Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

ANNONS

Innehåll från MERCELL

Partner

Hitta nya kunder med offentlig upphandling – gör så här steg för steg

Sponsrad artikel 4 juli, 2022 7 minuters läsning
Offentlig upphandling hitta nya kunder

Varje år görs 20 000 upphandlingar till ett värde av 800 miljoner kronor. I 50 % av dessa kontrakteras mindre företag. I den här guiden hjälper vi dig att steg för steg hitta nya kunder och rätt upphandlingar för just ditt företag.

Innan du börjar läsa guiden, vill vi dela några avgörande tips som hjälper dig att hitta nya kunder och vinna framtida upphandlingar.

  1. Gå med i Leverantörsregistret kostnadsfritt här – och visa upp hur ditt företag kan hjälpa offentliga aktörer.
  2. Gå en kostnadsfri utbildning i offentlig upphandling här – och lär dig grunderna i att lämna anbud på offentliga upphandlingar.
  3. Få koll på vilka upphandlingar som är aktuella just nu (du kan prova kostnadsfritt här).
  4. Få en kostnadsfri mini-analys här – och lär dig vilka möjligheter kring offentlig upphandling som finns i just din bransch.

Vilka möjligheter finns för ett mindre företag att vinna en offentlig upphandling?

Alla företag, oavsett storlek, har stora möjligheter att vinna offentliga affärer. Den största utmaningen i att vinna sin första affär är att våga ta steget, att lyfta telefonen och ringa inköparna på din kommun eller skicka mejlet till förvaltningschefen.

Att starta helt enkelt. Många skräms av formalian men idag när allt är digitaliserat är det enkelt att följa reglerna.

Det görs i dag cirka 20 000 upphandlingar per år till ett värde av över 800 000 000 kronor. Av dessa 20 000 upphandlingar kontrakteras små och/eller mikroföretag i ca 50 % och av de över 200 000 leverantörer som årligen får betalt av en statlig institution är majoriteten små och/eller mikroföretag. Det finns alla möjligheter i världen för mindre företag att växa tillsammans med den offentliga marknaden.

Tips! Gå med i Leverantörsregistret kostnadsfritt här – och visa upp hur ditt företag kan hjälpa offentliga aktörer.

Hur hittar jag upphandlingar som passar mitt företag?

  1. Börja med att göra dig sökbar för inköparna, t.ex. via ett leverantörsregister som kommunerna själva driver eller som privata aktörer som Mercell har kostnadsfritt. (Kommunerna har oftast egna separata dåligt skötta register, man kan behöva registrera sig på ett tiotal ställen)
  2. Upptäck vilka affärsmöjligheter det finns för just er! Alla offentliga affärer över ett visst värde (700 000 kr/år) måste publiceras i öppna databaser så att alla företag enkelt kan hitta dem. T.ex. via opic.com där man via en enkel sökning kan hitta alla aktuella affärer inom en bransch på mindre än 60 sekunder, alltid kostnadsfritt!
  3. Bevaka era affärsmöjligheter! Det finns idag flera företag i Sverige som hjälper små och stora företag att bevaka de offentliga affärsmöjligheterna. Då får man automatiskt notiser när en kommun eller statlig myndighet ska köpa just er vara eller tjänst. Genom att ha en automatiskt bevakning på nya affärsmöjligheter riskerar ni inte att missa en affär samtidigt som ni sparar tid! Win-Win!
  4. Kompetens! Att arbeta med offentliga affärer är inte särskilt krångligt, men det finns ett regelverk som de offentliga inköparna måste följa. Genom att öka er kompetens om det grundläggande regelverket och samtidigt få en massa tips & trix kommer ni ha lättare att hitta och vinna offentliga affärer. Man kommer väldigt långt bara på att våga föra en dialog med inköparen, precis som man skulle gjort vid en vanlig försäljning.
  5. Analysera. Precis som om man ska lansera en ny tjänst, gå in i ett nytt land eller göra en analys av den privata marknaden bör man analysera den offentliga. Det som är så vackert med den offentliga marknaden är att information är just offentlig för alla att ta del av!

Genom olika tjänster, t.ex. via Mercell, kan man på några minuter hitta information som:

  • Hur många affärsmöjligheter har ni per år i din bransch?
  • Hur många avtal löper ut de närmsta 12/24/36 månaderna?
  • Vilka av dina branschkollegor deltar och vinner mest affärer?
  • Hur såg kraven ut? Vilka priser offererade era branschkollegor?
  • Vilket företag levererar idag sina tjänster eller produkter?
  • Vem ansvarade för inköpet?

Med denna information till hands kan man enkelt arbeta fram mål och strategier för att lyckas hitta och vinna rätt affärer.

Tips! Gå en kostnadsfri utbildning i offentlig upphandling här – och lär dig grunderna i att lämna anbud på offentliga upphandlingar.

Hur svårt är det att vinna en upphandling, och vad ska jag tänka på för att lyckas?

Att vinna en affär inom den offentliga sektorn är idag i många fall enklare än att vinna en affär inom det privata. Då alla de offentliga affärerna publiceras (via t.ex. opic.com) får man affärsmöjligheten skickad till sig och “allt” man egentligen behöver göra är att svara på de krav inköparen har satt på varan eller tjänsten, uppge ett pris och skicka in sin offert (anbud).

En annan stor fördel inom det offentliga är att samtliga offentliga inköp måste enligt lag ske i ett elektroniskt system – så slut på excelark, långa worddokument och snirkliga mejl-trådar, att lämna en offert har aldrig varit enklare!

6 steg till att vinna en offentlig upphandling

  1. Hitta affären
  2. Ställ eventuella frågor, be om förtydligande
  3. Svara på kraven
  4. Skicka in offerten (anbudet)
  5. Vänta på besked
  6. Börja leverera!

Tips! Få koll på vilka upphandlingar som är aktuella just nu (du kan prova kostnadsfritt här).

Vilka misstag brukar företag göra när de vill “vinna” en upphandling?

Misstag gör vi alla, och ju mer misstag vi gör desto mer lär vi oss. När vi pratar med småföretagare ser vi att väldigt många väljer att lämna offert på alla affärsmöjligheter man hittar, oavsett om kraven inköparen satt passar in eller inte.

Vi rekommenderar istället att man ska fokusera på ett färre antal affärsmöjligheter där kraven passar bättre och där man också, genom sin marknadsanalys, vet när och med vilken inköparen man ska ha en dialog innan upphandlingen.

Genom det kan du bygga en relation och säkerställa att ni som företag kan uppfylla det behov den köpande organisationen har. Du kanske uppmärksammar att deras krav är helt orimliga, se till att de ändrar kraven då!

Vi ser också att många småföretagare i sina offerter väljer att skicka med mer information än vad inköparen efterfrågar, det är onödigt arbete, svara på det som efterfrågas och inget mer.

Kanske viktigast av allt; vi ser idag att småföretagare väljer att bortse från att arbeta med offentliga affärer då det finns flertalet missuppfattningar och myter om hur det faktiskt fungerar. Några av de vanligaste myterna vi hör är:

  • Endast stora företag har en möjlighet att vinna
  • Komplicerat och tidskrävande
  • Omöjligt att föra en dialog med inköparen

Om ni hör dessa myter, bortse från dem, de stämmer inte!

Tips!Få en kostnadsfri mini-analys här – och lär dig vilka möjligheter kring offentlig upphandling som finns i just din bransch.

I vilka branscher har mindre företag lättare att vinna en upphandling?

Allt de offentliga organisationerna behöver i sin verksamhet måste också köpas in från ett eller flera företag. Det innebär allt från bildskärmar till skolundervisningen, IT-plattformar för bokningssystem, byggmaterial, investeringsrådgivning, hälsovård, tårtor, utvecklingskonsulter, organisationsutvecklare, låssmed och flyttjänster. Som du förstår så kan därmed alla företag, oavsett storlek eller bransch, ha möjlighet att växa tillsammans med det offentliga.

Som småföretagare kanske du inte kan leverera på ett avtal på byggnationen av nya kommunhuset men du kan gå in som underleverantör och montera alla lås, fönster eller liknande. Våga samarbeta med andra i din bransch för att vinna större kontrakt!

Hur kommer jag igång med upphandlingar?

  1. Gör dig sökbar för offentliga inköpare
  2. Öka din kompetens, det finns gratiskurser att gå (t.ex. “Opic Kom igång med offentlig upphandling”)
  3. Sök på relevanta affärer, se vad de efterfrågar och vad du kan lämna offert på.
  4. Börja bevaka nya affärsmöjligheter
  5. Analysera din marknad
  6. Starta din proaktiva dialog med inköparna.

Så här kommer du igång med upphandling

  1. Gå med i Leverantörsregistret kostnadsfritt här – och visa upp hur ditt företag kan hjälpa offentliga aktörer.
  2. Gå en kostnadsfri utbildning i offentlig upphandling här – och lär dig grunderna i att lämna anbud på offentliga upphandlingar.
  3. Få koll på vilka upphandlingar som är aktuella just nu (du kan prova kostnadsfritt här).
  4. Få en kostnadsfri mini-analys här – och lär dig vilka möjligheter kring offentlig upphandling som finns i just din bransch.

Om Mercell
Med över 30 000 kunder är Mercell den marknadsledande lösningen inom digital upphandling. Vi är den digitala mötesplatsen som underlättar för leverantörer, inköpare och upphandlare att göra bättre affärer ihop.

Vi utvecklar ständigt molntjänsterna med feedback från våra användare. Vår resa har bara börjat. Vi hjälper dig att effektivisera varje steg under upphandlingsprocessen, från start till mål. Mercell - evolving procurement.



ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. Lån
    Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi Invest
    Riskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. Verifieringsmedel
    Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Personlig Utveckling & Hälsa

4 saker framgångsrika företagare gör på fritiden

Vill du veta vad framgångsrika människor gör på fritiden? I den här videon får du fyra enkla tips du kan kopiera direkt, och som hjälper dig att skapa ett liv som föder framgång. Missa inte!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 11 juni, 2025 2 minuters läsning
vad fo¨retagare go¨r pa° fritiden

Foto: Unsplash

Vi människor har aldrig haft så mycket tid över som nu. Va, tänker du! Mitt liv är ju fullt hela tiden. Ja visst, men frågan är vad din tid är full med. Sociala medier? Nyheter? Tv-serier? Meningslösa möten utan agenda? Transportsträckor till jobb och dagis?

För att lyckas riktigt bra med det du vill, behöver du energi. Och fokus. Och kunskap. Och din uppgift som ledare är att skaffa allt detta på din fritid, så att du kan vara ditt allra bästa jag när du är på ditt företag. Och hur lyckas vi med detta?

Jo, vi byter ut alla dagens onödiga distraktioner mot fyra enkla aktiviteter – som nästan alla framgångsrika människor använder sig av (på ett eller annat sätt).

4 saker framgångsrika människor gör på fritiden

Träning

Låt oss vara ärliga, kan du komma på någon rimlig anledning till att inte röra dig en timme  om dagen? Inte vi heller. Inte tid? Gör om ett av dagens möten till en långpromenad, så har du löst biffen.

Läsning

Readers are leaders, och allt du lärde dig i skolan är daterat. För att bli riktigt vass som människa och företagare, tror vi att du ständigt behöver uppgradera dig. 20 minuters ny kunskap om dagen, kan det verkligen vara så svårt att få till? Knappast.

Meditation

För vissa av oss känns det läskigt. Onödigt. Flummigt. Men forskningen talar tydligt – de positiva effekterna är överväldigande. Och du behöver hitta fokus för att lyckas riktigt bra med ditt företag och ditt liv. Börja med 10 minuter om dagen, och använda gärna vår favoritapp Headspace för att komma igång supersnabbt.

Passioner/hobbies

Ditt företag är inte allt, och det är spännande att se att nästan alla framgångsrika företagare också har spännande hobbies. Segling, äventyr, dataspel, broderier… Vad det än är, kan en hobby som gör dig riktigt passionerad vara en perfekt oas för att koppla bort företaget. Tips: om du jobbar med huvudet i ditt företag, brukar en mer fysisk hobby vara allra bäst. Eller tvärtom…

I denna video får vi en riktigt spännande genomgång som lär dig hur du kan komma igång med dessa fyra strategier – 4 saker framgångsrika människor gör på fritiden.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.