Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Så får du fler klick i ditt nyhetsbrev

9 december, 2014 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning
Vill du ha många besökare till din sajt eller blogg? Då kan nyhetsbrev vara ett alternativ. Få fler att klicka i dem – här är fyra sanningar och nio tips för att lyckas.

Hej, nu drar jag igång webbskolan. Och som jag lovade i mitt blogginlägg igår börjar jag med att ge några tips för hur du får fler klick i ditt nyhetsbrev (jag kommer att gå in på tipsen mer i detalj framöver).

Nyhetsbrev kan vara bra för flera olika saker. Du kanske vill att kunden ska klicka in och använda något verktyg, läsa din blogg, köpa dina produkter, anmäla sig till en kurs eller boka konsulttjänster? Oavsett vad så gäller det att utgå från vad kunden vinner på det hela, hur du hjälper henne eller honom.

Först fyra sanningar:

1)   Det finns INTE en enskild framgångsfaktor för att lyckas med nyhetsbrev och webbinnehåll. Det är en samverkan av flera olika faktorer som gäller.

2)   Det finns inte en framgångsformel som gäller alla. Vad som fungerar för just dig beror på vad just dina kunder är intresserade av och vilken relation ni har.

3)   Det enda sättet att nå framgång är att: planera –> testa –> följa upp –> justera planen –> och testa igen. Och så vidare.

4)   Kunden är viktigast. Utgå alltid från vad som är bäst för den.

 

Psst: Vill du bara nå ut med information kanske du inte alls är intresserad av att personer klickar vidare till din sajt. Utan kan skriva allt innehåll direkt i mejlet. Då är det öppningsfrekvensen som är viktigast. Hur du får upp den berättar jag senare i veckan. Men punkt 1 till 4 nedan gäller även där.

 

Jag utgår här ifrån att ditt nyhetsbrev är uppbyggt med en eller flera artiklar som alla har rubrik, ingress och länk samt en bild.

 

1. Se till att dina mottagare vill ha ditt nyhetsbrev.
Det är väldigt viktigt att du bara skickar nyhetsbrev till personer som anmält sig för att få det, och att det är lätt att avregistrera sig.

Det är också viktigt att du inte skickar ditt nyhetsbrev för ofta. Det gäller att du har någonting nytt att berätta som du tror att dina mottagare verkligen är intresserade av.

Följ upp varje nyhetsbrev och se så att inte följarna avregistrerar sig – det är ett tecken att du kanske skickar för ofta, eller fel innehåll.

 

2. Skicka vid rätt tidpunkt.
Fundera på när det passar dina kunder att läsa ditt nyhetsbrev. Är det på jobbet? När under dagen har de troligtvis mest tid i så fall? Är det kanske på kvällen när de vill fördriva tid? Eller kanske på väg till jobbet när de kollar mobilen på bussen? Testa och se vad som passar bäst för dig – när du får bäst respons.

 

3. Bygg trovärdighet.
För att dina läsare ska vilja öppna ditt nyhetsbrev och klicka sig vidare till din sajt måste du ha byggt ett förtroende. De måste tro att det du vill berätta är relevant för dem. Därför är innehållet på din sajt otroligt viktigt. Kvalitén på det avgör allt.

 

4. Se över layouten.
Designen på ditt brev måste vara lättöverskådlig och intresseväckande. Satsa på bilder som fångar ögat.

Det måste vara lätt att se vad du förmedlar och var man kan klicka. Gör länkarna tydliga: en avvikande färg, feta eller understrukna. Sätt gärna en liten pil framför länken.

Kom ihåg att det måste vara snyggt och funktionellt i mobil. Testskicka till många olika mejlklienter och kontrollera både på dator och mobil att det ser bra ut.

 

5. Berätta inte allt.
Vill du få dina läsare att klicka vidare in på din sajt så får du inte berätta för mycket i själva nyhetsbrevet. Då finns ju ingen anledning att gå vidare. Men du får självklart inte heller berätta för lite. Berätta vad läsaren kan få reda på inne på din sajt – vilken fråga som besvaras – och varför den gynnas av det. Men inte exakt vad svaret är.

 

6. Sätt lockande rubriker.
Din rubrik måste vara intresseväckande och tydlig. Tänk att den ska kunna stå helt för sig själv, utan resten av texten, och ändå förstås.

Säg till exempel att du har en skönhetssalong och har skrivit ett blogginlägg om att du nu även erbjuder fiskpedikyr.

Skriv inte: ”Nu har vi en ny tjänst” utan exempelvis ”Nyhet: Låt fiskar äta dina fötter”.

Försök tänka att nyhetsbrevet är som en löpsedel eller första sidan på ett magasin, och ska väcka nyfikenhet och locka till läsning

 

7. Ha lockande ingresser.
I ingressen får du berätta för läsaren varför den vill läsa vidare inne på din sajt. Försök hålla dig kort och tänk dig in i vad som kan väcka intresset hos din kund.

I exemplet ovan ska du alltså inte skriva:
”Jag har länge velat erbjuda mina kunder någonting nytt och nu har jag startat ett samarbete med en leverantör som erbjuder fiskpedikyr. Det känns jättespännande! Fiskpedikyr är den senaste trenden och har många bra fördelar. Det kommer att få dina fötter att bli som nya igen. Vi kommer att testa tjänsten under den kommande månaden. Det går bra att komma in och boka in en halvtimme när som helst under dagen. Jag hoppas att du som kund vill komma förbi så kan jag berätta mer om vad det här innebär.”

Skriv istället till exempel:
”Möhippa? Sugen på att unna dig något nytt och spännande? Den här månaden kan du testa att få mjuka fötter – med hjälp av fiskar!”

En brasklapp: Har du bara några få kunder och känner allihopa väl så kanske det första alternativet, lite kortat, ändå fungerar bättre – det där vet du bäst.

 

8. Satsa på en säljande länktext.
Följ upp med en tydlig länk där du utnyttjar möjligheten att skriva en uppmaning. Använd gärna själva länktexten till att berätta vad läsaren får om den klickar där. En nödlösning är ”Klicka här!”

Om vi fortsätter på samma exempel som ovan kan du skriva ”Kom förbi och testa nya trenden – läs mer här!”

 

9. Jaga inte klick! Ha bra innehåll på din sajt.
Det kan ju låta som att jag säger emot mig själv nu. Ska man inte jaga klick? Nej. Bara massa besökare gynnar dig inte. Jag säger det igen: Det läsaren kommer till när den klickat måste leverera vad du lovat i nyhetsbrevet, och ge bra och intressant information. Du vill inte ha läsare som bara klickar in och lämnar din sajt direkt. Du vill ju att de ska göra någonting inne på din sajt och du vill ju bygga förtroende så att de kommer tillbaka.

 

Jag kommer gå djupare in i de här olika tipsen längre fram.  Och komma med ännu fler tips. Har jag missat något viktigt? Frågor? Fyll gärna i med en kommentar nedan!


ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Så förbereder du dig bäst inför 2026 – 3 steg för succé

Nytt år, nya möjligheter. Och i stället för stress över borttappade kvitton och missade deadlines tar du kommandot direkt. Med tre enkla steg skapar du struktur, får koll på ekonomin – och ger dig själv de bästa förutsättningarna för ett magiskt 2026.

SpeedLedger 8 december, 2025 Uppdaterades 9 december, 2025 5 minuters läsning
2026 mest lönsamma år

Foto: Speedledger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång:

…och här kan du lära dig bokföring på 10 minuter.

Då kör vi. I den här guiden ger vi dig tre steg till ett stressfritt och lönsamt 2026. Spoiler Alert: Lösningen kanske heter Speedledger (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot).

Steg 1: Stäng det gamla året utan stress - bokslutet behöver inte vara klart den 1 januari

Många skjuter på bokslutet tills det blir bråttom – och dyrt. Men du kan göra det enkelt för dig själv. Börja med att stämma av det viktigaste:

  • Är alla intäkter och kostnader bokförda?
  • Har du fått in alla kvitton och fakturor?
  • Har du gjort avstämning mot banken? (Behövs förstås inte om du har Speedledger, där allt uppdateras automatiskt och i realtid)

Genom att veta om vad du kommer behöva göra i ditt bokslutsarbete kan du börja förbereda under tiden du sitter och bokför det löpande. Till exempel kan du bokföra kundfordringar och leverantörsskulder på rätt sätt direkt och slippa gå tillbaka och göra om det i samband med bokslutet. 

Men tänk också på att du inte behöver stå med ett färdigt bokslut den 1 januari! Den första hållpunkten för de flesta företagarna brukar vara den sista momsredovisningen för året du stänger, som tidigast kommer i februari.

Tips: Ladda ner SpeedLedgers kostnadsfria “Checklista vid bokslut” så att du inte missar något. Den tar dig steg för steg genom vad du behöver få gjort innan du stänger böckerna. 

Steg 2: Planera hela året redan nu

Att ha koll på dina deadlines – för moms, skatter och bokslut – gör enorm skillnad. Istället för att kolla sista minuten i kalendern vet du exakt vad som gäller. Genom att ha koll på vad som kommer hända i förväg kan du istället vara proaktiv, planera, slippa stressa i sista minuten och framförallt kommer du inte missa några inlämningar. Med ett årshjul för 2026 får du:

  • Koll på viktiga datum
  • Möjlighet att planera likviditet
  • Mindre risk för missade rapporteringar

Tips: Ett årshjul är det bästa verktyget för detta. Vi har skapat ett komplett och kostnadsfritt “Årshjul för företagare 2026” som visar alla viktiga datum du behöver ha koll på. Dessutom får du massvis med tips efter säsong! Ladda ned och sätt upp vid ditt skrivbord!

Steg 3: Sätt upp ett system som automatiserar bokföringen

De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart en “new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Det ger dig:

  • Bokföring i realtid
  • Mindre stress inför bokslut
  • Bättre beslutsunderlag

Det är precis så SpeedLedger fungerar. Genom att ha en direktkoppling till din bank kan du spara tid och slippa göra avstämningar eller fundera över om du missat något. Det bästa med detta, är att när det är dags att stänga året, finns allt redan klart.

Blev du besviken nu, att du inte hade detta redan i början av året? Ingen panik. Startar du igång med SpeedLedger e-bokföring kan du hämta händelser från banken bakåt i tiden och komma i fas du också. Det allra bästa med detta? Du får tid över till att göra det du är bäst på - driva ditt företag framåt.

Psst! Blir du nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va!

JUST NU får du 50% rabatt på SpeedLedger första året, gäller fram till årsskiftet och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

Ge dig själv den bästa starten på 2026

Med en tydlig checklista, ett årshjul för planering och ett automatiserat bokföringsflöde har du allt du behöver för att slippa stressa och istället fokusera på lönsamhet.

Ett sista tips (eller egentligen 10) är 10 tips inför årsskiftet där du får full koll på vad du behöver göra, när du behöver göra det och vad du kan göra under tiden du bokför “som vanligt”. 10 tips inför årsskiftet ger dig inte bara koll på vad du behöver göra och när – utan vi går också igenom hur du gör det. 

Till exempel kan du hitta information om hur du ska bokföra dina kundfordringar och vad det är, eller till exempel hur du gör en avskrivning av en inventarie - och när i tiden du behöver göra det. Ladda ner tipsen här.

Och kom ihåg – genom att sköta bokföringen själv kan du spara 1 000-tals kronor varje månad. Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen? Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva men ändå undvika byråkostnader. 

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Om SpeedLedger
SpeedLedger erbjuder molnbaserade program för e-bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.

SpeedLedger Trustpilot: https://se.trustpilot.com/review/speedledger.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.