Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Behöver du en affärsidé? Här är 25 stycken!

12 november, 2013 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning
banklån

Foto: Är du på jakt efter finansiering? Foto: Mostphotos

Går du och väntar på en ny, unik idé för att starta företag? Gör tvärtom. Lyft blicken och haka på de branscher och trender som är på uppgång just nu. Här är 25 stycken.

1. Mobila företagare behöver nya tjänster


Landskapet håller på att ritas om för hur ett företag ska drivas, och alla nya och gamla företagare söker efter tjänster och produkter som kan underlätta deras vardag. Tjänster, appar och program i molnet dyker upp hela tiden, men trenden öppnar även upp för andra typer av affärsidéer. Ett exempel är en kombination av kafé och kontorshotell som nu dyker upp i större städer.

2. (Extrem)tävlingar säljer ut


Att säga att idrottstävlingar är trendigt är kanske årets underdrift – vi springer, cyklar, simmar och paddlar som aldrig förr.

3. Alkoholfritt tar över i glasen


Systembolagets egna siffror talar sitt tydliga språk. Deras totala försäljning ökade med 1,1 procent första kvartalet 2012. Samtidigt ökade alkoholfria drycker med 35,3 procent, den största ökningen någonsin. Populärast i det alkoholfria segmentet är vin, därefter kommer öl.

4. Teknikskiften öppnar för nischade konsulter


I USA är specialiserade konsulter den snabbast växande branschen på jobbmarknaden – branschen väntas växa med nästan sex procent till 2016. Företagen väljer små och snabbfotade experter istället för stora och trögrörliga konsultjättar, skriver tidningen Inc. som kartlagt branschen. Framför allt efterfrågas konsulter som kan dra åt svångremmen och spara pengar åt företagen, liksom de som är experter på att hantera PR-kriser.

5. Lokalproducerad mat tar sig in i snabbmatsköket


Intresset för lokalproducerad mat har bara börjat, det vittnar flera rapporter från både matbranschen och Sveriges lantbrukare om.
Två heta rätter är hamburgare och korv, rätter som tidigare skulle tituleras som snabbmat men som nu är långt ifrån det.

6. Second hand är högsta mode


Kilometerlånga loppmarknader, bakluckeloppisar stora som fotbollsplaner och second hand-butiker… I år har begagnattrenden fått nya proportioner. Värdet av de varor som utannonserades bara på Blocket uppgick förra året till 313 miljarder kronor, en ökning med 33 procent från 2011.

7. Efterfrågan på privat vård ökar


De privata företagens andel av sjukvårdsmarknaden växer stadigt, visar en granskning som Dagens Samhälle har gjort av Sveriges kommuner och landsting. På fem år har de totala sjukvårdskostnaderna ökat med 18 procent, medan köpen av privat vård ökat med 56 procent. Samtidigt finns det ett underskott på personal.

8. Nytt nätbeteende öppnar för jämförelsesajter


I takt med att vi surfar och handlar alltmer på nätet behövs fler tjänster som underlättar för privatpersoner och företag att hitta rätt. Ett exempel är jämförelsesajter. Bara Google var viktigare för svenskarna än jämförelsesajter när de skulle välja butik att handla i på nätet.

9. Regellättnad öppnar för rullande gatukök


Billigt, kul och helt rätt i tiden! I New York fanns det 2012 cirka 4 000 mobila restauranger – Food Trucks – längs gatorna.
Nu har de kommit till Sverige – efter en regellättnad som gjort att dessa rullande restauranger får parkera två timmar åt gången på vanliga parkeringsplatser.

10. Ekokrav ger mer affärer


Att ekologiskt är hett visste du antagligen redan. Men nu ökar även kraven från hotell, restaurang och den offentliga sektorn på att varor de köper in ska vara ekologiska. Förra året slutade försäljningen i dessa tre branscher på 2,4 miljarder kronor, en ökning med 14,3 procent från året innan.

11. Turistvåg till matlandet Sverige


40 miljarder kronor – så mycket la utländska turister på mat i Sverige förra året. En ökning med 200 procent sedan år 2000. Utvecklingen ligger i linje med den svenska regeringens vision om att göra Sverige till en gastronomisk stormakt i Europa till år 2020.

12. Nya affärer för spenderande bröllopspar


Roffa åt dig av de växande bröllopsbudgetarna hos förlovade par! Under 2012 gifte sig 50 616 par i Sverige, vilket var 3 052 fler än under år 2011. Men det är inte bara bröllopen som blir fler – budgetarna växer.

13. E-handeln växer rekordsnabbt


37 miljarder kronor – så mycket förväntas e-handeln omsätta 2013, en ökning med 18 procent från året innan. Under andra kvartalet i år växte e-handelsmarknaden med 19 procent, visar senaste e-barometern av PostNord.

14. Uppgång för underleverantörer


Som underleverantör inom industrin är det ljusa tider på gång, även om det är en tuff bransch. Svensk Industriförening (Sinf) spår i sin senaste Underleverantörsbarometer högkonjunktur i mitten av 2014.

15. E-böcker slår rekord


Har du fått ett e-bokerbjudande på sistone? Inte så konstigt. Försäljningen av e-böcker har det senaste året ökat med 150 procent, skriver Dagens Industri som kartlagt branschen.

16. Aktiva seniorer vill ha jobb – och kul!


Fram till 2060 kommer vi att vara många fler äldre i landet – andelen personer som är 75 år och äldre beräknas då ha ökat från dagens 9 procent till nästan 14 procent. Här finns alltså en växande kundgrupp att sikta in sig mot.

17. Spelbranschen visar rekordsiffror


Glöm att det bara skulle vara nördar som spelar dataspel – på bara några år har det blivit ett folknöje. Och de svenska spelutvecklarna växer så att det knakar: 2012 slutade branschens omsättning på 3,7 miljarder kronor, en ökning med hela 215 procent på två år.

18. Byggboomen behöver fler jobb


Under första halvåret i år påbörjades nybyggnationen av cirka 14 550 lägenheter. Det är en ökning med 33 procent jämfört med samma period förra året. Nybyggandet tros bara öka. Fler lägenheter innebär att mer arbetskraft behövs – och kanske är det här ditt företag och dina kunskaper kommer in?

19. Uteträning allt mer inne


Glöm gymträning – nu vill alla träna utomhus. Löptrenden har fullständigt exploderat det senaste året och intresset för vandring, friluftsliv och skidåkning ökar.

20. Kaffedrickare längtar efter lyx


Svenskar är tillsammans med våra finska grannar det folk som dricker mest kaffe i världen. Kaffekonsumtionen per svensk har ökat från cirka 7 kilo rostat kaffe år 2000 till 9,6 kilo år 2011. Nya kaffetrender dyker upp hela tiden – ursprungsmärkt, lyxigt bryggkaffe och egenrostade bönor. Hetast just nu är kaffekapslar.

21. Sötsugna svenskar vill ha premiumgott


På 1960-talet åt vi i snitt 6,7 kilo godis per person och år. Nu sätter vi i oss hela 16,9 kilo, enligt SCB. Ett genomsnittligt hushåll med två barn äter 1,3 kilo godis i veckan. Det gör att vi äter mest godis i hela världen.

22. Miljöteknik får 700 miljoner


Miljöteknikbranschen växer så att det knakar, visar en ny rapport från Vinnova. På fem år har sysselsättningen ökat med 15 procent och i dag har branschen en nettoomsättning på 260 miljarder kronor. Nu kan vi räkna med betydligt mer. Regeringen gick nyligen ut med att de satsar 700 miljoner kronor på små och medelstora miljöteknikföretag i en ny, grön investeringsfond.

23. Babyboom ger nya affärer


Antalet barn beräknas öka i Sverige de närmaste decennierna, enligt SCB:s befolkningsprognos. De senaste 100 åren har antalet barn stadigt legat på omkring 2 miljoner. Men enligt prognosen kommer vi att ha 2,4 miljoner barn i Sverige 2060. Babyboomen är bara början på ett långt spenderande för föräldrarna.

24. Självutveckling drar in miljoner


Motivationsföreläsare, coachning, självhjälpsböcker – aldrig har intresset för att må bättre och utveckla oss själva varit större. I USA spenderar folk sammanlagt 11 miljarder om året på produkter och tjänster inom självutveckling, till exempel seminarier, nätverk och böcker, enligt researchföretaget Marketdata Enterprises. Marknaden förväntas växa med 6,2 procent över de tre kommande åren.

25. Apphajpen behöver programmerare


Konsultföretaget Crystal Code varnade i somras för att bristen på programmerare som kan bygga appar till IOS och Android växer. Behovet av duktiga programmerare har blivit tio gånger större på bara ett år, och utbildningarna har inte riktigt hängt med. App-branschen omsätter i dag mellan fyra och fem miljarder kronor i Sverige, en siffra som knappast lär minska.


ANNONS

Innehåll från Nordea

Partner

“Många företagare glömmer familjejuridiken – gör inte de här tre misstagen!”

Hur ska företagare tänka med familjejuridiken? Vad händer vid skilsmässa och sjukdom? Hur viktigt är ett testamente? Nordeas familjerättsjurist Caroline Törnquist ger dig bästa tipsen, och lyfter misstagen du absolut ska undvika.

nordea
Nordea 4 augusti, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 7 minuters läsning
misstag med familjejuridiken

Foto: Karl Nordlund

Innan vi startar, tipsar vi om den här översiktssidan med avtalen de flesta företagare behöver.

Okej, då kör vi igång. Skilsmässa, sjukdom och testamente… I Sverige duckar vi alldeles för ofta för livets stora frågor och skjuter dem på framtiden. Det vill Caroline Törnquist ändra på.

– Man behöver kanske inte prata om dem på första dejten, men man ska absolut våga göra det i början av en relation”, säger Nordeas familjerättsjurist.

Caroline Törnquist märks. Hon är brunbränd efter en golfresa i Sydafrika, där hon hälsat på vänner. Hon skrattar ofta och gärna. Det händer saker när hon kommer in i rummet. Det är inte svårt att se varför hon sedan flera år är familjejuridisk expert i TV4. Hon går helt enkelt genom rutan. 

– Jag är med ungefär en gång i månaden och pratar om något aktuellt ämne. Jag är så glad att en tv-kanal tycker att detta är viktigt. Och intresset är jättestort från tittarna, det märker jag de gånger jag sitter kvar efteråt och chattar. Senast fick jag 348 frågor på en halvtimme. Då var temat testamenten. 

Caroline Törnquist
Caroline Törnquist drivs av att göra juridiken konkret för kunderna, att visa på fallgropar och möjligheter, som det sedan går att fatta beslut utifrån. ”Det är extra viktigt om man är företagare.”

Ja, familjejuridik är verkligen ett ämne som berör alla – inte minst om du är företagare. Då blir det kanske ännu viktigare. Caroline Törnquist nickar och höjer rösten ett snäpp. Att just företagare ska ta de familjerättsliga frågorna på allvar är en hjärtesak. 

– Bakom varje företagare finns det ju en privatperson. Och en privatperson kan gå bort, bli sjuk eller vilja ge gåvor. Som företagare har du ett enormt ansvar för att ta tag även i de familjejuridiska bitarna. Många företagare glömmer familjejuridiken. Företaget är en sak och familjen är något annat, tänker de. Men det blir ju inte alltid så: Vad händer till exempel om det blir en skilsmässa?

Tips! Här kan du gå ett kostnadsfritt webinarie där där Caroline reder ut och förklarar: 

  • Varför är det viktigt att ha koll på förmånstagarförordnande i försäkringar? 
  • Vem ärver mig? 
  • Vad händer med mina företagsaktier vid en skilsmässa? 
  • Aktieägaravtal och äktenskapsförord, vad är skillnaden och varför är det viktigt att se över båda? 

Vad innebär jävsregeln i en framtidsfullmakt?

3 familjejuridiska saker som en företagare bör reda ut med en jurist

1. Ta reda på vad som händer med dina aktier vid en skilsmässa. Ingår de i en bodelning?

2. Det räcker inte alltid med ett aktieägaravtal. Det kan behöva kompletteras med ett äktenskapsförord med delägarnas make eller maka för att aktierna ska bli enskild egendom.

3. Se över vem som ärver vad vid dödsfall.
Skriv ett testamente där du till exempel villkorar arvet som enskild egendom med hänsyn till eventuellt hembud.

Caroline Törnquist berättar att många inte är medvetna om att värdet på aktierna ingår i en bodelning, och därför finns det en del fallgropar som är otroligt viktiga att ta hänsyn till när man bygger bolag. I början är man full av planer, förhoppningar och framtidstro. Och när det börjar gå bra så är det kanske läge att snegla på det där boendet som man alltid drömt om.

Tips! Behöver ditt företag en proaktiv affärspartner som bryr sig om företagets trygghet? Här kan du läsa mer om Nordeas företagspaket.

Men då kommer också en rad frågor:

– Kanske ska en pojkvän eller flickvän flytta in som inte alls har samma ekonomi. Men jag hör ofta att de ska ändå ska äga hälften var ”för annars älskar man inte varandra”. Då brukar jag säga: ”Men vänta nu. Ska du äga hälften när du har lånat pengar till det här?” Vad händer om värdet på bostaden går ner? Om räntan går upp? 

– Att överväga att äga i förhållande till den ekonomiska insatsen och inte med hälften vardera kan ibland vara ganska klokt, bland annat för att den ”ekonomiskt svagare parten” då inte tar så stor risk.

caroline-gul-stol
Intresset för familjerätt är stort. Ungefär en gång i månaden medverkar Caroline Törnquist i TV4. När ämnet var testamenten fick hon på en halvtimme 348 tittarfrågor.

Vilket är det vanligaste misstaget? 

– Att man inte tar upp frågorna innan det är för sent. Men i Sverige har vi en mentalitet där vi undviker att prata om det. 

Vad beror det på tror du?

– Det sitter i sedan gammalt. Vi säger fortfarande ”om jag dör” och inte ”när jag dör”. Vi tror att vi är odödliga. Men framför allt är det fult att prata pengar. Vi förlitar oss på att vi har en lagstiftning som träder in när det händer någonting, oavsett om det är en skilsmässa eller ett dödsfall. Men det är ju inte alltid det funkar på det viset. 

I den bästa av världar borde alla som inleder en relation sätta sig ned och prata om skilsmässa, sjukdom och dödsfall, menar hon. 

– Om det blir för mycket med alla tre grejerna en fredagskväll, så planera in skilsmässosnacket en kväll och dödsfall en vecka senare. Det viktiga är att man pratar om det och skriver ned hur man vill att det ska bli. 

Tips: Här kan du läsa mer om vilka familjejuridiska avtal en företagare behöver.

Caroline Törnquist
”Livet har en förmåga att överraska oss, och vi vet aldrig vad som händer runt hörnet”, menar Caroline Törnquist och uppmanar oss att våga prata om de svåra frågorna och vara förberedd.

Så gör hon och Steffo

Det kan hon säga med magstöd – hon lever nämligen som hon lär. Sedan 17 år är hon gift med programledaren och journalisten Steffo Törnquist . De har sedan länge rett ut alla frågetecken om vad som skulle hända om någon av dem dör, blir sjuk eller om de skulle gå skilda vägar. De skrev ett äktenskapsförord tidigt i förhållandet. 

Hur reagerade Steffo när du tog upp ämnet äktenskapsförord? 

– Han sa lite naivt att ”om man gifter sig så delar man väl på allt?” Och då sa jag ”absolut, jag har ju allt att vinna på det eftersom du är entreprenör och jag är anställd”. Sedan resonerade vi kring det och nu lever vi som jag lär – och Steffo håller med. Därför har vi självklart upprättat både äktenskapsförord och testamente, handlingar som vi ser över med jämna mellanrum, som en omsorg om varandra så att ingenting faller mellan stolarna. 

Tips! Behöver ditt företag en proaktiv affärspartner som bryr sig om företagets trygghet? Här kan du läsa mer om Nordeas företagspaket.

En annan hjärtefråga som närmar sig med stormsteg är pensionen. Hon fyller 65 och har möjlighet att gå i pension till sommaren. Men så blir det inte – jobbet är alldeles för roligt och Nordea vill behålla henne.

– Jag har förlängt mitt kontrakt med ett år till att börja med. Jag vill gärna fortsätta jobba. Jag har hälsan, jag brinner för det här. Min dotter sa till mig att ”mamma, du peakar ju när du är 60”. Och det känns väldigt bra.

Om Caroline Törnquist
Ålder: 65 år.
Familj: Gift med Steffo Törnquist sedan 17 år. Två vuxna barn, ett vuxet bonusbarn, fem barnbarn.
Intressen: Golf (har 21 i handicap). Mitt favoritslag är helt klart en drive som går riktigt, riktigt långt. Och så tycker jag om att resa: att rida på Pampas står på min bucketlist. 
Dold talang: Handarbete och att komma ihåg i stort sett alla bokade datum två år fram i tiden: om du väcker mig på natten och frågar vad jag och Steffo ska göra den 6 oktober nästa år så vet jag svaret.

Om Nordea
Nordea är den ledande banken i Norden. Med ett brett utbud av finansiella tjänster, expertis och nätverk stöttar vi företag till en sund och ansvarsfull tillväxt.


Dela artikeln

Digital Marknadsföring

Sveriges 10 största influencers på Instagram 2025

De är Sveriges största influencers på Instagram – men också duktiga företagare som vi kan lära oss av. Låt oss gå igenom listan på våra mest populära influencers, och vad de gjort för att lyckas.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 7 november, 2025 Uppdaterades 6 november, 2025 5 minuters läsning
Driva Eget

Foto: Driva Eget / Unsplash

Sverige har flera influencers som slagit igenom stort, både nationellt och internationellt. Här listar vi de 10 svenska profilerna med flest följare på Instagram.

Tips! Följ Driva Eget på Instagram och få våra bästa framgångstips varje dag. 7 000+ följer redan.

1. Felix 'PewDiePie' Kjellberg (@pewdiepie)

Det förvånar väl ingen att Felix Kjellberg kniper förstaplatsen även i år. Han är fortfarande ett av de mest välkända ansiktena på planeten, speciellt bland internet-generationen. Felix började sin framgångsresa 2010 med att spela spel och vara underhållande på YouTube, vilket snabbt blev populärt. Tre år senare var han världens största Youtuber. Idag driver han sina sociala kanaler på heltid, med innehåll som sträcker sig långt bortom gaming.

Hur många följare har PewDiePie på Instagram? 20,2 miljoner

2. Elsa Hosk (@hoskelsa)

Elsa Hosk började sin modellkarriär tidigt. Vid 14 års ålder fick hon sitt första uppdrag i Tokyo och nominerades senare till årets modell i Sverige 2005 och 2006. Hon blev Victoria's Secret Angel och har sedan dess arbetat med stora internationella modemärken. Med nästan 9 miljoner följare på Instagram är hon en av de svenska profiler som nått längst inom modebranschen globalt.

Hur många följare har Elsa Hosk på Instagram? 8,8 miljoner

3. Anna Nyström (@annanystrom)

Anna Nyström startade sitt Instagramkonto 2013 och började samtidigt träna med tunga vikter, vilket på den tiden var sällsynt bland tjejer. Hennes träningsbilder fick snabbt genomslag och följarskaran växte. Hon utbildade sig till personlig tränare och lanserade klädmärket Ryvelle 2020, men lämnade styrelsen året efter. Trots flera miljoner följare håller hon en låg profil och ställer sällan upp på intervjuer. Hennes innehåll består främst av träningsbilder och livsstilsinnehåll. Hårt, konsekvent arbete och en unik vinkel verkar vara hennes nyckel till framgång på Instagram. 

Hur många följare har Anna Nyström på Instagram? 7,7 miljoner

4. Linn Löwes (@linnlowes)

Linn Löwes började träna under sin kamp mot lymfkörtelcancer och omvandlade erfarenheten till en karriär som personlig tränare, och så småningom influencer. Hon delar träningsprogram och recept som når miljontals människor världen över. 2021 startade hon klädföretaget Stacci Athletics, som tredubblade sin vinst på två år. Parallellt drev hon träningsappen Athli, som hon sålde till USA 2023. Affären gav bolaget en vinst på 38 miljoner kronor enligt Breakit. Hennes affärsupplägg visar hur influencers kan bygga lönsamma företag.

Hur många följare har Linn Löwes på Instagram? 3,3 miljoner

5. Matilda Djerf (@matildadjerf)

Matilda Djerf började sin resa som influencer 2016 med en semesterblogg och bikinibilder på Instagram. När följarskaran växte övergick hon till heltidsinfluencer två år senare. Tillsammans med sin pojkvän Rasmus Johansson grundade hon modekoncernen Djerf Avenue. Varumärket, känt för bär-tryck och skandinavisk estetik, värderades 2022 till 360 miljoner kronor med en omsättning på 230 miljoner kronor. I december 2024 hamnade bolaget i blåsväder när Aftonbladet granskade arbetsmiljön efter vittnesmål från elva anställda om stress och tufft arbetsklimat.

Hur många följare har Matilda Djerf på Instagram? 2,7 miljoner

6. Hanna Öberg (@hannaoeberg)

Hanna Öberg startade sin Youtubekanal 2016 med träningsvideos och vardagsvloggar. Kanalen har passerat 1 miljon prenumeranter och imponerande 76 miljoner visningar. På Instagram har hon byggt upp en av Sveriges mest lönsamma fitnessprofiler genom att kombinera träningsinnehåll med digital produktutveckling. Hon driver flera träningsföretag, däribland Ownu-appen med digitala träningsprogram. Och företagen omsätter tillsammans över 20 miljoner kronor.

Hur många följare har Hanna Öberg på Instagram? 2,2 miljoner följare.

7. Rachel Bråthén (@yoga_girl)

Rachel Bråthén byggde sitt Instagramkonto 'Yoga Girl' från grunden 2012 som växte till miljontals följare. Hennes bok med samma namn blev New York Times-bästsäljare 2015 och översattes till sex språk. På Aruba grundade hon yogastudion Island Yoga och wellnessplattformen oneOeight, vilket ledde till en plats på Forbes lista över inflytelserika fitnessprofiler. Sedan 2021 bor hon i Sverige med sin familj och fortsätter driva sitt wellness-företag internationellt.

Hur många följare har Rachel Bråthén på Instagram? 1,9 miljoner

8. Emelie Lindmark - Emitaz (@emitaz)

Emelie Lindmark har drivit sitt konto sedan 2010 och stadigt byggt en följarskara på Instagram. Hon bor i Barcelona med sin familj och kombinerar skandinavisk minimalism med en medelhavsstil för att skapa starkt visuellt innehåll. Hennes känsla för mode har lett till samarbeten med flera lyxvarumärken och deltagande på Paris Fashion Week. Hon har även lanserat sitt eget modemärke, Le Capsole, som hon driver från Spanien. 

Hur många följare har Emelie Lindmark på Instagram?  1,8 miljoner följare.

9. Kenza Zouiten Subosic (@kenzas)

Kenza Zouiten är också ett namn få har missat. Hon startade sin blogg redan 2006 som tonåring och har följt med genom hela influencer-branschens utveckling. Hon har alltså hållit sig relevant i snart två decennier. Efter sina framgångar med modekoncernen IvyRevel grundade hon hårvårdsmärket The Every 2019, som hon fortfarande driver tillsammans med sin man. På Instagram balanserar hon entreprenörskap med familjelivet som trebarnsmamma. 

Hur många följare har Kenza Zouiten Subosic på Instagram? 1,7 miljoner

10. Amanda Khamkaew (@amandakhamkaew)

Amanda Khamkaew började posta på Instagram 2013 och blev känd för det populära Gen Z-formatet mirror modeling, där man fotograferar sina outfits i spegeln hemma. Hon har samarbetat med modevarumärken som Revolve och Meshki och är bland de yngsta på listan. Hon representerar generationen som vuxit upp med Instagram som primär plattform, där autenticitet väger tyngre än polerad estetik.

Hur många följare har Amanda Khamkaew på Instagram? 1,4 miljoner

Vill du också lyckas på Instagram? Spana in vår guide: Så lyckas du med instagram – 6 smarta strategier.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.