Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Nya lagen stoppar inte fakturaskojare

18 juni, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Fatkruaskojare

Foto: Se upp för fakturaskojarna i sommar. Bild: Getty Images

I sommar är det tänkt att en ny lag mot oseriös telefonförsäljning ska klubbas igenom i riksdagen. Men det är inte säkert att det stoppar fakturaskojarna ändå.

Lagen, som ska börja gälla i höst om förslaget får riksdagens gillande, gäller bara konsumenter. Småföretagare omfattas inte. Syftet är att sätta stopp för oseriösa telefonförsäljare genom att kräva att muntliga avtal på telefon även bekräftas skriftligt.

Men frågan är hur mycket den nya lagen kommer hjälpa. Det finns redan telefonförsäljare som gått från muntliga till skriftliga avtal. Driva Eget har varit i kontakt med flera företagare som trots den skriftliga bekräftelsen känner att de lurats.

LÄS OCKSÅ: Elsie Johansson lurades av fakturaskojare

Egenföretagaren Sören, som vi kan kalla honom, befinner sig just nu i en tvist med ett kritiserat telebolag. Han vågar inte gå ut med sitt riktiga namn. Han kör ofta bil mellan sina uppdrag, och satt bakom ratten när en säljare ringde och beskrev hur mycket bättre avtal på telefonin han skulle kunna få genom att byta från sin befintliga operatör.

– Jag förklarar att jag inte litar på säljare. Han håller med om att det finns problem i branschen, och säger att de bara tecknar avtal skriftligt, berättar Sören.

Bluff med skriftliga avtal


Löftet om skriftlighet får Sören att lita på säljaren. Under flera samtal på Sörens pauser under dagen kommer de överens om att hans abonnemang ska ha en månadskostnad på drygt 2 000 kronor, och att operatören ska stå för kostnaden för att lösa det gamla, ”dåliga” avtalet.

– Sedan ska vi göra en signering. Jag berättar för honom att jag gör det med hjälp av min Iphone sittande i bilen. I en Iphone blir dock texten väldigt lite och på gränsen till oläslig, säger Sören.

I januari kommer chocken: en slutfaktura på 45 000 kronor från den tidigare operatören. Samtidigt hänvisar den nya operatören till det skriftliga avtalet och säger att de bara förbundit sig att stå för maximalt 13 000 kronor.

– Det var aldrig tal om att det fanns någon begränsning. Då hade jag givetvis inte nappat, säger Sören.

Ytterligare en företagare som känner sig lurad av ett skriftligt avtal är Tore Svensson i Båstad. Han vill likvidera sitt inaktiva
aktiebolag, men hindras av operatören Fonia. Enligt Fonia tecknade Tore fyra abonnemang i mitten av 2017 på sitt företag, vilket också bevisas av ett elektroniskt signerat dokument.

Precis som för Sören hade Fonias säljare lovat att lösa Tores problem med dyra abonnemang. Men loggen i det Scrivesignerade dokumentet visar att det bara gick 1 minut och 19 sekunder sedan Tore öppnade dokumentet tills han signerade på den sista av de åtta sidorna. På den tiden finns ingen möjlighet att Tore hunnit läsa igenom och förstå avtalet. I stället har han helt litat på vad säljaren sagt i telefon.

LÄS OCKSÅ: Det här bör du veta

På Förenade Bolag, som hjälper företagare mot fakturaskojare, känner Ludvig Isacsson igen problemet. som han kallar omfattande.

– Det är uppenbart att företagare ingår skriftliga avtal utan att veta vad de går med på. Själva situationen kan vara vilseledande, med ett samtal innan som säger något annat än vad som står i avtalet, säger han.

– För denna typ av skriftliga avtal har vi ännu inte sett några stämningar mot företagare som känner sig lurade, men det kommer vara svårt att vinna en sådan tvist. Du förväntas ha läst igenom avtalet. Vad man pratat om innan går inte att styrka.

Listigt utformat


Över tid är det kanske en fjärdedel av företagen på Förenade Bolags varningslista som använder skriftliga avtal, tror Ludvig. Det rör sig dels om enkla godkännanden via mejl, där offret efter ett samtal fått en bilaga för annonsering eller liknande skickad till sig. Ett ”OK” i ett mejlsvar räcker då för att ingå ett avtal.

– Det andra sättet är e-signaturer via Scrive och liknande tjänster. Du får ett sms eller mejl med inbjudan till avtalet. Du öppnar länken, scrollar igenom till sista sidan, där du godkänner med en signatur eller OK-knapp.

Här kan företagen till och med vara så listiga att de lagt in ett villkor om ångerrätt. Efter signeringen skickas ett mejl eller sms tillbaka med en bekräftelse. Men eftersom få läser det missar de ångerrätten, och klagar först när fakturan kommer.

– Det är ytterst genomtänkt. Bristen ligger i att den som tecknar avtalet inte är medveten om vad denne går med på, säger Ludvig Isacsson.

Så skyddar du dig

  • Ta alltid god tid på dig att läsa igenom avtal och blanketter innan du godkänner något.
  • Kom ihåg att det du fått höra muntligt innan inte behöver stämma.
  • Ladda ner en app som spelar in dina samtal (fungerar ej på Iphone). Då får du bevis för ett eventuellt vilseledande.
  • Har du enskild firma? Blir du kontaktad av en teleoperatör som är medlem i Telekområdgivarna har du 14 dagars ångerrätt. Se telekomradgivarna.se.
  • Enklast är dock att låta bli att ingå avtal med säljare som kontaktar dig!

Nya på varningslistan

  • Här är de senaste företagen som lagts upp på Svensk Handels varningslista:
  • Kassarullar Sverige AB– skickar ut fakturor utan tidigare kontakt med företaget.
  • Företag & Näringsliv, RSE Ekonomi– ringer för att avsluta avtal, blir i stället order.
  • Företag & Näringsliv, Brngme Applications AB– ringer för att avsluta avtal, blir i stället order.
  • Bemanningsspecialisterna, Net Com Media Sverige AB – skickar faktura trots att man inte beställt tjänsten.
  • TMPT, TMPT Service– skickar erbjudande som ser ut som faktura för registrering av varumärke i deras databas.
Text av: Anders Nyman


ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



AI

Hur kommer AI påverka våra tankar - och hur nyttjar vi det?

Sociala medier har ju redan fått rätt mycket kritik när det kommer till hur det påverkar människor. Men en av de mest underskattade nackdelarna jag ser är hur starkt det påverkar folks uppmärksamhetsspann.

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 11 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Nyttja Ai

Foto: Unsplash/Författaren

Allt numer behöver en 'hook' både online och offline. Vilket väl kanske framförallt skapat en verklighet där allt behöver förenklas, snabbas på och polariseras för att det överhuvudtaget ska fånga vår uppmärksamhet.

Enter AI

Det finns såklart mängder med positiva och negativa effekter med AI, men en effekt som vi högst troligen kommer få uppleva är att folk helt enkelt blir sämre på att ta sig igenom mödosamma uppgifter. 

Att söka, organisera, manuellt analysera, föra över från kolumn a till kolumn b. Allt sånt kan redan nu tas bort med lite teknisk fallenhet, och om 5-10 år. Var är vi då?

Och vad händer när vi som population dels har ett extremt kort uppmärksamhetsspann, och dels inte orkar tänka mödosamma tankar.

Ska vi göra någon sorts gissning på en värld där underhållning, dopaminkickar och 'good enough' blir de nya ledorden. Där fake news blir så lätt att producera och så svårt att granska att vi helt enkelt skiter i det och bara väljer att lita på de vi hoppas har rätt. Och en värld där allt framstår som möjligt men där verkligheten alltid är deprimerande jämfört med det påhittade.

Det är vad det är. Man kan skrika på folk att läsa mer böcker och lära sig meditera samtidigt som de bojkottar teknik, och man kan tvärtom hävda att AI kommer lösa allt. 

Men, man kan också vara cynisk och nyttja det. Så låt oss snacka affärer.

Jag tror man kan nyttja det på två sätt. Ett 'lite godare' och ett lite ondare'.

Det "ondare" sättet att nyttja AI

Den person/varumärkes-kults-kultur som vi sett växa fram senaste decenniet tror jag inte är någonting jämfört med vad vi kommer se framöver. Människor kommer törsta efter de sanna svaren, någon som visar vad lycka är, och någon som visar vägen.

Och att positionera sitt varumärke rätt där kan nog göras rätt framgångsrikt av många i allt från Second Hand till Bitcoin-trading.

Det "godare" sättet att nyttja AI

Att faktiskt stå för någonting på riktigt och inte bara medialt kommer skapa en djupare koppling till dina kunder. Att faktiskt uppleva ett riktigt värde i det äkta sociala samspelet, och att bli värderad som människa och få verklig kontakt med någon som bryr sig kommer vara någonting ovanligt. Och något man kan erbjuda där folk faktiskt är okej med att betala mer. 

Allt ovan är såklart rena spekulationer. 

Men, jag tror det är nyttigt att inte bli för fast i tankarna kring vilken ny funktion som finns idag, utan snarare fundera på hur det påverkar oss om 10år.

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.