Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Så går du från bra till bäst - stjärnsäljarens 10 konkreta tips

16 februari, 2017 4 minuters läsning

Foto: Bli en bättre säljare. Foto: Getty Images

Är du en bra säljare som vill bli bäst? Då kan stjärnsäljaren Peppe Ekmarks tips  vara en guldgruva för dig.

Det är ingen tvekan om att Peppe Ekmark är en riktig stjärnsäljare. I sin bok ”Sälj bra eller sälj bäst – Hitta nyckeln till kunden” som kommer ut i dagarna berättar han som sin resa från ung och oerfaren säljare till framgångsrik säljchef. Det är en fascinerande berättelse som bjuder på många intressanta och lärorika exempel.

Det är ingen biografi i vanlig mening utan boken fokuserar på tio områden som Peppe lyfter fram som viktiga om man ska vill gå från bra till bäst. Varje område som presenteras gås igenom med praktiska råd och konkreta exempel som bygger på hans egna erfarenheter.

Här finns till exempel den smått osannolika historien hur han med kniven mot strupen lyckades bärga ett miljonavtal för sina skoputsmaskiner. Det krävdes en stor dos av kreativitet, gripa tillfället i flykten och mod för att han skulle lyckas.

– Allt är möjligt, bara man själv vill, säger han.

Den som läser boken kan ta till sig de konkreta tipsen och använda dem i sitt säljarbete från dag ett. Men det som skiljer den här boken från andra liknade alster är det avslutande kapitlet där Peppe lyfter fram vikten av att jobba med sig själv.

– Jag tror de flesta människor har saker med sig i bagaget. Jag hade det och valde att ta i tu med dem. Idag förstår jag verkligen vikten av att ha en bra balans i livet. Träna regelbundet, äta rätt och ta hand om min kropp. Och sist men inte minst, att ha med mig tankens kraft. Tänk vad mycket hjärnspöken vi har förmåga att skapa helt i onödan, säger han.

[caption id="attachment_23141" align="alignright" width="146"]Peppe Ekmarks nya bok. Peppe Ekmarks nya bok.[/caption]

Den som träffar Peppe på ett säljmöte idag kan troligen inte ana att han lagt ner mycket tid och möda på att komma över sin egen blyghet. För att lyckas som säljare har han varit tvungen att jobba mycket med sin egen självbild och även skapa sig en uppfattning om vad han vill åstadkomma med sitt arbete. Varför är han säljare? Vad vill han åstadkomma? Vilka mål har han med sitt liv och sitt arbete?

Sälj bra eller sälj bäst är en lättillgänglig och rolig bok som fungerar som inspirationskälla och tankeställare.

Peppes tio råd för att lyckas som säljare:1. Vinsten för kunden – hitta rätt kund. Varför ska du kontakta just den här kunden och vad kommer kunden att tjäna på att träffa dig? Vad kan du erbjuda för egenskaper, fördelar och vinster som gör att kunden når sina mål och du dina?

2. Boka kundbesök. Är du påläst innan du ringer kunden? Har du förberett samtalet och är beredd på invändningarna? Leder du samtalet eller låter du kunden ta över? Hur ska du orka boka nya möten hela tiden? Kan kunden hjälpa dig att hitta nya kunder?

3. Första mötet med kunden – hur tänker du när du träffar kunden första gången? hur kan du få kunden att fatta tycke för dig och lyssna på vad du har att säga? »People buy from people«. Hur tar du reda på att det är rätt beslutsfattare du träffar? Hur kan du ta reda på att kunden har råd att köpa? Om inte, hur kan du lösa det och ändå få en affär?

4. Behovsanalysen – kanske det viktigaste i hela sälj- processen. Hur gör du en bra behovsanalys som täcker in de frågor som du vill ha svar på, som hjälper dig att skapa förtroende för kundens behov och säkerställer ett avslut?

5. Presentationen – hur genomföra en presentation där du får kunden att berätta vad du har att erbjuda? hur vet du att kunden förstår vad du presenterar? Vad är det som gör att vissa lyckas så mycket bättre än andra? har du rätt taktik i din presentation

6. Invändningshantering – den bästa köpsignalen är de invändningar kunderna har. hur hanterar du dem? Är du förberedd? Förstår du varför kunden frågar om dessa saker? Så ser du fram emot invändningarna och vänder dem till avslut.

7. Avslutsteknik – hur går du tillväga för att få en affär? Hur kan du hjälpa kunden att vilja köpa? Vad finns det för fällor som gör att kunden vill köpa fast du inte förstått det? Är priset det viktigaste? hur kan du sälja till fullt pris och få kunden att känna sig nöjd?

8. Uppföljning – följer du upp dina möten? Varför är det så viktigt att återkomma? hur kan du skapa merförsäljning och låta kunden sälja åt dig? hur kan du fördjupa en relation och behålla kunden »för alltid«?

9. Att tänka på som säljare – vad har du satt upp för mål för dagen, veckan, månaden? hur ska du klä dig? Hur ska du uppträda? Tänker du på ditt personliga varumärke? Vad är viktigt att tänka på för att bli framgångsrik i arbetet?

10. Den personliga vinsten – vad finns det för fördelar med att bli en duktig säljare? Hur kan du tjäna ännu mer pengar? Nästa steg i din karriär. Om du satsar allt och tror på det du gör kommer du att gå hur långt som helst!


Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.