Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Riktiga företagare kan inte misslyckas

1 maj, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 2 minuters läsning
Jag har varit företagare i över 25 år. Företagare på riktigt med personligt ansvar för hela min försörjning.

De allra flesta som kallar sig företagare är i själva verket anställda. Utan personligt ansvar, utan någon form av risktagande, mer än risken att förlora sin anställning och under en tid vara försörjd av fallskärm eller A-kassa.

De allra flesta förstår inte vad personligt ansvar innebär, trots att alla, nästan i varje fall, fick lära sig det i barndomen.

Ansvar är när man som liten sparkar en fotboll genom någons fönster. Då får man lära sig att ansvar betyder att man betalar för en ny fönsterruta och städar upp efter sig. Eller rättare sagt, det är föräldrarna som får betala. Själv fick jag i en liknande situation sona mitt brott med indragen veckopeng. Det räckte inte för att betala skadan, men jag fick mig en minnesbeta som sitter i än idag.

Men de flesta tycks ha glömt.

För majoriteten av alla vuxna är det alltid någon annan som bär ansvaret. Själva smiter de och skyller ifrån sig. Och inbillar sig att ansvar, det begränsar sig till att man får skämmas och känna sig utsatt ett tag.

Verkligt ansvar känns djupt ner i plånboken.

Så gör det för småföretagare. Blir det fel så får man stå sitt kast och betala. Oavsett om man själv bär skulden eller om orsaken är att marknaden tog en annan vändning än företagaren eller dennes rådgivare, inte sällan en offentligt anställd näringsfrämjare, trodde.

Spelar ingen roll. Ansvar ska utkrävas och samhällets bestraffningsmaskineri drar igång. Har man satt villan som säkerhet för lån i företaget, då säljer kronofogden den. Och räcker inte överskottet från den försäljningen för att lösa skulderna så blir det utmätning på lön ned till existensminimum resten av livet.

Ofta räcker det inte med att den drabbade betalar själva skulden. Kostnaden kan bli flerdubbelt större med kronofogdens avgifter och inkassobolagens ockerräntor.

Jag har skrivit om det här förr. Och använt det vedertagna begreppet misslyckade företagare. Vilket fick en läsare att rättmätigt protestera. Hur kan det vara ett misslyckande att våga, att satsa och ta långt mycket större risk än någon av börsföretagens anställda direktörer?

Det verkliga misslyckande är att gömma sig bakom en anställning. Att inte våga. Att inte ta några risker. Och att förvänta sig att någon annan ska ordna jobb med hög lön.

Riktiga företagare kan inte misslyckas. Även om resan slutar med konkurs.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Spiris

Partner

Hur mycket ska jag fakturera för att få den lön jag vill ha?

Hur mycket behöver du fakturera varje månad för att få samma inkomst som om du hade en viss månadslön som anställd? Den här kalkylen ger dig svaret och tar hänsyn till faktorer som åldersbaserade sociala avgifter, semester, tjänstepension och andra företagskostnader.

spiris-de
Spiris 16 juni, 2025 Uppdaterades 27 juni, 2025 1 minuts läsning
Körv

Foto: Spiris

Se ditt resultat nu

Ange din e‑postadress för att få tillgång till resultatet

Vänligen ange en giltig e‑postadress

Dela artikeln

AI

Hur kommer AI påverka våra tankar - och hur nyttjar vi det?

Sociala medier har ju redan fått rätt mycket kritik när det kommer till hur det påverkar människor. Men en av de mest underskattade nackdelarna jag ser är hur starkt det påverkar folks uppmärksamhetsspann.

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 11 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Nyttja Ai

Foto: Unsplash/Författaren

Allt numer behöver en 'hook' både online och offline. Vilket väl kanske framförallt skapat en verklighet där allt behöver förenklas, snabbas på och polariseras för att det överhuvudtaget ska fånga vår uppmärksamhet.

Enter AI

Det finns såklart mängder med positiva och negativa effekter med AI, men en effekt som vi högst troligen kommer få uppleva är att folk helt enkelt blir sämre på att ta sig igenom mödosamma uppgifter. 

Att söka, organisera, manuellt analysera, föra över från kolumn a till kolumn b. Allt sånt kan redan nu tas bort med lite teknisk fallenhet, och om 5-10 år. Var är vi då?

Och vad händer när vi som population dels har ett extremt kort uppmärksamhetsspann, och dels inte orkar tänka mödosamma tankar.

Ska vi göra någon sorts gissning på en värld där underhållning, dopaminkickar och 'good enough' blir de nya ledorden. Där fake news blir så lätt att producera och så svårt att granska att vi helt enkelt skiter i det och bara väljer att lita på de vi hoppas har rätt. Och en värld där allt framstår som möjligt men där verkligheten alltid är deprimerande jämfört med det påhittade.

Det är vad det är. Man kan skrika på folk att läsa mer böcker och lära sig meditera samtidigt som de bojkottar teknik, och man kan tvärtom hävda att AI kommer lösa allt. 

Men, man kan också vara cynisk och nyttja det. Så låt oss snacka affärer.

Jag tror man kan nyttja det på två sätt. Ett 'lite godare' och ett lite ondare'.

Det "ondare" sättet att nyttja AI

Den person/varumärkes-kults-kultur som vi sett växa fram senaste decenniet tror jag inte är någonting jämfört med vad vi kommer se framöver. Människor kommer törsta efter de sanna svaren, någon som visar vad lycka är, och någon som visar vägen.

Och att positionera sitt varumärke rätt där kan nog göras rätt framgångsrikt av många i allt från Second Hand till Bitcoin-trading.

Det "godare" sättet att nyttja AI

Att faktiskt stå för någonting på riktigt och inte bara medialt kommer skapa en djupare koppling till dina kunder. Att faktiskt uppleva ett riktigt värde i det äkta sociala samspelet, och att bli värderad som människa och få verklig kontakt med någon som bryr sig kommer vara någonting ovanligt. Och något man kan erbjuda där folk faktiskt är okej med att betala mer. 

Allt ovan är såklart rena spekulationer. 

Men, jag tror det är nyttigt att inte bli för fast i tankarna kring vilken ny funktion som finns idag, utan snarare fundera på hur det påverkar oss om 10år.

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.