Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Försäljning & lönsamhet

Så får du dina första kunder

26 november, 2012 3 minuters läsning
Klar med affärsplan och f-skattsedel? Då återstår det viktigaste – att skaffa kunder och få dem att köpa av dig. Här är de tre första stegen du kan ta för att komma igång.

Du har registrerat firman, skaffat en hemsida och tryckt upp snygga visitkort. Men var är kunderna?

– Som ny företagare är det lätt att fastna i allt man har att göra i stället för att lyfta luren och börja sälja. Men kunderna är förutsättningen för att ens kunna ha ett företag, så de borde alltid komma först.

Det säger företagaren och journalisten Pauline Eriksson som skrivit boken Ta steget till eget – handbok för unga entreprenörer(TUK Förlag). Hon har startat och drivit flera egna företag och vet vikten av att snabbt få upp en kundbas.

Här visar hon i tre steg hur du hittar dina första kunder:

Steg 1. Kartlägg
Att sälja till allt och alla behöver visserligen inte vara fel. Men du sparar mycket tid på att först kartlägga vilka kunder du ska rikta in dig på, menar Pauline Eriksson.
– Ta i stället tillfället i akt och fråga dig själv vilka DU helst skulle vilja ha som kunder, säger hon.
Sök på nätet, gå igenom företagsregister och ta för vana att skriva upp kunder i din målgrupp som du stöter på. När Pauline Eriksson var delägare i en reklambyrå satt hon på hockeymatcher och skrev upp sponsorerna runt banan för att sedan kunna kontakta dem och sälja.
– För att börja någonstans kan du till exempel begränsa dig till en viss bransch eller ort. Då blir det mer greppbart, säger hon.

Steg 2. Studera
Nästa steg är att sätta dig in i företagen. Risken är annars att du lägger tid på kunder som överhuvudtaget inte har behov av dina tjänster eller produkter. Googla företaget, läs på webbsidan och hör med eventuella kontakter som du själv har. Du kan också söka efter företaget på allabolag.se för att se hur ekonomin ser ut.
– Var krass och fråga dig själv: har de verkligen behov av det jag säljer? Om inte, vilket behov har de och kan jag fylla det? säger Pauline Eriksson.
Informationen du får fram kan du även använda när du kontaktar företaget. Genom att hänvisa till något du har läst på deras webbsida eller i en artikel om företaget verkar du påläst och intresserad.
Men, poängterar Pauline Eriksson, det är en balansgång mellan att sätta sig in i potentiella kunder och att ägna alldeles för mycket tid åt dem.
– Det handlar om att skaffa sig en överblick – inte gå igenom tio år gamla bokslut, säger hon.

Steg 3. Strukturera
Sen gäller det att organisera dina kunder i ett register. Ett vanligt Excelark går bra, tipsar Pauline Eriksson. Då blir det lättare att beta av företagen och följa upp samtalen allt eftersom.
Skriv ner namn på företaget, vem du ska kontakta (ring växeln och fråga om du inte vet), telefonnummer och e-postadress. Gör också en notering i registret om du märker något specifikt behov hos företaget.
Skriv också upp om du har någon form av ingång. Jobbar din systers ex-man där? Din fasters kompis? Med sajten Linkedin ser du enkelt om du har kontakter på företaget. De kan du sedan använda när du ringer eller mejlar företaget i fråga.
– Men häng inte upp dig för mycket på det, det kan bli märkligt. Säg bara ”Jag har fått ditt namn av X hos er och jag ringer angående…” . Då känns det mer naturligt, säger Pauline Eriksson.

Läs mer om hur du sedan börjar kontakta kunderna och följer upp de kontakter du har tagit i

Driva Eget nr 5/2012.

Pauline Eriksson, författare till Ta steget till eget - handbok för unga entreprenörer. Foto: Kim Grindwall.Uppdaterad 2015-07-02


Personlig utveckling

6 smarta tips: Så maxar du din produktivitet i höst

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
så maxar du din produktivitet

När hösten kommer och tempot ökar, är det lätt att känna sig överväldigad. Men tänk om du istället kunde få mer tid över – vad skulle du göra med den? Kanske äntligen ta tag i de där idéerna du har på is, satsa mer på din hälsa, eller bara ta det lugnt? Här är några konkreta tips för att klara höstens hektiska månader (och vinna tid!)

När hösten drar igång med ett stort antal uppgifter att jonglera kan det kännas svårt att hinna med, och hålla verksamheten på rätt spår. Men – du kan både effektivisera din arbetsdag och frigöra tid. Oavsett om du vill lägga den extra tiden på att utveckla nya affärsidéer, förbättra kundupplevelsen eller bara få mer balans i vardagen. Här är några steg du kan testa redan idag.

Så maxar du din produktivitet – här är 6 konkreta tips

1. Planera din vecka i förväg

En tydlig planering är nyckeln till hög produktivitet. Genom att avsätta tid i början av varje vecka för att prioritera dina uppgifter, dela upp dem i mindre delmål, bestämma hur lång tid de får ta och till och med skriva in dem i kalendern, kan du undvika att känna dig överväldigad.

2. Prioritera

Se till att du har en realisttisk plan för vad du ska hinna med på den tid som finns – och se till att du väljer att göra rätt uppgifter först. Ett knep för att få överblick är att inte bara göra en lång lista med att göra-uppgifter. Dela istället in dem i fyra olika rutor utefter hur viktiga de är för ditt företag och hur bråttom det är att utföra dem. Börja sedan med rutan över det som är viktigast och mest bråttom.

3. Sätt tydliga mål och deadlines

Bryt också upp uppgifterna i mindre delar. Att ha tydliga, mätbara mål hjälper dig att hålla fokus. Definiera specifika milstolpar för dina projekt och sätt realistiska deadlines för varje steg. Att uppnå mindre delmål ger dig en känsla av framsteg och gör stora uppgifter mer hanterbara.

Läs också: 3 smarta knep: Så blir du effektivare – och hinner mer (eller blir klar snabbare!)

4. Automatisera och delegera

Som småföretagare är det lätt att fastna i att göra allt själv. Men att automatisera vissa processer, som fakturering och betalningspåminnelser eller kundkommunikation via till exempel chattbotar eller automatiska mejlflöden, kan frigöra tid för att fokusera på mer strategiska uppgifter. Om du har ett team, var inte rädd för att delegera uppgifter och lita på andras kompetens!

5. Sätt gränser för din arbetsdag

Det är lätt att arbeta dygnet runt som egenföretagare, men det kan snabbt leda till utbrändhet. Sätt tydliga gränser för din arbetsdag och se till att du får tid för vila och återhämtning. Produktivitet handlar inte bara om att jobba hårt – det handlar också om att jobba smart och ta hand om dig själv.

Att upprätthålla en balans mellan arbete och vila är faktiskt avgörande för att säkerställa hållbar produktivitet och långsiktig framgång. Så planera även in tid för återhämtning! Dels genom att ta pauser under dagarna när du gör något helt annat än det du just gjorde. Dels genom att ta tid för det du tycker om utöver jobbet i veckorna.

6. Fokusera på en uppgift i taget

Multitasking kan kännas effektivt, men forskning visar att det ofta leder till lägre produktivitet. Genom att fokusera på en uppgift i taget och slutföra den innan du går vidare till nästa, kan du öka både kvaliteten på ditt arbete och din effektivitet.



Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.