Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

I nöd och lust

4 februari, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Att starta företag med en kompis kan låta som en dröm. Det här riktar sig till alla er där ute som ännu inte vågat ta steget (och I dont blame you... Sverige är långt ifrån det bästa företagarlandet man kan tänka sig) men som när en dröm om att du och din bästa kompis ska starta ett företag. Det här är mina råd till er.

  1. Ni är kompisar. Det är precis det ni är. Kompisar. Inte partners. Tänk så här. Skulle du vilja äta, sova och leva 24 timmar om dygnet med din kompis? Skulle du vilja byta ut hen mot din fru eller man? Inte? Det är nämligen precis det du gör. Eller nej; ännu värre. Du för in en till partner i ditt partnerförhållande.

  2. Har du en samlivspartner? Eller är du singel? Om du inte är singel – kommer din partner stå ut med att få ytterligare någon att dela dig med? Ytterligare en person som kommer ta din tid och uppmärksamhet. Din partner kan komma ringa dygnet runt, ställa frågor, kräva uppmärksamhet i frågor du kanske inte ens tycker är viktiga. Ni kommer bråka, ge energi, stjäla energi, ta tid av varandra. Saker som går ut över familjelivet. Ni kommer bli som ett gift par och kanske till och med mer sammanlimmade än dig och din partner. Kolla med din tilltänkta. Men inte ens hen kommer kunna svara på frågan och veta säkert utan att ha varit med om det förr.

  3. Ni är kompisar. Vad händer om det skiter sig? Ni kan ha hur kul som helst och ha en massa roliga upplevelser tillsammans men nu krävs det att ni båda drar åt exakt samma håll. Ni behöver inte vara lika varandra. Det är en styrka och nackdel att vara olika. Styrkan är att man får mer nyanserade bilder av saker och ting som ni kommer stöta på. (Kan ni ha sansade diskussioner kring det? Är någon mer prestigefylld? Då kan det bli problem). Nackdelen är ni kommer vilja agera olika i olika valsituationer. Det måste ni kunna hantera. Och vad händer med er vänskap den dag valet kan bli ödesdigert och ni båda eller en av er förlorar en massa pengar? Kan ni hantera det?

  4. Arbetsmoralen. Är båda beredda att satsa lika mycket i fråga om arbete? Om inte – hur hanterar ni det?

  5. Pengar. Är ni båda beredda att satsa lika mycket i fråga om pengar? Om inte – hur hanterar ni det.

  6. Skriv papper. Det kan kännas överdrivet fånigt men det handlar faktiskt om att gardera sig om den dagen kommer då en tvist uppstår och det är inte alls ovanligt. Skriv papper på allt. Även på möten. Mejla den andre dina mötesanteckningar och låt denne godkänna dessa om ni vet med er att ni ofta brukar ”minnas olika” från era beslut.

  7. Har ni samma grundläggande värderingar? Inget måste men om företaget har en chans att stöta på händelser där ni måste göra ett val och det konflikterar med just grundläggande värderingar så kommer ni få något saftigt att bita i. Jämför med att en man gör sin fru gravid trots att han inte vill ha (fler) barn men hon är totalt emot en abort.

  8. Döda all prestige. Det är företaget som går först. Inte ditt eller din partners ego. Märker du dessa tendenser kan det bli riktigt farligt.

  9. Ett företag är som att ha ett barn ihop. Det måste vårdas, tas omhand och man bör ha liknande värderingar då man formar det.

  10. Företagande är en livstil. En sån klyscha men det är sant. Det här passar inte många alls. Det är därför vi har så få entreprenörer. Kanske är det tur ändå. Men vet du att din partner är redo att börja leva som en företagare? Är hen beredd att leva utan pengar i minst ett år (normal tid innan man får intäkter) och satsa allt hen har? Om hen säger ja: hur tänker hen hantera dessa problem under den tiden? Nöj dig inte med ”det löser sig”. Kräv riktiga planer som är realistiska.

  11. Ha kul! Det är slitsamt men också väldigt kul att ha företag ihop. Det här är hårda ord men jag är inte känd för att linda in saker i mjukhet. Så här är det och det är lika bra att någon säger det. Men kan man hantera det är det helt underbart att driva företag. Jag själv kan aldrig se mig gå tillbaka till ett vanligt jobb efter snart 6 månader i frihet. Jag har inte tjänat en spänn (jo några tusenlappar) än på det jag gör men det måste få ta sin tid och jag har haft mina lösningar för att hantera det. Mitt råd är att du ser till att du har så lite utgifter som möjligt i början och att ni båda täcker dessa. Det är back to back som gäller. Du kommer lära dig enormt, du kommer göra dig illa men framförallt kommer du känna en frihetskänsla som du längtat efter. Annars skulle du inte läst ända hit.


Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Brath

Partner

Så bygger du en SEO-strategi inför 2026 – missa inte detta “super hack”

Visst är AI viktigt, men större delen av trafiken till de flesta företag kommer via Google och vass sökmotoroptimering. Så vilka är det viktigaste knepen för att lyckas med SEO 2025 och framåt? Det tänkte vi berätta nu – häng på!

brath
Brath 24 oktober, 2025 Uppdaterades 28 oktober, 2025 5 minuters läsning
SEO-strategi 2026

Foto: Stock

Att skapa affärer på nätet handlar inte bara om att sälja produkter, utan om att synas, skapa tillit och växa långsiktigt. I den digitala världen är konkurrensen hård, och det är oftast sökmotorerna som fortsatt avgör vilka företag som får kundens uppmärksamhet. Med en genomtänkt SEO-strategi kan du inte bara öka trafiken till din webbplats, utan också bygga ett starkt varumärke som kunderna litar på.

– Vi bygger alltid strategier utefter kundens målsättning. Genom åren har vi hjälpt kunder att öka sin organiska synlighet 250%, få topplaceringar på sina viktigaste sökord och hjälpt att öka kunders intäkter så de kan växa och expandera, berättar Caroline Danielsson, Head of SEO på Brath.

Så hur gör man då för att lyckas med sökmotoroptimering 2025 och framåt? Antingen kan du läsa den här guiden, där SEO-byrån Braths experter steg-för-steg berättar hur du kan tänka. Eller så kan du som Driva Eget-läsare boka en gratis konsultation med SEO-experterna på Brath (som har hjälpt företagare med SEO i över 15 år). Det gör du här.

Tips: Här kan du läsa en artikel om de hetaste SEO-trenderna 2025

Steg 1: SEO är grunden för din digital närvaro

Sökmotoroptimering, eller SEO, är nyckeln till att bli synlig på nätet. Det handlar inte bara om att placera rätt ord på rätt plats, utan om att skapa en helhetsstrategi där teknik, innehåll och användarupplevelse samverkar. En bra SEO-strategi börjar med att förstå din målgrupp: vilka ord de söker på (här får du hjälp att göra en sökords-analys), hur de beter sig online och vilken information de vill ha innan de handlar. 

När du vet det kan du bygga en webbplats som både sökmotorer och människor tycker om. Optimerade produktbeskrivningar, relevanta rubriker och tydliga kategorier hjälper sökmotorer att förstå vad just du säljer. Samtidigt ger det kunderna en smidig upplevelse som gör att de återvänder.

Tips! Ofta behöver SEO kombineras med Google Adwords och annonsering på Facebook och Instagram. Här kan du läsa mer om hur du lyckas med Google Adwords. Och här berättar vi hur vi kan hjälpa dig att synas på Instagram och Facebook.

Steg 2: Förtroende skapas genom trovärdigt innehåll

Att synas i sökresultaten är bara början. För att verkligen vinna kundens förtroende måste ditt innehåll signalera kvalitet och expertis. Det handlar om mer än att fylla sidan med nyckelord – du behöver skapa innehåll som svarar på kundens frågor och vägleder dem mot rätt beslut.

Ett välskrivet blogginlägg om hur man väljer rätt produkt eller en informativ guide som löser ett vanligt problem stärker din auktoritet. Kunderna känner att de får värdefull information, och sökmotorerna ser att din sida är relevant. Den kombinationen bygger långsiktig trovärdighet. Ett riktigt 'super hack' är att väva in frågan i svaret – på så vis skapar du en artikel där det blir tydligt för både sökmotor och användare. Ska du till exempel svara på frågan 'Vad är AI?', inled då artikeln med 'AI är....'. Tydlighet vinner alltid!

Steg 3: Teknisk SEO stärker strukturen

Bakom varje framgångsrik webbplats ligger en välstrukturerad teknisk grund. En snabb, mobilanpassad och säker webbplats är avgörande för att både besökare och sökmotorer ska trivas. Många företagare underskattar vikten av teknisk SEO, men det kan vara skillnaden mellan att hamna på första sidan eller försvinna i mängden.

Se till att din webbplats laddar snabbt, att länkar fungerar och att produktsidorna är logiskt organiserade. Använd interna länkar för att guida både användare och sökmotorer mellan sidorna. Det skapar en tydlig struktur som förbättrar upplevelsen och stärker din synlighet.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Steg 4: Bygg långsiktiga resultat med rätt strategi

SEO är ingen engångsåtgärd utan en process som kräver planering och uthållighet. Det tar tid att bygga förtroende hos både kunder och sökmotorer, men resultaten blir desto mer hållbara. En genomtänkt strategi handlar om att kontinuerligt analysera, justera och förbättra.

Det kan handla om att uppdatera produktbeskrivningar, lägga till nytt innehåll eller optimera gamla sidor som inte längre presterar. Genom att mäta resultat och anpassa din strategi kan du stegvis förbättra din ranking och öka konverteringen.

Steg 5: Ta hjälp av experter för bästa resultat

För många företagare kan SEO kännas överväldigande. Det kräver kunskap, tid och rätt verktyg för att lyckas. Därför kan det vara klokt att ta hjälp av specialister som kan guida dig rätt från början. Professionella SEO-byråer som Brath har lång erfarenhet av att skapa skräddarsydda lösningar som stärker företags digitala närvaro.

Genom att kombinera teknisk optimering med strategiskt innehållsarbete kan de hjälpa dig att nå din målgrupp, bygga förtroende och skapa stabil tillväxt över tid.

Sammanfattning av din SEO-strategi

Att bygga synlighet och förtroende med SEO handlar om mer än att jaga klick. Det handlar om att förstå kundens behov, skapa värdefullt innehåll och ha en teknisk struktur som fungerar. Genom att investera tid och strategi i din sökmotoroptimering lägger du grunden för en webbplats som både syns, växer och blir trovärdig i längden.

En stark SEO-strategi är inte bara en investering i trafik – det är en investering i ditt varumärkes framtid.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, Google Adwords eller annonsering på Facebook och Instagram, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Om SEO-byrån Brath
Brath är ett norrländskt företag med ett tydligt uppdrag - att hjälpa företag växa online. Med rötterna i Norrland präglas deras arbetssätt av enkelhet, ärlighet och hårt arbete. De kallar det att vara okrångliga - att fokusera på det som verkligen gör skillnad.

SEO är en av Braths största styrkor. Genom tekniska förbättringar, smart innehåll och långsiktiga strategier ser de till att ditt företag syns när kunderna söker efter det du erbjuder.

Med norrländsk pålitlighet och digital spetskompetens levererar Brath resultat som håller över tid. Enkelt, tydligt och med fullt fokus på din tillväxt online.



Nyheter

Nya SNI-koder lanseras i slutet av året – en halv miljon företagare berörs

I slutet av året lanseras nya SNI-koder som påverkar en halv miljon svenska företagare. Om du driver företag och vill säkerställa att du använder rätt kod behöver du kontrollera och eventuellt uppdatera dina branschkoder innan den 21 november 2025.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 14 november, 2025 Uppdaterades 13 november, 2025 1 minuts läsning
2026 (9)

Foto: Driva Eget

Innan årets slut lanseras SNI 2025, en uppdaterad version av de branschkoder som anger vilket verksamhetsområde ditt företag är verksamt inom. De nya koderna ersätter SNI 2007 och ska vara bättre anpassade till dagens samhälle och näringsliv, samt matchade mot EU:s gemensamma branschklassificering NACE.

Förändringen påverkar omkring en halv miljon svenska företagare. Vissa koder modifieras genom att delar av deras innehåll flyttas till andra eller helt nya koder. Därför behöver du själv kontrollera och vid behov uppdatera dina registrerade SNI-koder.

Verksamt har öppnat en digital tjänst där du kan logga in och få besked om dina koder behöver ändras. Tjänsten ger konkreta förslag på nya koder som bäst motsvarar din verksamhet. Du kan också få beskedet att ingen ändring behövs. 

OBS! Tjänsten är tillgänglig till och med den 21 november 2025.

Eftersom bara du själv vet exakt vad din verksamhet omfattar är det viktigt att du tar dig tid att göra en korrekt bedömning av vilken kod som passar bäst.

Läs mer och uppdatera dina SNI-koder på verksamt.se/sni2025



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.