Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Så går du från bra till bäst - stjärnsäljarens 10 konkreta tips

16 februari, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Bli en bättre säljare. Foto: Getty Images

Är du en bra säljare som vill bli bäst? Då kan stjärnsäljaren Peppe Ekmarks tips  vara en guldgruva för dig.

Det är ingen tvekan om att Peppe Ekmark är en riktig stjärnsäljare. I sin bok ”Sälj bra eller sälj bäst – Hitta nyckeln till kunden” som kommer ut i dagarna berättar han som sin resa från ung och oerfaren säljare till framgångsrik säljchef. Det är en fascinerande berättelse som bjuder på många intressanta och lärorika exempel.

Det är ingen biografi i vanlig mening utan boken fokuserar på tio områden som Peppe lyfter fram som viktiga om man ska vill gå från bra till bäst. Varje område som presenteras gås igenom med praktiska råd och konkreta exempel som bygger på hans egna erfarenheter.

Här finns till exempel den smått osannolika historien hur han med kniven mot strupen lyckades bärga ett miljonavtal för sina skoputsmaskiner. Det krävdes en stor dos av kreativitet, gripa tillfället i flykten och mod för att han skulle lyckas.

– Allt är möjligt, bara man själv vill, säger han.

Den som läser boken kan ta till sig de konkreta tipsen och använda dem i sitt säljarbete från dag ett. Men det som skiljer den här boken från andra liknade alster är det avslutande kapitlet där Peppe lyfter fram vikten av att jobba med sig själv.

– Jag tror de flesta människor har saker med sig i bagaget. Jag hade det och valde att ta i tu med dem. Idag förstår jag verkligen vikten av att ha en bra balans i livet. Träna regelbundet, äta rätt och ta hand om min kropp. Och sist men inte minst, att ha med mig tankens kraft. Tänk vad mycket hjärnspöken vi har förmåga att skapa helt i onödan, säger han.

[caption id="attachment_23141" align="alignright" width="146"]Peppe Ekmarks nya bok. Peppe Ekmarks nya bok.[/caption]

Den som träffar Peppe på ett säljmöte idag kan troligen inte ana att han lagt ner mycket tid och möda på att komma över sin egen blyghet. För att lyckas som säljare har han varit tvungen att jobba mycket med sin egen självbild och även skapa sig en uppfattning om vad han vill åstadkomma med sitt arbete. Varför är han säljare? Vad vill han åstadkomma? Vilka mål har han med sitt liv och sitt arbete?

Sälj bra eller sälj bäst är en lättillgänglig och rolig bok som fungerar som inspirationskälla och tankeställare.

Peppes tio råd för att lyckas som säljare:1. Vinsten för kunden – hitta rätt kund. Varför ska du kontakta just den här kunden och vad kommer kunden att tjäna på att träffa dig? Vad kan du erbjuda för egenskaper, fördelar och vinster som gör att kunden når sina mål och du dina?

2. Boka kundbesök. Är du påläst innan du ringer kunden? Har du förberett samtalet och är beredd på invändningarna? Leder du samtalet eller låter du kunden ta över? Hur ska du orka boka nya möten hela tiden? Kan kunden hjälpa dig att hitta nya kunder?

3. Första mötet med kunden – hur tänker du när du träffar kunden första gången? hur kan du få kunden att fatta tycke för dig och lyssna på vad du har att säga? »People buy from people«. Hur tar du reda på att det är rätt beslutsfattare du träffar? Hur kan du ta reda på att kunden har råd att köpa? Om inte, hur kan du lösa det och ändå få en affär?

4. Behovsanalysen – kanske det viktigaste i hela sälj- processen. Hur gör du en bra behovsanalys som täcker in de frågor som du vill ha svar på, som hjälper dig att skapa förtroende för kundens behov och säkerställer ett avslut?

5. Presentationen – hur genomföra en presentation där du får kunden att berätta vad du har att erbjuda? hur vet du att kunden förstår vad du presenterar? Vad är det som gör att vissa lyckas så mycket bättre än andra? har du rätt taktik i din presentation

6. Invändningshantering – den bästa köpsignalen är de invändningar kunderna har. hur hanterar du dem? Är du förberedd? Förstår du varför kunden frågar om dessa saker? Så ser du fram emot invändningarna och vänder dem till avslut.

7. Avslutsteknik – hur går du tillväga för att få en affär? Hur kan du hjälpa kunden att vilja köpa? Vad finns det för fällor som gör att kunden vill köpa fast du inte förstått det? Är priset det viktigaste? hur kan du sälja till fullt pris och få kunden att känna sig nöjd?

8. Uppföljning – följer du upp dina möten? Varför är det så viktigt att återkomma? hur kan du skapa merförsäljning och låta kunden sälja åt dig? hur kan du fördjupa en relation och behålla kunden »för alltid«?

9. Att tänka på som säljare – vad har du satt upp för mål för dagen, veckan, månaden? hur ska du klä dig? Hur ska du uppträda? Tänker du på ditt personliga varumärke? Vad är viktigt att tänka på för att bli framgångsrik i arbetet?

10. Den personliga vinsten – vad finns det för fördelar med att bli en duktig säljare? Hur kan du tjäna ännu mer pengar? Nästa steg i din karriär. Om du satsar allt och tror på det du gör kommer du att gå hur långt som helst!


ANNONS

Innehåll från Brath

Partner

Så bygger du en SEO-strategi inför 2026 – missa inte detta “super hack”

Visst är AI viktigt, men större delen av trafiken till de flesta företag kommer via Google och vass sökmotoroptimering. Så vilka är det viktigaste knepen för att lyckas med SEO 2025 och framåt? Det tänkte vi berätta nu – häng på!

brath
Brath 24 oktober, 2025 Uppdaterades 28 oktober, 2025 5 minuters läsning
SEO-strategi 2026

Foto: Stock

Att skapa affärer på nätet handlar inte bara om att sälja produkter, utan om att synas, skapa tillit och växa långsiktigt. I den digitala världen är konkurrensen hård, och det är oftast sökmotorerna som fortsatt avgör vilka företag som får kundens uppmärksamhet. Med en genomtänkt SEO-strategi kan du inte bara öka trafiken till din webbplats, utan också bygga ett starkt varumärke som kunderna litar på.

– Vi bygger alltid strategier utefter kundens målsättning. Genom åren har vi hjälpt kunder att öka sin organiska synlighet 250%, få topplaceringar på sina viktigaste sökord och hjälpt att öka kunders intäkter så de kan växa och expandera, berättar Caroline Danielsson, Head of SEO på Brath.

Så hur gör man då för att lyckas med sökmotoroptimering 2025 och framåt? Antingen kan du läsa den här guiden, där SEO-byrån Braths experter steg-för-steg berättar hur du kan tänka. Eller så kan du som Driva Eget-läsare boka en gratis konsultation med SEO-experterna på Brath (som har hjälpt företagare med SEO i över 15 år). Det gör du här.

Tips: Här kan du läsa en artikel om de hetaste SEO-trenderna 2025

Steg 1: SEO är grunden för din digital närvaro

Sökmotoroptimering, eller SEO, är nyckeln till att bli synlig på nätet. Det handlar inte bara om att placera rätt ord på rätt plats, utan om att skapa en helhetsstrategi där teknik, innehåll och användarupplevelse samverkar. En bra SEO-strategi börjar med att förstå din målgrupp: vilka ord de söker på (här får du hjälp att göra en sökords-analys), hur de beter sig online och vilken information de vill ha innan de handlar. 

När du vet det kan du bygga en webbplats som både sökmotorer och människor tycker om. Optimerade produktbeskrivningar, relevanta rubriker och tydliga kategorier hjälper sökmotorer att förstå vad just du säljer. Samtidigt ger det kunderna en smidig upplevelse som gör att de återvänder.

Tips! Ofta behöver SEO kombineras med Google Adwords och annonsering på Facebook och Instagram. Här kan du läsa mer om hur du lyckas med Google Adwords. Och här berättar vi hur vi kan hjälpa dig att synas på Instagram och Facebook.

Steg 2: Förtroende skapas genom trovärdigt innehåll

Att synas i sökresultaten är bara början. För att verkligen vinna kundens förtroende måste ditt innehåll signalera kvalitet och expertis. Det handlar om mer än att fylla sidan med nyckelord – du behöver skapa innehåll som svarar på kundens frågor och vägleder dem mot rätt beslut.

Ett välskrivet blogginlägg om hur man väljer rätt produkt eller en informativ guide som löser ett vanligt problem stärker din auktoritet. Kunderna känner att de får värdefull information, och sökmotorerna ser att din sida är relevant. Den kombinationen bygger långsiktig trovärdighet. Ett riktigt 'super hack' är att väva in frågan i svaret – på så vis skapar du en artikel där det blir tydligt för både sökmotor och användare. Ska du till exempel svara på frågan 'Vad är AI?', inled då artikeln med 'AI är....'. Tydlighet vinner alltid!

Steg 3: Teknisk SEO stärker strukturen

Bakom varje framgångsrik webbplats ligger en välstrukturerad teknisk grund. En snabb, mobilanpassad och säker webbplats är avgörande för att både besökare och sökmotorer ska trivas. Många företagare underskattar vikten av teknisk SEO, men det kan vara skillnaden mellan att hamna på första sidan eller försvinna i mängden.

Se till att din webbplats laddar snabbt, att länkar fungerar och att produktsidorna är logiskt organiserade. Använd interna länkar för att guida både användare och sökmotorer mellan sidorna. Det skapar en tydlig struktur som förbättrar upplevelsen och stärker din synlighet.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Steg 4: Bygg långsiktiga resultat med rätt strategi

SEO är ingen engångsåtgärd utan en process som kräver planering och uthållighet. Det tar tid att bygga förtroende hos både kunder och sökmotorer, men resultaten blir desto mer hållbara. En genomtänkt strategi handlar om att kontinuerligt analysera, justera och förbättra.

Det kan handla om att uppdatera produktbeskrivningar, lägga till nytt innehåll eller optimera gamla sidor som inte längre presterar. Genom att mäta resultat och anpassa din strategi kan du stegvis förbättra din ranking och öka konverteringen.

Steg 5: Ta hjälp av experter för bästa resultat

För många företagare kan SEO kännas överväldigande. Det kräver kunskap, tid och rätt verktyg för att lyckas. Därför kan det vara klokt att ta hjälp av specialister som kan guida dig rätt från början. Professionella SEO-byråer som Brath har lång erfarenhet av att skapa skräddarsydda lösningar som stärker företags digitala närvaro.

Genom att kombinera teknisk optimering med strategiskt innehållsarbete kan de hjälpa dig att nå din målgrupp, bygga förtroende och skapa stabil tillväxt över tid.

Sammanfattning av din SEO-strategi

Att bygga synlighet och förtroende med SEO handlar om mer än att jaga klick. Det handlar om att förstå kundens behov, skapa värdefullt innehåll och ha en teknisk struktur som fungerar. Genom att investera tid och strategi i din sökmotoroptimering lägger du grunden för en webbplats som både syns, växer och blir trovärdig i längden.

En stark SEO-strategi är inte bara en investering i trafik – det är en investering i ditt varumärkes framtid.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, Google Adwords eller annonsering på Facebook och Instagram, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Om SEO-byrån Brath
Brath är ett norrländskt företag med ett tydligt uppdrag - att hjälpa företag växa online. Med rötterna i Norrland präglas deras arbetssätt av enkelhet, ärlighet och hårt arbete. De kallar det att vara okrångliga - att fokusera på det som verkligen gör skillnad.

SEO är en av Braths största styrkor. Genom tekniska förbättringar, smart innehåll och långsiktiga strategier ser de till att ditt företag syns när kunderna söker efter det du erbjuder.

Med norrländsk pålitlighet och digital spetskompetens levererar Brath resultat som håller över tid. Enkelt, tydligt och med fullt fokus på din tillväxt online.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.