Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Konkurshot? – 3 saker som kan rädda dig själv

17 januari, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Konkurs

Foto: Kan du inte betala skatten? KonkursFOTO GETTY IMAGES

Ägare till aktiebolag tror ofta att de slipper betala skulder om företaget hamnar på obestånd. Men det är en chimär. Här är tre viktiga saker du ska göra för att slippa råka illa ut. 

Allt kan se ljust ut, konjunkturen är god och försäljningen ökar. Men i ett litet företag kan det vända fort. Ibland kan det räcka med att en enda storkund inte betalar, så kan företaget hamna på obestånd.

Den som har valt aktiebolag som bolagsform tror ofta att aktiebolaget skyddar ägaren från att personligen bli betalningsansvarig för skulder. ”Utan personligt ansvar” brukar man ju tänka.

Men det är en chimär. Gör du inte exakt rätt sak i rätt tid, kan du mycket väl bli betalningsansvarig – personligen – framför allt för företagets skatter och avgifter (arbetsgivaravgifter etcetera), men också för leverantörsskulder. Trots att aktiebolag egentligen ska ansvara för sina skulder självt.

Skälet är att det så kallade företrädaransvaret kan träda in enligt skattebetalningslagen in (SBL). Som företrädare räknas styrelsen och vd. Om inte skatter och avgifter kommer till Skatteverket på rätt dag, kan verket vända sig till vem som helst av företrädarna och då begära in hela summan.

Men det finns alltså åtgärder man kan vidta som företagare. Det viktiga är tids-
aspekten. Märker du att du håller på att få problem, vänta inte.

Agera direkt

  • Ansök om konkurs hos tingsrätten eller företagsrekonstruktion senast på skattens förfallodag.
  • Gör en betalningsinställelse senast på skattens förfallodag. Det innebär att du måste skicka ett brev till alla borgenärer om att betalningarna är inställda, alltså även Skatteverket. Då kan du slippa det personliga ansvaret för skatter och avgifter.
Normalt klarar man sig då, men det kanske inte räcker. I höstas föll en dom i Högsta Förvaltningsdomstolen där ett företag hade ansökt om rekonstruktion i tid, men rekonstruktionen misslyckades. Företagaren borde då omedelbart ha lämnat in en konkursansökan till tingsrätten. Men i det här fallet dröjde det en vecka och det räckte för att vd och styrelse skulle bli personligen betalningsansvariga, säger Hans Ödén, jurist på Ackordscentralen.
  • Upprätta en kontrollbalansräkning när det finns skäl att anta att det egna kapitalet understiger hälften av aktiekapitalet. Styrelsen ska upprätta kontrollbalansräkningen och den ska granskas av revisorn – om det finns någon. Om företaget hamnar på obestånd riskerar företrädarna att bli personligt betalningsansvariga för alla slags skulder som har uppstått efter det att kontrollbalansräkningen borde ha upprättats – alltså efter det datum då det egna kapitalet hamnat under hälften av aktiekapitalet.
I praktiken borde då ett litet nystartat 50 000 kronorsbolag upprätta kontrollbalansräkningar mest hela tiden. Det räcker ju med en förlust första månaden på 30 000 kronor för att regeln ska börja gälla. Men är företaget livskraftigt återställs då aktiekapitalet så fort verksamheten kommer igång eller en större betalning kommit in.
– Det är ju ingen fara i normalfallet. Men det blir skarpt läge inför en eventuell konkurs. Först då blir frågan om kontrollbalansräkningen har upprättats relevant, säger Hans Ödén.

Kontrollbalansräkningen ska inte skickas in till någon myndighet, utan finnas i företagets dokumentation. Man räknar ut skillnaden mellan tillgångar och skulder för att se om differensen når upp till häften av aktiekapitalet. I annat fall får bolaget åtta månader på sig att återställa aktiekapitalet.

Finns en revisor, ska hon eller han granska kontrollbalansräkningen. Men sedan revisorsplikten avskaffades saknas revisor i många småföretag.
– I så fall är det ingen som kollar om kontrollbalansräkningen exempelvis är antedaterad eller om tillgångarna värderats för högt, säger Hans Ödén.


ANNONS

Innehåll från Spiris

Partner

Ladda ner kostnadsfri och interaktiv fakturamall här

Vem sa att fakturering måste vara tråkigt? Ladda ner Spiris fakturamall gratis så fixar du en stilren faktura lika smidigt som en kopp kaffe – oavsett om du säljer blommor på torget eller driver konsultbolag! Mallen fungerar bäst i Adobe Acrobat men andra program funkar också.

Fyll i din e-postadress nedan så kan du ladda ner fakturamallen direkt.

spiris-de
Spiris 11 februari, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 1 minuts läsning
Körv

Foto: Spiris

Innan du laddar ner mallen, visste du att det finns mer kostnadsfri hjälp att få? Till exempel:

Boom! Tryck på knappen nedan för att ladda ner fakturamallen direkt.

Ladda ner fakturamallen här. Yeah!

Snyggt! Här hittar du kostnadsfri mall, checklista och ett skönt erbjudande

Vad kul att du också laddat ned Spiris fakturamall. Bäst av allt – det finns mer kostnadsfri hjälp att få, till exempel:

- Kostnadsfri starta-eget-checklista (du hittar den här hos Spiris)
- Kostnadsfri mall för affärsplan (du kan ladda ned den här)

Pepp på att komma igång? Vi också. Friheten väntar! Och du, är ditt företag nystartat får du halva priset när du väljer bokföring och fakturering med Spiris. Ange koden: NYSTARTAD. Läs mer här! 

Lycka till!



AI

Hur kommer AI påverka våra tankar - och hur nyttjar vi det?

Sociala medier har ju redan fått rätt mycket kritik när det kommer till hur det påverkar människor. Men en av de mest underskattade nackdelarna jag ser är hur starkt det påverkar folks uppmärksamhetsspann.

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 11 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Nyttja Ai

Foto: Unsplash/Författaren

Allt numer behöver en 'hook' både online och offline. Vilket väl kanske framförallt skapat en verklighet där allt behöver förenklas, snabbas på och polariseras för att det överhuvudtaget ska fånga vår uppmärksamhet.

Enter AI

Det finns såklart mängder med positiva och negativa effekter med AI, men en effekt som vi högst troligen kommer få uppleva är att folk helt enkelt blir sämre på att ta sig igenom mödosamma uppgifter. 

Att söka, organisera, manuellt analysera, föra över från kolumn a till kolumn b. Allt sånt kan redan nu tas bort med lite teknisk fallenhet, och om 5-10 år. Var är vi då?

Och vad händer när vi som population dels har ett extremt kort uppmärksamhetsspann, och dels inte orkar tänka mödosamma tankar.

Ska vi göra någon sorts gissning på en värld där underhållning, dopaminkickar och 'good enough' blir de nya ledorden. Där fake news blir så lätt att producera och så svårt att granska att vi helt enkelt skiter i det och bara väljer att lita på de vi hoppas har rätt. Och en värld där allt framstår som möjligt men där verkligheten alltid är deprimerande jämfört med det påhittade.

Det är vad det är. Man kan skrika på folk att läsa mer böcker och lära sig meditera samtidigt som de bojkottar teknik, och man kan tvärtom hävda att AI kommer lösa allt. 

Men, man kan också vara cynisk och nyttja det. Så låt oss snacka affärer.

Jag tror man kan nyttja det på två sätt. Ett 'lite godare' och ett lite ondare'.

Det "ondare" sättet att nyttja AI

Den person/varumärkes-kults-kultur som vi sett växa fram senaste decenniet tror jag inte är någonting jämfört med vad vi kommer se framöver. Människor kommer törsta efter de sanna svaren, någon som visar vad lycka är, och någon som visar vägen.

Och att positionera sitt varumärke rätt där kan nog göras rätt framgångsrikt av många i allt från Second Hand till Bitcoin-trading.

Det "godare" sättet att nyttja AI

Att faktiskt stå för någonting på riktigt och inte bara medialt kommer skapa en djupare koppling till dina kunder. Att faktiskt uppleva ett riktigt värde i det äkta sociala samspelet, och att bli värderad som människa och få verklig kontakt med någon som bryr sig kommer vara någonting ovanligt. Och något man kan erbjuda där folk faktiskt är okej med att betala mer. 

Allt ovan är såklart rena spekulationer. 

Men, jag tror det är nyttigt att inte bli för fast i tankarna kring vilken ny funktion som finns idag, utan snarare fundera på hur det påverkar oss om 10år.

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.