Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Jag litar på en läkare men inte en säljare

10 april, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
  • Det primära i en läkarens jobb är att stödja och hjälpa sina kunder.
  • Det primära i en säljares jobb är att stödja och hjälpa dina kunder.
Jag litar på de läkare jag möter men jag litar inte på de säljare jag möter.

Varför?

Förtroende

Nyckeln ligger i förtroendet!

När du går för att besöka en läkare så frågar du läkaren om dina symptom. Du litar på att läkaren kan diagnosticera dina problem och att hen därefter ordinerar den rätta behandlingen.

Jag föreställer mig att de allra flesta ifrågasätter inte en läkares ordination. När vi får ett svar på våra frågor så säger vi inte att vi skall fundera lite och att vi skall kolla upp några andra leverantörer eller att vi vill att hen sänker priset på den medicin som vi skall ha.

Nej, vi köper det som sägs och går vidare.

Så gott som alltid har vi litat på läkare, de besitter en kunskap som få gör, vilket gör att vi litar på dem. Ordet förtroende är liksom ingjutet hos denna yrkeskategori från början.

Varför gäller inte det samma för de säljare vi möter? Varför litar vi inte lika mycket på de säljare vi möter som de läkare vi möter?
Jag tänker mig att vi som idag arbetar med försäljning kommer behöva vara mer av en källa till kunskap än tidigare.

Säljarens roll är viktigare än någonsin. Vi som människor vill möta andra människor som hjälper oss att ta oss emot ett köpbeslut, vi vill helt enkelt bli sålda till men vi vill själva bestämma när vi skall bli sålda till.

Att bygga förtroende

Det behöver inte vara svårare än att ställa bra genomtänkta frågor och att på riktigt lyssna på dina potentiella köpare. När du lyckas med detta så kan du sälja baserat på värde och kunskap istället för pris eller funktion.

När jag möts av säljare som vanligtvis ringer till mig så brukar jag inleda med att fråga dem om de vet vad jag gör och vad jag eventuellt skulle kunna ha för utmaningar. Under mina tre år som företagare så har än inte en enda säljare ringt och kunnat svara på detta. Är inte det lite märkligt.

Föreställ er att möta en läkare som inte har en susning om dig och dina krämpor utan redan innan bestämt vad hen skall ordinera. Den läkaren skulle inte jag vilja möta.

Det ideala är att dina potentiella köpare gör sina beställningar på grund av att de litar på dina råd, att de är trygga i vetskapen om att dina lösningar är rätt för just deras behov.

Var relevant och ge kunskap

Försäljning har alltmer blivit en fråga om att vara relevant och att leverera värde.

Du vill nå ut till rätt personer, vid rätt tidpunkt, med rätt information och de digitala kanalerna hjälper sig som säljare att göra detta på ett enklare sätt. När köpare letar efter kunskap i den digitala kanalen så kan du ge dem den information de söker så gott som i realtid för att de skall kunna fatta ett bra beslut.
Den kunskap du tillhandahåller etablerar dig som en värdefull resurs vilket gör att du blir det naturliga valet när dina potentiella kunder är redo att fatta ett beslut.
Hjälp andra

Framgångsrika säljare agerar för att hjälpa andra människor att bli bättre på det de gör. Deras primära jobb som säljare är INTE att sälja, det primära är att stödja och hjälpa sina kunder att växa.

Om du idag arbetar med försäljning inom B2B och inte förstår hur du skall leverera rätt innehåll, till rätt personer, över de rätta kanalerna och vid rätt tidpunkt så kommer du inom en snar framtid få problem.

De som idag lyckas bäst inom B2B-försäljning använder alla tillgängliga kanaler som finns att tillgå för att hjälpa sin köpare och potentiella köpare.

Det är viktigt för säljaren att skaffa sig en djupare förståelse för de potentiella köparna och deras behov och utmaningar. Att aktivt lyssna, lära och addera ett mervärde till sin köpare är centralt.

Att använda digitala kanaler i kombination med traditionella säljtekniker för att göra affärer är ett utmärkt sätt att möte den moderna köparen.

Det moderna säljteamet

Du vet att du har ett modernt säljteam när er försäljning känns mer som förhållandet mellan en läkare och en patient och mindre som en relation mellan en säljare och en potentiell köpare.

Jag tror att i takt med att digitaliseringen fortsätter sin framfart så har vi som arbetar med försäljning enklare att bygga förtroenden och det över tid.

Försäljning handlar mer om människor än om teknologi. Om du idag arbetar med försäljning och vill bli framgångsrik så handlar det om att möta dina potentiella köpare där de är, lära känna dem genom att genuint vara intresserad av deras behov, och ge dem den information som de behöver för att fatta ett köpbeslut.

Lycka till med affärerna!

Hälsningar

Fredrik Steinholtz

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Lägger du fortfarande timmar på bokföringen? Det behöver du inte…

Känner du dig också stressad och uttråkad av bokföringen? Då kanske bankdriven bokföring är något för dig. (Spoiler Alert! Det kan spara dig 1 000-tals kronor per månad…). Låt oss berätta hur det fungerar!

SpeedLedger 3 november, 2025 Uppdaterades 3 november, 2025 4 minuters läsning
Sköta bokföringen själv

Foto: SpeedLedger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång: 

Okej, till ämnet! De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart “the new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Lite längre ned ska vi gå igenom “the new way” i detalj, men låt oss först spoila lösningen: Speedledger e-bokföring  (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot). Nyfiken på att se hur enkelt det är? Det är alltid gratis i 14 dagar. Är du nystartad får du dessutom 50% rabatt första året. Läs mer om erbjudandet här.

Dags för detaljer. Nu ska vi berätta hur du också kan automatisera din bokföring, och spara massor med tid och pengar.

Vem behöver bokföra?

Alla företagare är skyldiga att hålla koll på sin ekonomi, oavsett företagsform. Bokföringen är ditt sätt att visa myndigheter, kunder och dig själv att du har ordning på finanserna. Psst! Kom ihåg att det är förbjudet att bokföra i Excel…

Hur mycket kan jag spara på att bokföra själv?

Kostnaden för att anlita en bokföringsbyrå kan snabbt landa på flera tusen kronor i månaden – en konsult tar vanligtvis någonstans mellan 1 000-1 500 kronor per påbörjad timme. Genom att sköta bokföringen själv betalar du bara för bokföringsprogrammet – och med SpeedLedger slipper du till och med kostnader för att föra över banktransaktioner. De pengarna kan du istället investera i att få ditt företag att växa.

Låt banken vara grunden till din bokföring 

I de flesta bokföringsprogram matar du in dina händelser i programmet, klipper och klistrar från banken alternativt betalar för en bankintegration med filöverföring och onödiga avgifter till banken (ofta upp mot 1 500 kr per år). Dessutom måste du ändå göra avstämning mot banken, krångligt! 

SpeedLedger är det enda bokföringsprogrammet som baserar hela bokföringen på bankens händelser. Det betyder att du slipper de manuella stegen och att bokföringen autogenereras utifrån dina transaktioner på banken. Det innebär att bokföringen alltid stämmer mot banken och uppdateras i realtid. 

Själva bankkopplingen är trygg och säker och sätts upp med hjälp av BankID, självklart kostnadsfritt och inga extra avgifter från din bank. 

Tips! Nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va! 

Fördelar med att sköta bokföringen själv

  • Spara pengar – Undvik dyra konsultkostnader.
  • Få bättre kontroll – Lär känna ditt företags ekonomi på djupet.
  • Automatisera processen – Slipp tidsödande manuellt arbete.
  • Stärk ditt självförtroende – Att klara bokföringen själv ger en känsla av kontroll och självständighet.

Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen?

Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva och vill undvika onödigt höga byråkostnader.

Till ett fast månadspris (som är betydligt lägre än normala byråarvoden) sköter SpeedLedger allt – från löpande bokföring och moms till bokslut, årsredovisning och deklaration. Som kund använder du bara programmet för att hantera fakturor och ladda upp digitala underlag (dvs kvitton). Resten förbereds av SpeedLedger, som levererar färdiga rapporter redo att skickas in till myndigheter. Nice va?

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Så vågar jag sköta bokföringen själv?

Svaret är ett rungande ja! Med rätt program och stöd är det både möjligt och fördelaktigt. SpeedLedger e-bokföring gör processen enkel, automatiserad och anpassad för småföretagare. Du sparar pengar, får bättre kontroll och slipper onödig stress.

Så, varför inte våga ta steget? Låt bokföringen bli lika enkel och självklar som ditt företags framgång!

JUST NU! För dig som är nystartad har SpeedLedger 50 % rabatt första året och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

För dig som vill byta till SpeedLedger är det enkelt att göra själv, men deras bokföringsrådgivning hjälper dig kostnadsfritt såklart om du vill – du provar gratis i 14 dagar och får 50% första året.

Om SpeedLedger
SpeedLedger e-bokföring erbjuder molnbaserade program för bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger e-bokföring och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.