Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Så får du fler klick i ditt nyhetsbrev

9 december, 2014 6 minuters läsning
Vill du ha många besökare till din sajt eller blogg? Då kan nyhetsbrev vara ett alternativ. Få fler att klicka i dem – här är fyra sanningar och nio tips för att lyckas.

Hej, nu drar jag igång webbskolan. Och som jag lovade i mitt blogginlägg igår börjar jag med att ge några tips för hur du får fler klick i ditt nyhetsbrev (jag kommer att gå in på tipsen mer i detalj framöver).

Nyhetsbrev kan vara bra för flera olika saker. Du kanske vill att kunden ska klicka in och använda något verktyg, läsa din blogg, köpa dina produkter, anmäla sig till en kurs eller boka konsulttjänster? Oavsett vad så gäller det att utgå från vad kunden vinner på det hela, hur du hjälper henne eller honom.

Först fyra sanningar:

1)   Det finns INTE en enskild framgångsfaktor för att lyckas med nyhetsbrev och webbinnehåll. Det är en samverkan av flera olika faktorer som gäller.

2)   Det finns inte en framgångsformel som gäller alla. Vad som fungerar för just dig beror på vad just dina kunder är intresserade av och vilken relation ni har.

3)   Det enda sättet att nå framgång är att: planera –> testa –> följa upp –> justera planen –> och testa igen. Och så vidare.

4)   Kunden är viktigast. Utgå alltid från vad som är bäst för den.

 

Psst: Vill du bara nå ut med information kanske du inte alls är intresserad av att personer klickar vidare till din sajt. Utan kan skriva allt innehåll direkt i mejlet. Då är det öppningsfrekvensen som är viktigast. Hur du får upp den berättar jag senare i veckan. Men punkt 1 till 4 nedan gäller även där.

 

Jag utgår här ifrån att ditt nyhetsbrev är uppbyggt med en eller flera artiklar som alla har rubrik, ingress och länk samt en bild.

 

1. Se till att dina mottagare vill ha ditt nyhetsbrev.
Det är väldigt viktigt att du bara skickar nyhetsbrev till personer som anmält sig för att få det, och att det är lätt att avregistrera sig.

Det är också viktigt att du inte skickar ditt nyhetsbrev för ofta. Det gäller att du har någonting nytt att berätta som du tror att dina mottagare verkligen är intresserade av.

Följ upp varje nyhetsbrev och se så att inte följarna avregistrerar sig – det är ett tecken att du kanske skickar för ofta, eller fel innehåll.

 

2. Skicka vid rätt tidpunkt.
Fundera på när det passar dina kunder att läsa ditt nyhetsbrev. Är det på jobbet? När under dagen har de troligtvis mest tid i så fall? Är det kanske på kvällen när de vill fördriva tid? Eller kanske på väg till jobbet när de kollar mobilen på bussen? Testa och se vad som passar bäst för dig – när du får bäst respons.

 

3. Bygg trovärdighet.
För att dina läsare ska vilja öppna ditt nyhetsbrev och klicka sig vidare till din sajt måste du ha byggt ett förtroende. De måste tro att det du vill berätta är relevant för dem. Därför är innehållet på din sajt otroligt viktigt. Kvalitén på det avgör allt.

 

4. Se över layouten.
Designen på ditt brev måste vara lättöverskådlig och intresseväckande. Satsa på bilder som fångar ögat.

Det måste vara lätt att se vad du förmedlar och var man kan klicka. Gör länkarna tydliga: en avvikande färg, feta eller understrukna. Sätt gärna en liten pil framför länken.

Kom ihåg att det måste vara snyggt och funktionellt i mobil. Testskicka till många olika mejlklienter och kontrollera både på dator och mobil att det ser bra ut.

 

5. Berätta inte allt.
Vill du få dina läsare att klicka vidare in på din sajt så får du inte berätta för mycket i själva nyhetsbrevet. Då finns ju ingen anledning att gå vidare. Men du får självklart inte heller berätta för lite. Berätta vad läsaren kan få reda på inne på din sajt – vilken fråga som besvaras – och varför den gynnas av det. Men inte exakt vad svaret är.

 

6. Sätt lockande rubriker.
Din rubrik måste vara intresseväckande och tydlig. Tänk att den ska kunna stå helt för sig själv, utan resten av texten, och ändå förstås.

Säg till exempel att du har en skönhetssalong och har skrivit ett blogginlägg om att du nu även erbjuder fiskpedikyr.

Skriv inte: ”Nu har vi en ny tjänst” utan exempelvis ”Nyhet: Låt fiskar äta dina fötter”.

Försök tänka att nyhetsbrevet är som en löpsedel eller första sidan på ett magasin, och ska väcka nyfikenhet och locka till läsning

 

7. Ha lockande ingresser.
I ingressen får du berätta för läsaren varför den vill läsa vidare inne på din sajt. Försök hålla dig kort och tänk dig in i vad som kan väcka intresset hos din kund.

I exemplet ovan ska du alltså inte skriva:
”Jag har länge velat erbjuda mina kunder någonting nytt och nu har jag startat ett samarbete med en leverantör som erbjuder fiskpedikyr. Det känns jättespännande! Fiskpedikyr är den senaste trenden och har många bra fördelar. Det kommer att få dina fötter att bli som nya igen. Vi kommer att testa tjänsten under den kommande månaden. Det går bra att komma in och boka in en halvtimme när som helst under dagen. Jag hoppas att du som kund vill komma förbi så kan jag berätta mer om vad det här innebär.”

Skriv istället till exempel:
”Möhippa? Sugen på att unna dig något nytt och spännande? Den här månaden kan du testa att få mjuka fötter – med hjälp av fiskar!”

En brasklapp: Har du bara några få kunder och känner allihopa väl så kanske det första alternativet, lite kortat, ändå fungerar bättre – det där vet du bäst.

 

8. Satsa på en säljande länktext.
Följ upp med en tydlig länk där du utnyttjar möjligheten att skriva en uppmaning. Använd gärna själva länktexten till att berätta vad läsaren får om den klickar där. En nödlösning är ”Klicka här!”

Om vi fortsätter på samma exempel som ovan kan du skriva ”Kom förbi och testa nya trenden – läs mer här!”

 

9. Jaga inte klick! Ha bra innehåll på din sajt.
Det kan ju låta som att jag säger emot mig själv nu. Ska man inte jaga klick? Nej. Bara massa besökare gynnar dig inte. Jag säger det igen: Det läsaren kommer till när den klickat måste leverera vad du lovat i nyhetsbrevet, och ge bra och intressant information. Du vill inte ha läsare som bara klickar in och lämnar din sajt direkt. Du vill ju att de ska göra någonting inne på din sajt och du vill ju bygga förtroende så att de kommer tillbaka.

 

Jag kommer gå djupare in i de här olika tipsen längre fram.  Och komma med ännu fler tips. Har jag missat något viktigt? Frågor? Fyll gärna i med en kommentar nedan!


Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.