Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

"Jag står inte ut med att få kritik" – psykologen ger råd

Läsaren Annette älskar att vara småföretagare, förutom en sak: att få kritik. "Jag känner mig fullkomligt tillintetgjord", skriver hon. Här får hon hjälp av psykologen Alexander Rozental som också ger tre konkreta tips till dig som känner igen dig

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 16 januari, 2015 Uppdaterades 21 mars, 2025 7 minuters läsning

Foto: Per Hardestam

Hej Alexander,

Jag jobbar inom kulturbranschen mot flera uppdragsgivare. Det har jag gjort i 20 år, vilket har gått bra även om det är tuffare tider nu. Problemet är att jag mår så fruktansvärt dåligt när jag får kritik. Jag känner mig fullständigt tillintetgjord och sjunker ner i ett mörker som jag har svårt att ta mig upp ur.

Jag har redan en låg självkänsla så när jag får kritik blir det som en ytterligare förstärkning. Det känns som att jag får det svart på vitt att jag är så usel.

Jag har höga krav på mig själv och en prestationsångest som jag säkert delar med folk inom min kår. Ändå tänker jag att det bara är jag som får kritik.

Det här har resulterat i att jag har tappat några uppdragsgivare. De vill inte ha en prinsessa på ärten som inte klarar av att få kritik. Och de tycker inte om när man ringer och mejlar och blottar sig själv. De har inte tid med sådana människor, då tar de hellre någon annan.

Jag minns speciellt en kund där personen som hade hand om inköp byttes ut. Den gamla tyckte att allt jag gjorde var bra, medan hos den nya blev jag totalt sågad längs med fotknölarna. Det slutade med att jag mejlade något i stil med: ”Jag vet att jag är värdelös och nu får jag aldrig mer göra något mer för er”. Det slutade med att kontakten sades upp – de kunde inte jobba med någon som hade så svårt att ta kritik.

När jag får bra respons blir jag väldigt glad, men det varar inte särskilt länge. Jag kan inte riktigt lita på de fina orden utan tänker i nästa andetag att de antagligen bara tycker synd om mig. Jag ifrågasätter heller aldrig vad uppdragsgivaren säger – det är alltid jag som gjort fel. Dessutom tänker jag att jag inte ska få en ny chans, vilket bidrar till den oro jag redan känner som egenföretagare.

Allt det här är väldigt, väldigt jobbigt. Jag får ett sådant självhat att jag nästan känner att jag vill skada mig själv. Nu ska jag visserligen börja i KBT, men jag skulle ändå vilja ha råd redan nu.

Jag älskar trots allt mitt jobb men ibland frågar jag mig själv: är det värt priset? Men jag vet inte alls vad jag skulle göra annars. Och det här är nog en problematik som skulle följa med mig vad jag än skulle jobba med.

//Annette

Psykologen Alexander Rozental på Psykologifabriken svarar: 

"Träna på att stå ut med skammen”

Alexander Rozental
alexander_rozental

Hej Annette,

För det första tycker jag det är mycket bra att du har kommit till insikt om att du har ett problem och att du behöver hjälp med det.

Kritik är lite obehagligt att ta emot för de allra flesta, men du verkar uppleva det som extremt laddat. Vad är det för känslor och tankar som kommer upp hos dig och som får dig att må så dåligt?

Jag får uppfattningen att det skulle kunna handla om skam. Du verkar koppla ihop kritik med att du har gjort något fel – och att det är skamligt att göra fel.

Ibland kan upplevelsen av att inte duga bottna i något vi har burit med oss länge, kanske ända från barndomen. Finns det historia av att du reagerat så här tidigare, till exempel i skolan eller i hemma i familjen? Var det skamligt att göra fel hemma när du växte upp?

Skamkänslor bottnar i viljan i att få tillhöra en grupp och komma andra människor nära. När vi skäms har vi ofta gått över en gräns för vad som är socialt acceptabelt. Känslan finns där för att vi ska kunna anpassa oss till gruppen och fungera tillsammans.

Men om skam är förknippat med att man inte gör bra ifrån sig får man problem. Då duger man aldrig, oavsett vad man gör, och skammen får överdrivna proportioner.

Du verkar ha lätt att agera impulsivt när du får kritik, som när du skrev mejlet till din uppdragsgivare om att du var värdelös. Sådana impulser ställer ofta till med större besvär än själva känslan. Oron blir självuppfyllande när du tappar kunden och på så sätt får bevis för att du hade “rätt”.

Utvägen är att du tränar dig i förmågan att uppleva en obehaglig känsla fullt ut utan att göra något åt den. Detta är en metod som ofta används i behandlingssammanhang och handlar om att känslor är flyktiga och ebbar ut av sig själva om man lyckas vara kvar i dem tillräckligt länge.

Du säger att du inte riktigt kan lita på de fina orden när du får positiv feedback. Det är också typiskt för den här sortens svårigheter. Du tar in det som talar för din egen negativa självbild och stänger ute det som skulle kunna motsäga den.

Det är inte ovanligt att vilja åstadkomma en snabb förbättring av sina besvär. Men om det här problemet är något du har haft med dig i större delen av ditt liv kan behandlingsarbetet både ta lång tid och stundvis vara väldigt jobbigt.

Detta är inget du kan prata dig ur, utan du måste göra annorlunda genom att gå in i situationer och träna dig i att uppleva känslor av skam och obehag utan att agera på dem.

Psykologens 3 råd: Hantera din kritikångest

  1. Värdera riktningen.
    Fokusera mindre på måluppfyllelse och mer på vad som fyller tillvaron med mening och betydelse.
  2. Stå ut med obehag.
    Känslor är flyktiga och snabbt övergående, både de positiva och de negativa.
  3. Håll dig till fakta.
    Känslor är ett trubbigt verktyg för att uppfatta omvärlden och inte alltid är det bästa sättet att bedöma hur en situation har varit.

Vanliga frågor om att hantera kritik som företagare (FAQ tillagd i efterhand av redaktionen)

Hur påverkar svårigheter att ta kritik mitt företagande?

Som företagare kan överkänslighet för kritik påverka både kundrelationer och affärsmöjligheter negativt. Det kan leda till förlorade uppdrag och sämre förmåga att utveckla verksamheten. För att lyckas som företagare behöver vi kunna skilja mellan konstruktiv feedback och personlig kritik, samt hantera båda professionellt.

Hur kan jag bli bättre på att ta emot kritik som företagare?

Att utveckla förmågan att ta emot kritik kräver träning och tålamod. Börja med att fokusera på faktiska händelser istället för känslor, håll dig till konkret feedback, och undvik att agera impulsivt. Ett praktiskt tips är att ta en paus innan du svarar på kritik för att kunna ge ett mer professionellt bemötande.

Vilka strategier finns för att hantera kritik professionellt?

Som företagare kan vi använda flera effektiva strategier för att hantera kritik: - Fokusera på konkreta fakta istället för känslomässiga reaktioner - Ta tid att reflektera innan vi svarar - Se kritik som en möjlighet till utveckling - Skilja mellan feedback på arbetet och vår person - Dokumentera både positiv och negativ feedback för att få balans

Hur kommunicerar jag professionellt när jag får kritik från kunder?

Professionell kommunikation vid kritik handlar om att: - Lyssna aktivt och bekräfta kundens synpunkter - Tacka för feedbacken - Be om förtydliganden vid behov - Fokusera på lösningar istället för försvar - Hålla kommunikationen saklig och konstruktiv

Hur kan jag stärka min motståndskraft mot kritik som företagare?

För att bygga motståndskraft mot kritik kan vi: - Träna på att uppleva obehagliga känslor utan att agera på dem - Fokusera på verksamhetens långsiktiga mål - Samla på positiv feedback som motvikt - Utveckla rutiner för att hantera feedback systematiskt - Söka stöd från andra företagare eller mentorer

Vad är skillnaden mellan konstruktiv och negativ kritik?

Som företagare är det viktigt att kunna skilja på olika typer av kritik. Konstruktiv kritik är specifik, handlingsorienterad och fokuserar på förbättring. Negativ kritik är ofta mer generell och personlig. Genom att lära oss identifiera skillnaden kan vi bättre använda feedbacken för att utveckla vårt företag.



ANNONS

Innehåll från Oderland

Partner

5 praktiska tips: Så får du en snabbare hemsida

Snabba webbplatser konverterar bättre. Är du nöjd med dina laddningstider? Här får du fem praktiska tips för att optimera din hemsida – utan att behöva skriva en enda rad kod.

oderlabd
Oderland 3 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 5 minuters läsning
Snabbare hemsida

Foto: Oderland

Få en snabbare hemsida med okomplicerad optimering

Snabbare laddningstider förbättrar inte bara din konverteringsgrad, utan även din SEO. Och med våra tips behöver du inte vara utvecklare. Här får du enkla men effektiva ändringar som förbättrar din webbprestanda – direkt från experterna på Oderland.

Visste du att Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket? För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här.

1. Använd cache

Om din sida använder dynamiska element – formulär, visuella effekter, sociala medie-flöden – kräver det resurser. Ju mer resurser som används, desto långsammare laddningstid.

Cache är en funktion som gör att din hemsida lagrar en färdig version, en kopia, av din sajt så den inte behöver laddas från grunden vid varje besök. Som att besökaren tar en genväg till sidan!

Resultatet blir en 3 till 10 gånger snabbare laddning.

Så gör du: Installera ett page cache-plugin. Det finns flera alternativ som är kostnadsfria (WP Super Cache, W3 Total Cache eller LiteSpeed Cache. Här finns en gratis guide om hur du ställer in LiteSpeed Cache).

Tips! Behöver du en domän till ditt företag? Här kan du se vilka domäner som är lediga.

2. Välj plugin med omsorg

Har du koll på hur många plugin du har installerat? Om inte är det dags att inventera. Ju fler plugin, desto långsammare laddningstid. Vissa plugin är resurstunga, andra krockar med funktioner eller cache, och många lägger till metadata eller egna tabeller i databasen som påverkar prestandan.

Det kan dessutom finnas en säkerhetsrisk att ha för många plugin installerade, framför allt om de inte är uppdaterade. Det medför fler (och mer) akuta problem än att optimera en långsam webbplats, problem som du vill undvika i den mån det går.

Så gör du: Rensa bort de plugin du inte använder. Fundera på om några plugin överlappar – fyller de verkligen olika syften? Se även till att de uppdateras till den senaste versionen.

3. Se över dina filstorlekar

Du kan det nog vid det här laget: Ju större filer, desto långsammare laddningstid. Och det gäller framför allt dina bilder och videor. Det finns ingen anledning till att ha för högupplösta bilder eftersom det inte ger någon större effekt – våra skärmar kan ändå inte visa all information i bilden.

Så gör du: Komprimera bilderna. Moderna bild- och komprimeringsverktyg kan skära bort stora mängder data utan att det syns för ögat. Sikta på 200–300 kB för att få både snygga bilder och snabb laddning.

Och när du ändå håller på: Slå gärna på lazy loading också! Då laddas bilder längre ned på sidan först när besökaren faktiskt når dem. Fixa det antingen via ett plugin (men tänk på punkt 2!) eller ta hjälp av en kodare som lägger in det direkt i dina HTML-taggar.

4. Minifiering av koden

Du bör alltid sträva efter att minimera mängden resurser du laddar in totalt sett. Minifiering handlar om att göra hemsidans resurser så effektiva som möjligt. När din sida laddas hämtar webbläsaren många filer (HTML, CSS och JavaScript), där varje fil är en egen förfrågan. Ju fler förfrågningar, desto långsammare sida.

Så gör du: Rensa eller förenkla koden för att lätta på trycket och göra filerna mindre. Men notera – du behöver fortfarande inte koda! Många cache-plugin har en funktion som åtgärdar detta. Leta efter något i stil med “Minify HTML/CSS/JS” eller “Optimera resurser”.

5. Skaffa CDN

Ett CDN, Content Delivery Network eller innehållsleveransnätverk (säg det snabbt tre gånger!), är ett nätverk av servrar runt om i världen som levererar din hemsidas filer från den server som ligger närmast besökaren.

Om du exempelvis har kunder utanför Sverige, eller bara vill ha en mer stabil leverans, är CDN ett enkelt sätt att få bättre respons utan att ändra en enda rad kod.

Så gör du: Fixa ett konto på en CDN-tjänst och installera tillhörande plugin (detta är ett exempel på ett nödvändigt plugin). Cloudflare är ett populärt alternativ som fungerar utmärkt att sätta upp själv, men du får ofta stabilare och mer optimerad leverans om ditt webbhotell hjälper till.

Och slutligen: Välj ett bra webbhotell

Det är kanske det viktigaste tipset: Välj ett bra webbhotell. En bra hosting-partner kommer kunna hjälpa dig med allt från server och object cache, ordentlig CDN och uppdatering av PHP för att du ska få en så snabb webbplats som möjligt. 

Se till att du har en hosting-lösning där du får support som verkligen hjälper till och bistår med just de tekniska bitar vi snuddat vid i guiden.

Tips: Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket. För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här. 

Om Oderland Webbhotell

Oderland är ett svenskt webbhotell som sedan 1998 hjälper företag med premium-hosting, avancerade drifttjänster och domäner. Alla tjänster driftas på svenska servrar och de arbetar med 30 000+ kunder i alla branscher, med ett stort fokus på WordPress.

De bygger långsiktiga relationer med företag som vill ha snabbare hemsidor, personlig service och hosting som håller vad den lovar. Läs mer på oderland.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.