Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Nyheter

Matilda Djerf: Sidoprojektet som blev en mångmiljonsuccé – vad är framgångsreceptet?

EBBA
Ebba Arnborg 16 augusti, 2024 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Matilda Djerf

Från mobbad i skolan till framgångsrik företagare. Matilda Djerfs klädmärke Djerf Avenue omsätter hundratals miljoner, och kunderna köar för att handla. Vad är hemligheten bakom framgången? "Jag vill inte säga till någon annan att du måste jobba hårt för att lyckas.”

Matilda Djerf är idag en av Sveriges mest inflytelserika sociala medier-profiler med miljontals följare, och grundare av det framgångsrika klädmärket Djerf Avenue.

Men hennes resa började långt ifrån modevärldens glamour. I grundskolan i Borås blev hon mobbad och utfryst, något som påverkade henne djupt – och blev drivkraften framåt.

– Det är självhatet som uppstod i tonåren, att jag inte kunde förmå mig att bli vän med min egen kropp – som gör att jag nu är så fast besluten att alla personer, oavsett hur de ser ut, ska få känna sig representerade, berättar Matilda Djerf i sitt "Sommar i P1".

10 000 följare lät astronomiskt

Med Djerf Avenue vill Matilda och hennes partner Rasmus Johansson sätta fokus på hållbarhet och inkluderande mode. De undviker retuschering och siktar på att skapa kläder som passar olika kroppstyper.

Det var en längtan bort, som fick Matilda att ta alla jobb hon kunde hitta, städerska, garderobiär och på Ica, samtidigt som hon började bygga sina sociala medier-konton. Rasmus såg tidigt potentialen.

– ”Satsa på 10 000 följare", föreslog han. Jag bara skrattade och sa att ”det kommer aldrig hända”. Det lät som en astronomisk siffra, minns Matilda.

Kändes falskt

Men snart kunde Matilda leva på sina sociala medier och hon fick möjligheten att designa kollektioner för andra varumärken. Trots framgången kände hon sig ofta begränsad.

– Vi nådde alltid en gräns för min input. Jag fick alltid vara med och påverka, men aldrig fullt ut, säger hon.

Hon kände också att modelljobben – med alla lager av smink, kläder uppsatta med klämmor och retuschering av bilderna kändes falskt.

– Så här kommer ju inte klänningen att sitta på en riktig kund, tänkte jag ofta. De förvränger ju verkligheten för personerna som klickar hem det här på sajten, berättar hon.

Allt tekniskt havererade

Hon började längta efter att skapa något eget, där hon kunde ha full kontroll över både design, tillverkning och marknadsföring. 2019 lanseras Djerf Avenue.

– Allt tekniskt som hade kunnat bli ett haveri, hade såklart blivit det. Vi hade kallat in en armé av vänner och familj som stod redo att packa ordrarna med oss. 700 beställningar kom in den här kvällen, 700 ordrar som Rasmus, pappa och min bror Adrian manuellt hade fått skriva in – samtidigt som resten av oss hämtade och packade varje paket.

Matilda och Rasmus sköter allt med företaget själva, de packar ordrar, svarar i kundtjänst, fotar bilder, uppdaterar sajt, skickar fakturor, designar plagg och pratar med leverantörer.

–  Vi ville sätta oss in i varje liten del av processen, så att när vi en dag delegerade uppgifter till andra, skulle ha en förståelse för vad arbetet innebar. Vi ville såklart också vara sparsamma som nyblivna företagare och tyckte det var bättre att vi jobbade mycket än att betala för hjälp.

Tänkt som sidoprojekt

Framgången idag är ingenting som Matilda och Rasmus kunnat drömma om.

– Vi bildade bolaget med målet att ha det som ett sidoprojekt som inte skulle kräva samma nivå av närvaro som modelljobben. Vi sa någonstans där innan första lanseringen att om vi omsätter 10 miljoner inom 3 år så har vi lyckats.

Idag omsätter Djerf Avenue över 350 miljoner kronor, med fyrtio anställda i Stockholm och fem i New York.

När de öppnade en pop-up-butik i New York, ringlade kön sig runt hela kvarteret, och de första kunderna hade väntat sedan klockan fyra på natten.

– Jag trodde nog aldrig att jag skulle stå på Spring Street, Manhattan, med tusentals som ville träffa mig, Matilda från Borås.

Modevisning på Guggenheim

En vecka innan New York Fashion Week hyrde de Guggenheimmuseet och anordnade en egen modevisning där. Modellerna för visningen var deras kunder, och Matildas mamma.

– Det var som att allt stod stilla när jag såg vårt varumärke pryda trappen i en av de mest ikoniska byggnaderna i världen, säger Matilda.

Vad som händer härnäst vet hon inte, men hon konstaterar:

– Oavsett vad som händer i framtiden kommer jag alltid känna mig stolt över mig själv, för jag vet hur det känns att inte vara det. Och jag vill inte säga till någon annan att du måste jobba hårt för att lyckas, för vad betyder det ens?

Hennes råd till andra är istället enkelt men kraftfullt:

– Det är du själv som bestämmer vad ”att lyckas” är för något. Du befinner dig på din egen tidslinje, med dina egna mål. Stå på dig, lita på dig själv och våga tro så starkt och så mycket på dig själv att alla andras åsikter bara blir till ett brus, avslutar Matilda Djerf.

Här är några av Matilda Djerfs framgångsnycklar

  1. Hitta din drivkraft: Använd utmaningar och motgångar som motivation för att skapa något meningsfullt.
  2. Sätt realistiska mål: Börja med små mål, som att nå 10 000 följare, och bygg uppåt.
  3. Var autentisk: Sträva efter att vara äkta i allt du gör, och undvik att förvränga verkligheten för dina kunder.
  4. Lär dig grunderna: Var involverad i alla delar av ditt företag, så du förstår vad varje uppgift innebär.
  5. Var flexibel: Planera för ett sidoprojekt, men var redo att skala upp om möjligheten uppstår.
  6. Tro på din vision: Våga tro på din egen förmåga och håll fast vid din vision, även när det blir tufft.
  7. Definiera din egen framgång: Lycka och framgång är personliga, så sätt dina egna mål och mät din framgång efter dem.
  8. Fokusera på hållbarhet och inkludering: Tänk långsiktigt och se till att ditt varumärke speglar värden som är viktiga för dig.


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.