Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Litade på magkänslan – kan bli global succé

8 december, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning

Foto: Karl Fallgren, Ifoodbag

Sju år tog det från idé till verklighet. Nu står en global marknad för dörren för Karl Fallgren och kylpåsen Ifoodbag.
– Nästa år är målet en omsättning på 120 miljoner kronor, säger han.

Uttrycket "sju svåra år" har en viss resonans när det kommer till Karl Fallgren och resan med Ifoodbag.

Han jobbade i tio år inom livsmedelsbranschen innan han satte sig i skolbänken. Han var delägare i livsmedelskedjan Vivo och drev några 7-Eleven butiker på franchisebasis. Men det var dags för något nytt. Han sålde och började plugga, vilket skulle komma att bli starten för Ifoodbag – i dag ett hypat bolag med potential att nästla sig in i varje människas vardag och även rädda liv.

– Jag gick på magkänslan och gav aldrig upp, det var bara det som gällde, säger Karl Fallgren i dag, några dagar efter att Ifoodbag för första gången presenterats offentligt på en presskonferens i Stockholm.

Berätta om hur Ifoodbag växte fram.

– Jag försökte slå mig in på matmarknaden online, typ mat.se och liknande men lyckades aldrig. Men det var i den vevan som idén om Ifoodbag kom. Jag insåg att distributionen av mat var ett stort problem, framförallt att det var väldigt dyrt att hålla maten kall under transport. Det var så det började.

Under studierna till civilingenjör på KTH i Stockholm fick han tillgång till olika material och möjlighet att testa dem. Kylpåsen Ifoodbag är gjord av ett nytt kompositmaterial, till stor del bestående av svensk pappersmassa vilket också gör den biologiskt nedbrytbar. Men det som gör den unik är dess isoleringsförmåga.

– Den är extremt hög. Fukt och värme stängs ute i upp till 24 timmar och den går även att försluta, säger Karl Fallgren.

Kylpåsen möjliggör distribution av färska matvaror till en bråkdel av vad det kostar i dag.

Handel med livsmedel över nätet växer stadigt, enligt statistik från Svensk Digital handel. Till exempel ökade den med 43 procent under årets andra kvartal jämfört med samma period förra året. Således råder ingen brist på potentiella kunder för Ifoodbag. Bolaget har i dag avtal med bland andra mat.se.

– Just nu ligger allt fokus på onlinesegmentet, säger Karl Fallgren men fortsätter med en retorisk fråga:

– Har du någonsin ätit varma pommes frites en timme efter att du köpt dem i en drive-thru? Nej, just det. Där har du ett exempel på vad vi kommer att fokusera på framöver. Take-away marknaden.

Under resans gång har Karl Fallgren sålt av sina aktier i takt med att investerare har hoppat på. Idag har han inget innehav.

– Men det gör mig inget alls faktiskt. Jag får jobba varje dag med den produkt jag brinner för, säger han.

2016 är målet att producera 20 miljoner produkter och att företaget ska omsätta 120 miljoner kronor. Afrika nämner Karl Fallgren som speciellt intressant.

– Det slängs väldigt mycket mat som skulle kunna konsumeras bara det förvarades på ett bättre sätt. Med vår påse kan hjälporganisationer minska kostnaden för matdistrubition med 80 procent, vilket kommer att ge en enorm effekt och kunna rädda många människors liv.


ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Vilka lån kan mitt företag få hos Almi 2025? Och vad är villkoren?

Vilka lånemöjligheter finns via Almi 2025? Hur hög är räntan? Och hur mycket kan företaget låna? I den här guiden går vi igenom möjligheterna till Almi-finansiering för ditt företag.

Almi 21 april, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 7 minuters läsning
Lån hos Almi 2025

Foto: Vilka lån finns hos Almi



Personlig Utveckling & Hälsa

4 saker framgångsrika företagare gör på fritiden

Vill du veta vad framgångsrika människor gör på fritiden? I den här videon får du fyra enkla tips du kan kopiera direkt, och som hjälper dig att skapa ett liv som föder framgång. Missa inte!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 11 juni, 2025 Uppdaterades 11 juni, 2025 2 minuters läsning
vad fo¨retagare go¨r pa° fritiden

Foto: Unsplash

Vi människor har aldrig haft så mycket tid över som nu. Va, tänker du! Mitt liv är ju fullt hela tiden. Ja visst, men frågan är vad din tid är full med. Sociala medier? Nyheter? Tv-serier? Meningslösa möten utan agenda? Transportsträckor till jobb och dagis?

För att lyckas riktigt bra med det du vill, behöver du energi. Och fokus. Och kunskap. Och din uppgift som ledare är att skaffa allt detta på din fritid, så att du kan vara ditt allra bästa jag när du är på ditt företag. Och hur lyckas vi med detta?

Jo, vi byter ut alla dagens onödiga distraktioner mot fyra enkla aktiviteter – som nästan alla framgångsrika människor använder sig av (på ett eller annat sätt).

4 saker framgångsrika människor gör på fritiden

Träning

Låt oss vara ärliga, kan du komma på någon rimlig anledning till att inte röra dig en timme  om dagen? Inte vi heller. Inte tid? Gör om ett av dagens möten till en långpromenad, så har du löst biffen.

Läsning

Readers are leaders, och allt du lärde dig i skolan är daterat. För att bli riktigt vass som människa och företagare, tror vi att du ständigt behöver uppgradera dig. 20 minuters ny kunskap om dagen, kan det verkligen vara så svårt att få till? Knappast.

Meditation

För vissa av oss känns det läskigt. Onödigt. Flummigt. Men forskningen talar tydligt – de positiva effekterna är överväldigande. Och du behöver hitta fokus för att lyckas riktigt bra med ditt företag och ditt liv. Börja med 10 minuter om dagen, och använda gärna vår favoritapp Headspace för att komma igång supersnabbt.

Passioner/hobbies

Ditt företag är inte allt, och det är spännande att se att nästan alla framgångsrika företagare också har spännande hobbies. Segling, äventyr, dataspel, broderier… Vad det än är, kan en hobby som gör dig riktigt passionerad vara en perfekt oas för att koppla bort företaget. Tips: om du jobbar med huvudet i ditt företag, brukar en mer fysisk hobby vara allra bäst. Eller tvärtom…

I denna video får vi en riktigt spännande genomgång som lär dig hur du kan komma igång med dessa fyra strategier – 4 saker framgångsrika människor gör på fritiden.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.