Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Inspiration

Så blev Lars Wallin hovets favorit

5 januari, 2018 9 minuters läsning
Lars Wallin

Foto: Lars Wallin är en favorit bland de modemedvetna. Foto: Hans Alm

Han beskriver sin hjärna som en ständigt påkopplad scanner. Inspirationen kommer från Asien och Afrika – och svenska järnaffärer. Möt klädkonstnären som triggas av motgångar.

Säg Lars Wallin och de flesta tänker nog ”klänningar” eller till och med ”vackra klänningar”. Det är så han vill ha det, Lars Wallin. Det är ditåt han styrt det. Han är noga med varumärkesbyggandet och bra på marknadsföring. Han vet var han vill synas. Och var han inte vill synas.Lars Wallin

– Jag vill inte bli ”han som bröt foten i Fångarna på fortet”, säger han ödmjukt när Driva Eget möter honom i ateljén som inretts med varm hand och kärlek till vackra tyger.

Lars Wallin har designat kläder till prinsessor och artister; till bröllop, teatrar, scenshower och melodifestivaler. När Carola Häggkvist sjöng Evighet i Melodifestivalen gjorde hon det i en böljande, kornblå skapelse signerad Lars Wallin.

LÄS OCKSÅ: Hovfotograf jobbar bäst självNär kronprinsessan Victoria går på Nobelfest händer att hon gör det i en klänning av nämnde designer. Prinsessan Madeleine har gjort detsamma. Och när Petra Mede ledde världens största underhållningsprogram – Eurovision Song Contest – hann hon med tre kreationer av Lars Wallin inför runt 200 miljoner tv-tittare. Sådana meriter stärker varumärket.

– Men jag fattade nog inte att jag hade ett varumärke förrän runt år 2000 då folk började säga ”Det är en Lars Wallin”. Då förstod jag och tvingades tänka till: Vad är mitt uttryck egentligen?

Ja, vad är det? Tidlöshet. Hållbarhet. Kärlek. Något sådant. Det är också på dessa grundpelare hans företag vilar.

– Allt som lämnar huset ska vara gjort med kärlek, säger Lars.

Är det något tips han vill ge nya entreprenörer är det just detta med kärlek och varumärke.

– Man måste utgå från sig själv och ha sin själ i projektet. Man kan koppla in hur många pr-byråer som helst, men man kan inte fuska med känslan. Fråga dig: Vad är din grej? Vad är unikt? Utveckla det och skala bort annat!

LÄS OCKSÅ: Från torghandel till Tate ModernSjälv har Lars Wallin lärt av framgångar och bakslag. Han har inte glömt slitet, hundåren med madrass på golvet i ateljén, extraknäck för att få ihop till mat och hyra, nudlar och champinjoner på burk.Lars Wallin

– Hundåren var ganska många. Kuponger … Tonfisk på burk … Jag lever fortfarande inte i någon lyx, men när jag unnar mig lyx – då njuter jag! Jag älskar att resa och då bor jag gärna på fina designerhotell. Men lyx behöver inte alltid betyda dyrt. Jag bodde till exempel i en fin svit på Raffles Hotel i Singapore. Dagen efter bodde jag på ett vandrarhem i Fiskebäckskil, drog upp persiennen på morgonen och såg en säl utanför fönstret. Det var kontraster och båda är lyx.

LÄS OCKSÅ: Hennes träskedar säljer som smör i HollywoodLars Wallin startade sitt första företag 1990. Men designerdrömmen föddes långt tidigare hemma i Västerås. Kanske såddes ett frö när han som liten kille fick följa med mamma Margareta till Rocklundahallen. Skridskoartisterna i Holiday on Ice var i stan med sin show. Det var fjädrar och paljetter; färgsprakande och överdådigt. Lars tappade andan.

– Jag blev fascinerad. Det var kompromisslöst, maffigt! Vissa artister gjorde inget annat än att åka runt på skridskorna och visa upp kläderna, och jag blev så tagen av att det inte behövde fylla någon mer funktion än att vara vackert.

Nu kan man kanske tro att lille Lars gick hem på kammaren och började klippa, sy och klistra fjädrar. Det gjorde han inte. Han tecknade och målade. Först i tonåren, när han blev kostymansvarig för skolans revyer, kom modet in i bilden.

– Samtidigt följde jag Ingrid Schrewelius (legendarisk modejournalist) rapporter från Paris. Hon var en stor inspirationskälla. Och där någonstans, när jag var 14–15, bestämde jag mig. Jag skulle bli designer.

Hemma i villan i Hökåsen i utkanten av Västerås fanns mamma Margareta, som jobbade på bank, pappa Sven-Gunnar, som var polis, och lillebror Hans.

– Mina fantasier och designerdrömmar bejakades av mina föräldrar. De stöttade alltid och såg att jag hade en konstnärlig ådra. Det är en enorm styrka att ha det stödet med sig hemifrån så tidigt. Mina föräldrar trodde på mig. Att jag inte skulle klara det fanns inte på kartan.

Men allt var inte frid och fröjd under uppväxten. Klädintresset drog till sig mobbares uppmärksamhet i skolan. I åttonde klass blev han både psykiskt och fysiskt attackerad av ett gäng killar i nian.

LÄS OCKSÅ: Helt rätt med Silvias gamla klänning

– Det var inte så att jag klädde mig extremt på något sätt, det kunde räcka med att jag hade ett par skor som var lite speciella för att de skulle reagera. En gång slängde de ett bord efter mig i matsalen. Ingen reagerade. På den tiden pratade man inte om mobbning och jag sa aldrig något till mina föräldrar, men det blev så illa att jag hamnade på sjukhus till slut.

Mobbarna slutade nian och det sista grundskoleåret blev lugnare för Lars.

Att klädskapandet skulle ske inom ramen för ett eget företag stod klart ganska tidigt. Alternativen var för få. Med detta resonemang i ryggen blev det ekonomisk linje på gymnasiet, något Lars kan ångra idag. Han kommer fortfarande inte överens med siffror.

– Jag betalar fakturor själv för jag vill ha koll, men när någon tar fram en kalkyl … Jag ser inte vad det står! Det låser sig …Lars WallinMed facit i hand hade det kanske varit bättre med en kreativ gymnasieutbildning, men nu blev det som det blev. Senare blev det flytt till Stockholm och studier vid Beckmans designhögskola, innan han startade eget med inriktning mot haute couture, den högsta konsten av sömnadskonst där allt är handsytt och av finaste kvalitet.

Med förebilder som modeskaparna Valentino och Yves Saint Laurent satte han igång. Men kundunderlaget för haute couture är litet i Sverige och existerar knappt utanför en mindre krets i Stockholm.

– Jag gjorde ändringssömnad och jobbade extra för att kunna betala hyran. Jag vågade inte tacka nej till jobb av rädsla för att inte få ihop bröd- och smörpengar. Men till slut hade jag inte tid och energi till det jag egentligen ville göra – haute couture – och upptäckte att jag gjort en kompromiss. Mitt liv var inte kul längre. Jag gjorde inte det jag ville. Till slut insåg jag att jag måste satsa om jag skulle komma någonstans.

Satsningen kom när den kände frisören Björn Axén skulle ha en visning. Lars fick i uppdrag att göra kläderna.

– Jag tog alla mina pengar, köpte fina tyger och började jobba.

Det blev lite av ett genombrott. Nu började pressen uppmärksamma designern som skapade så vackra plagg. Modetidningarna ringde och ville fotografera. Lars insåg marknadsföringspotentialen och ställde gärna upp. Helst ville han också ha ett ord med i laget när det gällde hur plaggen presenterades.

– Jag har aldrig varit bra på siffror, men duktig på att presentera produkterna och skapa en upplevelse runt dem.

Det började rulla på. Kunderna ringde, ville ha klänningar till fest och bröllop och scenshower. Och Damernas Värld gav honom priset Guldknappen.

Under det sena 1990-talet designade han klänningar till Fröken Sverige och nådde då bortom röda mattan och ut i stugorna. Det blev också Miss World-klänningar och Nobelklänningar. År 2000 bar kronprinsessan sin första Lars Wallin-klänning på Nobelfesten.

LÄS OCKSÅ: De förverkligade drömmen om en vingård i ToscanaFramgången var ett faktum, men varade inte för evigt. Ett par år senare hände det som Lars beskriver som sin största motgång i företagandet.

– När jag skulle bredda mig med en kollektion tog jag in en investerare. Vi analyserade inte tillräckligt och gjorde jättemycket fel. Det var inte fel på produkterna, men det fattades dåliga beslut om ekonomi och struktur, och det ledde till konkurs. Det kändes som ett stort nederlag. Vi gjorde en satsning som inte funkade ekonomiskt och jag lyssnade lite för mycket på andra. Jag grät och tyckte att jag var en riktig loser.

Konkursen blev en stor sorg som mynnade ut i en undran: Vad ska jag göra nu då?

– Men jag lär mest av misslyckanden. Motgångar utvecklar mig. Framgångar hämmar mig, då vågar jag inte utvecklas och göra nytt. Efter konkursen trodde jag att jag var slut, men så ringde en kund som ville ha en klänning …

Lars startade igen. Han gillar ju företagande, men kan sakna tryggheten i en anställning och ett lönebesked den 25:e. Han sliter med det där som alla småföretagare gör – usel pension, inga möjligheter att vara hemma och få ersättning när man är sjuk, mycket utgifter, stort ansvar …

– Ja, de tankarna har kommit med åldern. Jag har till exempel aldrig satsat på mitt hem, äger inte min lägenhet. Och som arbetsgivare har man bara skyldigheter och inga rättigheter.Lars WallinSom chef är han – ja, hur är han egentligen?

– Chef …

Lars smakar lite på ordet och tycker att det är ett jobbigt ord.

– Jag vill hellre se oss som ett team. Skräddaren har jobbat här i 15 år och hon som ritar mönster i 22, så något rätt har jag väl gjort eftersom de stannat så länge. Jag vill att de ska känna ansvar, att vi har en dialog. Vad är det som säger att min sanning är den rätta? Jag har respekt för deras kunnande och vill hellre känna mig som en i teamet än som chef.

Teamet i Lars Wallin AB har påbörjat en ny fas. För att bredda verksamheten och öka lönsamheten satsar företaget nu på en kollektion, färdigsydda plagg som säljs i affärer. Tanken är att nå utanför Sverige.

– Jag kommer aldrig att göra en Valentino- eller Gucci-resa i Sverige. Haute couture blir aldrig större än så här hemma. Kundunderlaget är för begränsat och därför breddar vi oss med en kollektion.

Och så var det där med scannern och järnaffären. Med scannern är det så här: Den sitter i Lars hjärna, är ständigt påslagen och registrerar miljöer, människor, prylar. Allt inspirerar och kan omvandlas till en detalj i ett plagg eller en ny kreation.

Scannern är kanske som mest aktiv under resor. Afrikas natur och konst inspirerar, liksom Asiens harmoniska uttryck. Förståeligt. Men järnaffärer?

– Jag älskar svenska järnaffärer! Bara att gå och titta där på rader av skruvar, muttrar och saker jag inte begriper vad de ska användas till… Det är en fantastisk miljö som sätter igång kreativiteten.

Text: Annika Hällkvist. Foto: Hans Alm


Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.