Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Så får du fler klick i ditt nyhetsbrev

9 december, 2014 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning
Vill du ha många besökare till din sajt eller blogg? Då kan nyhetsbrev vara ett alternativ. Få fler att klicka i dem – här är fyra sanningar och nio tips för att lyckas.

Hej, nu drar jag igång webbskolan. Och som jag lovade i mitt blogginlägg igår börjar jag med att ge några tips för hur du får fler klick i ditt nyhetsbrev (jag kommer att gå in på tipsen mer i detalj framöver).

Nyhetsbrev kan vara bra för flera olika saker. Du kanske vill att kunden ska klicka in och använda något verktyg, läsa din blogg, köpa dina produkter, anmäla sig till en kurs eller boka konsulttjänster? Oavsett vad så gäller det att utgå från vad kunden vinner på det hela, hur du hjälper henne eller honom.

Först fyra sanningar:

1)   Det finns INTE en enskild framgångsfaktor för att lyckas med nyhetsbrev och webbinnehåll. Det är en samverkan av flera olika faktorer som gäller.

2)   Det finns inte en framgångsformel som gäller alla. Vad som fungerar för just dig beror på vad just dina kunder är intresserade av och vilken relation ni har.

3)   Det enda sättet att nå framgång är att: planera –> testa –> följa upp –> justera planen –> och testa igen. Och så vidare.

4)   Kunden är viktigast. Utgå alltid från vad som är bäst för den.

 

Psst: Vill du bara nå ut med information kanske du inte alls är intresserad av att personer klickar vidare till din sajt. Utan kan skriva allt innehåll direkt i mejlet. Då är det öppningsfrekvensen som är viktigast. Hur du får upp den berättar jag senare i veckan. Men punkt 1 till 4 nedan gäller även där.

 

Jag utgår här ifrån att ditt nyhetsbrev är uppbyggt med en eller flera artiklar som alla har rubrik, ingress och länk samt en bild.

 

1. Se till att dina mottagare vill ha ditt nyhetsbrev.
Det är väldigt viktigt att du bara skickar nyhetsbrev till personer som anmält sig för att få det, och att det är lätt att avregistrera sig.

Det är också viktigt att du inte skickar ditt nyhetsbrev för ofta. Det gäller att du har någonting nytt att berätta som du tror att dina mottagare verkligen är intresserade av.

Följ upp varje nyhetsbrev och se så att inte följarna avregistrerar sig – det är ett tecken att du kanske skickar för ofta, eller fel innehåll.

 

2. Skicka vid rätt tidpunkt.
Fundera på när det passar dina kunder att läsa ditt nyhetsbrev. Är det på jobbet? När under dagen har de troligtvis mest tid i så fall? Är det kanske på kvällen när de vill fördriva tid? Eller kanske på väg till jobbet när de kollar mobilen på bussen? Testa och se vad som passar bäst för dig – när du får bäst respons.

 

3. Bygg trovärdighet.
För att dina läsare ska vilja öppna ditt nyhetsbrev och klicka sig vidare till din sajt måste du ha byggt ett förtroende. De måste tro att det du vill berätta är relevant för dem. Därför är innehållet på din sajt otroligt viktigt. Kvalitén på det avgör allt.

 

4. Se över layouten.
Designen på ditt brev måste vara lättöverskådlig och intresseväckande. Satsa på bilder som fångar ögat.

Det måste vara lätt att se vad du förmedlar och var man kan klicka. Gör länkarna tydliga: en avvikande färg, feta eller understrukna. Sätt gärna en liten pil framför länken.

Kom ihåg att det måste vara snyggt och funktionellt i mobil. Testskicka till många olika mejlklienter och kontrollera både på dator och mobil att det ser bra ut.

 

5. Berätta inte allt.
Vill du få dina läsare att klicka vidare in på din sajt så får du inte berätta för mycket i själva nyhetsbrevet. Då finns ju ingen anledning att gå vidare. Men du får självklart inte heller berätta för lite. Berätta vad läsaren kan få reda på inne på din sajt – vilken fråga som besvaras – och varför den gynnas av det. Men inte exakt vad svaret är.

 

6. Sätt lockande rubriker.
Din rubrik måste vara intresseväckande och tydlig. Tänk att den ska kunna stå helt för sig själv, utan resten av texten, och ändå förstås.

Säg till exempel att du har en skönhetssalong och har skrivit ett blogginlägg om att du nu även erbjuder fiskpedikyr.

Skriv inte: ”Nu har vi en ny tjänst” utan exempelvis ”Nyhet: Låt fiskar äta dina fötter”.

Försök tänka att nyhetsbrevet är som en löpsedel eller första sidan på ett magasin, och ska väcka nyfikenhet och locka till läsning

 

7. Ha lockande ingresser.
I ingressen får du berätta för läsaren varför den vill läsa vidare inne på din sajt. Försök hålla dig kort och tänk dig in i vad som kan väcka intresset hos din kund.

I exemplet ovan ska du alltså inte skriva:
”Jag har länge velat erbjuda mina kunder någonting nytt och nu har jag startat ett samarbete med en leverantör som erbjuder fiskpedikyr. Det känns jättespännande! Fiskpedikyr är den senaste trenden och har många bra fördelar. Det kommer att få dina fötter att bli som nya igen. Vi kommer att testa tjänsten under den kommande månaden. Det går bra att komma in och boka in en halvtimme när som helst under dagen. Jag hoppas att du som kund vill komma förbi så kan jag berätta mer om vad det här innebär.”

Skriv istället till exempel:
”Möhippa? Sugen på att unna dig något nytt och spännande? Den här månaden kan du testa att få mjuka fötter – med hjälp av fiskar!”

En brasklapp: Har du bara några få kunder och känner allihopa väl så kanske det första alternativet, lite kortat, ändå fungerar bättre – det där vet du bäst.

 

8. Satsa på en säljande länktext.
Följ upp med en tydlig länk där du utnyttjar möjligheten att skriva en uppmaning. Använd gärna själva länktexten till att berätta vad läsaren får om den klickar där. En nödlösning är ”Klicka här!”

Om vi fortsätter på samma exempel som ovan kan du skriva ”Kom förbi och testa nya trenden – läs mer här!”

 

9. Jaga inte klick! Ha bra innehåll på din sajt.
Det kan ju låta som att jag säger emot mig själv nu. Ska man inte jaga klick? Nej. Bara massa besökare gynnar dig inte. Jag säger det igen: Det läsaren kommer till när den klickat måste leverera vad du lovat i nyhetsbrevet, och ge bra och intressant information. Du vill inte ha läsare som bara klickar in och lämnar din sajt direkt. Du vill ju att de ska göra någonting inne på din sajt och du vill ju bygga förtroende så att de kommer tillbaka.

 

Jag kommer gå djupare in i de här olika tipsen längre fram.  Och komma med ännu fler tips. Har jag missat något viktigt? Frågor? Fyll gärna i med en kommentar nedan!


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.