Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Hur säger jag nej till mina vänner utan att vara elak?

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 13 november, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning

Foto: Hur säger man nej! Illustration Göran Uggla

Kan du säga nej när dina kompisar ber om uppdrag? Psykoterapeuten Madeleine Gauffin Rahme ger tips om hur du sätter gränser.

I varje nummer av Driva Eget hjälper psykologen och psykoterapeuten Madeleine Gauffin Rahme en läsare med företagarlivets mänskliga sidor – känslorna, relationerna och välmåendet. Den här gången undrar Fia hur hon ska hantera kompisar som vill ha uppdrag.

"Jag startade en webbyrå för snart ett år sedan och har lagt ner otroligt mycket jobb och energi på att försöka få kunder, kunna visa upp bra referensjobb och så vidare. Allt för att bygga mitt eget varumärke och trovärdighet.

LÄS OCKSÅ: Mitt ex lurade mig på företagetJag har kompisar och tidigare kurskamrater som jobbar i samma bransch. Och det är ju kul i och för sig. Eller snarare det hade kunnat vara kul. För tidigare kunde vi diskutera och dela erfarenheter timmar i sträck, men nu börjar jag dra mig för att träffas alls.

Och där handlar det mycket om mig. Jag får hela tiden känslan av att alla andra vill ha något av mig. De vill att jag ska köpa in deras tjänster i mitt företag och kommer med antydningar om att de har tid över och så vidare. De försöker hela tiden pusha sig själva och verkar så himla intresserade av att få veta vilka projekt jag dragit in.

Men jag vill inte känna att jag måste välja kompisarna jämt. Ibland passar det, men det är inte självklart. Det kan vara att jag känner att en person har en stil som inte funkar med det min kund är ute efter. Och då vill jag inte känna press på att hjälpa vänner, utan vill kunna välja den person som jag tycker är bäst.

När vi ändå ses kan jag planera i förväg vad jag kan ta upp för samtal som inte handlar om jobb, bara för att inte hamna i den där situationen där jag känner mig som en taskig kompis.

Fast jag saknar ju våra samtal. Jag vill bara inte känna att jag måste förklara varför jag gav ett uppdrag till Y och inte till X."

/Fia

Madeleine Gauffin Rahmes råd:

”Träna på att sätta gränser”

Tack för ditt mejl och vad underbart att din affärsidé har lyckats så bra. Med kreativitet, tålamod, vilja och mycket energi har du startat det du ville.

Byrån är nu din och det är du som driver, hittar din riktning och det är du som väljer dina kunder och uppdragsgivare.

Just det! Det är du som bestämmer själv vad som passar och inte passar dig och ditt företag.

För det var/är nog därför du startat din egna verksamhet – just för att kunna bygga det DU vill och inte behöva göra det som bara är näst bäst, det vill säga driva och fullfölja någon annans idéer och tankar.

Säkert kan det vara så att det är en hel del av dina kompisar som ser dig som en möjlighet och kanske till och med genväg för att utveckla det de i sin tur tror på och vill utveckla. Det kan vara så och sannolikt är det också så med en del av dina vänner. Men kanske inte alla vill ha något av dig? Det finns säkert de som inte vill ha något alls, utan bara vill ses som förut och ha trevligt ihop. Kan det möjligen vara så att du är så rädd för att någon ska vilja ha något av dig att du, av rädsla, läser in det i allas intentioner?

Här finns det säkert anledning att fundera lite bakåt.

Det vi är verkligt rädda för här och nu, känner starkt obehag inför och dessutom har svårt att sätta gränser för, är oftast det vi varit rädda för som barn. Om du tänker dig bakåt i tiden, kan du då se om du som barn känt av detsamma som nu?

Att andra – föräldrar, kompisar eller syskon – velat ha något mer av dig än det du själv velat ge? Har du på något sätt känt dig smått invaderad som barn av andras agendor och intentioner? Kände du att du inte fick ha ditt ifred, det vill säga att andra ville ha det som du hade fått eller gjort?

Hade du som barn svårt att sätta gränser för andra personer?

Du får tänka kring detta för jag tror att en djupare förklaring ligger just i din rädsla att inte få ha saker för dig själv, att tvingas dela och ge bort och att andra tar av dig.

Du har dessa kompisar som du upplever vill ta del av din verksamhet genom att få uppdrag av dig. Du har svårt att säga nej och stå upp för det du vill med din verksamhet. Som att det inte är tillåtet för dig att sätta gränser, bestämma själv och behålla ditt för dig.

Detta är något du kan börja träna på.

Ta ett litet steg i taget och se dina framsteg. Till en början känns det sannolikt svårt och kanske får du skuldkänslor över att du inte hjälper de andra – på bekostnad av dig själv – men ett steg i taget så ska du se att du sakta börjar kunna göra som du vill. Försök dig inte på det stora språnget på en gång utan små steg är det som gäller.

Du skulle kunna bestämma dig för att inte anlita någon enda av dina kompisar. På så sätt slipper du förklara för dem varför X var bättre än Y.

Anlita fortsättningsvis enbart personer som du inte känner och som inte förväntar sig något av dig. 

Gör dig fri från gisslansituationer och återta din frihet kring att bygga din verksamhet precis som du vill ha den.

All lycka till på vägen!Madeleine Gauffin Rahmes


ANNONS

Innehåll från Toborrow

Partner

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



AI

Hur kommer AI påverka våra tankar - och hur nyttjar vi det?

Sociala medier har ju redan fått rätt mycket kritik när det kommer till hur det påverkar människor. Men en av de mest underskattade nackdelarna jag ser är hur starkt det påverkar folks uppmärksamhetsspann.

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 11 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Nyttja Ai

Foto: Unsplash/Författaren

Allt numer behöver en 'hook' både online och offline. Vilket väl kanske framförallt skapat en verklighet där allt behöver förenklas, snabbas på och polariseras för att det överhuvudtaget ska fånga vår uppmärksamhet.

Enter AI

Det finns såklart mängder med positiva och negativa effekter med AI, men en effekt som vi högst troligen kommer få uppleva är att folk helt enkelt blir sämre på att ta sig igenom mödosamma uppgifter. 

Att söka, organisera, manuellt analysera, föra över från kolumn a till kolumn b. Allt sånt kan redan nu tas bort med lite teknisk fallenhet, och om 5-10 år. Var är vi då?

Och vad händer när vi som population dels har ett extremt kort uppmärksamhetsspann, och dels inte orkar tänka mödosamma tankar.

Ska vi göra någon sorts gissning på en värld där underhållning, dopaminkickar och 'good enough' blir de nya ledorden. Där fake news blir så lätt att producera och så svårt att granska att vi helt enkelt skiter i det och bara väljer att lita på de vi hoppas har rätt. Och en värld där allt framstår som möjligt men där verkligheten alltid är deprimerande jämfört med det påhittade.

Det är vad det är. Man kan skrika på folk att läsa mer böcker och lära sig meditera samtidigt som de bojkottar teknik, och man kan tvärtom hävda att AI kommer lösa allt. 

Men, man kan också vara cynisk och nyttja det. Så låt oss snacka affärer.

Jag tror man kan nyttja det på två sätt. Ett 'lite godare' och ett lite ondare'.

Det "ondare" sättet att nyttja AI

Den person/varumärkes-kults-kultur som vi sett växa fram senaste decenniet tror jag inte är någonting jämfört med vad vi kommer se framöver. Människor kommer törsta efter de sanna svaren, någon som visar vad lycka är, och någon som visar vägen.

Och att positionera sitt varumärke rätt där kan nog göras rätt framgångsrikt av många i allt från Second Hand till Bitcoin-trading.

Det "godare" sättet att nyttja AI

Att faktiskt stå för någonting på riktigt och inte bara medialt kommer skapa en djupare koppling till dina kunder. Att faktiskt uppleva ett riktigt värde i det äkta sociala samspelet, och att bli värderad som människa och få verklig kontakt med någon som bryr sig kommer vara någonting ovanligt. Och något man kan erbjuda där folk faktiskt är okej med att betala mer. 

Allt ovan är såklart rena spekulationer. 

Men, jag tror det är nyttigt att inte bli för fast i tankarna kring vilken ny funktion som finns idag, utan snarare fundera på hur det påverkar oss om 10år.

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.