Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

"Hur mycket ska jag ta ut i lön?"

9 juni, 2016 5 minuters läsning

Foto: Foto: Istock

Maxa lönen till första brytpunkten och utnyttja sedan de förmånliga utdelningsreglerna. Så ska du med aktiebolag tänka för att undvika obehagliga överraskningar i framtiden. Driva Eget har talat med Vismas skatteexpert Jan-Erik W Persson som hjälper dig på vägen.Många nya företagare undviker att ta ut en hygglig lön under uppstarten för att istället bygga kapital i företaget. Men vad de då missar är att så länge man driver aktiebolag är det lönen som du tar ut som ligger till grund för din sjukpenninggrundande inkomst (SGI) som i sin tur bestämmer vilken sjukpenning och föräldrapenning du har rätt till.  Dessutom är det inkomsten som avgör hur stor din allmänna pension blir. Det gäller med andra ord att se upp och tänka efter – annars riskerar du att åka på en bitter läxa senare i livet.

Om du är enskild näringsidkare blir lönen det som är kvar efter att du har betalt kostnader och egenavgifter och din SGI fastställs ibland efter den förväntade inkomsten av näringsverksamheten, ibland utifrån din deklaration.

Men om du driver aktiebolag finns det olika sätt att agera och det är här som du behöver tänka till.

[caption id="attachment_21202" align="alignright" width="213"]Jan-Erik W Persson. Foto: Ulf Nilsson, Mimbild. Jan-Erik W Persson, skatteexpert Visma. Foto: Ulf Nilsson, Mimbild.[/caption]

Jan-Erik W Persson är skatteexpert på Visma och har skrivit flera böcker om ekonomi. Han är tydlig med vad som är viktigast att tänka på för en småföretagare – börja med att ta ut en ordentlig lön innan du kikar på utdelning.
Och när du väl ska ta utdelning är det viktigt att du har koll på reglerna.

Läs mer: KALKYL – se din utdelning och lön här– Om du känner dig det minsta osäker så bör du anlita en skattekunnig redovisningskonsult eller revisor som kan hjälpa dig att räkna på utdelningsutrymmet. Det gäller framför allt om du vill utnyttja lönesumman i bolaget för att beräkna utdelningsutrymmet. Om lönen inom familjen inte uppfyller kraven kan hela det beräknade utdelningsutrymmet ryka, och då blir det ofta väldigt, väldigt dyrt, säger Persson.

Men lugn, allt är inte så krångligt som det kan låta. Här ger Jan-Erik sina fem bästa tips när det gäller uttag av lön för företagare med aktiebolag:

1. Ta ut lön till brytpunkten

Det är inte kortsiktigt smart att försöka maximera utdelningen från egna bolaget och samtidigt lägga lönen på lägsta möjliga nivå. Med en sådan strategi får du inte mer i plånboken just nu och råkar du ut för en motgång och tvingas sluta jobba blir inkomstskyddet från det offentliga i det läget ytterst dåligt.

Ta i första hand ut lön men inte högre än att årsinkomsten ligger på gränsen för uttag av statlig inkomstskatt som under 2016 ligger kring 444 000 kronor brutto. Med ett sådant löneuttag får du nästan maximal pensionsrätt från staten och bästa tänkbara inkomstskydd från det offentliga om något skulle hända dig. På 444 000 i årslön blir det ungefär 25 procent i genomsnittlig skatt och du får behålla cirka 330 000 kronor. Det är ungefär 62 procent av vad löneutbetalningen kostat bolaget om man räknar bort kostnaden för ålderspension som du ju får tillbaka lite senare i livet.

Läs mer: Så många företagare tänker INTE på sin pension

2. Maximera utdelningen

Finns det efter ett sådant löneuttag under 2016 kvar en vinst i ditt aktiebolag, kan du välja att ta ut en lågbeskattad utdelning under år 2017 vilket regleras av de så kallade 3:12-reglerna. Även om du är den enda anställda i bolaget kan utdelningen uppgå till minst cirka 225 000 kronor utan att du enligt nuvarande regler behöver betala mer än 20 procent i skatt på utdelningen. Kostnaden för bolaget att betala ut en sådan utdelning blir cirka 290 000 kronor inklusive den bolagsskatt som normalt betalas på vinsten före utdelningen.

Din nettoinkomst av utdelningen blir 180 000 kronor, vilket är cirka 62 procent av vad utdelningen totalt har kostat bolaget.
Som synes blir det ingen skillnad i procentuell nettoinkomst av lön utan statlig skatt respektive lågbeskattad utdelning. Men lön ger trygghet vid katastrofer och framtida pensionsrätt och det gör inte utdelning. Så som sagt, maximera lönen först och ta sedan utdelning om vinsten tillåter det.

3. Pensionsspara

På den lön och utdelning som nu har beskrivits har du låtit bolaget göra av med närmare 900 000 kronor av 2016 års vinst. Är vinsterna i ditt bolag för 2016 större än så, är du en framgångsrik företagare. Då har du också har råd att överväga om bolaget ska sätta av pengar till en framtid då du vill trappa ned på företagandet. Sök på nätet efter ”direktpension utan försäkring” vilket enligt Jan-Erik W Persson är det i särklass bästa sättet att spara för dagar då man som företagare vill jobba mindre.

Läs mer: De vill att du ska dricksa dig till din pension

4. Spara inte utdelning

Före 2006 var 3:12-reglerna gällande utdelning mycket rigorösa och den som var ensam anställd i sitt bolag kunde ofta bara göra utdelning med max cirka 10 000 kronor om året till relativt låg skatt. Men under alliansregeringens tid förbättrades villkoren för företagare med få anställda och en större del av årsvinsten i lönsamma bolag kunde tas ut som relativt lågt beskattad utdelning. Ett beräknat utdelningsutrymme som inte utnyttjas får sparas till kommande år.

Nu har den rödgröna regeringen gett en utredning i uppdrag att komma med förslag till försämringar av reglerna och höjd skatt. Förslagen kommer i höst och du kan räkna med att skatten på utdelningar säkert kommer att öka de närmaste åren från 20 till 25 eller 30 procent om de rödgröna får igenom sina planer i riksdagen. Utdelningsutrymmena kommer dessutom säkerligen att minska drastiskt. Så rådet till den som har ett sparat utdelningsutrymme är att försöka göra en större utdelning under 2016 innan eventuella skattehöjningar träder igenom.

5. Ta hjälp!


De omtalade 3:12-reglerna är inte de lättaste att förstå och lära sig att hantera. Ett tips är att du skaffar dig ett skatteprogram för att räkna på utdelningsutrymmen och lönesummor. För det är så att ju större lönesumma ditt aktiebolag har, desto större utdelningsutrymme får du beräkna. Ett krav för att få beräkna utdelningsutrymmet efter lönesumman är dock att du eller någon annan i din familj tar ut en lön av en viss storlek som då ingår i lönesumman.


ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Partner

Men orka…! Så här slipper du göra deklarationen själv

Deklarationen närmar sig och paniken kanske smyger sig på - men oroa dig inte, det finns hjälp att få! Här guidar vi dig genom processen och visar hur du enkelt kan låta experter ta hand om företagets deklaration. Så, luta dig tillbaka och fokusera på att driva din drömverksamhet, medan proffsen hanterar siffrorna.

Visma Spcs 10 april, 2025 5 minuters läsning
deklarationshjalp_native

Foto: deklarationshjalp_native

Tycker du att det här med bokföring och deklaration verkar lite svårt? Vi håller med – det kan verka krångligt (även om vi är övertygade om att du fixar det själv med ett superenkelt bokföringsprogram). Men det finns faktiskt ett gäng som vet precis hur det fungerar och som kan hjälpa dig – redovisningsbyråer! 

Så om du vill gå från “panik-jag-maste-fixa-foretagets-deklaration-men-vill/kan/orkar-inte” till “det där har min byrå fixat för länge sen” – då har du hamnat helt rätt.

I den här guiden hjälper vi dig att:

  1. Hitta en riktigt vass redovisningsbyrå som fixar företagets deklaration och bokföring i ett vips. Så nice! 
  2. Förstå vad redovisningsbyrån kan göra, och vad du (kanske) borde göra själv.
  3. Tänka rätt om du vill göra deklarationen själv 

Spoiler Alert! Kom ihåg, 2025 är det faktiskt rätt enkelt och smidigt att deklarera själv. Du skojar – när blev det så? Jo, när du kan deklarera direkt i ett superenkelt bokföringsprogram (som du dessutom kan prova gratis), som smidigt fixar deklarationen. Då finns alla siffror redan på plats och du kan i princip köra på enligt en checklista. Så enkelt kan det vara för dig som företagare att göra deklaration och årsredovisning (nu får du dessutom deklarationstillval för halva priset).

Men tillbaka till ämnet – du vill lägga ut dina problemas på en byrå. Bra tänkt – klart du ska slippa! Låt oss gå igenom hur det fungerar och vad du måste tänka på.

Psst! Innan vi kör igång, spana också in skatteexpertens bästa deklarationstips 2025 – som du hittar här.

Lägga ut deklaration och bokföring på en redovisningsbyrå – hur gör jag?

Många nystartade företagare väljer att sköta bokföringen själva – för att lära sig, för att få bättre koll och för att det ofta är billigare. När företaget sedan blir lönsamt kan man ta hjälp av en redovisningsbyrå för de svårare sakerna. Företagsdeklarationen kan vara en sådan sak.

Eftersom du läser den här guiden är du pepp på alternativ två. Kul! Du kommer att få mer tid till dina drömmar och business. Bra så långt!

Tips! Vill du lära dig mer om deklarationen? Nu kan du få en deklarationsguide helt kostnadsfritt här. 

Vad kan en redovisningsbyrå hjälpa till med?

Du kan få hjälp med hur mycket eller lite du vill! När du samarbetar med en redovisningsbyrå kan du välja hur mycket av företagets ekonomi du vill sköta själv och hur mycket du tar hjälp med.

Till exempel kan du sköta större delen av löpande bokföring själv, men få hjälp med lön och redovisningstjänster som årsredovisning, bokslut och deklaration. Eller så fakturerar du själv och lämnar bort redovisningen till redovisningsbyrån. 

Du kan även lämna bort i princip allt arbete kring din ekonomi, redovisning och deklaration. Och få löpande information om hur ditt företag mår från din byrå. En redovisningsbyrå fungerar också som en typ av rådgivare, ett bollplank kan vi säga. Allt är möjligt och du kan välja!

Tips! Här berättar vi lite mer om vad du har att vinna på att ta hjälp med deklarationen.

 Kan en redovisningsbyrå fixa företagets deklaration?

You bet! Och kanske hittar de smarta avdrag och smart skatteplanering som du inte hade någon aning om. Win-win!

 Tips! Här är de viktigaste avdragen för aktiebolag och enskild firma. Har du missat något?

Hur hittar jag rätt redovisningsbyrå?

Du kan googla. Du kan leta med ficklampa. Du kan ringa en vän.

Eller så använder du dig av tjänsten Bokföringshjälp från Visma Spcs. Tjänsten är liksom som ett paket för dig som vill ha hjälp med löpande bokföring, moms, deklaration och bokslut. Det bästa av allt är att du och din nya redovisningsbyrå jobbar i smarta verktyg tillsammans. 

Exempelvis kan du shoppa, fota av kvittot och få in allt underlag (direkt) i Visma Spcs bokföringsprogram. Här sköter redovisningsbyrån resten och ser till att allt blir rätt, riktigt och inlämnat i tid. Till och med deklarationen. Så smidigt kan det funka att samarbeta med en byrå!

Tips! Här kan du matchas med en redovisningsbyrå och få prisförslag på vad det kostar när du behöver hjälp med din bokföring och deklaration.

Jag vill nog sköta deklarationen själv ändå – är det svårt?

Nope! Idag är det faktiskt väldigt enkelt, så länge du gör rätt från början med smarta verktyg och program. Din uppgift är att fokusera på avdragen (och företaget förstås). Det bokföringstekniska ska programmet sköta (så var noga med att välja rätt program för att spara tid – och framförallt energi!). 

Det du börjar med är att välja ett superenkelt bokföringsprogram där du även kan fixa deklarationen. Sen när det är tid för deklaration och årsredovisning är det bara att köra följande: 

När deklarationsdagen närmar sig har programmet redan förberett en massa arbete åt dig. Då kan du lätt som en plätt bara hämta alla siffror. Du kan dessutom prova dig fram och se din skatteuträkning innan du skickar in din deklaration – och få stenkoll!

Sen är det dags att klicka runt och ta den där sista kollen. Det är bara att följa checklistan så är du hemma (i alla fall i Visma Spcs bokföringsprogram). 

Nu är det snart dags för den stora inlämningen. Dags att godkänna att allt ser tipp topp ut!

Ladda upp och skicka till Skatteverket direkt från programmet. Grattis! Du är klar och nu är det ett helt år tills det är dags igen.

Visst låter det härligt – och det kan bli din verklighet också. Du ska fokusera på din passion och såklart lite på att hitta rätt avdrag – inte krångliga blanketter och avancerade uträkningar.

Tell me more! Hur hittar jag ett superenkelt bokföringsprogram som gör allt detta?
Visma Spcs har ett bokföringsprogram som redan från början innehåller bokföring, fakturering, deklaration och årsredovisning. Och vi fattar. Många har deklarationsångest! Men det behöver inte vara så svårt. Programmet guidar dig steg för steg. Läs mer om Visma Spcs superenkla bokföringsprogram där du också kan deklarera här. Lycka till! Fokusera på drömmen, gör det som är roligt själv och lägg ut det krångliga/tråkiga/energislukande. 



ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Partner

Missa inte detta i deklarationen 2025 – expertens bästa tips

Vad är viktigast att tänka på i deklarationen 2025? Bara lugn, vi ska hjälpa dig. Ditt fokus ska vara på företaget – deklarationen ska gå näst intill automatiskt. Här är expertens viktigaste tips inför deklarationen 2025.

Visma Spcs 27 mars, 2025 6 minuters läsning
Nyheter i deklarationen 2024

Äntligen deklarationsdags! Vänta nu – äntligen? You bet – idag kan det vara både enkelt och smidigt att deklarera. Hemligheten är att använda ett superenkelt bokföringsprogram, så finns i princip allt underlag klart. Det blir som att följa en checklista. Dessutom kan du smidigt få hjälp med att spara slantar på minskad skatt. Så nice är det för många företagare, vare sig du deklarerat företaget tidigare, är nybörjare eller lägger ut den på en byrå.

Deklarationen för privatpersoner och enskilda firmor ska vara inne senast den 2 maj 2025 (om du inte har uppskov, läs mer om det nedan).

Inför deklarationen 2025 vill vi hjälpa dig med två saker.

  1. Visa hur enkel deklarationen är om du gör det smart – med rätt verktyg och program.
  2. Berätta vad du måste tänka på i deklarationen 2025, så att du inte missar några smarta avdrag, skattefria förmåner eller eventuella nyheter.

(Rakt på sak? Okej! Om du A.S.A.P. vill få de viktigaste avdragen, rekommenderar vi den här listan med bästa avdragen 2025. Men öppna den i en annan flik, för du kommer vilja läsa den här guiden också, trust us!)

Experttipsen i guiden kommer från Visma Spcs skatteexpert Jan-Åke Jernhem. Jan-Åke är utbildare på Skattehuset, ett fristående utbildnings- och informationsföretag i Göteborg, och har en gedigen erfarenhet inom skatteområdet (så nice, då slipper du kunna allting själv!). Så – här kommer de viktigaste tipsen inför deklarationen 2025.

Hur fixar jag deklarationen 2025 superenkelt?

Bra fråga! Kanske får du ont i magen bara du tänker på skatter, blanketter och deklaration? Don´t worry! Det finns bokföringsprogram som hämtar alla siffror från årsbokslutet och efter några klick är det bara att godkänna och skicka in deklarationen till Skatteverket (beroende på hur omfattande ditt företags deklaration är såklart).

Första och viktigaste steget är att välja rätt bokföringsprogram som inte kräver högskoleexamen. Satsa på ett program som har allt du behöver – bokföring och fakturering förstås – men också deklaration och årsredovisning. Det ska fungera i mobilen (du vet, företaget på fickan!), vara så gott som självkörande (så att du kan fokusera på din passion) och ligga i molnet (måste vara ett svenskt moln, det säger lagen).

Vi kan ta Visma Spcs bokförings- och faktureringsprogram som exempel, där det finns supersmidigt stöd för deklarationen. Här fixar du enkelt bokföringen löpande under året, och när det är dags för bokslut och deklaration finns allt på plats.

Deklarationen blir snabb och enkel (oavsett om du gör det själv eller tar hjälp av en byrå). Har du aktiebolag hjälper programmet dig att enkelt skicka in årsredovisningen digitalt till Bolagsverket. Bonus! Du kan prova dig fram och se din skatteuträkning innan du skickar in din deklaration – och få stenkoll!

Deklarationstider – lös din deklaration smidigt 
Andas ut. Skaffa Visma Spcs bokföringsprogram och koppla på deklarationstillvalet för halva priset. Då löser du deklaration, årsredovisning och bokföring i samma program. Smart!

Skattefria personalförmåner

Arbetsgivare kan erbjuda sina anställda skattefria naturaförmåner, exempelvis massage på arbetsplatsen. Dessutom kan företaget erbjuda skattefria friskvårdsbidrag på upp till 5 000 kr per anställd och år, förutsatt att det erbjuds med lika stort belopp och på samma villkor till hela personalen. 

Inget nytt kanske, men ett värdefullt tips och ett smart sätt att skapa nöjdare medarbetare. Och kom ihåg – om du är anställd i ditt företag, gäller det dig också. Nice!

Obs! Punkten ovan berör endast aktiebolag. Dags att ombilda till AB? Läs den här checklistan.

Reseavdrag – vad gäller i deklarationen 2025?

Förutsättningar för reseavdrag med bil är att:

  • Reseavdraget är 25 kr/mil med egen bil för inkomståret 2024.
  • Avståndet mellan din bostad och din arbetsplats måste vara minst fem kilometer.
  • Tidsvinsten jämfört med att resa med kollektivtrafik måste vara minst två timmar.
  • Du kan få avdrag för den del av dina utgifter som överstiger 11 000 kronor.

Sålt fastighet 2024? Tänk på detta

Om du har sålt en fastighet under 2024 måste du deklarera försäljningen i din deklaration året efter (2025, alltså!). För att göra det lämnar du en bilaga som du hittar i Skatteverkets e-tjänst Inkomstdeklaration 1.

Om du har sålt din bostad och fått rotavdrag för någon åtgärd, ska du ta hänsyn till det vid beräkningen av vinsten. Den del som du fått skattereduktion för ska minska omkostnadsbeloppet och därmed öka vinsten. Det är bra för dig!

Glöm inte! Uppskovsränta slopades 2021

Glöm inte att den årliga skatten på bostadsuppskov, även känd som uppskovsränta, togs bort redan den 1 januari 2021. Detta innebär att du inte längre behöver betala någon skatt om du har uppskov med kapitalvinst på din privatbostad. Reglerna gäller både gamla och nya bostadsuppskov. För många sparar det tusenlappar varje år. Katjing!

Deklarera försäljning av värdepapper – tänk på detta

Om du har sålt värdepapper under året måste du lämna in bilaga K4 med din deklaration. I Skatteverkets e-tjänst är bilagan redan skapad med de flesta uppgifterna förifyllda, men du behöver lägga till ditt omkostnadsbelopp (dvs. vad du köpt dina värdepapper för).

Om du inte vet vad omkostnadsbeloppet är (lätt gjort…) kan du använda 20 procent av försäljningspriset som omkostnadsbelopp, enligt schablonmetoden. Men, försök att ta reda på vad omkostnadsbeloppet är, så att du inte betalar extra skatt i onödan.

Vill du lära dig mer om deklaration? Nu kan du få en deklarationsguide helt kostnadsfritt här.

Kontor i bostaden – kan jag fakturera företaget? Javisst!

Om du vill hyra ut en lokal i din villa eller bostadsrätt till ditt eget aktiebolag eller din egen arbetsgivare, kommer detta att ge kapitalbeskattning så länge hyran är marknadsmässig. Det är viktigt att tänka på att behovet av lokalen måste finnas, det får inte finnas en annan lokal som används samtidigt.

Marknadsmässig ersättning är maximal hyra och det måste finnas ett avtal mellan parterna – dig och ditt företag alltså. Missa inte detta om du sitter hemma och jobbar med ditt företag!

Psst! Vill du bli en mästare och lära dig allt om deklarationen 2025, även många detaljer? Då rekommenderar vi Visma Spcs samlingssida med allt om deklarationen 2025.

Moms vid måltidsrepresentation 2025 – beloppet är…

Vid måltidsrepresentation kan du lyfta moms på ett underlag på max 300 kronor. Det gäller även moms på alkohol och gäller för alla bolagsformer. Tänk på att beloppet för max 300 kronor per person inkluderar både mat och dryck. Så ta det lugnt med representationen (om minskad skatt är det viktiga, förstås). Få stenkoll på beloppen för representation här.

Sent ute? Du kan få anstånd med deklarationen

Om du av någon anledning inte kan lämna in din deklaration i tid kan du ansöka om anstånd. Det är viktigt att ansöka senast den 2 maj. Om du inte har möjlighet att logga in med e-legitimation eller om du behöver anstånd under en längre period, kan du ansöka på Skatteverkets blankett Ansökan – Anstånd att lämna inkomstdeklaration m.m. (SKV 2600). Vill du veta exakt hur uppskov fungerar, läs mer här.

Tänk på att skicka in blanketten till Skatteverket minst tio dagar före den 2 maj för att ha chans att få anstånd med deklarationen. Man måste alltså vara i tid för att få mer tid.

Tips! Gör deklarationen enkel och smidig – välj ett superenkelt bokföringsprogram med deklaration (deklarationstillvalet får du dessutom för halva priset).



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.