Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Så får du fler klick i ditt nyhetsbrev

9 december, 2014 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning
Vill du ha många besökare till din sajt eller blogg? Då kan nyhetsbrev vara ett alternativ. Få fler att klicka i dem – här är fyra sanningar och nio tips för att lyckas.

Hej, nu drar jag igång webbskolan. Och som jag lovade i mitt blogginlägg igår börjar jag med att ge några tips för hur du får fler klick i ditt nyhetsbrev (jag kommer att gå in på tipsen mer i detalj framöver).

Nyhetsbrev kan vara bra för flera olika saker. Du kanske vill att kunden ska klicka in och använda något verktyg, läsa din blogg, köpa dina produkter, anmäla sig till en kurs eller boka konsulttjänster? Oavsett vad så gäller det att utgå från vad kunden vinner på det hela, hur du hjälper henne eller honom.

Först fyra sanningar:

1)   Det finns INTE en enskild framgångsfaktor för att lyckas med nyhetsbrev och webbinnehåll. Det är en samverkan av flera olika faktorer som gäller.

2)   Det finns inte en framgångsformel som gäller alla. Vad som fungerar för just dig beror på vad just dina kunder är intresserade av och vilken relation ni har.

3)   Det enda sättet att nå framgång är att: planera –> testa –> följa upp –> justera planen –> och testa igen. Och så vidare.

4)   Kunden är viktigast. Utgå alltid från vad som är bäst för den.

 

Psst: Vill du bara nå ut med information kanske du inte alls är intresserad av att personer klickar vidare till din sajt. Utan kan skriva allt innehåll direkt i mejlet. Då är det öppningsfrekvensen som är viktigast. Hur du får upp den berättar jag senare i veckan. Men punkt 1 till 4 nedan gäller även där.

 

Jag utgår här ifrån att ditt nyhetsbrev är uppbyggt med en eller flera artiklar som alla har rubrik, ingress och länk samt en bild.

 

1. Se till att dina mottagare vill ha ditt nyhetsbrev.
Det är väldigt viktigt att du bara skickar nyhetsbrev till personer som anmält sig för att få det, och att det är lätt att avregistrera sig.

Det är också viktigt att du inte skickar ditt nyhetsbrev för ofta. Det gäller att du har någonting nytt att berätta som du tror att dina mottagare verkligen är intresserade av.

Följ upp varje nyhetsbrev och se så att inte följarna avregistrerar sig – det är ett tecken att du kanske skickar för ofta, eller fel innehåll.

 

2. Skicka vid rätt tidpunkt.
Fundera på när det passar dina kunder att läsa ditt nyhetsbrev. Är det på jobbet? När under dagen har de troligtvis mest tid i så fall? Är det kanske på kvällen när de vill fördriva tid? Eller kanske på väg till jobbet när de kollar mobilen på bussen? Testa och se vad som passar bäst för dig – när du får bäst respons.

 

3. Bygg trovärdighet.
För att dina läsare ska vilja öppna ditt nyhetsbrev och klicka sig vidare till din sajt måste du ha byggt ett förtroende. De måste tro att det du vill berätta är relevant för dem. Därför är innehållet på din sajt otroligt viktigt. Kvalitén på det avgör allt.

 

4. Se över layouten.
Designen på ditt brev måste vara lättöverskådlig och intresseväckande. Satsa på bilder som fångar ögat.

Det måste vara lätt att se vad du förmedlar och var man kan klicka. Gör länkarna tydliga: en avvikande färg, feta eller understrukna. Sätt gärna en liten pil framför länken.

Kom ihåg att det måste vara snyggt och funktionellt i mobil. Testskicka till många olika mejlklienter och kontrollera både på dator och mobil att det ser bra ut.

 

5. Berätta inte allt.
Vill du få dina läsare att klicka vidare in på din sajt så får du inte berätta för mycket i själva nyhetsbrevet. Då finns ju ingen anledning att gå vidare. Men du får självklart inte heller berätta för lite. Berätta vad läsaren kan få reda på inne på din sajt – vilken fråga som besvaras – och varför den gynnas av det. Men inte exakt vad svaret är.

 

6. Sätt lockande rubriker.
Din rubrik måste vara intresseväckande och tydlig. Tänk att den ska kunna stå helt för sig själv, utan resten av texten, och ändå förstås.

Säg till exempel att du har en skönhetssalong och har skrivit ett blogginlägg om att du nu även erbjuder fiskpedikyr.

Skriv inte: ”Nu har vi en ny tjänst” utan exempelvis ”Nyhet: Låt fiskar äta dina fötter”.

Försök tänka att nyhetsbrevet är som en löpsedel eller första sidan på ett magasin, och ska väcka nyfikenhet och locka till läsning

 

7. Ha lockande ingresser.
I ingressen får du berätta för läsaren varför den vill läsa vidare inne på din sajt. Försök hålla dig kort och tänk dig in i vad som kan väcka intresset hos din kund.

I exemplet ovan ska du alltså inte skriva:
”Jag har länge velat erbjuda mina kunder någonting nytt och nu har jag startat ett samarbete med en leverantör som erbjuder fiskpedikyr. Det känns jättespännande! Fiskpedikyr är den senaste trenden och har många bra fördelar. Det kommer att få dina fötter att bli som nya igen. Vi kommer att testa tjänsten under den kommande månaden. Det går bra att komma in och boka in en halvtimme när som helst under dagen. Jag hoppas att du som kund vill komma förbi så kan jag berätta mer om vad det här innebär.”

Skriv istället till exempel:
”Möhippa? Sugen på att unna dig något nytt och spännande? Den här månaden kan du testa att få mjuka fötter – med hjälp av fiskar!”

En brasklapp: Har du bara några få kunder och känner allihopa väl så kanske det första alternativet, lite kortat, ändå fungerar bättre – det där vet du bäst.

 

8. Satsa på en säljande länktext.
Följ upp med en tydlig länk där du utnyttjar möjligheten att skriva en uppmaning. Använd gärna själva länktexten till att berätta vad läsaren får om den klickar där. En nödlösning är ”Klicka här!”

Om vi fortsätter på samma exempel som ovan kan du skriva ”Kom förbi och testa nya trenden – läs mer här!”

 

9. Jaga inte klick! Ha bra innehåll på din sajt.
Det kan ju låta som att jag säger emot mig själv nu. Ska man inte jaga klick? Nej. Bara massa besökare gynnar dig inte. Jag säger det igen: Det läsaren kommer till när den klickat måste leverera vad du lovat i nyhetsbrevet, och ge bra och intressant information. Du vill inte ha läsare som bara klickar in och lämnar din sajt direkt. Du vill ju att de ska göra någonting inne på din sajt och du vill ju bygga förtroende så att de kommer tillbaka.

 

Jag kommer gå djupare in i de här olika tipsen längre fram.  Och komma med ännu fler tips. Har jag missat något viktigt? Frågor? Fyll gärna i med en kommentar nedan!


ANNONS

Innehåll från Oderland

Partner

5 praktiska tips: Så får du en snabbare hemsida

Snabba webbplatser konverterar bättre. Är du nöjd med dina laddningstider? Här får du fem praktiska tips för att optimera din hemsida – utan att behöva skriva en enda rad kod.

oderlabd
Oderland 3 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 5 minuters läsning
Snabbare hemsida

Foto: Oderland

Få en snabbare hemsida med okomplicerad optimering

Snabbare laddningstider förbättrar inte bara din konverteringsgrad, utan även din SEO. Och med våra tips behöver du inte vara utvecklare. Här får du enkla men effektiva ändringar som förbättrar din webbprestanda – direkt från experterna på Oderland.

Visste du att Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket? För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här.

1. Använd cache

Om din sida använder dynamiska element – formulär, visuella effekter, sociala medie-flöden – kräver det resurser. Ju mer resurser som används, desto långsammare laddningstid.

Cache är en funktion som gör att din hemsida lagrar en färdig version, en kopia, av din sajt så den inte behöver laddas från grunden vid varje besök. Som att besökaren tar en genväg till sidan!

Resultatet blir en 3 till 10 gånger snabbare laddning.

Så gör du: Installera ett page cache-plugin. Det finns flera alternativ som är kostnadsfria (WP Super Cache, W3 Total Cache eller LiteSpeed Cache. Här finns en gratis guide om hur du ställer in LiteSpeed Cache).

Tips! Behöver du en domän till ditt företag? Här kan du se vilka domäner som är lediga.

2. Välj plugin med omsorg

Har du koll på hur många plugin du har installerat? Om inte är det dags att inventera. Ju fler plugin, desto långsammare laddningstid. Vissa plugin är resurstunga, andra krockar med funktioner eller cache, och många lägger till metadata eller egna tabeller i databasen som påverkar prestandan.

Det kan dessutom finnas en säkerhetsrisk att ha för många plugin installerade, framför allt om de inte är uppdaterade. Det medför fler (och mer) akuta problem än att optimera en långsam webbplats, problem som du vill undvika i den mån det går.

Så gör du: Rensa bort de plugin du inte använder. Fundera på om några plugin överlappar – fyller de verkligen olika syften? Se även till att de uppdateras till den senaste versionen.

3. Se över dina filstorlekar

Du kan det nog vid det här laget: Ju större filer, desto långsammare laddningstid. Och det gäller framför allt dina bilder och videor. Det finns ingen anledning till att ha för högupplösta bilder eftersom det inte ger någon större effekt – våra skärmar kan ändå inte visa all information i bilden.

Så gör du: Komprimera bilderna. Moderna bild- och komprimeringsverktyg kan skära bort stora mängder data utan att det syns för ögat. Sikta på 200–300 kB för att få både snygga bilder och snabb laddning.

Och när du ändå håller på: Slå gärna på lazy loading också! Då laddas bilder längre ned på sidan först när besökaren faktiskt når dem. Fixa det antingen via ett plugin (men tänk på punkt 2!) eller ta hjälp av en kodare som lägger in det direkt i dina HTML-taggar.

4. Minifiering av koden

Du bör alltid sträva efter att minimera mängden resurser du laddar in totalt sett. Minifiering handlar om att göra hemsidans resurser så effektiva som möjligt. När din sida laddas hämtar webbläsaren många filer (HTML, CSS och JavaScript), där varje fil är en egen förfrågan. Ju fler förfrågningar, desto långsammare sida.

Så gör du: Rensa eller förenkla koden för att lätta på trycket och göra filerna mindre. Men notera – du behöver fortfarande inte koda! Många cache-plugin har en funktion som åtgärdar detta. Leta efter något i stil med “Minify HTML/CSS/JS” eller “Optimera resurser”.

5. Skaffa CDN

Ett CDN, Content Delivery Network eller innehållsleveransnätverk (säg det snabbt tre gånger!), är ett nätverk av servrar runt om i världen som levererar din hemsidas filer från den server som ligger närmast besökaren.

Om du exempelvis har kunder utanför Sverige, eller bara vill ha en mer stabil leverans, är CDN ett enkelt sätt att få bättre respons utan att ändra en enda rad kod.

Så gör du: Fixa ett konto på en CDN-tjänst och installera tillhörande plugin (detta är ett exempel på ett nödvändigt plugin). Cloudflare är ett populärt alternativ som fungerar utmärkt att sätta upp själv, men du får ofta stabilare och mer optimerad leverans om ditt webbhotell hjälper till.

Och slutligen: Välj ett bra webbhotell

Det är kanske det viktigaste tipset: Välj ett bra webbhotell. En bra hosting-partner kommer kunna hjälpa dig med allt från server och object cache, ordentlig CDN och uppdatering av PHP för att du ska få en så snabb webbplats som möjligt. 

Se till att du har en hosting-lösning där du får support som verkligen hjälper till och bistår med just de tekniska bitar vi snuddat vid i guiden.

Tips: Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket. För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här. 

Om Oderland Webbhotell

Oderland är ett svenskt webbhotell som sedan 1998 hjälper företag med premium-hosting, avancerade drifttjänster och domäner. Alla tjänster driftas på svenska servrar och de arbetar med 30 000+ kunder i alla branscher, med ett stort fokus på WordPress.

De bygger långsiktiga relationer med företag som vill ha snabbare hemsidor, personlig service och hosting som håller vad den lovar. Läs mer på oderland.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.