Till huvudinnehållet

❤️ Just nu: Testa Driva Eget Plus för 19 kr/mån i tre månader. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Bli medlem
Inspiration

Leo Razzak: "Det handlar om att göra ett val"

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 13 augusti, 2014 8 minuters läsning
Tro på dig själv och ta reda på vem du verkligen är, menar sociala entreprenören Leo Razzak. Här skriver han själv om händelsen som lärde honom det – och förändrade hans liv.inspirationsspridaren-65-korta-berattelser-ur-verkliga-livetI boken Inspirationsspridaren av Johanna Öberg och Petra Backteman delar 65 personer med sig av upplevelser och insikter som har förändrat deras liv.

Driva Eget har fått chansen att publicera några av berättelserna. Först ut är Leo Razzaks berättelse:
Vi var ett gäng bråkiga ungdomar med invandrarbakgrund som bodde i en förort utanför Stockholm. Vi var de stökiga, de som förstörde fester och förde ett allmänt destruktivt leverne.
En dag blev vi genom vår fritidsledare inbjudna till ett projekt där vi skulle debattera mot en grupp från en annan förort i frågan hedersmord.
Vi var inte intresserade, men när man erbjöd oss nya mobiltelefoner som belöning åkte vi dit.Väl på plats fanns ingen annan grupp där, utan vi möttes av en afrikan som sa att den andra gruppen tyvärr ställt in.
Eftersom afrikanen bjöd på gratis mat, stannade vi och åt tillsammans med honom. Vi fick inga mobiltelefoner, men vi snackade om allt möjligt, njöt av maten och åkte sen hem.
Det dröjde inte länge förrän mannen ringde upp oss igen och ville ses. Eftersom vi hade tyckt att första mötet varit schysst åkte vi dit igen. Denna gång frågade afrikanen oss bland annat var vi stod i frågan om giftermål.”Om ni gifter er”, sa han, ”vill ni då att er tjej ska vara oskuld?” ”Självklart”, svarade vi.”Men hur kommer det sig att det är okej för er att ha sex med olika tjejer innan ni gifter er?”Detta blev början till ett uppvaknande för oss. Vi var vana att säga något i stil med att mannen inte kunde förstå vår invandrarbakgrund – det var vad vi alltid sa när en liknande debatt uppstod. Men det gick inte den här gången. Mannen var ju också utlänning precis som vi och hade dessutom varit gerillasoldat. Vi blev smålacka på honom för att han tog upp ämnet, men konversationerna ledde snart till att vi blev nyfikna på oss själva.Under ett halvår träffade vi afrikanen. Vi förstod det inte först, men vi var en del av ett projekt som gick ut på att stärka vår identitet och ge oss en förståelse för samhället och vad som orsakar olika beteenden. Projektet gick ut på att förändra unga mäns attityder gentemot andra och sig själva. Den grupp som vi skulle ha debatterat emot vid första träffen hade aldrig existerat, utan man hade velat skapa ett avslappnat förtroende emellan oss och en vuxen och göra det på ett sätt som inte kändes påtvingat. Det lyckades.Vid träffarna med afrikanen snackade vi om mänskliga rättigheter, svensk historia, kollektiva samhällen, religion och normer. Ingen av oss hade haft vuxna förebilder att diskutera något av detta med tidigare.Genom samtalen började vi sakta men säkert förstå oss själva och vår situation. Vi insåg snart att mycket i våra liv och hur vi valde att leva dem var en identitetsfråga. Och inte en helt okomplicerad sådan: Om man har vuxit upp i Sverige, men har invandrarbakgrund så är man ändå svartskalle. Åker man däremot tillbaka till sitt ursprungsland, bemöts man där som om man vore svensk. Man hamnar i en slags rotlöshet och det uppstår en enorm identitetskonflikt. Till slut vet man inte vem man är, vilket land man tillhör eller vilka värderingar man har. Man har anammat vissa delar från sitt ursprung, som man ofta försvarar sig med gentemot andra. Samtidigt har man tagit in delar från det samhälle man lever i och balansgången mellan de olika kulturerna och vad som är rätt och fel för en själv kan vara svår att hålla.Ingen av oss hade reflekterat över någon av dessa saker tidigare.”Grabbar ni har lärt er så mycket nu”, sa afrikanen en dag, ”skulle ni inte vilja prata med andra ungdomar om detta och även hjälpa dem?” ”Nej, kom igen”, tyckte vi. Varför skulle vi göra det? ”Ni får 500 spänn”, sa han.Shit, skulle vi få pengar? Då blev det en annan femma. Aldrig tidigare hade vi blivit erbjudna att bli belönade för något som vi själva skulle skapa. Vi tog oss därför an uppgiften. Afrikanen sa lycka till och lade sig sedan inte i.Vi började på en gång att träna på ett föreläsningsupplägg om identitetskonflikter och de mänskliga rättigheterna. Aldrig tidigare hade vi varit så seriösa. Vi tränade på det vi skulle säga i flera veckor. Vårt uppdrag bestod i att åka ut till ett gymnasium och snacka i en timme. När vi hade genomfört den första föreläsningen applåderade alla. Känslan av den uppmärksamheten och att ha åstadkommit något på egen hand var obeskrivlig.Uppdraget blev startskottet på ett förebyggande attitydsprojekt vars syfte var att skapa dialog bland unga, och bekämpa de delar av hederskulturen som strider mot de mänskliga rättigheterna, och att få ungdomar att se på sig själva med öppnare ögon. Efter den framgångsrika starten åkte vi runt på fler skolor och snackade om de här grejerna. Det kändes meningsfullt. Vi fick chansen att hjälpa andra i processen, men även oss själva. Alla möten och alla diskussioner har hjälpt mig att utvecklas till den jag är idag.Ungdomar med invandrarbakgrund lever ofta med tanken att det är de själva som är problemet. Det är absolut inte sant. Däremot finns det alltid delar hos en själv som man måste rannsaka, oavsett var man kommer ifrån eller vem man är. Som invandrare har man fått kultur, gemenskap, mat och ofta starka familjeband med sig från hemlandet. Att ha detta i bagaget är schysst och krockar inte med kulturen i Sverige. Däremot finns det de som även har fått med sig en starkt patriarkal kvinnosyn. Den krockar både med den svenska lagen och också med de mänskliga rättigheterna som bland annat deklarerar att alla människor har lika stor rätt till frihet.Jag har haft tur. Det fanns vuxna som var villiga att hjälpa mig att förstå mig själv och få mig att hitta en väg i livet. Det är inte alla som har lika tur. Men jag tror att om vi alla hjälps åt att först hjälpa oss själva, så kommer vi sen både att ha styrkan och energin till att sträcka ut våra armar för att hjälpa andra.Jag förstår invandrares frustration och ilska över att känna sig utanför på olika sätt – dels genom att bli exkluderad ur samhället, men också för att man på något plan också själv vill ställa sig utanför systemet som ett skydd mot besvikelser både inom familjen och i skolan eller arbetslivet. Ibland kan det också vara ett skydd mot allt som känns nytt och främmande. Jag har själv varit både arg och frustrerad. Min pappa har tre högre examina från Bangladesh, validerade sin examen i nationalekonomi i Sverige och tog ytterligare en till examina i systemprogrammering. Ändå har han aldrig fått ett jobb. Han fick istället starta eget här och började sälja frukt på stan. Här i Sverige tillhör han samhällets lägsta skikt, medan hans kompisar med liknande utbildning i Bangladesh är chefer på banker och stora framgångsrika företag. Så jag vet varför man som invandrare vill bränna en bil. Jag förstår frustrationen över att inte räknas, att inte få vara en del av samhället och samtidigt slitas mellan den egna kulturens värderingar och det nya landets lagar, regleringar och normer.Men jag vet också att det finns många alternativ till att kanalisera sin ilska. Man kan använda energin till att skapa något istället, bygga broar mellan människor och hjälpa dem man kan. En annan viktig aspekt är att göra rätt för sig och att vara tacksam för vad samhället ger en. Att försöka se det positiva. I andra länder lever betydligt fler människor fattigt. I Sverige är det viktigt att vi uppskattar de möjligheter och de tillgångar som finns – bara en sådan sak som sjukvården, tandvården och den fria skolgång som erbjuds.Jag har valt att inte lägga min frustration på att göra saker på fel sida av lagen, utan istället lägga fokus på att skapa något. Skillnaden mellan mig och de som gör tvärtom är oerhört liten. Det handlar om att göra ett val. Och det går att göra det valet när som helst om man ger sig själv en chans och vågar tro på sig själv. Det är viktigt att man tar reda på vem man är och vågar tillåta sig själv att förändras, att lyckas med något. Det är inte alltid en enkel väg. Men i längden ger den så mycket mer, när man inser att man har ett värde som människa, oavsett var man kommer ifrån eller hur man väljer att klä sig eller äta sin frukost. Och det är först när man på riktigt inser sitt eget värde, som man också inser att andra människor har lika stor rätt till sina egna liv. Vi bär alla på drömmar, rädslor och mål. Vi har alla ett bagage. Vi vill alla bli förstådda, behövda och älskade. Och framför allt vill vi alla bli sedda.Jag kommer vara evigt tacksam gentemot afrikanen och projektet som han och hans medarbetare fick med oss i. Att de såg oss och såg potentialen i oss stökiga invandrarkillar som annars skulle räknats endast som ett gäng bråkiga pojkar som aldrig skulle åstadkomma något. Afrikanens kraft och tålamod fick oss att ställa frågor till oss själva, frågor som har lett till att vi idag vet vilka vi är.Av Leo RazzakLäs också: Olof Röhlander "Våga kämpa och satsa trots motgångar."


Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Ekonomi & Skatt

Betalar du (också) för mycket för bokföringsprogram och andra ekonomisystem?

Visma Spcs 5 oktober, 2023 6 minuters läsning
Vad ska ett bokföringsprogram kosta

Är du nöjd med ditt bokföringsprogram och andra affärssystem? Är kostnaden rimlig? Har de inbyggda AI-assistenter? Inget snack, du är värd det bästa. Men får du det bästa idag? Häng med, så tar vi reda på vad just ditt företag behöver och om det är dags att byta upp sig!

Du har kanske redan skapat en business av din passion. Grattis – det är få som vågar följa sina drömmar. Vi beundrar dig! Och när du kört bolaget ett tag, ska du förstås få bästa stödet för att lyckas med ditt företag.

Det kanske låter tråkigt – men navet i ditt företag är ekonomin och smarta system. Och särskilt i ett mindre företag är det avgörande att ha koll på varje krona, speciellt i tuffa tider. Slutsats: du ska förstås ha ett magiskt bokföringsprogram och riktigt vassa ekonomisystem(t ex lönesystem) – och det ska vara prisvärt. Inget snack!

(Spoiler Alert: det är smartast att ha alla program hos samma leverantör! Och du kan faktiskt byta om du inte är nöjd, så här kan du få stöttning när du funderar på att byta program…)Eller som vi säger. Välkommen till bokförings-heaven!

Så låt oss djupdyka i:

  • Vad ett bokföringsprogram och andra affärssystem borde kosta
  • Vilka funktioner ett bra bokföringsprogram ska ha
  • Hur du byter leverantör och program om du inte är nöjd
  • Vanliga fallgropar företagare faller i kopplade till val av bokföringsprogram (kanske är det smart att börja med den kostnadsfria bokföringsskolan?)
  • Varför det kan vara smart att undvika gratisprogram (och frustration)

Alright kompis, är du redo?

Psst! Innan vi drar igång, vill vi tipsa om att du kan få hjälp om du byter till Visma eEkonomi. Det är lätt som en plätt och du behöver inte bekymra dig för förlorad data eller annat krångel. Värt att läsa mer om, va? Spana in hur det funkar här.

Vad ska ett bokföringsprogram och andra ekonomisystem kosta?

Hur långt är ett snöre? Det beror förstås på företagets behov och hur många anställda ni är, vilken bolagsform ni har och hur många funktioner ni behöver.

Men, och det är ett stort MEN: många företagare betalar alldeles för mycket och får alldeles för lite. Tänk så här när du ska bedöma priset:

  1. Välj bokföringsprogram och ekonomisystem ditt företag kan växa med. Det ska vara väldigt prisvärt när du är ensam (vi snackar från bara några hundralappar per månad), och sen kanske kosta lite mer när företaget växer och behöver fler funktioner, användare och kanske ett lönesystem.
  2. Alla basfunktioner ska finnas med. Många lösningar har pristillägg för nästan allt. Välj ett program där basfunktionerna är inkluderade, så slipper du bli irriterad på extra kostnader varje månad.
  3. Var försiktig med gratislösningar! Visst kan gratis låta smarrigt, men får du verkligen allt du behöver? Och hur vet du att det är gratis för alltid? Gratis är nice ibland, och ibland är det raka vägen till frustration.

Vilka funktioner ska ett bra bokföringsprogram ha?

Basic är att hitta ett smart bokföringsprogram – och är du nystartad är det underbart att göra rätt val från början. Valet av bokföringsprogram avgör hur mycket av företagets ekonomi du kan automatisera. Det är faktiskt möjligt att skapa en i princip självkörande ekonomiprocess där du bara behöver göra minimal handpåläggning och hantera avvikelser. Underbart va?

Tänk så här när du jagar bokföringsprogram.

  • Det ska vara molnbaserat och ha en smart app som gör att du kommer åt uppgifterna direkt i mobilen. Smarta företagare har direkt tillgång till företagets ekonomi i fickan. Så smidigt!
  • Det ska hela tiden uppdateras automatiskt med de senaste reglerna och lagarna. Skönt!
  • Det ska finnas många smarta funktioner som du lätt kan lägga till när företaget växer. Betala bara för det du verkligen använder!
  • Det ska finnas inbyggda funktioner för automatisering av betalning av leverantörsfakturor och kundfakturor. Det är en hygienfaktor!
  • Det ska finnas kopplingar med alla de vanliga bankerna
  • Det ska finnas appar för exempelvis kvittohantering och tidrapportering 

Tips! Du vet väl att du kan få hjälp om du byter till Visma eEkonomi. Det är lätt som en plätt och du behöver inte bekymra dig för förlorad data eller annat krångel. Värt att läsa mer om, va? Spana in hur det funkar här.

Är det enkelt att byta ekonomisystem och andra affärssystem, och hur gör man det?

Absolut, det brukar gå hur smidigt som helst! Men innan du väljer ett nytt program, se till att:

  • Undersöka olika alternativ. Välj ett program – till exempel Visma eEkonomi – som fungerar nu och även om företaget växer.
  • Programmet fungerar med andra system som du behöver i ditt företag. Det kan vara lönesystem, CRM-system, kassaregister, lager, webbshop och liknande. Flera leverantörer – som Visma Spcs – har alla dessa system.
  • Supporten är tillgänglig på de tider som passar dig. Om du sköter bokföringen på kvällar och helger, är det bra om supporten är tillgänglig då eller att det finns andra kontaktvägar, som exempelvis ett forum där du kan få hjälp av andra användare.
  • Programmet du ska byta till gör automatiska säkerhetskopieringar.

I Sverige används ett standardiserat bokföringsformat vilket gör att det är hyggligt enkelt att byta bokföringsprogram. Datan förs över från ett system till ett annat genom en s k SIE-fil. Du kan också exportera ut register och övrig information och föra över det till det nya systemet.

Om du till exempel byter till Visma eEkonomi, är det superenkelt. Du anger vilket program du använt tidigare, väljer vilka finesser du vill ha och om du vill fixa flytten själv eller får hjälp. Pang, så är du klar!

Psst! Låter det krångligt? Du kan vara lugn, Visma Spcs hjälper dig gärna på vägen med vår kostnadsfria rådgivning för sköna företagare som dig.

Vilka fallgropar ska jag undvika när jag väljer program?

Just det, vi kan ju inte snacka val av bokföringsprogram och ekonomisystem utan att ta upp några vanliga misstag. För tro oss, det går att göra fel. Och vi vet att du har 1 000 andra utmaningar du vill lägga tid på, inte att ha problem med ditt val av program!

Så rakt på sak, gör inte detta!

  1. Välja ett program som inte uppdateras automatiskt. Var noga med att programmet följer de lagar och regler som finns, och att det tryggt sparar dina bokföringsunderlag så länge lagen kräver. Ett bra program uppdateras automatiskt med de senaste reglerna. Viktigt!
  2. Lagra INTE bokföringsdata utanför Sverige. Tänk på att du måste välja ett svenskt moln för dina underlag, vilket Visma Spcs program (till exempel Visma eEkonomi) gör automatiskt. Programleverantörer måste också kunna säkerställa att din data lagras på ett säkert sätt – och det har såklart Visma Spcs koll på.

Kompis – företagarlivet är kort! Alldeles för kort för dyra bokföringsprogram och andra system som inte håller din nivå. Vad du än väljer – unna dig att välja det som är absolut bäst för just dig. Och det är helt okej att byta. Rock on!

Glöm inte!Tips! Du vet väl att du kan få hjälp om du byter till Visma Spcs. Vi stöttar dig hela vägen. Värt att läsa mer om, va? Spana in hur det funkar här.



Försäljning & Lönsamhet

Så kan du haka på Halloween – och locka fler kunder

EBBA
Ebba Arnborg 10 oktober, 2024 3 minuters läsning
halloween locka kunder

Maximera din försäljning under Halloween – en perfekt tidpunkt att dra nytta av som företagare! Halloween har blivit allt mer populärt i Sverige, och allt viktigare för handeln. Oavsett om du säljer produkter eller erbjuder tjänster finns det många sätt att haka på.

Halloween-konsumtionen har legat en bra bit över en miljard kronor de senaste åren, enligt Svensk Handel. Här är några idéer på hur du kan passa på att haka på högtiden för att skapa engagemang bland dina kunder och öka både synlighet och försäljning. Se om du kan inspireras till något som passar dina produkter eller tjänster, och din framtoning.

Läs också: Hon har gjort över 20 000 säljsamtal: ”Så får du kunden att säga ja”

6 tips – Använda Halloween och locka kunder

1. Erbjud temainspirerade produkter och tjänster

Se om du kan anpassa dina produkter och tjänster till Halloween. Om du säljer produkter kan du skapa Halloween-inspirerade paket med dekorationer eller andra säsongsbetonade varor. Hantverkare kan erbjuda unika, handgjorda produkter med spöklik stil – och kanske workshops där kunderna får skapa sina egna Halloween-prylar, vilket både skapar engagemang och ökar din försäljning.

Driver du en restaurang eller ett kafé kan du skapa rätter med Halloween-tema, som pumpasoppor eller läskiga bakverk. Är du verksam in besöksnäringen kan du skapa halloween-event och paket.

Driver du en webbyrå kan du erbjuda Halloween-tema för kundernas hemsidor eller sociala medier. Är du konsult kan du skapa kampanjer där du knyter an till högtiden och ger en humoristisk twist på dina erbjudanden och din expertis. Till exempel kan en kommunikationskonsult erbjuda en workshop kring "kommunikationsmisstagen som skrämmer bort dina kunder" och jobbar du inom HR kan temat vara hur företag kan undvika ”skräckscenarier” vid anställningsintervjuer.

2. Fixa specialerbjudanden och paket

Att erbjuda rabatter eller kampanjer med Halloween-tema är ett effektivt sätt att locka kunder. Du kan skapa säsongsbetonade erbjudanden och rabatterade paket som bara gäller under oktober månad. Det ger en känsla av brådska och uppmuntrar kunderna att handla mer. Det kan vara alla typer av varor och tjänster, där Halloween-temat används för att göra erbjudandet mer lockande.

3. Bygg engagerande storytelling i din marknadsföring

Använd storytelling som knyter an till såväl Halloween som dina egna produkter eller expertis i din marknadsföring. Är du IT-konsult kan du till exempel skriva inlägg om hur dina kunder kan undvika "cyberspöken" som hotar deras säkerhet och erbjuda ett paket där du kommer och ser över deras system. Är du rörmokare kan du kanske dela skräckhistorier om verkliga avloppsproblem och erbjuda en "spökjakt" där du åtgärdar problem hos kunderna.

6. Anordna en tävling på sociala medier

Engagera dina kunder genom att skapa en tävling där de kan dela sina bästa Halloween-bilder på sociala medier, om möjligt kopplat till din verksamhet. Belöna vinnarna med presentkort eller produkter från ditt sortiment. Det ökar din synlighet och skapar en positiv interaktion med dina följare.

5. Dekorera – om det passar er

Ifall det passar din framtoning så överväg att skapa en engagerande atmosfär i din fysiska butik genom att dekorera med Halloween-tema, eller anpassa din webbplats eller dina sociala medier med säsongsenlig grafik. Detta hjälper till att skapa en härlig upplevelse för dina kunder, både online och offline.

6. Skicka med små Halloween-presenter

Visa uppskattning gentemot dina kunder genom att skicka med små Halloween-inspirerade presenter, som godis eller någon annan passande pryl eller en tema-inspirerad rabatt, i varje beställning under oktober månad. Det skapar en minnesvärd upplevelse och uppmuntrar kunderna att komma tillbaka.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.