Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Ekonomi & Skatt

Kan jag låta mitt företag betala för hemstädning?

Vill du låta ditt företag betala för hemstädning som en löneförmån? Med rätt upplägg kan det vara både lagligt och förmånligt, men det kräver att vissa regler följs. Se här hur mycket du tjänar, vad Skatteverket säger – och exakt hur du går tillväga.

EBBA
Ebba Arnborg 13 december, 2024 3 minuters läsning
foreta-betala-for-hemstadning_1980

Foto: foreta-betala-for-hemstadning_1980

Att låta företaget betala städningen via löneförmån är i de flesta fall billigare än att betala själv med beskattad lön.

Upplägget kräver dock att du har ett aktiebolag som du är anställd i, att du koll på RUT-avdraget och att företaget hanterar löneförmånen enligt Skatteverkets regler.

Vid kontroll behöver du även kunna visa att företaget betalat städtjänsten elektroniskt för din räkning och du behöver stå på fakturan från städbolaget.

– Väljer du att ta ut hemstädningen som en löneförmån istället för lön är det viktigt att städningen värderas till marknadsvärde och att beskattningen av förmånen sker regelmässigt, säger Pär Johansson, sektionschef på Skatteverket.

Skatteverket granskar ofta upplägg som kan uppfattas som kreativa. För att få en optimal lösning är det därför alltid bra att rådgöra med en revisor eller skatteexpert.

Är det lönsamt att låta mitt företag betala för hemstädning som en förmån?

Säg att hemstädningen kostar 500 kronor efter RUT-avdrag. Här är vad det skulle kosta om du väljer att ta det som en förmån eller betala det själv via löneuttag.

Vid 30% marginalskatt:

Om företaget betalar (förmån): 807 kronorOm du betalar (lön): 938 kronor

Vid 50% marginalskatt:

Om företaget betalar (förmån): 907 kronorOm du betalar (lön): 1 314 kronor

Det är alltså billigare att låta företaget betala städningen som en löneförmån, särskilt om du har hög marginalskatt.

Så här har vi räknat:

Om företaget betalar städningen som en förmån:

  1. Förmånsbeskattning: Du beskattas för värdet av förmånen, alltså 500 kronor. Har du en marginalskatt på 30% blir detta 150 kronor. Om du har 50% marginalskatt blir det 250 kronor.
  2. Arbetsgivaravgifter: Företaget betalar arbetsgivaravgifter på 500 kronor, vilket är 157 kronor (31,42% av 500 kronor).

Totalkostnad:

  1. Vid 30% marginalskatt: 807 kronor.
  2. Vid 50% marginalskatt: 907 kronor .

Om du tar ut lön och betalar städningen själv:

  1. För att ha 500 kronor kvar efter skatt måste du ta ut en högre bruttolön, eftersom du betalar skatt på lönen.
    Vid 30% marginalskatt: Du behöver ta ut 714 kronor i bruttolön (714 kr - 30% skatt = 500 kr kvar).Vid 50% marginalskatt: Du behöver ta ut 1 000 kronor i bruttolön (1 000 kr - 50% skatt = 500 kr kvar).
  2. Vid 30% marginalskatt: Du behöver ta ut 714 kronor i bruttolön (714 kr - 30% skatt = 500 kr kvar).
  3. Vid 50% marginalskatt: Du behöver ta ut 1 000 kronor i bruttolön (1 000 kr - 50% skatt = 500 kr kvar).
  4. Arbetsgivaravgifter: Företaget betalar arbetsgivaravgifter på din bruttolön:
    Vid 30% marginalskatt: Arbetsgivaravgifterna på 714 kronor blir 224 kronor.Vid 50% marginalskatt: Arbetsgivaravgifterna på 1 000 kronor blir 314 kronor.
  5. Vid 30% marginalskatt: Arbetsgivaravgifterna på 714 kronor blir 224 kronor.
  6. Vid 50% marginalskatt: Arbetsgivaravgifterna på 1 000 kronor blir 314 kronor.

Totalkostnad:

  1. Vid 30% marginalskatt: 938 kronor.
  2. Vid 50% marginalskatt: 1 314 kronor.

Låt ditt företag betala för hemstädning som en förmån – Så här fungerar det

  1. Fakturan ställs på dig som privatperson: För att kunna nyttja RUT-avdraget måste fakturan för städtjänsten vara ställd på dig.
  2. Företaget betalar din faktura som en löneförmån.
  3. Företaget gör ett nettolöneavdrag motsvarande kostnaden för fakturan: Du behöver i företaget sedan göra ett avdrag på din nettolön som motsvarar kostnaden för städningen efter eventuellt RUT-avdrag. Detta balanserar kostnaden mellan företag och privatperson.
  4. Företaget ger dig ett lönetillägg: Företaget kan därefter ge dig ett lönetillägg som täcker nettolöneavdraget, vilket innebär att din nettolön förblir oförändrad.
  5. Förmånsbeskattning dras för fakturan som företaget betalat: Eftersom städningen är en privat tjänst som företaget betalar, beskattas du för förmånens värde (kostnaden efter RUT-avdrag).
  6. Arbetsgivaravgifter betalas på lönetillägget: Företaget betalar arbetsgivaravgifter på lönetillägget som motsvarar städkostnaden.


Ekonomi & Skatt

Så sänker du företagets kostnader radikalt – följ de 9 tipsen!

Hur sänker jag företagets kostnader snabbt? Vi hjälper dig, och har tagit fram nio sätt att minska kostnaderna när ditt företag hamnar i tuffa tider.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 18 mars, 2025 2 minuters läsning
Sa¨nka kostnader

Foto: Unsplash

Steg 1: Planera för det värsta, sikta på det bästa

De flesta små företag har ingen plan för tuffa tider. Nu är det tuffa tider för många, och du måste börja med att skapa kontroll. Gör en extremt noggrann likviditetsbudget för de kommande månaderna. Glöm inte att räkna in skatter. Gör likviditetsbudgeten i tre olika varianter – worst case, troligt case, best case.

Tips! Här hittar du en mall för likviditetsbudget

Steg 2: Inför en kostnadspolicy

Se till att sätta en tydlig policy för företagets kostnader. Det går inte, och är inte ekonomiskt försvarbart, att analysera kostnader varje gång de dyker upp. Sätt istället principer för vad som gäller vid olika typer av kostnader – ”vi annonserar inte i den typen av tidningar” till exempel.

I tuffa tider rekommenderar vi att ta bort alla kostnader som inte direkt skapar intäkter.

Steg 3: Går det att sänka hyran tillfälligt?

Prata med din hyresvärd och var extremt tydlig med er situation. Är det tufft så är det. De kommer att vilja ha er kvar som hyresgäst, så fråga om ni kan få sänkt hyra tillfälligt? Eller kanske betala lite mindre nu och lite mer i höst? Förmodligen tycker hyresvärden att det är bättre än att ni måste säga upp ert avtal.

Steg 4: Gör samma sak med andra leverantörer

Om det krisar – slå en signal till alla dina leverantörer. Säg som det är är – förhoppningsvis finns det förståelse och ingen vill ha uppsägningar. Kan du skjuta på betalningen? Betala lite nu och mer senare?

Steg 5: Förhandla om amorteringsfrihet

För dina företagslån – fråga banken eller Almi om du kan få tillfällig amorteringsfrihet. Det kan gå om du har en tydlig återbetalningsplan. 

Gör samma sak privat om du behöver.

Steg 6: Ändra preliminärskatten

Om du har enskild firma och förväntar dig lägre intäkter, se till att gå in på Skatteverket och ansök om att sänka din preliminärskatt. Det gör du här.

Steg 7: Prata med dina anställda, och försök hitta lösningar tillsammans

Alla förstår situationen, ingen vill bli av med jobbet. Prata ihop er. Kan någon gå ned 20 %? Är någon villig att minska lönen nu och få mer sen? Kan någon tänka sig att avstå lön en period i utbyte mot personaloptioner eller delägarskap?

Steg 8: Säg upp alla abonnemang

Om leverantörerna inte går med på att du pausar betalningarna – säg upp det du måste säga upp. Allt som inte direkt skapar intäkter, till exempel.

Obs! Tänk på att dina sänka kostnader betyder sänkta intäkter för någon annan. När du har möjlighet, försök se till att det inte drabbar någon annan småföretagare. Vi klarar tuffa tider bäst om vi hjälper varandra!

Steg 9: Marknadsför ditt företag gratis

Varje måndag kan medlemmarna i Facebook-gruppen Driva Eget marknadsföra sina företag, helt utan kostnad. Har du testat? 33 000 är redan medlemmar!



Ekonomi & Skatt

Hur undviker jag betalningsanmärkning, inkasso och Kronofogden?

Många företag har det tufft just nu, och kanske har du hamnat i ett läge där du inte kan betala företaget leverantörsfakturor och skatteskulder. I sex enkla steg hjälper vi dig att reda ut situationen så att du kan undvika betalningsanmärkning, inkasso och Kronofogden.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 18 mars, 2025 3 minuters läsning
Kronofogden

Foto: Unsplash

Jag kan inte betala företagets fakturor, vad gör jag?

Det första och viktigaste steget om företaget inte kan betala en faktura, är att kontakta leverantören och berätta som det är. Var helt ärlig, det vinner du på i långa loppet. Presentera en plan på hur och när du tänker betala. Leverantören vill ju att du ska betala (hellre än att ditt företag går i konkurs) och därför kommer de att lyssna istället för att direkt sikta på en betalningsanmäkrning.

Ofta finns det möjlighet att undvika en betalningsanmärkning eller inkasso om ni direkt gör upp en avbetalningsplan med betalningsuppskov. Kom ihåg att inte vara för positiv när ni gör upp planen – det är bättre att du har lite svängrum om det blir ännu tuffare än du hoppas.

Skaffa koll på läget och slipp betalningsanmärkning – gör en ekonomisk prognos

Självklart bör du ta fram löpande resultat- och balansräkningar i ditt företag, men i tuffa tider är det också extremt viktigt med en likviditetsbudget.

Tips! Här hittar du en mall för likviditetsbudget

Om det går så långt, kan du också ta hjälp av Kronofogdens modell. Här får du hjälp att undvika skulder och andra ekonomiska program i ditt företag.

Ta hjälp: Här kan du få koll på läget med Kronofogdens modell för skulder

Hur fungerar betalningsföreläggande?

Om det går så långt att ditt företag inte kan betala sina skulder, kan en leverantör ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden. Då skickar Kronofogden ut kravet, ett betalningsföreläggande, till dig. Se upp – du som företagare kan få en betalningsanmärkning redan när någon skickar in en ansökan om ett betalningsföreläggande.

Hur bestrider jag ett felaktigt krav?

Om ditt företag har fått ett betalningsföreläggande och du anser att det är felaktigt, måste du motsätta dig kravet. Detta ska göras inom 10 dagar. Om du inte gör det, kan Kronofogden meddela att kravet är korrekt, eftersom du inte motsatt dig det.

När skulden sedan har fastställts görs det en utredning för att se om du/företaget har tillgångar som kan betala av skulden. Även här rekommenderar vi att ha kontakt med leverantören och Kronofogden och komma överens om en betalplan. Det är alltid bättre än att sticka ned huvudet i sanden.

Hur kan jag undvika en betalningsanmärkning?

När ditt företag inte betalar fakturor i tid kan det leda till betalningsanmärkningar. Dessa sätts av ett kreditupplysningsföretag, som i sin tur inhämtar informationen från Kronofogden.

Vad innebär en betalningsanmärkning?

När ditt företag har fåt en betalningsanmärkning, kan alla som tar en kreditupplysning se detta. Det innebär ofta att du har svårare att:

  • Få krediter
  • Hitta leverantörer där du kan betala mot faktura
  • Få banklån och andra lån

Hur länge har företaget en betalningsanmärkning?

Om företaget har fått en betalningsanmärkning tas den normalt ur systemet efter fem år. Om du som privatperson har fått en, är motsvarande siffra normalt tre år.

Det spelar ingen roll om du betalar skulden efter att Kronofogden har meddelat sitt utslag, anmärkningen kommer ändå att registreras.

Vad händer om vi har underskott på skattekontot?

Varje månad gör Skatteverket en avstämning av företagets skattekonto. Om det finns ett underskott kan Skatteverket ge företaget en betalningsuppmaning eller ett betalningskrav. Så snart det blir underskott på skattekontot börjar en kostnadsränta beräknas.

Ett smart sätt att undvika detta är att anlita en duktig redovisningsfirma som har som ansvar att ha koll på skattekontot.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.