Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

"Passiva inkomster ska ge mig min frihet"

Yasemin Bayramoglu 18 januari, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning

Foto: One on one ger inga reella flöden, menar Susanna Heli. FOTO: NILS PETTER NILSSON

Målet är klart. Hon ska kunna leva på en heltidslön men bara jobba halvtid. Lösningen: passiva intäkter.– Jag är inte ute efter pengarna, utan livsstilen, säger Susanna Heli.

Susanna motsvarar inte bilden av hardcore-företagaren. Hon jobbar med gravida, med mjuka värden – och en blick öppen mot andlighet.
Men visionen och målet har hon haft länge, även om det varit en bitvis tuff resa mot självständighet och egna företaget Föda utan rädsla.

LÄS OCKSÅ: SÅ TJÄNAR DU PENGAR MEDAN DU SOVER

Allt började för 22 år sedan, när hon födde sitt första barn.
– Jag fick hjälp att hitta tryggheten och det förändrade mitt liv! Jag insåg att utan den hjälpen hade förlossningen kunnat bli ett trauma.
Vad var det som hände? Tja, hon fick insikten om hur rädslor motarbetar och bromsar kroppen – och hur trygghet i stället öppnar upp och gör kroppen följsam. Men långt ifrån alla födande får det stöd som Susanna fick.

Hittade en lucka


Här började Susannas resa mot att bli en företagare i trygghetsskapande. Fast det visste hon inte då.
– Jag insåg att jag skulle kunna hjälpa andra. Men jag såg också att det inte var en vedertagen kunskap. Det fanns en lucka. Så jag bestämde mig för att nischa mig på det emotionella födandet, säger Susanna.

Att bli barnmorska var aldrig aktuellt. Det fanns inget om kopplingen mellan känslor och födande i deras utbildning. Vid den här tiden var Susanna undersköterska. Hon började jobba på förlossningen för att bygga på sina erfarenheter och utbildade sig samtidigt till doula.
Sjukgymnastutbildningen var den enda som tog upp hur kroppen och själen hänger samman. Så fick det bli. Det är fjorton år sedan nu.
– Men jag förstod redan där att jag inte skulle gå vårdvägen – den är för trög och långsam för mig. Jag insåg att jag kan förändra världen snabbare om jag möter kvinnorna och deras partners direkt.

Skapade en egen metod


Susanna skapade metoden Föda utan rädsla och började hålla profylaxkurser. 2009 kom hennes bok med samma namn ut.
– Jag vill ju kunna leva på det här. Men då fick jag Jante i fejset. Jag har fått mycket kritik och fått höra saker som ”kan man sälja trygghet?” och ”har du uppfunnit trygghet?”. Det har jag förstås inte. Men jag har skapat en tjänst, en metod för att skapa trygghet. Och den största utmaningen för mig har varit att stå stadigt i att man får sälja och ta betalt för att sälja trygghet.

Det tog tio år att etablera sig. Nu får Susanna höra av barnmorskor att de märker direkt om en födande gått kurs i hennes metod. För snart ett år sedan vågade hon äntligen säga upp sin fasta tjänst för att bara satsa på företaget. Och det märks. Med fullt fokus kommer intäkterna snabbare.
– Jag har valt den privata vägen och visar att det går att tjäna pengar på mjuka värden. Men jag har förlorat vänner på att sticka ut. Att vara envis, att stå för sitt värde ekonomiskt har varit en större resa än jag trott. Men det är dags att vi slutar med de fjomperierna, säger Susanna.

Tydlig målbild – i Grekland


Hon tar fram datorn och visar bilder på en ruin vid havet strax utanför Aten. Något för den händige, skulle man kunna beskriva det. Med mycket välvilja.
Sedan några år har hon investerat i kryptovalutor för att möjliggöra drömmen. Det här är också en del av visionen. Här vid havet ska hon bo och hålla kurser för instruktörer som ska föra hennes kunskap vidare.

Instruktörerna är en del av det pussel av aktiviteter som Susanna skapat för att hon ska få det liv som hon vill ha.
– Jag vill ha frihet och tänker mycket på passiv inkomst. One to one kan du aldrig skapa rejäla flöden. I det organiska byggandet av ett företag måste man tänka på passiv inkomst också.

I dagsläget har hon en rad källor:
  • Royalties för boken Föda utan rädsla som säljs i 5 000–6 000 ex/år.
  • Hon har utbildat instruktörer som håller hennes kurser. De fakturerar för lön, Susanna tar vinsten.
  • Doulatjänst – Susanna har utbildat doulorna. Susanna tar förmedlingsavgift för deras uppdrag.
  • Onlinekurser – både en profylaxkurs och en allt-i-ett-kurs, Gravidresan.
  • Hyr ut plats på sin sajt till instruktörer som gått Susannas kurser.

Det Susanna gör aktivt nu är att hon skriver fler böcker och utbildar vårdpersonal i sin metod. Dessa utbildningar ska på sikt utföras även av Susannas instruktörer.
– Mitt mål är att dra in 150 000 i månaden i ett passivt flöde. Det gör att jag kan utveckla företaget. Jag får hela tiden idéer och ser möjligheter. Målet är att jobba halvtid och få en heltidslön. Mitt motto är: Hur skulle mitt liv se ut om inte pengar spelade någon roll? Det handlar inte om pengarna, utan om mitt liv.

Satsar i England


Medan de passiva intäkterna tickar på kan hon dessutom fokusera mer på England. Hennes bok kom ut på engelska 2012. Nu måste hon göra samma resa där som i Sverige för att få metoden etablerad.
– De är där vi var i Sverige för tio år sedan. Så det är mycket jobb kvar. Men vi behöver jobba med något som betyder något, annars dör själen. Vad kommer man ångra mest – det man inte vågar eller att misslyckas? Att misslyckas är ingenting. Det viktigaste för mig är att fullfölja alla mina idéer och samtidigt förändra världen till det bättre.

Susanna tipsar:

  1. Tänk på ditt företag/produkt/tjänst som en egen kraft. Hur kan den arbeta för dig?
  2.  Tänk att ditt arbete också är ditt liv. Du ska njuta, växa och ha roligt. Din kropp, hjärna och ande ska hela tiden utvecklas. Stagnerar du så stagnerar din business.
  3. Älska pengar. De är bara en symbol för det liv du kan leva. Där ingår även välgörenhet och att bygga ekologiskt.
  4. Ha roligt och våga tänka större än du någonsin trodde var möjligt. Det är detta som sätter ramarna runt din spelplan. Sätt mål!


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.