Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Hur gör du för att aldrig förlora en affär?

4 februari, 2013 4 minuters läsning
Hör du till dom som är ledsen för att du brukar förlora en del affärer?



Just det uttrycket, ”att förlora en affär”, är en viktig sak att diskutera om du vill fortsätta att utveckla dig till en framgångsrik affärsman eller affärskvinna.



- Det förstår du väl själv, Max. Jag hatar att förlora affärer. Jag ligger ju och fantiserar på kvällarna om offerter som går in och om kunder som säger JA.



- Och sedan blir du sur, irriterad och jättegrinig när du inte får in dom, eller hur?



- Just det! Jag visste att du skulle förstå! Precis så känner jag!



- Och då får du negativa tankar i huvudet, trots att du har läst vecka efter vecka att den som oftast har positiva tankar är den som förmodligen vinner alltihop och gör flest affärer?



- Oj då! Det tänkte jag inte på. Hur ska jag göra då?



Det är dags att göra Tvärtom och vända upp och ner på allt som medelsäljaren tycker, tänker och gör.



Vi börjar med att definiera om hela innebörden av det hemska med nej.



Det du vet med säkerhet är att du ska bearbeta din marknad, din nej-marknad. Alla på din marknad är nej tills du övertygar dom om att ni kan hjälpa dom och ÄNDRAR DOM TILL JA.



Kort sagt: Om du ska hålla på att oroa dig för att få nej så behöver du oroa dig hela tiden, eftersom alla är nej TILLS DU ÄNDRAR DOM TILL JA.



Därför kan en skön inställning vara att när du peppar upp dig för att vinna säljstarten varje morgon så frågar du dig själv:



Undrar vilka härliga kunder som jag får chansen att hjälpa idag, genom att ändra dom från nej till JA?



Då är allt det farliga med nej, eller att få många nej i rad borta. Då formulerar du ditt jobb som stjärnorna gör! Och behöver aldrig mer känna dig som en förlorare.



Jag får ofta en fråga från företagare som känner sig som förlorare och är rejält deppade efter lång tid i en säljdipp:



- Max, när är det egentligen dags att lägga av? När ska jag gå vidare?



Ofta söker den som frågar tröst och vill ha rådet att man borde byta till tryggheten igen och skaffa ett vanligt  jobb.



Jag brukar svara något helt annat.



För det första skulle jag personligen inte sluta med något förrän jag stod på topp. Förrän jag var bäst och behärskade jobbet bäst av alla. Så då kunde svaret bli:



- Se till att träna dig och bli bäst i branschen på varje liten del i ditt säljjobb. Från hur du tänker och gör precis innan du ringer till kunden tills du skickar första fakturan efter en lyckad införsäljning. Sedan tar du upp frågan på nytt..



För det andra har väldigt få vinnare blivit det genom att fly från slagfältet. Gör istället så här:



- Stanna kvar, lär dig spelets regler, se till att träna så mycket så att spelets regler blir till din fördel. Kämpa sedan och lär dig av dina misstag. Och om du får några ärr på vägen kommer dom bara göra dina motståndare rädda.



Vinn sedan! Vinn stort!



Om du, precis som jag, hatar att förlora. Glöm aldrig bort dom klassiska orden från för många tusen år sedan:



Den enda chansen att aldrig behöva förlora är att aldrig ge upp.Och vi ger oss aldrig. Aldrig!



Nu hjälps vi istället åt att hjälpa våra kunder att få en kanonbra februari. För visst är det spännande? Vem blir nästa kund som du ändrar från nej till JA?



Allt går!



- Max



PS. Kommer coacha massor på LinkedIn under våren.
Klicka på mig på LinkedIn HÄR
Fyra Timmar Framgång - Var med och fira när vi fyller 5 år! Perfekt läge för småföretagare att få massor av inspiration till lågt pris



I maj är det stort 5-årsjubileum sedan vi på Soderpalm Publishing gav ut den första boken. Det var då jag släppte 30 sätt att göra affär.



Sedan dess har vi släppt mer än 50 böcker med massor av fantastiska författare och coacher.



Och hur firar jag helst ett lyckat 5-års kalas? Enkelt! Tillsammans med dig käre läsare och med alla mina fantastiska författarkompisar.



Därför har jag glädjen att inbjuda dig till en eftermiddag som heter:



FYRA TIMMAR FRAMGÅNG



Där vi har lyckats med det omöjliga att den 21/5 i Stockholm samla:



Bruce King, Per Lange, Lili Öst, Tomas Lydahl, Stefan Sebö, Karin Klerfelt, Ola Wallström och mig själv på samma scen. För att ge dig en inspirations-explosion som håller fart på din försäljning hela sommaren.



Efter en veckas biljettförsäljning kan jag säga en sak. Det kommer bli SMOCKFULLT!



Det finns bara 50 biljetter kvar. Så tveka inte, boka plats NU.

Dela artikeln

Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.