Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Inspiration

Så blev Lars Wallin hovets favorit

5 januari, 2018 9 minuters läsning
Lars Wallin

Foto: Lars Wallin är en favorit bland de modemedvetna. Foto: Hans Alm

Han beskriver sin hjärna som en ständigt påkopplad scanner. Inspirationen kommer från Asien och Afrika – och svenska järnaffärer. Möt klädkonstnären som triggas av motgångar.

Säg Lars Wallin och de flesta tänker nog ”klänningar” eller till och med ”vackra klänningar”. Det är så han vill ha det, Lars Wallin. Det är ditåt han styrt det. Han är noga med varumärkesbyggandet och bra på marknadsföring. Han vet var han vill synas. Och var han inte vill synas.Lars Wallin

– Jag vill inte bli ”han som bröt foten i Fångarna på fortet”, säger han ödmjukt när Driva Eget möter honom i ateljén som inretts med varm hand och kärlek till vackra tyger.

Lars Wallin har designat kläder till prinsessor och artister; till bröllop, teatrar, scenshower och melodifestivaler. När Carola Häggkvist sjöng Evighet i Melodifestivalen gjorde hon det i en böljande, kornblå skapelse signerad Lars Wallin.

LÄS OCKSÅ: Hovfotograf jobbar bäst självNär kronprinsessan Victoria går på Nobelfest händer att hon gör det i en klänning av nämnde designer. Prinsessan Madeleine har gjort detsamma. Och när Petra Mede ledde världens största underhållningsprogram – Eurovision Song Contest – hann hon med tre kreationer av Lars Wallin inför runt 200 miljoner tv-tittare. Sådana meriter stärker varumärket.

– Men jag fattade nog inte att jag hade ett varumärke förrän runt år 2000 då folk började säga ”Det är en Lars Wallin”. Då förstod jag och tvingades tänka till: Vad är mitt uttryck egentligen?

Ja, vad är det? Tidlöshet. Hållbarhet. Kärlek. Något sådant. Det är också på dessa grundpelare hans företag vilar.

– Allt som lämnar huset ska vara gjort med kärlek, säger Lars.

Är det något tips han vill ge nya entreprenörer är det just detta med kärlek och varumärke.

– Man måste utgå från sig själv och ha sin själ i projektet. Man kan koppla in hur många pr-byråer som helst, men man kan inte fuska med känslan. Fråga dig: Vad är din grej? Vad är unikt? Utveckla det och skala bort annat!

LÄS OCKSÅ: Från torghandel till Tate ModernSjälv har Lars Wallin lärt av framgångar och bakslag. Han har inte glömt slitet, hundåren med madrass på golvet i ateljén, extraknäck för att få ihop till mat och hyra, nudlar och champinjoner på burk.Lars Wallin

– Hundåren var ganska många. Kuponger … Tonfisk på burk … Jag lever fortfarande inte i någon lyx, men när jag unnar mig lyx – då njuter jag! Jag älskar att resa och då bor jag gärna på fina designerhotell. Men lyx behöver inte alltid betyda dyrt. Jag bodde till exempel i en fin svit på Raffles Hotel i Singapore. Dagen efter bodde jag på ett vandrarhem i Fiskebäckskil, drog upp persiennen på morgonen och såg en säl utanför fönstret. Det var kontraster och båda är lyx.

LÄS OCKSÅ: Hennes träskedar säljer som smör i HollywoodLars Wallin startade sitt första företag 1990. Men designerdrömmen föddes långt tidigare hemma i Västerås. Kanske såddes ett frö när han som liten kille fick följa med mamma Margareta till Rocklundahallen. Skridskoartisterna i Holiday on Ice var i stan med sin show. Det var fjädrar och paljetter; färgsprakande och överdådigt. Lars tappade andan.

– Jag blev fascinerad. Det var kompromisslöst, maffigt! Vissa artister gjorde inget annat än att åka runt på skridskorna och visa upp kläderna, och jag blev så tagen av att det inte behövde fylla någon mer funktion än att vara vackert.

Nu kan man kanske tro att lille Lars gick hem på kammaren och började klippa, sy och klistra fjädrar. Det gjorde han inte. Han tecknade och målade. Först i tonåren, när han blev kostymansvarig för skolans revyer, kom modet in i bilden.

– Samtidigt följde jag Ingrid Schrewelius (legendarisk modejournalist) rapporter från Paris. Hon var en stor inspirationskälla. Och där någonstans, när jag var 14–15, bestämde jag mig. Jag skulle bli designer.

Hemma i villan i Hökåsen i utkanten av Västerås fanns mamma Margareta, som jobbade på bank, pappa Sven-Gunnar, som var polis, och lillebror Hans.

– Mina fantasier och designerdrömmar bejakades av mina föräldrar. De stöttade alltid och såg att jag hade en konstnärlig ådra. Det är en enorm styrka att ha det stödet med sig hemifrån så tidigt. Mina föräldrar trodde på mig. Att jag inte skulle klara det fanns inte på kartan.

Men allt var inte frid och fröjd under uppväxten. Klädintresset drog till sig mobbares uppmärksamhet i skolan. I åttonde klass blev han både psykiskt och fysiskt attackerad av ett gäng killar i nian.

LÄS OCKSÅ: Helt rätt med Silvias gamla klänning

– Det var inte så att jag klädde mig extremt på något sätt, det kunde räcka med att jag hade ett par skor som var lite speciella för att de skulle reagera. En gång slängde de ett bord efter mig i matsalen. Ingen reagerade. På den tiden pratade man inte om mobbning och jag sa aldrig något till mina föräldrar, men det blev så illa att jag hamnade på sjukhus till slut.

Mobbarna slutade nian och det sista grundskoleåret blev lugnare för Lars.

Att klädskapandet skulle ske inom ramen för ett eget företag stod klart ganska tidigt. Alternativen var för få. Med detta resonemang i ryggen blev det ekonomisk linje på gymnasiet, något Lars kan ångra idag. Han kommer fortfarande inte överens med siffror.

– Jag betalar fakturor själv för jag vill ha koll, men när någon tar fram en kalkyl … Jag ser inte vad det står! Det låser sig …Lars WallinMed facit i hand hade det kanske varit bättre med en kreativ gymnasieutbildning, men nu blev det som det blev. Senare blev det flytt till Stockholm och studier vid Beckmans designhögskola, innan han startade eget med inriktning mot haute couture, den högsta konsten av sömnadskonst där allt är handsytt och av finaste kvalitet.

Med förebilder som modeskaparna Valentino och Yves Saint Laurent satte han igång. Men kundunderlaget för haute couture är litet i Sverige och existerar knappt utanför en mindre krets i Stockholm.

– Jag gjorde ändringssömnad och jobbade extra för att kunna betala hyran. Jag vågade inte tacka nej till jobb av rädsla för att inte få ihop bröd- och smörpengar. Men till slut hade jag inte tid och energi till det jag egentligen ville göra – haute couture – och upptäckte att jag gjort en kompromiss. Mitt liv var inte kul längre. Jag gjorde inte det jag ville. Till slut insåg jag att jag måste satsa om jag skulle komma någonstans.

Satsningen kom när den kände frisören Björn Axén skulle ha en visning. Lars fick i uppdrag att göra kläderna.

– Jag tog alla mina pengar, köpte fina tyger och började jobba.

Det blev lite av ett genombrott. Nu började pressen uppmärksamma designern som skapade så vackra plagg. Modetidningarna ringde och ville fotografera. Lars insåg marknadsföringspotentialen och ställde gärna upp. Helst ville han också ha ett ord med i laget när det gällde hur plaggen presenterades.

– Jag har aldrig varit bra på siffror, men duktig på att presentera produkterna och skapa en upplevelse runt dem.

Det började rulla på. Kunderna ringde, ville ha klänningar till fest och bröllop och scenshower. Och Damernas Värld gav honom priset Guldknappen.

Under det sena 1990-talet designade han klänningar till Fröken Sverige och nådde då bortom röda mattan och ut i stugorna. Det blev också Miss World-klänningar och Nobelklänningar. År 2000 bar kronprinsessan sin första Lars Wallin-klänning på Nobelfesten.

LÄS OCKSÅ: De förverkligade drömmen om en vingård i ToscanaFramgången var ett faktum, men varade inte för evigt. Ett par år senare hände det som Lars beskriver som sin största motgång i företagandet.

– När jag skulle bredda mig med en kollektion tog jag in en investerare. Vi analyserade inte tillräckligt och gjorde jättemycket fel. Det var inte fel på produkterna, men det fattades dåliga beslut om ekonomi och struktur, och det ledde till konkurs. Det kändes som ett stort nederlag. Vi gjorde en satsning som inte funkade ekonomiskt och jag lyssnade lite för mycket på andra. Jag grät och tyckte att jag var en riktig loser.

Konkursen blev en stor sorg som mynnade ut i en undran: Vad ska jag göra nu då?

– Men jag lär mest av misslyckanden. Motgångar utvecklar mig. Framgångar hämmar mig, då vågar jag inte utvecklas och göra nytt. Efter konkursen trodde jag att jag var slut, men så ringde en kund som ville ha en klänning …

Lars startade igen. Han gillar ju företagande, men kan sakna tryggheten i en anställning och ett lönebesked den 25:e. Han sliter med det där som alla småföretagare gör – usel pension, inga möjligheter att vara hemma och få ersättning när man är sjuk, mycket utgifter, stort ansvar …

– Ja, de tankarna har kommit med åldern. Jag har till exempel aldrig satsat på mitt hem, äger inte min lägenhet. Och som arbetsgivare har man bara skyldigheter och inga rättigheter.Lars WallinSom chef är han – ja, hur är han egentligen?

– Chef …

Lars smakar lite på ordet och tycker att det är ett jobbigt ord.

– Jag vill hellre se oss som ett team. Skräddaren har jobbat här i 15 år och hon som ritar mönster i 22, så något rätt har jag väl gjort eftersom de stannat så länge. Jag vill att de ska känna ansvar, att vi har en dialog. Vad är det som säger att min sanning är den rätta? Jag har respekt för deras kunnande och vill hellre känna mig som en i teamet än som chef.

Teamet i Lars Wallin AB har påbörjat en ny fas. För att bredda verksamheten och öka lönsamheten satsar företaget nu på en kollektion, färdigsydda plagg som säljs i affärer. Tanken är att nå utanför Sverige.

– Jag kommer aldrig att göra en Valentino- eller Gucci-resa i Sverige. Haute couture blir aldrig större än så här hemma. Kundunderlaget är för begränsat och därför breddar vi oss med en kollektion.

Och så var det där med scannern och järnaffären. Med scannern är det så här: Den sitter i Lars hjärna, är ständigt påslagen och registrerar miljöer, människor, prylar. Allt inspirerar och kan omvandlas till en detalj i ett plagg eller en ny kreation.

Scannern är kanske som mest aktiv under resor. Afrikas natur och konst inspirerar, liksom Asiens harmoniska uttryck. Förståeligt. Men järnaffärer?

– Jag älskar svenska järnaffärer! Bara att gå och titta där på rader av skruvar, muttrar och saker jag inte begriper vad de ska användas till… Det är en fantastisk miljö som sätter igång kreativiteten.

Text: Annika Hällkvist. Foto: Hans Alm


ANNONS

Innehåll från Mynt

Partner

Så gör 12 000 andra företagare för att spara tid och pengar

Vill du också slippa krånglet med kvittohantering och utgiftsrapporter? 12 000 företag har redan gjort valet som förenklar företagarens vardag avsevärt – nyfiken?

myntab_logo
Mynt 10 februari, 2025 4 minuters läsning
Native-februari_Drivaeget

Foto: Mynt

Tips: Här är svenska företaget som revolutionerar kvittohanteringen

Att driva företag innebär att jonglera hundratals uppgifter samtidigt. Kundrelationer, produktutveckling, personalansvar – och inte minst att samla in kvitton och administrera långa utgiftsrapporter. De flesta entreprenörer vill ägna tid åt sin kärnverksamhet och inte på kvitton och administration kring ekonomihantering. 

Därför finns det många lösningar som kan förenkla detta. Däribland Mynt, en lösning för att automatisera kvittohantering som används av över 12000 företag.

Mynt brinner för att förenkla och sänka tröskeln för entreprenörer genom att minimera den administrativa bördan som ofta följer med utgiftshantering. Med en djup förståelse för SME-företagens behov utvecklar Mynt ständigt nya smarta funktioner – som Smarta kvitton, vilket automatiskt matchar kvitton med rätt transaktion.

– Vår lösning med företagskort, kredit och utgiftshantering integrerat med bokföringssystem löser stora problem för företag i alla storlekar, berättar Baltsar Sahlin, vd och medgrundare på Mynt.

Tips! Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt du också! Läs mer här.

Ett självklart val för smartare utgiftshantering

Ekonomiansvariga på företag av alla storlekar som behöver en helhetslösning för företagskort, kvittohantering och automatiserad bokföring vänder sig till Mynt för att göra sin administration så enkel som möjligt.

Istället för att samla in kvitton manuellt, hantera privata utlägg och krångla med pappershögar, kan företag nu sköta allt i en digital plattform med automatiserade processer. Ett av 12 000 företag som använder Mynt är kommunikationsbyrån Shomei: 

– Mynt hjälper oss att effektivisera vår administration, från kvittohantering till bokföring. Det har verkligen minskat huvudvärken och sparat oss tid på rapportering, berättar Shomeis vd.

Full kontroll och automatiska påminnelser

Utan ett bra digitalt system för utläggshantering kan det vara svårt att veta hur mycket som spenderas varje månad för företagets räkning. Med Mynt kan alla anställda få tillgång till ett företagskort och ekonomiansvariga får full kontroll genom att sätta individuella köpgränser.

Dessutom skickas automatiska påminnelser och notiser så att kvitton laddas upp direkt i Mynt-appen. Resultatet? Mindre strul, färre missade kvitton och en betydligt smidigare administration. 

Företagskort med kvittohantering – anpassat för din verksamhet

Användare av Mynt kan välja ett betalsätt som passar dem bäst, kredit eller debit. Använder man debit så kan man även slå på funktionen auto-top up som säkerställer att viktiga betalningar aldrig avbryts.

Det är en särskilt hjälpsam funktion för annonsköp, prenumerationstjänster och andra digitala betalningar, och ni som företag kan känna er trygga i att alltid ha täckning på era konton.

Självklart erbjuder även Mynt smart kvittohantering oavsett kortlösning ni väljer, vilket är gynnsamt vid köp av digitala annonser – som ofta genererar en mängd transaktioner varje månad. För den digitala byrån Search Intent har Mynts lösning för annonskvitton varit särskilt värdefull:

– Förutom den traditionella kvittohanteringen med resor och representation, använder vi Mynt för att hantera våra kunders annonskvitton, vilket tidigare varit en väldigt tidskrävande och krånglig uppgift. Nu kan vi enkelt dra och släppa alla kvitton direkt in i plattformen, där de matchas med rätt transaktion helt automatiskt, berättar Search Intents vice vd. 

Slipp jaga kvitton och utlägg – kom igång med Mynt

Vill du också slippa krånglig kvittohantering och få bättre kontroll över företagets utgifter? Kom igång med Mynt idag och upptäck hur smidigt det kan vara att driva företag när ni slipper ödsla tid på administrativa uppgifter som kvittohantering och privata utlägg.

Tips! Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt du också! Läs mer här.

Om Mynt
Mynt erbjuder en helhetslösning för företag. Med företagskort kopplade till bokföringen minimeras tiden som behöver läggas på administration kring utlägg. Användaren kan fota kvittot och skicka in det, eller aktivera funktionen för smarta kvitton så matchas alla onlineköp automatiskt.

Med Mynt kan användaren välja olika nivåer av betalansvar för krediten och lägga till privata utlägg i systemet. På så sätt hanteras samtliga utlägg, oberoende av källa, i samma system och ekonomiansvarig får en översikt i realtid.

Mynt är ett licensierat e-pengainstitut under Finansinspektionen och har samarbeten med etablerade aktörer som Visa, Fortnox och Visma Spcs.

Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt nu! 



Personlig Utveckling & Hälsa

Fem nattvanor som förändrar ditt företagarliv – testa detta!

Tänk om du kunde vakna upp supermotiverad varje dag – redo att ta dig an alla utmaningar i ditt företag. Vi använder oss av fem enkla knep för att få den bästa starten på dagen. Vilka använder du?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 22 maj, 2025 3 minuters läsning
Nattvanor

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.