Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Hållbarhet

Mät ditt företags hållbarhet – så här gör du i sex steg!

c80bb5db71c9b76f7a6e2baf51511976
Maja-Stina Skarstedt 27 november, 2023 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Mät din hållbarhet

Foto: Mät din hållbarhet

Hållbarhet och hållbar utveckling är ett måste för alla företag – inte bara för storbolag utan även för dig som småföretagare.För att undvika att hållbarhet blir ett "diffust måste" – mät hur hållbart du faktiskt presterar.

Idag krävs det att företag av olika storlekar har hållbarhet integrerat. Det är liksom inte bara en punkt som ska checkas av på styrelsemötet eller när årsmålen ska sättas. Det ska genomsyra allt från inköp till ditt faktiska agerande.

För att göra det mer konkret är det viktigt att ditt företag mäter hållbarhet.

Här är sex tips för hur du kan göra det:

1. Se var du och företaget gör mest hållbar nytta

Alla kan inte gör allt – såklart. Det är viktigt att du bestämmer var ditt företag gör störst skillnad när ni agerar. Här är det smart att utgå från våra globala mål som vi alla gemensamt jobbar mot. Spana in målen och se vilka som kan brytas ned till dina mål.

Läs mer hos Almi: 17 globala mål enligt Agenda 2030

2. Sätt hållbara mål för ditt företag

När du sätter mål för din hållbarhet är det viktigt att de är relevanta, tydliga, mätbara och har en deadline. De ska också utgå från där ditt företag gör störst påverkan.

Vi ponerar att du arbetar med att producera en ny typ av innovativa väskor. Då kan du utgå från tre relevanta övergripande mål som:

  • Mål 6: Rent vatten och sanitet
  • Mål 8: Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt
  • Mål 12: Hållbar konsumtion och produktion

För att undvika luddighet ska du specificera vilka dina konkreta mål är inom dessa områden. Kanske:

  • Ta fram en lösning för att återvinna väskorna
  • Se över hur trygghetssystemet ser ut för de anställda i din väskfabrik, som eventuellt finns i ett annat land än Sverige
  • Kommunicera tydligt på er webbplats hur väskorna tas om hand på bästa sätt för att minska slitage

Läs mer: 5 hållbarhetstips som gör skillnad i ditt företag – redan idag

3. Gör dina mål mätbara

När du mäter dina mål är det viktigt att dels sätta deadline för dem, dels göra dem mätbara efter deadline.

Säg att du sätter mål för företagets hållbarhet på årsbasis. Då vill du kunna stämma av inför deadline att dina uppsatta mål är genomförda.

  • Har du tagit fram en lösning för att återvinna väskorna? Hur ser den ut?
  • Hur ser trygghetssystemet ut för de anställda i din väskfabrik? Vilka saker kan förbättras under kommande år?
  • Är kommunikationen tydlig på er webbplats hur väskorna tas om hand på bästa sätt för att minska slitage?

4. Mät, utvärdera – och kommunicera din hållbarhet

Som med alla mål bör de mätas regelbundet – och utvärderas. Hur gick det? Och vad kan förbättras? Om ni är extra stolta över något genomfört mål ska ni såklart kommunicera detta.

När du har mätetal kan du mycket tydligare och mer trovärdigt kommunicera – till medarbetare, kunder och samarbetspartners.

Tänk också på att om du är ärlig med både framgång och motgång i era satsningar ger det en ökad trovärdighet. Du får ju säkert en hel del nya kunskaper och data genom era mätningar vilka kan vara intressanta att dela med andra.

5. Inspireras av olika mätmetoder och nyckeltal

Olika branscher har olika mätmetoder. Det finns också olika nyckeltal som kan vara viktiga att hålla koll på.

Inom miljöområdet kan du exempelvis titta på: Direkta och indirekta utsläpp, resursåtgång i produktionen samt resor och transporter med olika drivmedel och fordon.

Inom social hållbarhet kan du mäta könsfördelning och lönegap för styrelse, ledning och de anställda. Föräldraledighet, sjukfrånvaro och arbetsrelaterad ohälsa är också intressanta faktorer.

Inom ekonomisk hållbarhet kan du mäta vilken effekt dina finansiella investeringar och satsningar på hållbara projekt har haft.

6. Ha ett underlag redo för din hållbarhet

När du väl har gjort dina mätningar för ett år är det viktigt att dokumentera vad som är gjort och vad som ska göras framåt. Då kan du:

  • Svara korrekt vid eventuella granskningar – av kunder, myndigheter, anställda, medier och samarbetspartners.
  • Fatta klokare beslut inför framtiden – med ditt utvärderings- och beslutsunderlag framför dig.
  • Vara mer insatt i den hållbarhetsrapportering som krävs av större företag.

Så, vilka är DINA hållbarhetsområden?



ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 Uppdaterades 5 juni, 2025 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. Lån
    Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi Invest
    Riskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. Verifieringsmedel
    Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Digitalisering

4 timmars arbetsvecka – är det möjligt?

Tim Ferriss storsäljare menar att 4 timmars arbetsvecka kan bli verklighet för oss företagare. Är det sant? Vi har läst boken och testat principerna. Läs här!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 10 juli, 2025 Uppdaterades 24 juni, 2025 3 minuters läsning
4 timmars arbetsvecka

Foto: 4 timmars arbetsvecka



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.