Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Läsarfråga: "Hur startar man en egen tidning?"

17 mars, 2013 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Hej Camilla! Jag, och säkert många med mig, är nyfikna på bransch- och facktidningar, och jag undrar om du kan skriva ett inlägg om hur det gick till när du startade Dentalmagazinet? Det hade varit jätteintressant! Tack för en inspirerande blogg i detta blåsiga mediaklimat.SVAR: Tack för din fråga och för dina fina ord!

Jag kan tyvärr inte ta på mig bedriften att ha startat ”Dentalen” (smeknamn på min bebis) utan det är de två driftiga journalisterna Ingrid Kindahl och Annika Rosell som gjorde det. Det är alltså en tidning och sajt som går ut till majoriteten av alla som jobbar inom tandvården.

Jag kom in i bilden ett halvår efter att jag hade sagt upp mig från Cosmopolitan. För att göra en lång historia kort hade jag då startat upp ett företag med det mycket innovativa namnet Bättre Bilagor (när jag ringde första säljsamtalet, till Nordeas marknadschef, trodde hon att jag sa ”Bättre bilar” och hon ba: ”Säljer du bilar?!” Haha!). Det där företaget höll jag på med i cirka tre månader och gjorde en tidning för min förra arbetsgivare, vilket i sin tur ledde till att jag började drömma om att starta upp ett eget tidningsförlag. Av en slump fikade jag hos Ingrid och Annika och de sa då att de skulle sälja Dentalen, som legat på is i 1,5 år.

Jag, naiv som bara en nystartad företagare kan vara, gick till banken, tåg ett stort lån och köpte tidningen. Sen föll polletten ner: vad i helvete hade jag gjort?! De flesta runt omkring mig tyckte nog att jag var en idiot. Det tyckte förresten jag med. Men faktum kvarstod: jag var nu stolt ägare av en tandvårdstidning.

Så jag fick ta mig i kragen och sätta igång. Först och främst behövde jag ett säljbolag, som alltså säljer annonser mot provision. Jag, liksom många nya tidningsägare, trodde att det skulle vara lätt som en plätt. ”Alla säljbolag vill väl tjäna pengar och jag har ju en grym tidning!”, tänkte jag. Big mistake. De flesta bra säljbolag tar nämligen inte i nya tidningar med tång – och min tidning räknades som ny eftersom den legat på is så länge. Det är alldeles för mycket jobb att få igång en ny tidning jämfört med en som rullar på. Man får räkna med många möten och en bra övertalningsförmåga för få med sig ett bra säljbolag.

Efter mycket om och men fick jag ändå ett på kroken och vi kunde sätta igång att sälja till första numret som skulle komma ut om två månader. Nisse, som min dåvarande säljare heter, hade ett tufft jobb framför sig. Och en stressad chefredaktör (jag) att hantera.

Första året var jättetufft, andra tufft. Under en lång period hade jag bara skulder, amorteringar och räntor och inte en krona i lön, och försörjde mig gjorde jag genom frilansandet. Jag låg vaken på nätterna och hade ångest över hur allt skulle gå ihop. Jag kunde få plötsliga "moments" då världen liksom rasade samman och jag såg framför mig hur jag skulle få sälja allt jag ägde, flytta hem och bo på mammas soffa med min enda ägodel hårt kramandes i handen: en tandvårdstidning.

Men samtidigt var det på något galet sätt en helt fantastisk tid. Jag fick lära mig hela tidningsmakeriet från grunden, nätverka som sjutton, lära känna folk i branschen, lära mig vad tryck, post osv kostar, hitta kreativa sätt att sprida tidningen (läs t ex mitt första blogginlägg som handlar om det) och arbeta fram något sorts redaktionellt upplägg. Ett upplägg som för övrigt ser heeelt annorlunda ut idag – det är omöjligt att göra en tidning bra från första numret. Man lär sig för varje nummer och tidningen blir bättre och bättre.

Idag, över 2,5 år senare, rullar tidningen på som smort. Jag skulle kunna skriva en bok om allt som hänt under tiden – misstag jag gjort (många), lärdomar jag dragit och affärer jag rott i hamn, men det får bli en annan gång. Själv älskar jag min tidning (som ni kan hitta här) som om det vore mitt barn! Även om det är det jobbigaste jag gjort är det också det bästa jag gjort. Det känns som att allt jag lärt mig med den har lett fram till så mycket mer i livet.

Sedan årsskiftet driver jag tidningen tillsammans med tre nya delägare, något jag är jätteglad för. Att sälja delar av sitt företag och få in nya personer i det är en historia för sig som jag väl får skriva om vid ett annat tillfälle, för nu börjar det bli lite väl långt. Men för att avsluta i sann frilansblogganda kommer här tre råd om du funderar på att starta en tidning:

1. Nischa. Jag hade inte satsat på typ en ny kvinnotidning eller en livsstilstidning. B2B-tidningar (alltså branschtidningar som riktar sig till en profession) är ofta bättre att dra igång är min erfarenhet. Tidningar som riktar sig till ”vanliga” konsumenter behöver ofta mer marknadsföring.

2. Se det långsiktigt. Räkna med minst två år innan du får snurr på affären, och hårt jobb. Det kommer antagligen att betyda en ekonomisk risk, för att inte tala om alla timmar du kommer att behöva ägna (gratis) åt detta som du annars kan ägna åt att frilansa. Kortsiktigt är det alltså antagligen mycket bättre ekonomiskt att bara frilansa, men långsiktigt har du förstås en chans att bygga upp något stort. Hade jag startat upp något idag hade jag nog börjat med en sajt, eftersom det innebär mindre kostnader, och sedan dragit igång tidningen. Då kan du också få ekonomi i det snabbare, tror jag, och du behöver inte direkt ett startkapitel.

3. Sälj själv. Förlita dig inte helt på ett säljbolag eller en säljare – våga sälja själv. Det är lärorikt, nyttigt och betydligt bättre för ekonomin eftersom du slipper betala provision. Bestäm redan från början att du säljer på vissa kunder och din säljare på andra (om du ens ska ha någon, jag tycker inte det i början), och ha avtal på detta. Gör en snygg pdf-presentation med prislista, format på annonser och utgivningsplan och sätt igång och kontakta annonsörer. Du fixar det!

...och för guds skull, gör inte "en Camilla" utan tänk igenom saken noga innan du gör något förhastat!!! :)

Ha en underbar vecka allihop och stor kram från mig!

Jag kommer även att börja blogga om mitt företagarliv och jobb på Driva Eget på www.driva-eget.se/camilla. Följ mig jättegärna!

Kram Camilla

PS: Vill du ha ett mejl varje gång jag uppdaterar bloggen? Mejla mig här.


Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.