Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Så gick det sen – för våra tidigare David mot Goliat-vinnare

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 6 oktober, 2014 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
I lördags utsågs årets David mot Goliat vinnare. Nyfiken på hur det har gått för tidigare års vinnare? Läs deras berättelser här.

I lördags delades priset i Driva Egets tävling David mot Goliat ut på scenen på Eget Företag-mässan i Älvsjö. Vinnare blev Daniel Sisay och Kiriakos Tseneklidis bakom sajten Kampanjjakt.se. De började med två tomma händer och efter fyra år omsatte de 2013 nästan 13 miljoner kronor – 2014 räknat de med 16 miljoner, trots att storföretagen är dem i hälarna. Läs mer här!Se här hur det gått för våra tidigare vinnare:

VINNARE 2011

Petra har nya stora samarbeten på gång

När lilla Arbrå Ångbageri i Bollnäs skulle konkurrera om att sälja pepparkakor bestämde de sig för att satsa på kvalitet och snygg design. För sin smarta nisch vann ägarna Petra Abrahamsson och Camilla Erlandsson vårt första David mot Goliat-pris 2011. I dag driver Petra företaget på egen hand och har flera stora samarbeten på gång.

De försökte först sälja pepparkakor på Ica och Coop. Men att slåss mot drakarna var inte deras melodi. Så de fick byta spår. Petra och Camilla satsade i stället på att sälja pepparkakor i snygga plåtburkar till delikatessbutiker, kaffebutiker och inredningsbutiker. Ryktet om företaget spred sig och försäljningen tog fart.
– Vi lägger ingen energi på de stora jättarna. Vi är en uppstickare som kör stenhårt med vår egen grej, sa Petra för tre år sedan när Driva Eget intervjuade henne i nomineringsfasen.

Hon och Camilla träffades på en Almiutbildning för kvinnor som ville köpa företag. Båda var anställda men längtade efter något eget så när Arbrå Ångbageri som startats redan 1892 lades ut till försäljning slog de till. Att de aldrig direkt bakat eller jobbat i ett bageri var inget de funderade på.
– Det var bara till att lära sig, sa de då.

För ett år sedan bestämde sig Camilla för att lämna företaget och Petra driver det nu själv med två medarbetare.
– Det blev en lycklig skilsmässa även om det tog kraft och energi, säger hon i dag.

Sedan Petra mottog David mot Goliat-priset har hon ökat omsättningen i företaget, strukturerat upp arbetet mer och satt nya mål för framtiden. Flera nya, stora samarbeten är på gång. Bland annat Kungliga slottsbodarna.
– Men jag har insett hur lång tid det tar att bygga upp bra kontakter. Många kontakter vi tog för flera år sedan börjar generera affärer först nu.

Efter ett tufft år ser hon positivt på framtiden:
– Det är NU det börjar!

VINNARE 2012

Kristina har sålt – och startat nytt igen

Kristina Kallur från Falun startade barnmatsföretaget EnaGo och konkurrerade med jättarna genom att nischa in sig på mjölkfria produkter. I dag har hon sålt företaget.

Ett litet företag kan ju aldrig komma i kapp multinationella jättar som Semper och Nestlé, men det går att ta upp konkurrensen genom att satsa på vissa produkter – och göra det riktigt bra.

Det gjorde Kristina Kallur när hon insåg att det inte fanns mjölkfri välling och gröt till hennes son och andra som inte tål mjölkprodukter. Hon försökte först få jättarna att tillverka de produkter hon sökte men det blev kalla handen.
– Då insåg jag att jag baske mig fick göra det själv, sa hon när hon 2012 vann David mot Goliat-priset.

Strax efter finalen av tävlingen fick företaget produktionsproblem och fick stoppa produktionen, men Kristina tog tillfället i akt och gjorde om några av recepten. I samma veva blev hon kontaktad av två dietister som var intresserade av att ta över företaget. I slutet av förra året sålde hon till dem.
– Jag kan fortfarande se massor av möjligheter för EnaGo men jag kände personligen att jag var klar. För mig var det en ren glädje att det kom in två personer som var så sugna på att ta över, säger hon i dag.

Själv har hon redan hunnit starta två nya företag men vad de gör vill hon inte berätta – ännu.

VINNARE 2013

Vinsten gav Anders flera ringar på vattnet

Han började med en enda produkt att sälja och slutade med ett miljonbolag med e-handelsbutiken Lantbutiken. För sin småländska envishet och påhittighet vann Anders Bengtsson från Gislaved David mot Goliat-priset 2013. Nu har han ökat omsättningen med 50 procent, och blir kontaktad av investerare.

Med sin webbshop Lantbutiken. se, som säljer lantbruksprodukter och produkter till dem som bor på landet, slåss Anders Bengtsson med två anställda mot miljardbolag som Granngården.

Från början sålde han bara en enda produkt, uppfinningen ”stängselöppnaren” som han uppfunnit tillsammans sin pappa.
– Jag var arbetslös och fick inget jobb trots att jag försökte. Då föddes idén om att starta en egen nätbutik.

I dag har Lantbutiken cirka 5 000 artiklar. För att nischa sig satsar de mycket på produkter till hönsägare.
– Vi såg att det fanns ett hål på marknaden och tog in specialprodukter som inte fanns. En av våra storsäljare i dag är en äggkläckningsmaskin.

Idag kör Anders på med full fart.
– Vi fortsätter att utveckla vårt sortiment och bygger ett större lager. Vi jobbar också med att marknadsföra ett eget varumärke för äggkläckningsmaskiner, säger han.

Dessutom har de anställt två personer till i kundtjänst och ordermottagning.
– Det behövs när man expanderar.

Omsättningen har de ökat med 50 procent på ett knappt år.
– När vi vann David mot Goliat förra året omsatte vi 17 miljoner, nu sista juni hade vi ökat omsättningen till 25 miljoner.

David mot Goliat-priset gav många ringar på vattnet. Efteråt vann han en lokal tävling utan att han ens visste att den existerade eller att han var nominerad. Han har också fått förfrågningar om att föreläsa om hur man lyckas som e-handlare.

Dessutom har investerare ringt och velat köpa in sig i bolaget. Men det är Anders inte intresserad av.  Om någon skulle vilja köpa bolaget är han dock öppen för förslag.
– Vi växer fort, då är det lätt att man växer ur kostymen. Då måste man antingen bromsa eller sälja. Till rätt peng såklart annars får det vara!


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.