Till huvudinnehållet

❤️ Just nu: Testa Driva Eget Plus för 19 kr/mån i tre månader. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Bli medlem

Damberg: "Företagare måste ut på exportmarknaden"

17 mars, 2015 8 minuters läsning

Foto: Mikael Damberg svarar på frågor från småföretagare. Foto: Thomas Hjertén

Det har stormats kring Driva Egets intervju med närings- och innovationsminister Mikael Damberg (S). Här lägger vi därför ut den i sin helhet. Läs här vad Damberg vill göra för småföretagarna – och hans känga till äldre företagare.

Driva Egets artikel från den långa intervjun med näringsminister Mikael Damberg som är med i senaste numret av tidningen och som vi lade ut en bit av igår har skapat debatt i sociala medier och här på sajten. Flera läsare har varit upprörda över hans uttalande om att äldre företagare inte kan språk så bra och saknar utbildning, och Mikael Dambergs pressekreterare tyckte citatet togs ur sitt sammanhang.

Därför lägger vi nu ut intervjun i sin helhet:

Sveriges nye närings- och innovationsminister Mikael Damberg tar emot på Näringsdepartementet i Stockholm. Här sitter han vid kortsidan av ett stort bord i det tjänsterum han har tagit över efter tidigare näringsministern och Centerledaren Annie Lööf, efter att statsminister Stefan Löfven utnämnt honom till minister i oktober.

Jag är där med fotografen Thomas Hjertén som snart kan komma att bli egenföretagare när hans arbetsgivare skär ner på personal. Vi vill veta vad Mikael Damberg nu kommer att göra för småföretagarna.

– Om jag får börja åt andra hållet så har tre saker hänt som är ganska stora, säger han och räknar upp förenklad momsredovisning från årsskiftet, nytt högkostnadsskydd för sjuklöner (läs mer här) och ett innovationslån hos Almi på 1,2 miljarder kronor som ska gå till små och medelstora företag.

Nu vill Damberg gå vidare och satsa på export, ett viktigt ämne enligt honom.

– Vi har för få mellanstora företag, och det som ofta avgör om ett litet företag blir mellanstort är att marknaden växer. Då måste man hänga med ut på exportmarknaden, konstaterar han.

Till sommaren hoppas han därför kunna presentera första steget i en exportstrategi. Den ska bland annat samla flera statliga aktörer inom export och öka kännedomen att det finns hjälp att få.

– Har man funderingar kring export ska man veta att det är enkelt att vända sig till någon hyggligt regionalt, säger han.

Mikael Damberg talar entusiastiskt om att globaliseringen öppnar för möjligheter för små företag att nå ut på världsmarknaden.

– Det är inte så att du måste få 10 procent av världsmarknaden för att gå bra. Det kan räcka med någon procent av den där världsmarknaden, vilket kan betyda enormt mycket för ett i dag litet företag för att kunna växa och exportera.

Men hur blir det med småföretagarna som är nöjda här i Sverige? Till exempel en frisör eller en fotograf som Thomas som är med oss i dag. Vad vill du göra för dem?

– Det viktigaste är att vi vill jobba med efterfrågan i Sverige. Vi har ju en budget som tyvärr föll i höstas, som vi nu hoppas kunna ställa om. Vi tror på mer av efterfrågestimulans i ekonomin i det här läget eftersom vi vet att den inhemska efterfrågan är det som ofta avgör om folk använder frisörtjänster eller fotografer.

Så folk får mer pengar över och då köper de fotograftjänster?

– Exakt! Om inte människor har något att köpa för så kommer det inte att finnas några kunder.

Men är det inte så att många får mindre pengar över med högre skatter?

– Nja, det är ju en omfördelande effekt. De som konsumerar mest i ett samhälle är ofta de med lägre inkomster. De med högst inkomster väljer inte att konsumera alla sina pengar.

I och med att den rödgröna regeringens budget föll i höstas tvingas den nu regera med Alliansen budget året ut. Den kan dock få igenom vissa ändringar i vårbudgeten, och Stefan Löfven har redan gått ut med att rabatten för arbetsgivaravgifter för unga ska slopas.

Orsaken är utebliven effekt, menar Mikael Damberg och säger att ungdomsarbetslösheten är högre än före sänkningen.

– Jag förstår att företagare gärna betalar så lite avgifter som möjligt för att anställa ungdomar eller vem som helst. Men om målet var att få ner ungdomsarbetslösheten, då måste man fundera på: vad ger mest pang för pengarna? Hur får man effekt?

Han menar att alla ungdomar ändå inte får jobb, så riktade insatser mot de som har det tuffast vore mer effektivt.

– En ung människa som gått på Chalmers eller Handelshögskolan, de får jobb så här i dag (Damberg knäpper med fingrarna för att illustrera). Men de som har hoppat av gymnasiet eller grundskolan får inte jobb.

Skulle ni inte bara kunna sänka arbetsgivaravgifterna för alla? Det vill många av våra läsare. Kan ni inte lyssna på dem?

– Vi är i ett läge nu där budgetunderskottet är mellan 80 och 90 miljarder. Det är enormt mycket pengar. Så vi har ett underskott i statens budget innan vi börjat genomföra reformer. Det betyder att både den förra regeringen och den nuvarande säger att alla nya reformer som vi hittar på måste vi finansiera.

En sänkning är alltså inte aktuell just nu, menar han och lägger till att forskning också visat att breda, generella arbetsgivaravgiftssänkningar inte gett särskilt stor effekt på sysselsättningen.

– Då finns det andra saker man kan göra, konstaterar han.

Jämfört med sin föregångare Annie Lööf är Mikael Damberg betydligt mer frispråkig och inte alls lika politiskt korrekt. Det blir tydligt när vi kommer in på de regionala företagarförmedlingar han utlovat i ett debattinlägg på driva-eget.se i höstas inför valet. De ska hjälpa äldre företagare att lämna över sitt livsverk och yngre att ta över.

Än har de inte hunnit jobba med dessa, medger Damberg. Men frågan är stor, menar han, eftersom Sverige har de äldsta företagarna inom EU.

Nu vill han utöka diskussionen från hur fler kan starta nya företag till hur fler kan ta över ett av dem som redan finns, en fråga Driva Eget tidigare hyllat.

– Det måste vara mycket lättare att få det att rulla och utveckla det, än att börja från scratch och försöka ragga en tillräckligt stor kundstock, säger han.

Han menar att staten inte är bäst lämpad att sköta förmedlingarna, men att den kan hjälpa till. Enstusiastiskt berättar han om ett exempel från norra Sverige där ett gäng företagare gått ihop och anställt en före detta företagare.

– Han åkte runt och talade med företagarna på orten: ”Har du funderat på det här?”, ”Vet du att de här kan hjälpa dig … ?”, berättar Mikael Damberg och beskriver hur företagaren etablerade kontakt mellan de som ville starta eget och de som ville lämna över.

– Det var inte rocket science, men det skulle kunna rädda ganska många befintliga företag och kanske utveckla dem vidare.

Samtidigt ger han en rejäl råsop mot äldre företagare och förstärker fördomar om att äldre har dålig utbildning och inte kan språk:

– Mycket av den här diskussionen blir ganska defensiv. Den handlar om att rädda gamla jobb. Men jag tror att det är precis tvärtom. Flera av de här företagen som är medelstora, som har äldre ägare, är lite rädda för att gå på export därför att de inte kan språket så bra. De kanske inte har så bra utbildning så de vågar inte riktigt ta in en högskoleutbildad mer i personalstyrkan. Så att få in en yngre generation som är hungrig och vill ut på nya marknader kan innebära jättemycket, säger han.

Själv har inte Mikael Damberg någon erfarenhet av att driva eget företag (även om han har två bröder som driver eget i transportbranschen), något han dock inte är ensam om bland politikerna. Född i Bergshamra i Stockholm gick han som ung med i SSU och blev så småningom förbundsordförande, för att senare bli riksdagsledamot för Socialdemokraterna.

Ändå brinner han för entreprenörer:

– De har en energi som få andra har, ett driv och en envishet som smittar av sig, säger han.

Han har också sett hur småföretagare bidrar med nya jobb. Inför valrörelsen var han med och tog fram Socialdemokraternas jobbprioriteringar, för att nå målet att Sverige ska ha Europas lägsta arbetslöshet 2020. När de började gräva i statistiken såg de hur viktiga företagare var för jobben.

– Där jobbtillväxten sker, det är i små och medelstora företag, säger Mikael Damberg.

Men när jag säger att den nya regeringen inte gjort så jättemycket för företagarna svarar han att man måste se det bredare.

– Företagare lever ju inte i en bubbla utan i ett större ekonomiskt sammanhang.

Han menar till exempel att även småföretag vinner på investeringar i infrastruktur som bostäder, vägar och järnvägar.

– Det är förutsättningar för att företag ska fungera, både för att man ska kunna få prylarna dit men också för att man ska kunna pendla till och från jobbet.

Även bättre utbildning är något företagare tjänar på i längden, menar han. Trots att ett företag kan vilja anställa kan de ha svårt att hitta rätt kompetens. Mikael Damberg berättar om ett företag han träffade i norra Sverige som hade försäljningsstopp för att de inte kunde ta emot fler kunder.

– Då känns det ju som ett misslyckande för Sverige. Att man inte har försett med kompetens nog för att de ska få nya order och anställa fler, trots att vi har så många arbetslösa.

Intervjutiden är slut och fotografen Thomas knäpper några sista bilder. Vi hinner inte fråga hur Mikael Damberg ska underlätta för sådana som Thomas som ska starta eget, men som tycker att det är för krångligt att hitta på myndigheternas webbsidor. I stället blir det en fråga i farten, om inte Mikael Damberg själv är sugen på att bli företagare i framtiden.

– Man vet aldrig. Men nu är jag fullt fokuserad på det här i tre års tid. Man måste ha fokus i livet. Tack, jag måste ringa lite! ropar han och försvinner snabbt i väg till ett annat rum med mobilen i högsta hugg.

LÄS MER: Artikeln som fick Dambergs pressekreterare att se rött.


Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.