Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Måste kvinnor bli som män?

19 juli, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning

Foto: Varför går mest investeringar till män? Foto: Getty Images

Ska kvinnor resonera som män för att få tillgång till finansiering av sina företag? Vi sätter ljuset på villkoren. Är det verkligen lika. Kvinnliga och manliga företagare befinner sig på olika planeter när det gäller finansiering. Av statliga lån och bidrag går ungefär 70 procent till män och 30 procent till kvinnor. Av riskkapitalet, både det privata och det statliga, går så mycket som 95 procent till manliga företagare.

Många kvinnor uppfattar snedfördelningen som en stor orättvisa.

Men det finns olika sätt att se på saken. Statistiken visar nämligen att kvinnliga och manliga entreprenörer får investeringspengar och lån i samma utsträckning som män – sett till sina ansökningar.

Det är bara det att kvinnor söker betydligt mindre pengar. Så här ser det ut:
  • Kvinnor söker 30 procent av de statliga pengarna (Almi och Vinnova) och männen 70 procent. Tilldelningen är därefter: kvinnor får 30 procent av pengarna och männen 70 procent.
  • När det gäller Vinnova ser det till och med lite bättre ut för kvinnor: De får större belopp i förhållande till sina ansökningar än män.
  • Riskkapitalister, både privata och statliga, investerar till 95 procent i manligt styrda bolag, och till 5 procent i kvinnligt styrda. Det återspeglar ansökningarna.
OK – faller hela feministtanken då?

Nej, det gör den inte. Frågan går att problematisera ganska långt. Till exempel drivs bara 30 procent av alla företag av kvinnor, ett faktum som OECD slog ner på i sin senaste Sverige-rapport. Den låga siffran anses missgynna Sveriges ekonomi och den kan vara ett tecken på att tröskeln att starta eget är högre för kvinnor än för män.

Så när det gäller finansiering ligger både ansökningar och tilldelning i paritet med könsfördelningen bland företagare. Men utan kapital har företag svårt att växa. Det innebär en ond spiral för kvinnor: -De startar färre företag, söker mindre pengar, växer långsammare eller inte alls – och färre kvinnor blir sugna på att starta eget.

För att bryta det skulle kvinnor kunna söka mer statliga pengar än de gör, Vinnovas siffror visar ju att de kan få högre belopp än män. Och varför söker kvinnor så försvinnande liten andel av det privata riskkapitalet? Om de söker, så får de ju. I alla fall enligt statistiken.

Här kommer stora könsskillnader fram.

– Jag jobbar med investeringar inom fintech. Och jag kan säga att jag inte har stött på en enda kvinna som pitchat sitt bolag till mig.

Den som talar är Elisabeth Thand Ringqvist. Hon är ordförande i Svenska Riskkapitalföreningen, och därtill själv medlem där. Hon söker alltså företag att investera i. Och så är hon en välkänd debattör inom kvinnors företagande, inte minst från sin tid som vd för Företagarna.

– Inom finansbranschen, som jag har valt att investera i, är inte många kvinnor verksamma. De är få redan på utbildningen, konstaterar Elisabeth.

Men hur ser det ut inom andra branscher? Varför är det få som söker privat riskkapital generellt?

Elisabeth har lång erfarenhet och ser mönster. Ett av dem är att kvinnor ofta startar företag inom områden som inte är kapitalkrävande – vilket innebär att de inte behöver något riskkapital. En annan faktor kan vara att kvinnor dels vill göra mycket av arbetet själva, dels inte vill ha in någon delägare, vilket ju blir fallet om man får en investerare. Ytterligare en faktor är att kvinnor är försiktigare än män, och i den mån de vill växa vill de göra det gradvis och organiskt.

– Inget av det här är ju något fel. Varje företagare måste ju driva verksamheten efter eget huvud, säger hon.

Återkommande spaningar när man pratar om kvinnor och företagsfinansiering är att kvinnor anses ”riskaverta”, ”tänker för smått” och/eller befinner sig i ”fel bransch”. Då menas ofta välfärdssektorn som enligt flera bedömare har kraschat på grund av de senaste två årens debatt om vinster i välfärden och den välfärdsutredning som har lagts fram till regeringen.

Annika Lidne är serieentreprenör och debattör, tillika medförfattare till det så kallade Startupmanifestet, ett upprop för bättre villkor för nystartande företagare. Enligt henne finns skillnader i kvinnligt och manligt tänkande. Hennes bild ser ut så här:

– Hon vill ofta starta i liten skala och eventuellt växa om det går bra. Han börjar direkt börjar prata volym och jobbskapande.

Men inget hindrar en kvinna från att tänka och agera som en man och satsa stort redan på affärsidéstadiet och att vara ”riskavert” kan ju vara en fördel.

– I stället för att leta efter en unik eller perfekt affärsidé – börja i andra änden med att analysera trenderna, kolla vad investerarna söker efter och gå dit. Ställ dig själv frågan: Vilken affärsidé drar till sig pengar? föreslår Annika.

Det där att satsa på ett område man redan kan gäller många företagare, både kvinnor och män. Så agerar även investerare och kanske särskilt de så kallade affärsänglarna. De som själva har byggt upp företag, sålt och investerar pengarna i andras företag.

– Bland affärsänglarna finns ytterst få kvinnor. Och männen kan ha svårt att förstå de kvinnliga entreprenörernas idéer, säger Annika.

Ett exempel är Rapunzel, företaget som säljer löshår och som startades av Ida Backlund för några år sedan. Hon hade svårt att hitta finansiering och stöttades till slut av sin mamma. I dag omsätter företaget 130 miljoner. Ingen trodde att löshårsförsäljning över nätet skulle kunna bli en affär.

På Almi, som är ett statligt låneinstitut och riskkapitalbolag, är man mycket medveten om risken att bygga in könsorättvisor i systemet, och säger sig göra allt för att motarbeta det.

– Vi uppmuntrar kvinnor att söka mer lån och kapital genom oss. Det sker bland annat genom att vi närvarar i relevanta nätverk, säger Lars Mårdbrant, som är kommunikationschef på Almi.

Det är alltid affärsidén som avgör vem som får kapital. När kvinnor får avslag ska de inte uppfatta att det är för att de är kvinnor, understryker han.

Men Lars är medveten om att det kan vara lätt att göra egna tolkningar om att ett avslag är påverkat av kön.

– Då är det viktigt att vi kan motivera tydligt, så att det inte uppstår missförstånd, och att den som söker fokuserar på hur affärsidén kan utvecklas och förbättras för att öka möjligheterna att få finansiering, säger han.


ANNONS

Innehåll från Brath

Partner

Så bygger du en SEO-strategi inför 2026 – missa inte detta “super hack”

Visst är AI viktigt, men större delen av trafiken till de flesta företag kommer via Google och vass sökmotoroptimering. Så vilka är det viktigaste knepen för att lyckas med SEO 2025 och framåt? Det tänkte vi berätta nu – häng på!

brath
Brath 24 oktober, 2025 Uppdaterades 28 oktober, 2025 5 minuters läsning
SEO-strategi 2026

Foto: Stock

Att skapa affärer på nätet handlar inte bara om att sälja produkter, utan om att synas, skapa tillit och växa långsiktigt. I den digitala världen är konkurrensen hård, och det är oftast sökmotorerna som fortsatt avgör vilka företag som får kundens uppmärksamhet. Med en genomtänkt SEO-strategi kan du inte bara öka trafiken till din webbplats, utan också bygga ett starkt varumärke som kunderna litar på.

– Vi bygger alltid strategier utefter kundens målsättning. Genom åren har vi hjälpt kunder att öka sin organiska synlighet 250%, få topplaceringar på sina viktigaste sökord och hjälpt att öka kunders intäkter så de kan växa och expandera, berättar Caroline Danielsson, Head of SEO på Brath.

Så hur gör man då för att lyckas med sökmotoroptimering 2025 och framåt? Antingen kan du läsa den här guiden, där SEO-byrån Braths experter steg-för-steg berättar hur du kan tänka. Eller så kan du som Driva Eget-läsare boka en gratis konsultation med SEO-experterna på Brath (som har hjälpt företagare med SEO i över 15 år). Det gör du här.

Tips: Här kan du läsa en artikel om de hetaste SEO-trenderna 2025

Steg 1: SEO är grunden för din digital närvaro

Sökmotoroptimering, eller SEO, är nyckeln till att bli synlig på nätet. Det handlar inte bara om att placera rätt ord på rätt plats, utan om att skapa en helhetsstrategi där teknik, innehåll och användarupplevelse samverkar. En bra SEO-strategi börjar med att förstå din målgrupp: vilka ord de söker på (här får du hjälp att göra en sökords-analys), hur de beter sig online och vilken information de vill ha innan de handlar. 

När du vet det kan du bygga en webbplats som både sökmotorer och människor tycker om. Optimerade produktbeskrivningar, relevanta rubriker och tydliga kategorier hjälper sökmotorer att förstå vad just du säljer. Samtidigt ger det kunderna en smidig upplevelse som gör att de återvänder.

Tips! Ofta behöver SEO kombineras med Google Adwords och annonsering på Facebook och Instagram. Här kan du läsa mer om hur du lyckas med Google Adwords. Och här berättar vi hur vi kan hjälpa dig att synas på Instagram och Facebook.

Steg 2: Förtroende skapas genom trovärdigt innehåll

Att synas i sökresultaten är bara början. För att verkligen vinna kundens förtroende måste ditt innehåll signalera kvalitet och expertis. Det handlar om mer än att fylla sidan med nyckelord – du behöver skapa innehåll som svarar på kundens frågor och vägleder dem mot rätt beslut.

Ett välskrivet blogginlägg om hur man väljer rätt produkt eller en informativ guide som löser ett vanligt problem stärker din auktoritet. Kunderna känner att de får värdefull information, och sökmotorerna ser att din sida är relevant. Den kombinationen bygger långsiktig trovärdighet. Ett riktigt 'super hack' är att väva in frågan i svaret – på så vis skapar du en artikel där det blir tydligt för både sökmotor och användare. Ska du till exempel svara på frågan 'Vad är AI?', inled då artikeln med 'AI är....'. Tydlighet vinner alltid!

Steg 3: Teknisk SEO stärker strukturen

Bakom varje framgångsrik webbplats ligger en välstrukturerad teknisk grund. En snabb, mobilanpassad och säker webbplats är avgörande för att både besökare och sökmotorer ska trivas. Många företagare underskattar vikten av teknisk SEO, men det kan vara skillnaden mellan att hamna på första sidan eller försvinna i mängden.

Se till att din webbplats laddar snabbt, att länkar fungerar och att produktsidorna är logiskt organiserade. Använd interna länkar för att guida både användare och sökmotorer mellan sidorna. Det skapar en tydlig struktur som förbättrar upplevelsen och stärker din synlighet.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Steg 4: Bygg långsiktiga resultat med rätt strategi

SEO är ingen engångsåtgärd utan en process som kräver planering och uthållighet. Det tar tid att bygga förtroende hos både kunder och sökmotorer, men resultaten blir desto mer hållbara. En genomtänkt strategi handlar om att kontinuerligt analysera, justera och förbättra.

Det kan handla om att uppdatera produktbeskrivningar, lägga till nytt innehåll eller optimera gamla sidor som inte längre presterar. Genom att mäta resultat och anpassa din strategi kan du stegvis förbättra din ranking och öka konverteringen.

Steg 5: Ta hjälp av experter för bästa resultat

För många företagare kan SEO kännas överväldigande. Det kräver kunskap, tid och rätt verktyg för att lyckas. Därför kan det vara klokt att ta hjälp av specialister som kan guida dig rätt från början. Professionella SEO-byråer som Brath har lång erfarenhet av att skapa skräddarsydda lösningar som stärker företags digitala närvaro.

Genom att kombinera teknisk optimering med strategiskt innehållsarbete kan de hjälpa dig att nå din målgrupp, bygga förtroende och skapa stabil tillväxt över tid.

Sammanfattning av din SEO-strategi

Att bygga synlighet och förtroende med SEO handlar om mer än att jaga klick. Det handlar om att förstå kundens behov, skapa värdefullt innehåll och ha en teknisk struktur som fungerar. Genom att investera tid och strategi i din sökmotoroptimering lägger du grunden för en webbplats som både syns, växer och blir trovärdig i längden.

En stark SEO-strategi är inte bara en investering i trafik – det är en investering i ditt varumärkes framtid.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, Google Adwords eller annonsering på Facebook och Instagram, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Om SEO-byrån Brath
Brath är ett norrländskt företag med ett tydligt uppdrag - att hjälpa företag växa online. Med rötterna i Norrland präglas deras arbetssätt av enkelhet, ärlighet och hårt arbete. De kallar det att vara okrångliga - att fokusera på det som verkligen gör skillnad.

SEO är en av Braths största styrkor. Genom tekniska förbättringar, smart innehåll och långsiktiga strategier ser de till att ditt företag syns när kunderna söker efter det du erbjuder.

Med norrländsk pålitlighet och digital spetskompetens levererar Brath resultat som håller över tid. Enkelt, tydligt och med fullt fokus på din tillväxt online.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.