Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

När silvertejpen löste telefonkrampen

9 maj, 2012 3 minuters läsning
Tvärtomturnén är nästan slut. Ännu en gång har det varit helt fantastiskt att träffa alla härliga läsare. Tillsammans har vi lagt en helkväll på tre av livets höjdpunkter.



Att våga tro på sina egna idéer, stänga gnällhörnan och att öka försäljningen snabbt.



Under föreläsningarna får deltagarna vara med och komma med tips hur man ska göra för att verkligen lyckas. En uppskattad övning är den som hjälper oss att vinna säljstarten och göra att varje dag startar bra.



Och nu har det hänt igen. Senast i Sundsvall fick jag en berättelse av en av deltagarna som jag bara måste ge dig också. Så här sa han:



”Vi hade fått ny försäljningschef på jobbet och för att han skulle ta reda på hur han kunde hjälpa mig att bli bättre ville han sitta med en förmiddag och lyssna när jag bokade möten. Han sa så här:



- Idag kommer jag bara sitta med, helt tyst, för att höra vad du säger och se hur du jobbar.



- Men, ska jag inte få några tips?



- Jodå, men först vill jag lyssna, sedan tänka över natten, så får du feedbacken dagen därpå. Så sitter jag med dig då också, när vi tränar på det jag föreslår.



Så hela första förmiddagen satt chefen tyst som en mus på mitt kontor och gjorde anteckningar. När det drog mot lunch frågade jag honom nyfiket:



- Finns det inget du kan tipsa mig om nu?



- Vi tar det imorgon, sa chefen.



När jag kom till jobbet dagen därpå hade jag ingen aning om vad som väntade mig. Men utanför mitt rum stod redan chefen och väntade. Med sig hade han en rulle silvertejp.



Han sa:



- Ditt stora problem är inte vad du säger till kunderna, det är allt det andra du gör ISTÄLLET för att ringa kunder. Men det ska vi lösa idag.



- Ok, hur då?



- Ta hit din hand. Nu tejpar jag fast din hand i telefonen, så att du inte kan släppa den. Och när du bokat tio möten tar jag loss dig. För då får du lunch. Du bestämmer hur lång tid det ska ta.



Så där satt jag hela förmiddagen med handen fasttejpad i telefonen.

Du kanske undrar hur det gick?



Jag har aldrig ätit så tidig lunch som den dagen. Jag ville ju inte att någon skulle se att jag var fasttejpad så jag slutade tramsa mellan samtalen och ringde så fort jag kunde.”



Bara ett av många tips hur du kan komma över din telefonkramp.



För nu är min fråga till dig:



Vad ska få dig att lyfta luren så snabbt som du borde?



En sak är i vilket fall som helst helt säker. Om du lyckas lösa din telefonkramp och bara ringer istället för att sitta och göra annat mellan samtalen.



Då kommer du få det du helst vill ha:



En snabb försäljningsökning. Med eller utan silvertejp!



Allt går!





- Max



PS. Bruce Kings nya barnbok Så blir du en Superbjörn beställdes av mer än 1000 personer på fem dagar. Den hjälper barnen att förstå att ALLT GÅR och att inte lyssna på vuxna som säger "Det går aldrig".



Ta chansen att träffa och höra Bruce King på Polstjärnan i Stockholm den 21 maj och beställ boken om Tryggve Superbjörn till ett eller flera barn du känner.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Billo Företag

Partner

Äntligen lanseras företagens digitala brevlåda – för alla bolagsformer

Att vara företagare är ett pussel av mejl, papperspost, fakturor och möten. Men hur hittar du balans i vardagen och frigör mer tid till det som faktiskt skapar värde för företaget? En lösning är att sköta all sin företagspost digitalt – hur mycket tid kan du och ditt företag spara med en digital brevlåda?

billo
Billo Företag 3 februari, 2025 4 minuters läsning
Digital-brevlada-for-foretag-1400x788

Foto: Billo

Den som har drivit företag ett tag känner igen sig i den ständiga strömmen av papperspost: fakturor, myndighetsutskick, försäkringspapper och allt däremellan. Detta blir lätt en källa till både stress och felhantering.

Nu lanseras Billo Företag, Sveriges första digitala företagsbrevlåda för alla bolagsformer (även enskild firma!). Med Billo Företag blir det möjligt att samla alla viktiga dokument på ett ställe – direkt i mobilen eller på datorn. Du slipper klipp-och-klistra-lösningar med olika system och kan hantera hela ditt administrativa flöde från samma plattform. Värt att läsa mer om va? Det gör du här.

En ny undersökning från IPSOS (på uppdrag av Billo), visar att 47 procent av svenska småföretagare känner frustration kring administrationsarbete och hantering av fakturor och dokument. I många fall spenderas upp till en dag på administrativa uppgifter.

I praktiken är det här tid som kan läggas på kärnverksamheten, kundkontakter eller helt enkelt en välbehövlig paus. Då blir en smart digital brevlåda mer än bara en bekvämlighet – den kan faktiskt ge konkurrensfördelar.

– Vår undersökning visar att över 82 procent av svenska småföretagare behöver spendera minst en dag i veckan på att arbeta med administration och papperspost. Vi vill hjälpa till att minska tiden, stressen och risken för påminnelseavgifter genom att samla all post och dokument på ett ställe, och samtidigt göra det enkelt att betala fakturor direkt i appen, säger Billos vd Johan Eklöf.

Tips! Vill du också testa Billo Företag? Just nu kan du prova första månaden för 0 kronor, utan bindningstid. Läs mer här.

Första digitala brevlådan för alla bolagsformer

Billo har redan etablerat sig på den privata marknaden, och nu har de tagit klivet in på företagsarenan. Billo Företag är Sveriges första digitala företagsbrevlåda som stödjer alla bolagsformer, inklusive enskilda firmor, aktiebolag och handelsbolag. Det här är en avgörande skillnad mot andra aktörer på marknaden som ofta riktar in sig på större bolag eller förutsätter att användaren redan är privatkund hos dem.

Så funkar Billo Företag

Billo Företag går ett steg längre än traditionella digitala brevlådor. Tack vare automatisk tolkning av innehåll, oavsett om du laddar upp ett digitalt dokument eller skannar in en pappersfaktura, blir hanteringen betydligt enklare. Systemet kan hjälpa dig att sortera och kategorisera dokument, vilket sparar tid och minskar risken för att missa viktiga deadlines.

En annan fördel är att du kan betala fakturor direkt i brevlådan. Du slipper alltså hoppa mellan olika bank- och bokföringssystem för att sköta ekonomin. Den här helhetslösningen är en av anledningarna till att många företagare anser att de sparar både tid och administration när de går över till Billo.

Vad skiljer Billo Företag från konkurrenterna?

  1. Direktbetalning av fakturor:
    I Billo kan du betala dina fakturor direkt i tjänsten, vilket innebär att du slipper logga in i banken separat varje gång.
  2. Stöd för enskild firma:
    Billo är unika med att erbjuda en digital brevlåda för enskilda firmor – något som andra större aktörer ännu inte har.
  3. Automatisk tolkning av uppladdade dokument:
    Oavsett om du fotar av eller skannar ett papper, eller får in en PDF, tolkar Billo innehållet automatiskt. Detta ger en smidigare översikt och sparar tid.
  4. Inget krav på privatkonto:
    Många konkurrenter kräver att du först blir privatkund för att kunna använda deras företagslösning. Billo kräver inte det. Du kan alltså köra igång med ditt företag direkt.

Så blir du mer effektiv med digital brevlåda för företaget

Så vad är fördelarna med att ha en digital brevlåda där allt hänger ihop? Och vad ska jag tänka på när jag väljer lösning?

  1. Samla allt på ett ställe:
    Se till att dina fakturor och papperspost finns i samma digitala ekosystem. Slipp pappershögar och separata system som inte pratar med varandra.
  2. Automatisera så mycket som möjligt:
    Använd inbyggda automationsfunktioner för att få aviseringar när fakturor förfaller, eller när nya myndighetsbeslut trillar in i brevlådan.
  3. Integrera med bokföringen:
    Rätt digital brevlåda kan samarbeta med ditt bokföringsprogram. Då behöver du inte dubbelregistrera uppgifter eller riskera missade verifikationer.
  4. Se över säkerheten:
    Säkerställ att tjänsten du väljer har stark kryptering och lösningar för att uppfylla GDPR-krav. På så sätt kan du undvika dyra säkerhetsincidenter.

Sammanfattning – varför ska mitt företag ha en digital brevlåda?

Digitala brevlådor har blivit ett självklart inslag för många privatpersoner – och nu är det hög tid för företagare att haka på tåget. Billo Företag sparar inte bara tid, utan kan också ge en bättre översikt över verksamhetens ekonomi och skriftliga kommunikation.

Genom att automatisera rutinuppgifter, samla all post på ett ställe och slippa krånglet med pappershantering kan du lägga mer fokus på det viktiga: att utveckla ditt företag.

Tips! Vill du också testa Billo Företag? Just nu kan du prova första månaden för 0 kronor, utan bindningstid. Läs mer här.

Om Billo
Billo Företag är den första digitala brevlådan som låter alla typer av bolag – inklusive enskilda firmor – lägga mindre tid på administration och mer tid på det de gör bäst: sitt jobb! Billo är en statligt godkänd digital brevlåda (Digg) med tillstånd hos Finansinpektionen (FI).



Personlig Utveckling & Hälsa

De sex mänskliga behoven – vilka styr ditt liv?

Enligt vår favoritguru Tony Robbins har alla människor sex grundläggande behov, som styr alla våra önskningar och handlingar. Känner du till dem? Och vet du vilka som styr dig? Det här är intressant läsning, vänner.

8 maj, 2025 3 minuters läsning
Mänskliga behov

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.