnsåren” sticker t ex inte ut särskilt mycket och chansen är stor att redaktören ändå vill sätta dit något mer kreativt. MEN den säger exakt vad artikeln ska innehålla vilket gör den perfekt i ett synopsis. Ett tips, om det känns svårt, är än en gång: Studera tidningen som du skickar idén till. Hur ser deras rubriker ut?



EDIT: Det här kan du använda även när du ringer en redaktör. Jag brukar t ex ringa en uppdragsgivare och säga något i stil med: "Jag har en grym artikelidé!" och sen säger jag bara rubriken med all min kraft, varpå jag kort förklarar den. Då fattar ofta redaktören direkt. I stället för att ba "jo det är så att jag tänkte att det här med det eller det..."



Vad tycker ni om det här? Lämna gärna en kommentar eller frågor här nedan!



Vill du ha ett mejl varje gång jag uppdaterar bloggen? Mejla mig på camilla@driva-eget.se*undersökningen är påhittad av mig.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Lägger du fortfarande timmar på bokföringen? Det behöver du inte…

Känner du dig också stressad och uttråkad av bokföringen? Då kanske bankdriven bokföring är något för dig. (Spoiler Alert! Det kan spara dig 1 000-tals kronor per månad…). Låt oss berätta hur det fungerar!

SpeedLedger 3 november, 2025 Uppdaterades 3 november, 2025 4 minuters läsning
Sköta bokföringen själv

Foto: SpeedLedger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång: 

Okej, till ämnet! De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart “the new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Lite längre ned ska vi gå igenom “the new way” i detalj, men låt oss först spoila lösningen: Speedledger e-bokföring  (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot). Nyfiken på att se hur enkelt det är? Det är alltid gratis i 14 dagar. Är du nystartad får du dessutom 50% rabatt första året. Läs mer om erbjudandet här.

Dags för detaljer. Nu ska vi berätta hur du också kan automatisera din bokföring, och spara massor med tid och pengar.

Vem behöver bokföra?

Alla företagare är skyldiga att hålla koll på sin ekonomi, oavsett företagsform. Bokföringen är ditt sätt att visa myndigheter, kunder och dig själv att du har ordning på finanserna. Psst! Kom ihåg att det är förbjudet att bokföra i Excel…

Hur mycket kan jag spara på att bokföra själv?

Kostnaden för att anlita en bokföringsbyrå kan snabbt landa på flera tusen kronor i månaden – en konsult tar vanligtvis någonstans mellan 1 000-1 500 kronor per påbörjad timme. Genom att sköta bokföringen själv betalar du bara för bokföringsprogrammet – och med SpeedLedger slipper du till och med kostnader för att föra över banktransaktioner. De pengarna kan du istället investera i att få ditt företag att växa.

Låt banken vara grunden till din bokföring 

I de flesta bokföringsprogram matar du in dina händelser i programmet, klipper och klistrar från banken alternativt betalar för en bankintegration med filöverföring och onödiga avgifter till banken (ofta upp mot 1 500 kr per år). Dessutom måste du ändå göra avstämning mot banken, krångligt! 

SpeedLedger är det enda bokföringsprogrammet som baserar hela bokföringen på bankens händelser. Det betyder att du slipper de manuella stegen och att bokföringen autogenereras utifrån dina transaktioner på banken. Det innebär att bokföringen alltid stämmer mot banken och uppdateras i realtid. 

Själva bankkopplingen är trygg och säker och sätts upp med hjälp av BankID, självklart kostnadsfritt och inga extra avgifter från din bank. 

Tips! Nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va! 

Fördelar med att sköta bokföringen själv

  • Spara pengar – Undvik dyra konsultkostnader.
  • Få bättre kontroll – Lär känna ditt företags ekonomi på djupet.
  • Automatisera processen – Slipp tidsödande manuellt arbete.
  • Stärk ditt självförtroende – Att klara bokföringen själv ger en känsla av kontroll och självständighet.

Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen?

Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva och vill undvika onödigt höga byråkostnader.

Till ett fast månadspris (som är betydligt lägre än normala byråarvoden) sköter SpeedLedger allt – från löpande bokföring och moms till bokslut, årsredovisning och deklaration. Som kund använder du bara programmet för att hantera fakturor och ladda upp digitala underlag (dvs kvitton). Resten förbereds av SpeedLedger, som levererar färdiga rapporter redo att skickas in till myndigheter. Nice va?

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Så vågar jag sköta bokföringen själv?

Svaret är ett rungande ja! Med rätt program och stöd är det både möjligt och fördelaktigt. SpeedLedger e-bokföring gör processen enkel, automatiserad och anpassad för småföretagare. Du sparar pengar, får bättre kontroll och slipper onödig stress.

Så, varför inte våga ta steget? Låt bokföringen bli lika enkel och självklar som ditt företags framgång!

JUST NU! För dig som är nystartad har SpeedLedger 50 % rabatt första året och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

För dig som vill byta till SpeedLedger är det enkelt att göra själv, men deras bokföringsrådgivning hjälper dig kostnadsfritt såklart om du vill – du provar gratis i 14 dagar och får 50% första året.

Om SpeedLedger
SpeedLedger e-bokföring erbjuder molnbaserade program för bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger e-bokföring och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.