Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från MERCELL

Partner

Hitta nya kunder med offentlig upphandling – gör så här steg för steg

Sponsrad artikel 4 juli, 2022 Uppdaterades 16 april, 2025 7 minuters läsning
Offentlig upphandling hitta nya kunder

Varje år görs 20 000 upphandlingar till ett värde av 800 miljoner kronor. I 50 % av dessa kontrakteras mindre företag. I den här guiden hjälper vi dig att steg för steg hitta nya kunder och rätt upphandlingar för just ditt företag.

Innan du börjar läsa guiden, vill vi dela några avgörande tips som hjälper dig att hitta nya kunder och vinna framtida upphandlingar.

  1. Gå med i Leverantörsregistret kostnadsfritt här – och visa upp hur ditt företag kan hjälpa offentliga aktörer.
  2. Gå en kostnadsfri utbildning i offentlig upphandling här – och lär dig grunderna i att lämna anbud på offentliga upphandlingar.
  3. Få koll på vilka upphandlingar som är aktuella just nu (du kan prova kostnadsfritt här).
  4. Få en kostnadsfri mini-analys här – och lär dig vilka möjligheter kring offentlig upphandling som finns i just din bransch.

Vilka möjligheter finns för ett mindre företag att vinna en offentlig upphandling?

Alla företag, oavsett storlek, har stora möjligheter att vinna offentliga affärer. Den största utmaningen i att vinna sin första affär är att våga ta steget, att lyfta telefonen och ringa inköparna på din kommun eller skicka mejlet till förvaltningschefen.

Att starta helt enkelt. Många skräms av formalian men idag när allt är digitaliserat är det enkelt att följa reglerna.

Det görs i dag cirka 20 000 upphandlingar per år till ett värde av över 800 000 000 kronor. Av dessa 20 000 upphandlingar kontrakteras små och/eller mikroföretag i ca 50 % och av de över 200 000 leverantörer som årligen får betalt av en statlig institution är majoriteten små och/eller mikroföretag. Det finns alla möjligheter i världen för mindre företag att växa tillsammans med den offentliga marknaden.

Tips! Gå med i Leverantörsregistret kostnadsfritt här – och visa upp hur ditt företag kan hjälpa offentliga aktörer.

Hur hittar jag upphandlingar som passar mitt företag?

  1. Börja med att göra dig sökbar för inköparna, t.ex. via ett leverantörsregister som kommunerna själva driver eller som privata aktörer som Mercell har kostnadsfritt. (Kommunerna har oftast egna separata dåligt skötta register, man kan behöva registrera sig på ett tiotal ställen)
  2. Upptäck vilka affärsmöjligheter det finns för just er! Alla offentliga affärer över ett visst värde (700 000 kr/år) måste publiceras i öppna databaser så att alla företag enkelt kan hitta dem. T.ex. via opic.com där man via en enkel sökning kan hitta alla aktuella affärer inom en bransch på mindre än 60 sekunder, alltid kostnadsfritt!
  3. Bevaka era affärsmöjligheter! Det finns idag flera företag i Sverige som hjälper små och stora företag att bevaka de offentliga affärsmöjligheterna. Då får man automatiskt notiser när en kommun eller statlig myndighet ska köpa just er vara eller tjänst. Genom att ha en automatiskt bevakning på nya affärsmöjligheter riskerar ni inte att missa en affär samtidigt som ni sparar tid! Win-Win!
  4. Kompetens! Att arbeta med offentliga affärer är inte särskilt krångligt, men det finns ett regelverk som de offentliga inköparna måste följa. Genom att öka er kompetens om det grundläggande regelverket och samtidigt få en massa tips & trix kommer ni ha lättare att hitta och vinna offentliga affärer. Man kommer väldigt långt bara på att våga föra en dialog med inköparen, precis som man skulle gjort vid en vanlig försäljning.
  5. Analysera. Precis som om man ska lansera en ny tjänst, gå in i ett nytt land eller göra en analys av den privata marknaden bör man analysera den offentliga. Det som är så vackert med den offentliga marknaden är att information är just offentlig för alla att ta del av!

Genom olika tjänster, t.ex. via Mercell, kan man på några minuter hitta information som:

  • Hur många affärsmöjligheter har ni per år i din bransch?
  • Hur många avtal löper ut de närmsta 12/24/36 månaderna?
  • Vilka av dina branschkollegor deltar och vinner mest affärer?
  • Hur såg kraven ut? Vilka priser offererade era branschkollegor?
  • Vilket företag levererar idag sina tjänster eller produkter?
  • Vem ansvarade för inköpet?

Med denna information till hands kan man enkelt arbeta fram mål och strategier för att lyckas hitta och vinna rätt affärer.

Tips! Gå en kostnadsfri utbildning i offentlig upphandling här – och lär dig grunderna i att lämna anbud på offentliga upphandlingar.

Hur svårt är det att vinna en upphandling, och vad ska jag tänka på för att lyckas?

Att vinna en affär inom den offentliga sektorn är idag i många fall enklare än att vinna en affär inom det privata. Då alla de offentliga affärerna publiceras (via t.ex. opic.com) får man affärsmöjligheten skickad till sig och “allt” man egentligen behöver göra är att svara på de krav inköparen har satt på varan eller tjänsten, uppge ett pris och skicka in sin offert (anbud).

En annan stor fördel inom det offentliga är att samtliga offentliga inköp måste enligt lag ske i ett elektroniskt system – så slut på excelark, långa worddokument och snirkliga mejl-trådar, att lämna en offert har aldrig varit enklare!

6 steg till att vinna en offentlig upphandling

  1. Hitta affären
  2. Ställ eventuella frågor, be om förtydligande
  3. Svara på kraven
  4. Skicka in offerten (anbudet)
  5. Vänta på besked
  6. Börja leverera!

Tips! Få koll på vilka upphandlingar som är aktuella just nu (du kan prova kostnadsfritt här).

Vilka misstag brukar företag göra när de vill “vinna” en upphandling?

Misstag gör vi alla, och ju mer misstag vi gör desto mer lär vi oss. När vi pratar med småföretagare ser vi att väldigt många väljer att lämna offert på alla affärsmöjligheter man hittar, oavsett om kraven inköparen satt passar in eller inte.

Vi rekommenderar istället att man ska fokusera på ett färre antal affärsmöjligheter där kraven passar bättre och där man också, genom sin marknadsanalys, vet när och med vilken inköparen man ska ha en dialog innan upphandlingen.

Genom det kan du bygga en relation och säkerställa att ni som företag kan uppfylla det behov den köpande organisationen har. Du kanske uppmärksammar att deras krav är helt orimliga, se till att de ändrar kraven då!

Vi ser också att många småföretagare i sina offerter väljer att skicka med mer information än vad inköparen efterfrågar, det är onödigt arbete, svara på det som efterfrågas och inget mer.

Kanske viktigast av allt; vi ser idag att småföretagare väljer att bortse från att arbeta med offentliga affärer då det finns flertalet missuppfattningar och myter om hur det faktiskt fungerar. Några av de vanligaste myterna vi hör är:

  • Endast stora företag har en möjlighet att vinna
  • Komplicerat och tidskrävande
  • Omöjligt att föra en dialog med inköparen

Om ni hör dessa myter, bortse från dem, de stämmer inte!

Tips!Få en kostnadsfri mini-analys här – och lär dig vilka möjligheter kring offentlig upphandling som finns i just din bransch.

I vilka branscher har mindre företag lättare att vinna en upphandling?

Allt de offentliga organisationerna behöver i sin verksamhet måste också köpas in från ett eller flera företag. Det innebär allt från bildskärmar till skolundervisningen, IT-plattformar för bokningssystem, byggmaterial, investeringsrådgivning, hälsovård, tårtor, utvecklingskonsulter, organisationsutvecklare, låssmed och flyttjänster. Som du förstår så kan därmed alla företag, oavsett storlek eller bransch, ha möjlighet att växa tillsammans med det offentliga.

Som småföretagare kanske du inte kan leverera på ett avtal på byggnationen av nya kommunhuset men du kan gå in som underleverantör och montera alla lås, fönster eller liknande. Våga samarbeta med andra i din bransch för att vinna större kontrakt!

Hur kommer jag igång med upphandlingar?

  1. Gör dig sökbar för offentliga inköpare
  2. Öka din kompetens, det finns gratiskurser att gå (t.ex. “Opic Kom igång med offentlig upphandling”)
  3. Sök på relevanta affärer, se vad de efterfrågar och vad du kan lämna offert på.
  4. Börja bevaka nya affärsmöjligheter
  5. Analysera din marknad
  6. Starta din proaktiva dialog med inköparna.

Så här kommer du igång med upphandling

  1. Gå med i Leverantörsregistret kostnadsfritt här – och visa upp hur ditt företag kan hjälpa offentliga aktörer.
  2. Gå en kostnadsfri utbildning i offentlig upphandling här – och lär dig grunderna i att lämna anbud på offentliga upphandlingar.
  3. Få koll på vilka upphandlingar som är aktuella just nu (du kan prova kostnadsfritt här).
  4. Få en kostnadsfri mini-analys här – och lär dig vilka möjligheter kring offentlig upphandling som finns i just din bransch.

Om Mercell
Med över 30 000 kunder är Mercell den marknadsledande lösningen inom digital upphandling. Vi är den digitala mötesplatsen som underlättar för leverantörer, inköpare och upphandlare att göra bättre affärer ihop.

Vi utvecklar ständigt molntjänsterna med feedback från våra användare. Vår resa har bara börjat. Vi hjälper dig att effektivisera varje steg under upphandlingsprocessen, från start till mål. Mercell - evolving procurement.



ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.