Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Olikheter stärker oss som businesswomen.

1 oktober, 2009 Uppdaterades 18 december, 2024 2 minuters läsning
typ A och typ B

Jag är rätt manlig i mitt sätt att vara, bryr mig inte så mycket om kläder eller utseende, rak på sak med inga krusiduller. Jag har mest ett typ A beteende. Snabba beslut, inte så mycket tvekan, pratar och rör mig fort, vill ha ordning och reda och vill att saker ska hända NU.


Jag har saker och ting färdiga i tid och är oerhört strukturerat och rätt stel. Bra ibland men väldigt dåligt i de fall när saker och ting inte blir alls. Har arbetat, lagt ned tid i onödan och för mycket tid.


Min kollega är en avbild av den generellt kallad kvinna uti fingerspetsen, välmålad, snygg i håret, välklädd. Hon är mjuk i sitt sätt att vara och vänar väldigt mycket om den enskilda personen. Hon har mest ett typ B beteende , hon vill fundera och tänka efter, ger sedan ett bra och eftertänksamt svar som sällan behöver ändras på. Pratar mer långsamt och har inte bråttom.


Kollegan har färdigt kvällen före - sent. Bra ibland men dåligt när det gäller viktiga och betydelsefulla affärer. När det ska förhandlas "kritstrecksrandigt" och inte utmålande.

Vid insälj eller förhandlingar så striktar jag upp henne när hon svävar iväg i metaforer och liknelser och tappar bort sig. När jag blir för kritstrecksrandig, får extra skärpa i rösten och rynkar ögonbryn kommer hon in som en frisk fläkt och mjukar till, målar upp och ramar in på ett fantastiskt sätt.Vi är ett vinnande team och vi vinner mark när vi har utbildningar.


Skillnaden på oss är att om vi ska ha förmiddagsfika så bestämmer jag utan att fråga någon.

- Förmiddagsfika klockan 10.00!


Min kollega börjar med att fråga;

-När tycker ni vi ska fika, har ni några förslag?


Sedan tar det en halvtimme innan man kommer fram till klockan tio vilket vi har BÅDA kommit fram till tar för mycket tid av all annan tid.


Det blir lite grann som om vi befann oss i ett krig skulle kollegan fråga;

 - Ska vi anfalla till vänster eller höger idag? Vad tycker ni?


Har vi en grupp som vi utbildar så gillar halva gruppen mig mer och den andra gruppen henne mer. De som har samma beteende som jag - gillar mig, de som har samma beteende som min kollega gillar henne mer.


Vi gör fantastiska bra utbildningar ihop med enormt bra utvärderingar och vi har jätteroligt under tiden.


TREVLIG HELG


 Lisbet
HälsoZam

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Spiris

Partner

Ladda ner kostnadsfri och interaktiv fakturamall här

Vem sa att fakturering måste vara tråkigt? Ladda ner Spiris fakturamall gratis så fixar du en stilren faktura lika smidigt som en kopp kaffe – oavsett om du säljer blommor på torget eller driver konsultbolag! Mallen fungerar bäst i Adobe Acrobat men andra program funkar också.

Fyll i din e-postadress nedan så kan du ladda ner fakturamallen direkt.

spiris-de
Spiris 11 februari, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 1 minuts läsning
Körv

Foto: Spiris

Innan du laddar ner mallen, visste du att det finns mer kostnadsfri hjälp att få? Till exempel:

Boom! Tryck på knappen nedan för att ladda ner fakturamallen direkt.

Ladda ner fakturamallen här. Yeah!

Snyggt! Här hittar du kostnadsfri mall, checklista och ett skönt erbjudande

Vad kul att du också laddat ned Spiris fakturamall. Bäst av allt – det finns mer kostnadsfri hjälp att få, till exempel:

- Kostnadsfri starta-eget-checklista (du hittar den här hos Spiris)
- Kostnadsfri mall för affärsplan (du kan ladda ned den här)

Pepp på att komma igång? Vi också. Friheten väntar! Och du, är ditt företag nystartat får du halva priset när du väljer bokföring och fakturering med Spiris. Ange koden: NYSTARTAD. Läs mer här! 

Lycka till!



AI

Hur kommer AI påverka våra tankar - och hur nyttjar vi det?

Sociala medier har ju redan fått rätt mycket kritik när det kommer till hur det påverkar människor. Men en av de mest underskattade nackdelarna jag ser är hur starkt det påverkar folks uppmärksamhetsspann.

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 11 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Nyttja Ai

Foto: Unsplash/Författaren

Allt numer behöver en 'hook' både online och offline. Vilket väl kanske framförallt skapat en verklighet där allt behöver förenklas, snabbas på och polariseras för att det överhuvudtaget ska fånga vår uppmärksamhet.

Enter AI

Det finns såklart mängder med positiva och negativa effekter med AI, men en effekt som vi högst troligen kommer få uppleva är att folk helt enkelt blir sämre på att ta sig igenom mödosamma uppgifter. 

Att söka, organisera, manuellt analysera, föra över från kolumn a till kolumn b. Allt sånt kan redan nu tas bort med lite teknisk fallenhet, och om 5-10 år. Var är vi då?

Och vad händer när vi som population dels har ett extremt kort uppmärksamhetsspann, och dels inte orkar tänka mödosamma tankar.

Ska vi göra någon sorts gissning på en värld där underhållning, dopaminkickar och 'good enough' blir de nya ledorden. Där fake news blir så lätt att producera och så svårt att granska att vi helt enkelt skiter i det och bara väljer att lita på de vi hoppas har rätt. Och en värld där allt framstår som möjligt men där verkligheten alltid är deprimerande jämfört med det påhittade.

Det är vad det är. Man kan skrika på folk att läsa mer böcker och lära sig meditera samtidigt som de bojkottar teknik, och man kan tvärtom hävda att AI kommer lösa allt. 

Men, man kan också vara cynisk och nyttja det. Så låt oss snacka affärer.

Jag tror man kan nyttja det på två sätt. Ett 'lite godare' och ett lite ondare'.

Det "ondare" sättet att nyttja AI

Den person/varumärkes-kults-kultur som vi sett växa fram senaste decenniet tror jag inte är någonting jämfört med vad vi kommer se framöver. Människor kommer törsta efter de sanna svaren, någon som visar vad lycka är, och någon som visar vägen.

Och att positionera sitt varumärke rätt där kan nog göras rätt framgångsrikt av många i allt från Second Hand till Bitcoin-trading.

Det "godare" sättet att nyttja AI

Att faktiskt stå för någonting på riktigt och inte bara medialt kommer skapa en djupare koppling till dina kunder. Att faktiskt uppleva ett riktigt värde i det äkta sociala samspelet, och att bli värderad som människa och få verklig kontakt med någon som bryr sig kommer vara någonting ovanligt. Och något man kan erbjuda där folk faktiskt är okej med att betala mer. 

Allt ovan är såklart rena spekulationer. 

Men, jag tror det är nyttigt att inte bli för fast i tankarna kring vilken ny funktion som finns idag, utan snarare fundera på hur det påverkar oss om 10år.

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.