Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

"Jag står inte ut med att få kritik" – psykologen ger råd

Läsaren Annette älskar att vara småföretagare, förutom en sak: att få kritik. "Jag känner mig fullkomligt tillintetgjord", skriver hon. Här får hon hjälp av psykologen Alexander Rozental som också ger tre konkreta tips till dig som känner igen dig

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 16 januari, 2015 Uppdaterades 21 mars, 2025 7 minuters läsning

Foto: Per Hardestam

Hej Alexander,

Jag jobbar inom kulturbranschen mot flera uppdragsgivare. Det har jag gjort i 20 år, vilket har gått bra även om det är tuffare tider nu. Problemet är att jag mår så fruktansvärt dåligt när jag får kritik. Jag känner mig fullständigt tillintetgjord och sjunker ner i ett mörker som jag har svårt att ta mig upp ur.

Jag har redan en låg självkänsla så när jag får kritik blir det som en ytterligare förstärkning. Det känns som att jag får det svart på vitt att jag är så usel.

Jag har höga krav på mig själv och en prestationsångest som jag säkert delar med folk inom min kår. Ändå tänker jag att det bara är jag som får kritik.

Det här har resulterat i att jag har tappat några uppdragsgivare. De vill inte ha en prinsessa på ärten som inte klarar av att få kritik. Och de tycker inte om när man ringer och mejlar och blottar sig själv. De har inte tid med sådana människor, då tar de hellre någon annan.

Jag minns speciellt en kund där personen som hade hand om inköp byttes ut. Den gamla tyckte att allt jag gjorde var bra, medan hos den nya blev jag totalt sågad längs med fotknölarna. Det slutade med att jag mejlade något i stil med: ”Jag vet att jag är värdelös och nu får jag aldrig mer göra något mer för er”. Det slutade med att kontakten sades upp – de kunde inte jobba med någon som hade så svårt att ta kritik.

När jag får bra respons blir jag väldigt glad, men det varar inte särskilt länge. Jag kan inte riktigt lita på de fina orden utan tänker i nästa andetag att de antagligen bara tycker synd om mig. Jag ifrågasätter heller aldrig vad uppdragsgivaren säger – det är alltid jag som gjort fel. Dessutom tänker jag att jag inte ska få en ny chans, vilket bidrar till den oro jag redan känner som egenföretagare.

Allt det här är väldigt, väldigt jobbigt. Jag får ett sådant självhat att jag nästan känner att jag vill skada mig själv. Nu ska jag visserligen börja i KBT, men jag skulle ändå vilja ha råd redan nu.

Jag älskar trots allt mitt jobb men ibland frågar jag mig själv: är det värt priset? Men jag vet inte alls vad jag skulle göra annars. Och det här är nog en problematik som skulle följa med mig vad jag än skulle jobba med.

//Annette

Psykologen Alexander Rozental på Psykologifabriken svarar: 

"Träna på att stå ut med skammen”

Alexander Rozental
alexander_rozental

Hej Annette,

För det första tycker jag det är mycket bra att du har kommit till insikt om att du har ett problem och att du behöver hjälp med det.

Kritik är lite obehagligt att ta emot för de allra flesta, men du verkar uppleva det som extremt laddat. Vad är det för känslor och tankar som kommer upp hos dig och som får dig att må så dåligt?

Jag får uppfattningen att det skulle kunna handla om skam. Du verkar koppla ihop kritik med att du har gjort något fel – och att det är skamligt att göra fel.

Ibland kan upplevelsen av att inte duga bottna i något vi har burit med oss länge, kanske ända från barndomen. Finns det historia av att du reagerat så här tidigare, till exempel i skolan eller i hemma i familjen? Var det skamligt att göra fel hemma när du växte upp?

Skamkänslor bottnar i viljan i att få tillhöra en grupp och komma andra människor nära. När vi skäms har vi ofta gått över en gräns för vad som är socialt acceptabelt. Känslan finns där för att vi ska kunna anpassa oss till gruppen och fungera tillsammans.

Men om skam är förknippat med att man inte gör bra ifrån sig får man problem. Då duger man aldrig, oavsett vad man gör, och skammen får överdrivna proportioner.

Du verkar ha lätt att agera impulsivt när du får kritik, som när du skrev mejlet till din uppdragsgivare om att du var värdelös. Sådana impulser ställer ofta till med större besvär än själva känslan. Oron blir självuppfyllande när du tappar kunden och på så sätt får bevis för att du hade “rätt”.

Utvägen är att du tränar dig i förmågan att uppleva en obehaglig känsla fullt ut utan att göra något åt den. Detta är en metod som ofta används i behandlingssammanhang och handlar om att känslor är flyktiga och ebbar ut av sig själva om man lyckas vara kvar i dem tillräckligt länge.

Du säger att du inte riktigt kan lita på de fina orden när du får positiv feedback. Det är också typiskt för den här sortens svårigheter. Du tar in det som talar för din egen negativa självbild och stänger ute det som skulle kunna motsäga den.

Det är inte ovanligt att vilja åstadkomma en snabb förbättring av sina besvär. Men om det här problemet är något du har haft med dig i större delen av ditt liv kan behandlingsarbetet både ta lång tid och stundvis vara väldigt jobbigt.

Detta är inget du kan prata dig ur, utan du måste göra annorlunda genom att gå in i situationer och träna dig i att uppleva känslor av skam och obehag utan att agera på dem.

Psykologens 3 råd: Hantera din kritikångest

  1. Värdera riktningen.
    Fokusera mindre på måluppfyllelse och mer på vad som fyller tillvaron med mening och betydelse.
  2. Stå ut med obehag.
    Känslor är flyktiga och snabbt övergående, både de positiva och de negativa.
  3. Håll dig till fakta.
    Känslor är ett trubbigt verktyg för att uppfatta omvärlden och inte alltid är det bästa sättet att bedöma hur en situation har varit.

Vanliga frågor om att hantera kritik som företagare (FAQ tillagd i efterhand av redaktionen)

Hur påverkar svårigheter att ta kritik mitt företagande?

Som företagare kan överkänslighet för kritik påverka både kundrelationer och affärsmöjligheter negativt. Det kan leda till förlorade uppdrag och sämre förmåga att utveckla verksamheten. För att lyckas som företagare behöver vi kunna skilja mellan konstruktiv feedback och personlig kritik, samt hantera båda professionellt.

Hur kan jag bli bättre på att ta emot kritik som företagare?

Att utveckla förmågan att ta emot kritik kräver träning och tålamod. Börja med att fokusera på faktiska händelser istället för känslor, håll dig till konkret feedback, och undvik att agera impulsivt. Ett praktiskt tips är att ta en paus innan du svarar på kritik för att kunna ge ett mer professionellt bemötande.

Vilka strategier finns för att hantera kritik professionellt?

Som företagare kan vi använda flera effektiva strategier för att hantera kritik: - Fokusera på konkreta fakta istället för känslomässiga reaktioner - Ta tid att reflektera innan vi svarar - Se kritik som en möjlighet till utveckling - Skilja mellan feedback på arbetet och vår person - Dokumentera både positiv och negativ feedback för att få balans

Hur kommunicerar jag professionellt när jag får kritik från kunder?

Professionell kommunikation vid kritik handlar om att: - Lyssna aktivt och bekräfta kundens synpunkter - Tacka för feedbacken - Be om förtydliganden vid behov - Fokusera på lösningar istället för försvar - Hålla kommunikationen saklig och konstruktiv

Hur kan jag stärka min motståndskraft mot kritik som företagare?

För att bygga motståndskraft mot kritik kan vi: - Träna på att uppleva obehagliga känslor utan att agera på dem - Fokusera på verksamhetens långsiktiga mål - Samla på positiv feedback som motvikt - Utveckla rutiner för att hantera feedback systematiskt - Söka stöd från andra företagare eller mentorer

Vad är skillnaden mellan konstruktiv och negativ kritik?

Som företagare är det viktigt att kunna skilja på olika typer av kritik. Konstruktiv kritik är specifik, handlingsorienterad och fokuserar på förbättring. Negativ kritik är ofta mer generell och personlig. Genom att lära oss identifiera skillnaden kan vi bättre använda feedbacken för att utveckla vårt företag.



ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.