Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Gratis går, även om det kostar på

27 september, 2009 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Den allra första tiden kostar en del pengar. Du behöver ett butikslokal, en produkt eller dylikt och du måste investera en viss summa pengar. Men därefter börjar en intressant tid. Allt är färdigt och du ska ut i verkligheten. Det finns oändligt mycket att göra och du har antagligen inga näringsinkomster. Här kan det brännas hur mycket pengar som helst, men kan också göras helt gratis.

Jag tror på det senare.


Ska ett företag växa organiskt, där den rätta vägen är det som marknaden efterfrågar, är gratisvägen suverän. Du har extremt litet handlingsutrymme och varje beslut måste värka fram. Det blir färre felbeslut. Som ett träd intill en husvägg, långsamt gnetar den sig upp mot solen, maximalt från början till slut.


Det är klart att det finns nackdelar att inte ha några pengar och att jag nu mest försöker hitta argument till att det är så himla bra. Nackdelarna är uppenbara. Allt tar längre tid, jag måste förlita mig på andra, det finns få avtal skrivna och jag är ännu mer beroende av tur än annars. Det där är gammal skåpmat, intressantare är att gratis fungerar. Där är jag nu.


Dina mediciner fas två. Som jag tidigare här i bloggen konstaterat är jag i princip i behov av allt. Jag har lika mycket att göra som vilken mediekoncern som helst, men jag är bara jag. Helt utan inkomst. Jag kan härmed meddela att det går.


Mitt nya gratisföretagarliv i nio punkter:

1. På torsdag flyttar jag in i nya lokaler - gratis.


2. Min sajt flyttas till en hosting i Tyskland - gratis.


3. Sajten står i begrepp att göras om, byggas ut och utvecklas - gratis.


4. I mitten på oktober kommer min första skribent - gratis.


5. Ett säljbolag tar över kundkontakter och säljprocess - gratis.


6. Marknadsföring, inbjudan till flyttfesten och info till presskontakterna - gratis.


7. Dina mediciners webbtv-kanal kommer att byggas och utvecklas - gratis.


8. Det skrivs en del riktigt bra texter på Dina mediciner - gratis.


9. Inredningen till nya kontoret - nästan gratis


 


Gratisguiden i korthet:
Be vänner om hjälp. Vi som startar företag just nu har lågkonjukturen att tacka för mycket. Många vill bredda sig, men de är inte beredda att säga upp sig. istället kan du erbjuda dem att jobba gratis - och kanske om allt fungerar perfekt erbjuda dem en del av företaget i framtiden.


Nätdejta gratisjobbare. Kolla runt på nätverk, skriv att du söker folk på olika organisationers hemsidor. I mitt fall passade det bra att titta på både områden som rör läkemedel, men också datautveckling och journalistisk. Erbjud utvecklingsmöjligheter, delägarskap eller lön senare. Fördelen är att de som kontaktar dig är drivande, intresserade och i mitt fall var det bra att de redan var "online".


Måla upp synergier. Om du gör det här, får du det här av mig-scenariot. På landet gör nog alla så här, men det fungerar i en storstad också.  Det behöver inte handla om direkta inkomster för någon, utan tjänster man gör för att i tredje hand tjäna på affären. Som att dela lokal, kopieringsapparat eller tjänster. Inte för att smita från skatten, utan för att hålla en nollbudget-policy.


Tala om dig på nätet. Använd Facebook, Twitter och studera hur Google fungerar och gneta in dig där.


Betala sedan. Lokaler, tjänster och abonnemang av skilda slag går att få gratis första tiden, om du säger att du har för avsikt att tjäna pengar och betla för dig sedan.  Mmm, njut, det är köparens marknad för en gångs skull.Ta hjälp av myndigheter.Det finns en massa gratishjälp att få från olika myndigheter och organisationer. Nyföretagarcentrum ställer upp med gratis coachning och den som har affärer utomlands kan få gratishjälp av Exportrådet.


Så här blev det gratis för mig:

1. Säljbolaget tycker att det är bra att jag sitter nära, de har ändå ingen som hyr just nu och jag får betala när det kommit in pengar. Det vill säga när de gjort sitt jobb.


2. Min tekniker har en kompis som har en serverfirma i Tycksland, vi får plats där gratis i ett par månader. Han kommer att bli belönad, med gott karma.


3. Min tekniker är inte bara tekniker utan också utbildad på Handelshögskolan och universitet i Paris. Han vill lära sig mer om Drupal och blir delägare om han har tid. Eller lön sedan.


4. På högskolan i Södertörn har de utbildningar som du bara kan drömma om. Och alla dessa välutbildade människor vill ha praktik. Erbjud dem det, insyn i allt och möjlighet till senare anställning.


5. Säljbolaget får procent på det de säljer, inget annat. Mellan 15-40 procent är det vanliga i mediavärlden. Hos mig får de 50 procent de första tre månaderna.


6. Jag säger bara: Facebook, Twitter och alla dessa sociala sajter.


7. På internet görs mycket gratis innehåll mot exponering för rätt målgrupp. Jag har målgruppen och webbtvföretaget har sina kunder som de vill nå. Jag får innehållet gratis. Tjänar i övrigt inget på det, men behöver heller inte utveckla och investera i en spelare och dylikt. Win-win även om det är andra som winner mer på det än just journalisten, som vanligt.


8. Många vänner hjälper till, de är helt enkelt snälla.


9. Företag går tyvärr i konkurs, inredning och datorer slumpas ut, bland annat här.


 


Det är mycket detta det handlar om:
  • Löfte om ersättning senare.
  •  Lågkonjukturen.
  •  Människors inneboende vilja att hjälpa till och om alla hjälper alla får alla hjälp någon gång.


 

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.