Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

"Hållbart företagande lönar sig"

15 mars, 2011 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
En av de nominerade i den internationella tävlingen Ten Outstanding Young Persons är Sebastian Stjern som driver The Fair Taylor. Här berättar han hur det är att driva företag i Nepal - och hur alla kan räkna hem socialt entreprenörskap.

I tävlingen Ten Outstanding Young People of the World (TOYP) ska, precis som namnet antyder, tio personer mellan 18 till 40 år väljas ut som på ett positivt sätt bidragit till individers eller samhällets utveckling. Just nu förbereds den nationella deltävlingen i Stockholm för fullt, dit flera företagare är nominerade.

En av dem är 30-åriga Sebastian Stjern som driver och har grundat företaget the Fair Tailor tillsammans med Lina Stjern. Deras affärsidé är att sälja skräddarsydda, rättvist producerade skjortor på nätet. Skjortorna sys upp i Nepal, ett av världens fattigaste länder, i samarbete med lokala hjälporganisationer och under rättvisa förhållanden.

Idén till företaget kom när de själva sydde upp kläder i Kina. Det var både smidigt och billigt – en hundring per skjorta. För Sebastian, som är lång och slank och hade svårt att hitta kläder som passade, var det perfekt.

– Samtidigt började vi fundera: Det borde inte vara så billigt om produktionen sker under rättvisa förhållanden, säger Sebastian till Driva Eget.

Att det inte skulle gå att räkna hem socialt entreprenörskap – företagande som gör gott för samhället – tror han inte på.

– Ser vi det bara ur ett ekonomiskt perspektiv kan vi faktiskt räkna hem det. När vi skapar ett mervärde för produkten säljer vi också mer.

Även i marknadsföringen når de ut bättre, menar han. Ett exempel är företagets Facebooksida som har över 8 000 anhängare. Kanske på grund av att gruppen heter ”The Fair Tailor skänker 1kr till gatubarnen i Nepal för varje ny medlem”.

– Sen måste man självklart ha hög kvalitet också, folk ska inte köpa bara för att vara snälla. Idag har många av våra kunder blivit som ambassadörer – de berättar för sina kollegor om oss och sprider varumärket vidare.

Vad är ditt tips till andra småföretagare som vill jobba mer rättvist och hållbart?
– Var ärlig och öppen med vad du gör, och varför du gör det. Allt kan inte vara perfekt! Vi syr till exempel våra skjortor i Nepal och gör stor social nytta här, samtidigt måste vi flyga hem dem till Sverige eftersom det skulle ta alldeles för lång tid med båt. Där har vi valt social påverkan i stället för miljömässig, men det är vi öppna med och kan berätta för andra.

Och tips till dem som vill starta företag i ett främmande land?
– Expect the unexpected, för allt kan hända. I början köpte vi in två kilometer tyg utan att försäkra det. Tyget fastnade i gränsstaden där det blev upplopp. Det var en svettig tid, men det löste sig till slut. Å andra sidan är andra saker mycket lättare, till exempel kan du anställa ny personal på två dagar.

Hur känns det att vara utnämnd till Ten Outstanding Young Persons i Sverige?
– Chockerande! Men jätteroligt och väldigt smickrande!

Två andra företagare som är nominerade till TOYP:

John Elvesjö
Grundare av Tobii Technology som är världens ledande försäljare av ögonstyrda datorer. Datorerna möjliggör kommunikation för personer med tal- och kommunikationssvårigheter.

Nadja Hatem, 31 år
En av grundarna till juristbyrån Hatem & Sjunghamn. Många av deras klienter är av utländsk härkomst som söker juridisk hjälp och förståelse. De vill ge en röst till de som inte tidigare har hörts och gör den rättsliga processen tillgänglig för alla.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Talenom

Partner

Allt om löner och lönehantering i ditt företag 2025 (ladda ned gratis guide)

Att hantera löner är en av de mest kritiska och tidskrävande uppgifterna för företagare. Det handlar inte bara om att säkerställa att anställda får rätt lön i tid, utan också om att följa lagar, skatteregler och kollektivavtal. Här reder vi ut vad du måste ha koll på – och hur du enkelt kan outsourca jobbet.

Talenom 28 maj, 2025 Uppdaterades 24 juni, 2025 4 minuters läsning
Lönehantering

Foto: talenom-huvu

Psst, innan vi startar. Här kan du ladda ned en kostnadsfri Löneguide – som lär dig allt om löner och lönehantering. Ett måste för företag med anställda!

Vad innebär lönehantering?

Lönehantering omfattar flera moment:

  • Beräkning av bruttolön, skatter och arbetsgivaravgifter
  • Rapportering till Skatteverket och andra myndigheter
  • Hantering av förmåner, frånvaro och semester
  • Koll på nya lagar, avtal och ibland också kollektivavtal

Tips! Visst har du sett att vi har fler kostnadsfria guider?

1. Här finns en nedladdningsbar, kostnadsfri guide om hur du sänker skatten 2025

2. Här kan du ladda hem K10-checklistan för företagare, där du får alla tips, finesser och smarta K10-tips på en plats.

Utmaningar med att sköta lönerna själv

I mindre företag kan det vara lite lurigt att sköta lönerna själv. Oftast finns ingen löneavdelning eller expert på löner, kanske är det till och med grundaren själv som sköter jobbet.

  • Det finns en sårbarhet vid sjukfrånvaro eller personalförändringar
  • Det kan vara tidskrävande manuella processer
  • Det finns risk för fel vid lagändringar
  • Och det kan vara svårt att hitta rätt kompetens inom företaget – vem ska sköta lönerna?

När en enda person hanterar lönerna blir verksamheten extra känslig vid frånvaro eller personalomsättning. Visst kan det fungera – men är det inte bättre att fokusera på företaget och…

…outsourca lönehanteringen (skönt!)

Att outsourca lönehanteringen innebär att en extern expert tar över ansvaret, vilket ger flera fördelar:

  • Trygghet och precision – specialister hanterar lönerna enligt gällande lagar och kollektivavtal.
  • Tidsbesparing – du frigör tid för affärsutveckling, sälj och annat kul!
  • Skalbarhet – lösningen anpassas efter företagets behov. Är det bara en eller två löner som ska betalas ut, blir det ingen större kostnad
  • Kostnadseffektivitet – du slipper underhålla egna system eller utbilda personal.

Outsourcing av lönehanteringen kan också minska risken för fel och säkerställa att företaget följer aktuella lagar och regler. Bättre nattsömn – med andra ord!

Tips! Spana in den här checklistan om hur du optimerar ditt företag 2025. Viktiga tips! 

När är det dags att överväga outsourcing av lönerna?

Det finns tydliga tecken på att det är dags att se över din lönehantering när:

  • Företaget växer snabbt
  • Ni har gamla system som skapar flaskhalsar
  • Lönehanteringen tar för mycket tid (och energi!)
  • Ni behöver specialistkunskap (inte alltid så roligt att ha koll på alla löneregler själv!)

I dessa situationer kan outsourcing av lönerna vara den mest hållbara lösningen – både ur ett ekonomiskt och verksamhetsmässigt perspektiv.

Tips! Här kan du ladda ned en kostnadsfri Löneguide – som lär dig allt om löner och lönehantering. Ett måste för företag med anställda!

Så kan Talenom hjälpa dig med med lönerna

Talenom erbjuder en trygg och effektiv lönehantering anpassad för små och medelstora företag.

  • Kartläggning och uppstart
  • Integration av system och rutiner
  • Löpande lönehantering och rapportering
  • Rådgivning och lagbevakning

Med våra smarta, digitala lösningar får du full insyn, automatiserade processer och personlig rådgivning – allt i ett och samma paket. Nice va!

Vill du veta mer?

Just nu får Driva Egets läsare ett gratis rådgivningssamtal med löneexperterna Helena Stark och Cecillia Gasslander hos Talenom (en av de ledande redovisningsbyråerna för små och medelstora företag). I samtalet pratar ni igenom om outsourcing av löner är rätt för just ditt företag. Inga förpliktelser. Boka din tid med Helena här och Cecillia här.

Driva Egets läsare får kostnadsfri rådgivning med löneexperterna Helena Stark och Cecillia Gasslander hos Talenom.
Driva Egets läsare får kostnadsfri rådgivning med löneexperterna Helena Stark och Cecillia Gasslander hos Talenom.

Talenom – en långsiktig partner för små och medelstora företag
Att välja rätt redovisningsbyrå handlar inte bara om att klara det närmaste årets förändringar. Talenom är specialister på att skapa långsiktiga samarbeten med företagare. Vad sägs om:

Erfarenhet och expertis: Talenom har funnits sedan 1972 och är idag en av de ledande aktörerna i Finland och Sverige inom digital redovisning för små och medelstora företag.

Personlig service: Hos Talenom är kundnöjdhet en prioritet. Varje företag får rådgivning anpassad efter sina unika behov, oavsett om det gäller daglig redovisning eller avancerad skatteplanering.

Användarvänlig plattform: Talenom Online är utvecklat för att underlätta småföretagares vardag. Den ger dig full kontroll och överblick över din ekonomi – något som blir särskilt viktigt med de nya krav som träder i kraft. Just nu får Driva Egets läsare 25 % rabatt på hela arvodet de tre första månaderna, när de väljer Talenom Online. Läs mer här.



Möt våra medlemmar

Vill förändra mediebranschen – med fokus på kvalitet, lönsamhet och gemenskap

På Driva Eget vill vi lyfta våra medlemmar – människorna bakom idéerna, företagen och drivkrafterna. Därför bjuder vi in till personliga intervjuer med medlemmar i Driva Eget Plus för att inspirera, synliggöra och stärka gemenskapen. Idag tog vi ett snack med Sebastian.

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 24 juni, 2025 Uppdaterades 24 juni, 2025 2 minuters läsning
Foto Malin Lindner

Foto: Malin Lindner


Dela artikeln

Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.